۱۷

 

کیفیت فنی تیم مقابل

 

۰٫ ۰۱۹

 

 

 

که اولین رتبه مربوط به اعلام برنامه کل فصل قبل از شروع لیگ و آخرین رتبه مربوط به کیفیت فنی تیم مقابل است. به عبارتی می­توان گفت تماشاگران مهمترین سرمایه باشگاه­ها و سازمان­های ورزشی می­باشند. در نتیجه بقای سازمان در گرو جلب رضایت و توجه به علائق آنان می­باشد.
نتیجه این تحقیق نشان داد که عوامل برنامه ریزی مناسب، ات اقتصادی، تیم خانگی، ترویج بازی و تیم مقابل با کسب بیشترین میانگین­ها به ترتیب اولویت اول تا پنجم را کسب کردند و همچنین نتایج نشان داد به جز عامل تیم خانگی و ات اقتصادی در بین لیگ­های فوتبال و کشتی در ۳ عامل، تیم مقابل، برنامه ریزی، ترویج بازی تفاوت معنی­داری وجود دارد. در این بخش باتوجه به اینکه در زمینه اولویت بندی و مقایسه تحقیقات زیادی را محقق یافت نکرده است سعی شده است تا تحقیقاتی که مشابه موضوع تحقیق می­باشد استفاده شود.
عوامل برنامه ریزی مناسبات اقتصادی ، تیم خانگی، ترویج بازی و تیم مقابل به ترتیب دارای بیشترین میانگین­ها می­باشند
در واقع نتایج این قسمت همسو و ناهمسو است با تحقیقاتی از جمله:
۱- عامل برنامه ریزی مناسب (زمان برگزاری بازی در روز­های مناسب هفته، زمان برگزاری بازی در ساعات مناسب روز و اعلام برنامه کل مسابقات قبل از شروع فصل) که در اولویت اول قرار دارد و از اهمیت زیادی برخوردار است با تحقیقات زیرهم سو است
نعمتی و همکاران (۱۳۹۰) برنامه ریزی (برنامه ریزی دقیق، زمان ومکان بازی­ها، بازی در تعطیلات آخر هفته، شرایط جوی و دسترسی به پارکینگ) ارتباط علی معنی­داری با تمایل به حضور تماشاچیان دارد
پیس و ژانگ (۲۰۰۹) سه عامل اقتصادی، جذابیت و برنامه ریزی را از مهم­ترین عوامل مؤثر برحضور تماشاچیان عنوان کردند
۲- عامل ملاحضات اقتصادی که شامل گویه ­های ( توانایی در خرید بلیط، تخفیف در قیمت بلیط و قیمت بلیط ) در اولویت دوم قرار دارد تحقیقاتی که در آن عوامل اقتصادی در حضور تماشاگران تاثیر ندارد به عنوان تحقیقات هم سو در نظر گرفته شده اند
المیری و همکاران (۱۳۸۸) عامل اقتصادی تاثیری برحضور تماشاگران ندارد
رئیسی و همکاران (۱۳۹۲) نیز در اولویت بندی عوامل موثر بر حضور تماشاگران، اولویت­های مخاطبان، جذابیت بازی، و عوامل اقتصادی را به ترتیب اولویت تماشاگران می­دانند
لوپز و همکاران (۲۰۱۲) نیز بیان کردند عوامل اقتصادی مانند درآمدهی شخصی با حضور در ورزش حرفه­ای رابطه مثبتی دارد با این حال تازمانی که پرداخت هزینه­ های ورودی مشکل نباشد شرایط مالی محدودیت ایجاد نمی­کند
تحقیقات ناهمسو
پیس و ژانگ (۲۰۰۹) نیز در پژوهشی در مورد عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران در لیگ حرفه­ای بسکتبال آمریکا دریافتند سه عامل اقتصادی، جذابیت و برنامه ریزی از مهم­ترین عوامل مؤثر برحضور تماشاچیان بودند
۳- عامل تیم خانگی ( رتبه تیم خانگی در جدول، شهرت تیم خانگی و رکورد­های برد و باخت تیم خانگی ) در اولویت سوم قرار دارد که با تحقیقات زیرهم سو است:
فلاحی (۱۳۸۷) فاکتور وابستگی به تیم با میانگین ۳٫ ۴۸ در رتبه سوم از بین ۷ عامل قرار دارد
نعمتی و همکاران (۱۳۹۰) عامل جذابیت (بازیکنان ستاره، جذابیت بازی، حمایت ازتیم، نتایج مسابقات تیم و غیرقابل پیش بینی بودن نتایج)، ارتباط علی معنی­داری با تمایل به حضور تماشاچیان دارند
لوپز و همکاران (۲۰۱۲) دریافتند که احتمال حضور نداشتند در رویداد ورزشی برای افرادی که هدف و انگیزه اصلی آن­ها حمایت از تیم مورد علاقه است تا ۱۵درصد کاهش پیدا می­ کند
دانلود پروژه
تحقیقات نا هم سو
فلاحی (۱۳۸۷) در مطاله عوامل موثر بر حضور تماشاگران عامل برنامه ریزی در بین ۷ عامل اصلی وجود ندارد
کارو و همکاران (۲۰۰۹) نشان دادند که در مورد تماشاچیانی که طرفدار محسوب می­شوند و برای حمایت از تیم خود به ورزشگاه می­آیند، عامل برنامه ریزی رابطه معنی­داری با تمایل به حضور ندارد.
۴- عامل ترویج بازی که شامل گویه ­های ترویج فروش (مثل وجود جوایز و قرعه کشی)، اطلاع رسانی مستقیم در مورد بازی (مثلsms و ایمیل زدن) و وجود تبلیغات کافی در مورد بازی می­ شود در اولویت چهارم قرار دارد و از نظر تماشاگران از اهمیت کم­تری برخوردار است با تحقیقاتی که در آن ترویج بر حضور تماشاگران تاثیر ندارد هم سو است
ماتیوس و همکاران (۲۰۱۰) عوامل مشوق زا با تمایل به حضور در میان تماشاگران رابطه
معنی­داری ندارد
نعمتی و همکاران (۱۳۹۰) که عامل مشوق (تفریح و سرگرمی، جایزه و هدیه، رسانه ­های گروهی، تبلیغات) با تمایل به حضور ارتباط علی معنی­داری ندارد
تحقیقات نا همسو
رئیسی و هکاران (۱۳۹۲) به این نتیجه رسیدند که اگر تبلیغات، فقط در مورد زمان و مکان رویداد باشد می ­تواند در اولویت تماشاگران قرار گیرد
گرینول و همکاران (۲۰۰۹) در تحقیقی دریافتند عوامل مشوق زا با حضور تماشاچیانی رابطه قوی برقرار می­ کند که فقط برای تفریح و کسب هیجان به ورزشگاه می­آیند
۵- عامل تیم مقابل شامل گویه ­های (شهرت تیم مقابل، کیفیت فنی تیم مقابل، کیفیت کلی بازیکنان در تیم مقابل، بازی هیجان انگیز تیم مقابل و رتبه تیم مقابل در جدول ) با توجه به اینکه در رتبه پنجم قرار دارد و از اهمیت کمی برخوردار است با تحقیقات زیر هم سو است
رئیسی و همکاران (۱۳۹۲) بیان کردند که وجود باریکن ستاره، رقابت با تیم مشهور و سنتی می ­تواند باعث حضور تماشاگران شود
تریل و همکاران (۲۰۰۹) عوامل جذاب مربوط به مسابقه (کیفیت فنی بازی، بازی دربی، تعداد
گل­ها­ی بیشتر در هر بازی و غیرقابل پیش بینی بودن نتایج در حضور تماشاگران موثر است
تحقیقات نا همسو
فلاحی (۱۳۸۷) در مطالعه و اولویت بندی عوامل موثر بر حضور تماشاگران در هفت عامل مشخص شده تیم مقابل با میانگین ۲/۹۱ رتبه ششم را کسب کرده است
رحیمی که در سال ۱۳۸۰ به بررسی عوامل مؤثر در مدیریت ایمنی استادیوم­های فوتبال کشور از دیدگاه تماشاچیان، بازیکنان، و مدیران اجرایی پرداخت. در قسمتی که به بررسی علل آمدن تماشاچیان به استادیوم پرداخته بود لذت بردن از تماشای بازی و سپس حمایت از تیم مورد علاقه بیشترین درصد علت حضور را به خود اختصاص داده بود.
فلاحی در سال ۱۳۸۷ در بررسی خود با عنوان مطالعه و اولویت بندی عوامل تأثیر گذار بر حضور تماشاچیان مسابقات فوتبال لیگ برتر ایران با رویکرد بازاریابی انجام داد دریافت که بیشترین میانگین در بین فاکتور­های موثر به ترتیب، فاکتور­های اقتصادی با میانگین ۵۳/۳، تسهیلات ورزشگاه ۵۲/۳، وابستگی به تیم ۴۸/۳، مشوق ها۳۲/۳، سرگرمی و تفریح ۹۹/۲، تیم مقابل ۹۱/۲ و پرخاشگری ۳۳/۲ می­باشند که اولویت بندی آن­ها نیز به ترتیب بالا است.
المیری و همکاران در سال ۱۳۸۸ در تحقیقی با عنوان بررسی عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران فوتبال در ورزشگاه­ها به این نتایج دست یافتند که عامل اقتصادی تاثیری برحضور تماشاگران ندارد اما ۳ عامل جذابیت بازی، اولویت­های تماشاگران و تسهیلات و امکانات ورزشگاه بر حضور تماشاگران تاثیر دارد. در ادامه به این نتایج رسیدند که مناسب بودن قیمت بلیت مسابقات از بین عوامل اقتصادی، ارائه بازی تهاجمی توسط تیم مورد علاقه از بین عوامل جذابیت بازی، برگزاری منظم مسابقات لیگ از بین عوامل اولویت­های تماشاگران و ورود و خروج آسان از استادیوم و پارکینگ­ها و مناسب بودن جایگاه تماشاگران از بین عوامل امکانات و تسهیلات بیشترین تأثیر را بر حضور تماشاگران در استادیوم داشتند.
دهقان قهفرخی و همکاران در سال ۱۳۸۹ در بررسی انگیزه­ های حضور هواداران بازی­های تیم ملی فوتبال ایران به این نتایج رسیدند که علاقه به تیم ملی، ملی گرایی، علاقه به فوتبال، زیبایی، هیجان، سرگرمی و علاقه به بازیکن به ترتیب بیشترین اهمیت را در بین انگیزه­ های مورد بررسی داشتند.
نعمتی و همکاران در سال ۱۳۹۰ در تحقیقی با عنوان آزمون مدل نظری عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران فوتبال در ایران به نتایج زیر دریافتندعامل اقتصادی (قیمت بلیت، هزینه پارکینگ، هزینه ایاب و ذهاب وتغذیه)، عامل جذابیت (بازیکنان ستاره، جذابیت بازی، حمایت ازتیم، نتایج مسابقات تیم و غیرقابل پیش بینی بودن نتایج)، عامل برنامه ریزی (برنامه ریزی دقیق، زمان ومکان بازی­ها، بازی در تعطیلات آخر هفته، شرایط جوی و دسترسی به پارکینگ) ارتباط علی معنی­داری با تمایل به حضور تماشاچیان دارند. اما عامل مشوق (تفریح و سرگرمی، جایزه و هدیه، رسانه ­های گروهی، تبلیغات) با تمایل به حضور ارتباط علی معنی­داری ندارد.
کوریا و استیو در سال ۲۰۰۷ در مطالعه عوامل تأثیر گذار بر حضور تماشاچیان فوتبال در پرتقال نشان دادند که متغییر­های اجتماعی بخصوص متغییر­هایی که با هویت بخشی تیم مرتبط بودند، اهمیت ویژه­ای داشتند اما عوامل مادی تعیین کننده­ترین عوامل در حضور تماشاچیان بودند.
رادنی و همکاران در سال ۲۰۰۷ با مطالعه تماشاچیان لیگ بیسبال نیویورک نشان دادند که طرفداران در ورزشگاه حضور می­یابند تا پیروزی پیوسته تیمشان را ببینند. آن­ها اشاره می­ کنند که ترفیعاتی مانند، آتش بازی، دادن کالا­های باشگاه، هدیه­ها، رویداد­های جنبی و موسیقی برای تماشاچیان بیشترین جذابیت را دارند، اما ترفیعات دیگر مانند تخفیف در قیمت بلیط، غذا و نوشیدنی رایج نیستند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...