دانلود فایل ها در مورد ارائه مدل جدیدی از مهاربندهای مقاوم در برابر کمانش ... |
بنابراین در تحلیل غیر ارتجاعی، انتخاب سیستم سازهای و نیز مقاطع و مصالح مناسب جهت حصول مدلهای چرخهای مطلوب برای اعضای تشکیلدهنده سازه، یکی از عوامل اساسی در پیش بینی پاسخ دینامیکی لرزهای است.
در قسمت های بعدی مقاومت نهایی، شکلپذیری و چگونگی رفتار تحت بارهای تکراری برای سیستمهای مختلف فولادی مورد بررسی قرار میگیرد.
سیستم قاب خمشی مقاوم[۶]
این نوع سیستم به لحاظ رفتاری که در برابر بارهای جانبی از خود نشان میدهد، در اغلب سازههای فولادی بهکار برده می شود. مهمترین خاصیت این سیستم نحوه اتصال اعضای آن میباشد که بهنحو مؤثری در رفتار سازهای و پایداری سیستم دخیل میباشد.
از مزایای این سیستم میتوان عدم تداخل در ملاحظات معماری از جمله تعبیه بازشوها را عنوان کرد. همچنین این سیستم دارای شکلپذیری و قابلیت استهلاک انرژی بالا میباشد. اما به علت سختی کم در برابر بارهای جانبی دچار ضعف است. به طوریکه طراح در بسیاری از مواقع برای محدود کردن جابجایی یا به اصطلاح ازدیاد سختی، ناچار به قوی کردن مقاطع خواهد بود و این امر نیز به نوبه خود باعث افزایش وزن سیستم و غیر اقتصادی شدن طرح خواهد شد.
در طراحی این قابها در مناطق زلزلهخیز، فلسفه طراحی تیر ضعیف و ستون قوی باید اعمال گردد. یعنی تناسب بین سختی تیرها و ستونها طوری رعایت شود که تغییرشکلهای غیر ارتجاعی و مفصلهای خمیری در تیر و نه در ستون حادث شوند تا بدین طریق از تمرکز تغییرشکل در یک طبقه خاص جلوگیری شود.
پس در این نوع طراحی باید ستونها در حالت ارتجاعی باقی مانده و تیرها زودتر از ستونها تسلیم شوند و با شکلپذیری مناسب خود، انرژی زلزله را مستهلک کنند. اتصالات باید بتوانند در بارهای حدی با شکلپذیری مناسب غیر ارتجاعی خود ظرفیت تحمل قاب را بالا ببرند. ظرفیت باربری قاب خمشی به مقدار زیادی به مقاومت تکتک تیرها و ستونها بستگی دارد. قاب خمشی به علت پیوستگیاش در مقابل بارهای جانبی، اساساً به وسیله خمش تیرها و ستونها پاسخ نشان میدهد. شکل ۲-۲ روابط نیروی افقی- تغییر مکان را برای قابهای پرتال با مقیاس حقیقی تحت یک بار افقی سیکلی نشان میدهد. در شکل الف چون هیچ نیروی قائمی اعمال نمی شود، چرخههای هیسترزیس دوکی شکل هستند.]۵[
شکل۲-۲ : رفتار چرخهای قاب خمشی (الف) بدون بار قائم (ب) با بار قائم
در یک آزمایش طبیعی در زلزله نورثریج ۱۹۹۴ لوسآنجلس بعضی از قابهای خمشی فولادی در اتصالاتشان دچار خرابی شدند که به نظر میرسد اتصالات جوشی، شکلپذیری مورد انتظار را نداشتهاند. از اینرو در این سیستمها حداکثر توجه باید به کیفیت اتصال و شکلپذیر بودن آن معطوف گردد.]۶[
سیستم قاب مهاربندی شده همگرا[۷]
قابهای مهاربندی شده با اتصالات هممرکز از متداولترین سیستمهای باربر جانبی است. با افزایش تعداد طبقات ساختمان، استفاده از سیستم قاب خمشی مقاوم به جهت نداشتن سختی جانبی کافی برای محدود کردن تغییرشکلها، اقتصادی نخواهد بود. ازاینرو سیستم مهاربندی شده همگرا، از مفیدترین سیستمها، جهت کنترل تغییرمکانهای جانبی است. به علت پیکربندی خرپاگونه، این سیستم دارای صلبیت جانبی بسیار زیادی است، به طوریکه یک سیستم قاب مهاربندی همگرا در مقایسه با سیستم قاب خمشی سیستم نظیر آن می تواند تا ده برابر سختتر باشد. از اینرو استفاده از آن برای مقابله با نیروهای جانبی اقتصادیتر است. همچنین سهولت طراحی و اجرا نیز از نقاط قوت این سیستم است. اما همانطوریکه در این بخش توضیح داده خواهد شد رفتار لرزهای آن در محدوده غیر خطی، که سازه در هنگام زلزلههای شدید و متوسط، وارد آن می شود، چندان رضایتبخش نیست.
انواع مهاربندهای همگرا
بعضی از انواع مهاربندهای همگرا و خصوصیات آنها در اینجا معرفی می شود:
مهاربندی ضربدری[۸]
این نوع مهاربند که در شکل ۲-۳-الف نشان داده شده است، دارای ظرفیت کششی بالا و ظرفیت کمانشی فشاری پایینی میباشد. در نگاه اول انتخاب این مهاربند از دیدگاه اقتصادی ممکن است انتخاب مناسبی باشد، اما نتایج تحلیل دینامیکی نشان میدهد که برای قابهای مهاربندیشده چند طبقه زمانیکه شدت حرکت زمین از یک حد مشخص فراتر میرود، تغییرشکل خمیری در یک طبقه بخصوص متمرکز خواهد شد. این واقعیت به این جهت است که ظرفیت هرز انرژی قابهای مهاربندیشده در مقایسه با قابهای بدون مهاربند کمتر است. به همین دلیل است که اخیراً سعی شده است تا در نواحی با خطر زلزلهخیزی بالا از این نوع مهاربند استفاده نشود.
مهاربندی نوع K [۹]
این نوع مهاربند که در شکل ۲-۲-ب دیده می شود، باعث تسلیم ستونها در هنگام زلزله می شود. در این مهاربندها از آنجاییکه در یک عضو فشار و در عضو دیگر کشش وجود دارد. با توجه به اینکه مقاومت فشاری کمتر از مقاومت کششی است، این اختلاف باعث تولید برش و لنگر خمشی در ستونها میگردد، از اینرو بهتر است از این نوع سیستم استفاده نشود.
مهاربندی V [۱۰]
در هنگام زلزله این سیستم مهاربندی باعث تسلیم تیر می شود که به خاطر وجود دال کف، باعث تغییر شکل آن نیز خواهد شد. به هر حال ظرفیت اتلاف انرژی آن بالاتر از انواع قبلی میباشد. ضمن آنکه در صورت خرابی تیر، این مسئله موضعی خواهد بود. (شکل ۲-۲-پ)
مهاربندی قطری[۱۱]
مهاربند قطری در یک جهت کششی و در جهت دیگر فشاری عمل می کند. این شکل مهاربندی عملکردی شبیه به مهاربند ضربدری دارد. ضمن آنکه طول آزاد مهاربند بلندتر بوده و توسط مهاربند دیگر مهار نشده است. (شکل ۲-۲-ت)
(ت)
(پ)
(ب)
(الف)
شکل۲-۳ : سیستمهای باربر جانبی فولادی
(الف)مهاربند ضربدری (ب) مهاربند K (پ)مهاربند V (ت) مهاربند قطری
رفتار مهاربندهای همگرا در هنگام زلزله
بررسی رفتار مهاربندهای همگرا در محدوده خطی و در هنگامیکه نیروهای ناشی از زلزله در محدوده الاستیک هستند، بسیار ساده است. اما وقتیکه سازه وارد محدوده غیرالاستیک خود می شود، مهاربند رفتار هیسترزیس پیچیدهای داشته و رفتار نامتقارن در کشش و فشار از خود نشان میدهد و به طور متناوب و تکراری تحت دوران در لولای پلاستیکی بوده که بر اثر کمانش در فشار و تغییر طول پلاستیک بعد از تسلیم در کشش، بوجود می آید. رابطه بین نیروی محوری و تغییر شکل محوری از نظر تئوری از شرایط تعادل، شرط تسلیم و قانون سیلان[۱۲] مربوطه که همگی در مفصل خمیری بهکار برده می شود، بهدست می آید.]۵[
اعضای مهاربند با شرایط انتهایی غیر ساده را میتوان به کمک مفهوم طول موثر حل نمود. همچنین مشخص شده است که شکل چرخههای هیسترزیس عمدتاً با نسبت لاغری KL/r تغییر می کند و دیگر اینکه رفتار محدوده تغییرشکلهای بزرگ نیز ممکن است متأثر از شکل مقطع عرضی باشد، زیرا احتمال وقوع کمانش موضعی و یا کلی وجود دارد. کمانش موضعی معمولا سبب ترکخوردگی در قسمت های وسطی و انتهایی عضو می شود. بنابراین جزئیات اتصال انتهایی باید چنان باشد که تمرکز تنش به وجود نیاید. علاوه بر این مقاومت اتصال انتهایی بایستی بزرگتر از مقاومت تسلیم عضو مهاربند باشد، در غیر این صورت قبل از تسلیم عضو، ممکن است شکست ترد اتصال به وجود آید.
این رفتار پیچیده باعث شده است که در طراحی مهاربند همگرا، رفتار الاستیک در نظر گرفته شود. این روش طراحی باعث می شود که در بعضی از طبقات مهاربند طراحی شده قویتر از مهاربند مورد نیاز باشد، همچنین نیروهای طراحی توزیع شده در تیرها و ستونها اغلب با مقادیر واقعی توزیع نیرو در زلزله تفاوت داشته باشد. این اختلاف باعث می شود که زلزله به طبقات ضعیفتر آسیب وارد کند. همچنین کمانش جانبی مهاربند ممکن است به اعضای غیرسازهای نیز آسیب برساند.
بنابراین ملاحظه می شود که سیستمهای مهاربندی همگرا علیرغم آنکه سختی یا صلبیت جانبی زیادی دارند، ولی رفتار لرزهای نامناسبی از خود نشان می دهند. از اینرو اکثر آیین نامه های معتبر اخیراً ضرایب کاهش نیروی (R ) پایینی را برای مهاربندهای همگرا پیشنهاد دادهاند. در جهت بهبود رفتار غیرخطی مهاربندهای همگرا با حفظ سختی آنها راههای مختلفی پیشنهاد شده است که از آن جمله میتوان به مهاربندهای خارج از محور اشاره نمود که در قسمت بعدی توضیح داده خواهد شد.
روش دیگر برای بهبود رفتار این نوع مهاربند، رساندن مهاربند تحت بار محوری فشاری به حد تسلیم است که با جلوگیری کردن از کمانش عضو توسط یک مکانیزم خارجی میسر می شود.]۷[
سیستم قاب مهاربندی شده واگرا[۱۳]
در ساختمانهای بلند جهت کنترل تغییر مکانهای جانبی سازه، استفاده از قابهای مهاربندی شده نسبت به قاب صلب خمشی اقتصادیتر میباشد و در این راستا مهاربندهای ضربدری به خاطر سختی بالا رواج بیشتری داشته است، ولی این سیستم از لحاظ معماری با محدودیتهایی روبرو بود و برای رفع این محدودیتها از مهاربندهای خارج از مرکز استفاده شد. ( شکل ۲-۳ )
شکل۲-۴ : نمونههایی از سیستمهای واگرا
این نوع مهاربند در ابتدا صرفا برای کنترل تغییر مکانهای جانبی و رفع محدودیتهای معماری مورد توجه بود و به رفتار واقعی آن توجهی نشده بود. ولی با پیشرفت علم مهندسی زلزله و با توجه به پدیده شکلپذیری و ظرفیت جذب و استهلاک انرژی در سازهها و با توجه به مساله کمانش و ظرفیت پایین جذب انرژی در مهاربندهای ضربدری، مهاربند خارج از مرکز به عنوان سیستمی مناسب برای مقابله با نیروی زلزله معرفی شد.
این سیستم سازهای هم قابلیت های قابهای خمشی و هم قابلیت های قابهای با مهاربند همگرا را داراست. سیستم یاد شده هم دارای ظرفیت جذب انرژی بالا و هم مقاومت جانبی مناسب میباشد. در دهه هشتاد میلادی و پس از آن ساختمانهای متعددی با سیستم مهاربند واگرا ساخته شده و رفتار مناسبی را در مقابل زلزلههای شدید از خود نشان دادهاند.]۸[
در این سیستم، مهاربند به جای برخورد به محل اتصال تیر و ستون، با فاصله کمی از گره اتصال تیر به ستون، به تیر بالای آن برخورد می کند که در این حالت تیر بین محل اتصال مهاربند تا محل اتصال به ستون، تیر پیوند نامیده می شود. این تیر پیوند مانند فیوزی شکلپذیر عمل کرده و از وارد شدن نیروی بیش از حد به مهاربندها و کمانش آنها جلوگیری می کند و جذب و استهلاک انرژی از طریق تغییرشکلهای خمشی و یا برشی ایجاد شده در تیر پیوند صورت میگیرد.
در قابهای واگرا نیروهای محوری مهاربندهای قطری یا به ستونها منتقل می شود و یا به صورت خمشی و یا برشی به تیر پیوند منتقل می شود و رفتار جانبی لرزهای سازه ترکیبی از عملکرد خمشی-برشی تیرها و ستونهای دهانه مهاربندی شده و عملکرد کششی-فشاری مهاربندها میباشد.
با انتخاب مناسب هندسه سازهای، یک قاب با مهاربندی واگرا می تواند سختی قاب با مهاربندهای همگرا را داشته باشد، بعلاوه در طی اعمال چندین مرحله بارگذاری شدید، تیر پیوند به صورت غیرارتجاعی تغییرشکل داده و جذب انرژی به صورتی که در قابهای خمشی ملاحظه میگردد، انجام خواهد شد. مزیت این سیستم در مستهلک کردن انرژی جذب شده میباشد که با توجه به ضوابط خاص طراحی از کمانش مهاربندها جلوگیری به عمل آمده و حلقههای هیسترزیس پایداری خواهد داشت.
با این حال این سیستم نیز با موانعی روبروست. به عنوان مثال ظرفیت جذب انرژی توسط پیوند برشی که قسمتی از شاهتیر اصلی قاب است، تامین می شود که تعمیر و یا جایگزینی آن بعد از یک زلزله شدید وقتگیر و پرهزینه است. در ضمن المان مهاربندی و پیوند برشی وقتی فعال می شود که سازه تحت اثر زلزلههای قوی و مخرب قرار گیرد و در زلزلههای کوچک، پیوند برشی در حالت الاستیک باقی میماند. بنابراین تیر پیوند به خاطر اندازه و محل قرارگیریاش، یک محل مناسب برای حالتهای نهایی تنش و کرنش می شود که آنالیز و طراحی سازه را بسیار پیچیده می کند. در نهایت اینکه در این سیستم برای فعال شدن تیر پیوند باید اتصال تیر به ستون به صورت صلب باشد. به طور خلاصه هزینه ساخت این سیستم بالا میباشد.]۷[
فصل سوم: مهاربند مقاوم در برابر کمانش
مقدمه
امروزه تحقیقات زیادی در زمینه کنترل ارتعاشات نامطلوب سازهها انجام گرفته است و روشهای جدیدی در این راستا پیشنهاد و آزمایش شده است. در روشهای قدیمیتر، ساختمان با توجه به خصوصیات ذاتی خود به گونه ای طراحی می شود که در بارگذاریهای سنگین جانبی همچون زلزله، با رفتار غیر خطی اعضای اصلی سازهای یا مهاربندها موجبات استهلاک انرژی را فراهم آورد تا بتواند به این شکل پایداری خود را حفظ کند.]۲[
این مسئله موجب مشکلاتی می شود که در زیر به چند مورد از آنها اشاره می شود:
در قابهای مهاربندی همگرا، مهاربندها شکلپذیری محدود و استهلاک انرژی کم در بارگذاری چرخهای دارند و شکست اتصالات بصورت ترد میباشد. همچنین رفتار چرخهای مهاربند پیچیده بوده و رفتار نامتقارن در کشش و فشار از خود نشان میدهد و بخصوص در مقابل بارهای فشاری یکنواخت یا بارهای چرخهای در محدوده غیر الاستیک ذاتاً با زوال مقاومت مواجه می شود. این رفتار پیچیده باعث شده است که در طراحی مهاربند همگرا رفتار الاستیک در نظر گرفته شود. این روش طراحی باعث می شود که در بعضی از طبقات، مهاربند طراحی شده قویتر از مهاربند مورد نیاز باشد و نیروهای طراحی توزیع شده در تیرها و ستونها اغلب با مقادیر واقعی توزیع نیرو در زلزله تفاوت داشته باشد.]۳[
در قابهای مهاربندی شده، عضو مهاربند ممکن است در اثر نیروی فشاری وارده دچار کمانش جانبی شود. این کمانش ایجاد شده در عضو باعث ایجاد یک نقص در مقطع مهاربند می شود که باعث می شود که مقطع مورد نظر در سیکلهای بعدی بارگذاری رفتار مطلوب مورد انتظار را از خود نشان ندهد. همچنین کمانش جانبی ایجاد شده در مهاربند ممکن است به اعضای غیرسازهای نیز آسیب برساند.]۳[
هنگامیکه از اعضای اصلی یک سیستم برای جذب انرژی استفاده می شود احتمال فروپاشی و ناپایداری سیستم افزایش مییابد. به این شکل که با از بین رفتن یک یا چند عضو اصلی که شرایط بحرانیتری دارند و این خود ناشی از عدم توانایی ما در توزیع یکنواخت نیرو میباشد، پیشروی گسیختگی در اعضا با سرعت بیشتری انجام می شود و در نهایت موجبات فروپاشی سیستم فراهم میگردد.
اجزای اصلی سازهای معمولا برای انجام وظایفی طراحی میشوند و این در حالی است که ترکیب نیروهای مختلف و طراحی مناسب آن برای انجام وظایف دیگر سخت و پیچیده و با ریسک بالایی همراه است. به بیان سادهتر اعضایی که موظف به تحمل بارهای قائم میباشند، هنگامیکه در معرض بارهای جانبی قرار میگیرند از عهده وظایف خود به خوبی برنمیآیند. این در حالی است که در صورت گسیختگی اعضایی که دارای وظایف مختلفی هستند، سیستم از چند ناحیه آسیب میبیند. از طرف دیگر امکان آنالیز و طراحی درست نیز سخت و دشوار می شود.
در زمان بعد از زلزله، به علت ایجاد تغییرشکلهای غیرخطی برای اعضای اصلی سازه، امکان استفاده مجدد از آن و ترمیم اعضای اصلی از بین میرود و این باعث هدر رفتن سرمایه های مالی و زمان می شود.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-16] [ 04:34:00 ق.ظ ]
|