۳۵.۳۱

 

۵۰۰۴.۱۱

 

۷۵-۱۰۰

 

S1-f

 

 

 

۶۴.۶۹

 

۴۹.۹۳

 

۹۱۶۷.۹۴

 

۷۰۷۶.۷۴

 

۵۰-۷۵

 

S2-f

 

 

 

۳.۴۴

 

۴۸۶.۸۳

 

۵۰-۷۵

 

S2-n

 

 

 

۸.۷۲

 

۱۲۳۶.۲

 

۵۰-۷۵

 

S2-s

 

 

 

۲.۶۰

 

۳۶۸.۱۷

 

۵۰-۷۵

 

S2-sf

 

 

 

۱۰۰

 

۱۴۱۷۲

 

 

 

 

 

 

 

۴-۲-۳-۳ مقایسه روش های استوری، ریشه دوم و کالوگیرو در تعیین تناسب اراضی برای کشت یونجه در دشت ایذه
پایان نامه - مقاله
اراضی مورد مطالعه از نظر درجه تناسب کیفی اراضی به روش استوری، برای کشت یونجه در زیر کلاس های S3-f، S3-s، N1-f، N1-n و N2-sf قرار دارند. در زیر کلاس S3-f مهم ترین عامل محدود کننده درصد آهک می باشد. در زیر کلاس S3-s مهم ترین عامل محدود کننده عمق خاک می باشد. در زیر کلاس N1-f مهم ترین عامل محدود کننده درصد آهک می باشد. در زیر کلاس N1-n مهم ترین عامل محدود کننده ESP می باشد. در زیر کلاس N2-sf مهم ترین عوامل محدود کننده به ترتیب عمق خاک، درصد آهک می باشد.
اراضی مورد مطالعه از نظر درجه تناسب کیفی اراضی به روش ریشه دوم، برای یونجه در زیر کلاس های S2-f، S3-f، S3-s، N1-f، N1-n و N2-sf قرار دارند. در زیر کلاس S2-f مهم ترین عامل محدود کننده درصد آهک می باشد. در زیر کلاس S3-f مهم ترین عامل محدود کننده درصد آهک می باشد. در زیر کلاس S3-s مهم ترین عامل محدود کننده عمق خاک می باشد. در زیر کلاس N1-f مهم ترین عامل محدود کننده درصد آهک می باشد. در زیر کلاس N1-n مهم ترین عامل محدود کننده ESP می باشد. در زیر کلاس N2-sf مهم ترین عوامل محدود کننده به ترتیب عمق خاک، درصد آهک می باشد.
اراضی مورد مطالعه از نظر درجه تناسب کیفی اراضی به روش کالوگیرو، برای کشت یونجه در زیر کلاس های S1-f، S2-f، S2-n، S2-s و S2-sf قرار دارند. در زیر کلاس S1-f مهم ترین عامل محدود کننده درصد آهک می باشد. در زیر کلاس S2-f مهم ترین عامل محدود کننده درصد آهک می باشد. در زیر کلاس S2-n مهم ترین عامل محدود کننده ESP می باشد. در زیر کلاس S2-s مهم ترین عامل محدود کننده عمق خاک می باشد. در زیر کلاس S2-sf مهم ترین عوامل محدود کننده به ترتیب عمق خاک، درصد آهک می باشد.
نتایج بدست آمده شاخص سرزمین به تفکیک سری های خاک در منطقه مورد مطالعه نشان داد که دامنه تغییرات درجه تناسب سرزمین برای محصول یونجه آبی در دشت ایذه به روش استوری از ۵ تا ۵۰ معادل با کلاس نامناسب همیشگی (N2) تا تناسب کم (S3) می باشد(شکل۴-۸). دامنه تغییرات مزبور در روش ریشه دوم از ۹ تا ۶۲ به عبارتی از کلاس نامناسب همیشگی (N2) تا نسبتا مناسب (S2) متغیر می باشد(شکل۴-۹). و در روش کالوگیرو دامنه تغییرات شاخص سرزمی از ۵۱ تا ۸۱ یعنی از کلاس نسبتا مناسب (S2) تا کلاس مناسب (S1) گزارش می شود(شکل۴-۱۰).
نتایج درجه تناسب سرزمین در هر سه روش استوری ، ریشه دوم و کالوگیرو در جداول شماره ۴-۱۱، ۴-۱۲، ۴-۱۳ و ۴-۱۴ ارائه شده است. بر این اساس در روش استوری ۵۸/۷۰ درصد و در روش ریشه دوم ۵۲/۷۴ درصد برای کشت یونجه آبی در دشت ایذه دارای تناسب کم است. کلاس تناسب S1 فقط در متد کالوگیرو طبقه بندی شده و ۳۱/۳۵ درصد از اراضی دشت مذکور در این کلاس قرار دارند. در روش ریشه دوم ۵۵/۱۰ درصد و در روش کالوگیرو ۶۹/۶۴ درصد از اراضی دشت ایذه را در کلاس تناسب نسبتا مناسب قرار می دهند. روش استوری و روش ریشه دوم به ترتیب ۸۲/۲۶ و ۳۴/۱۲ درصد از اراضی را نامناسب کنونی و هر دو روش ۶/۲ درصد از کل اراضی دشت ایذه را نامناسب همیشگی تشخیص داداند.
در ارزیابی پارامتریک دشت ایذه برای زراعت یونجه محدودیت عمده ناشی از فاکتور درصد آهک، CEC و OC بوده است و با توجه به تحقیقات میدانی و بازدیدهای صحرایی از مزارع یونجه می توان نتیجه گرفت که جداول سایز و کالوگیرو اثر محدودیت این سه فاکتور را برای مناطق جنوبی ایران بیش از اندازه اعمال می کنند و برای رفع چنین مشکلی این جداول باید کالیبره گردند (ملکیان و جعفرزاده ۱۳۸۸،سرمدیان و همکاران ۱۳۸۲،محنت کش ۱۳۷۸، دادگر و همکاران ۱۳۸۸). دشت ایذه از لحاظ کشت یونجه مساعد است ولی به دلیل اینکه این گیاه یک گیاه چند ساله می باشد و نیاز آبی بالایی دارد پیش بینی می شود مردم تمایل چندانی به کشت آن نداشته باشند و گیاهان زراعی با نیاز آبی کم کشت کنند.این تحقیق نشان داد سری خاک پرچستان و خنگ اژدر که در شمال دشت ایذه و در دامنه کوه قرار دارند به دلیل محدودیت عمق خاک سطح کلاس تناسب اراضی پایینی در هر سه روش خود گرفته اند. پروفیل شماره ۱۲ در شمال غربی دشت ایذه در اثر محدودیت درصد سدیم تبادلی PSE در تمامی سه روش پارامتریک کلاس تناسب اراضی پایینی به واحد مربوطه اختصاص داده اند و آن واحد اراضی را در تحت کلاس n جای داده اند. پارامتر اقلیمی محاسبه شده در هر سه روش استوری ، ریشه دوم و کالوگیرو در کلاس تناسب مناسب S1 برای دشت ایذه طبقه بندی شده است.
۴-۲-۴ پنبه
۴-۲-۴-۱ تعیین و محاسبه شاخص و درجه اقلیمی پنبه

 

 

  • میانگین دما در چرخه رشد: ℃۲۹

 

 

شاخص محاسبه شده میانگین دما در چرخه رشد ۱۰۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...