۳-۱۶-۸- شکار تفریحی
همانطور که برای صید ماهی وسایل مختلفی بکار می‌برند، برای صید پرندگان دریایی نیز به عنوان وسایل مختلف به شکار مبادرت می‌ورزند. که مهم‌ترین آن‌ها را شرح می‌دهیم:
پایان نامه - مقاله - پروژه
۱- شکار سنتی، تشت و سو:
در یک قایق سه نفر می‌نشینند، یک نفر وسط نشسته و تشت می‌زند و یک نفر در جلوی قایق نشسته و لاردان در دست دارد و مسئول گرفتن مرغابی‌هاست و نفر سوم در پاشنه نشسته و فقط پارو می‌کشد و قایق را به حرکت درمی‌آورد. تشت عبارت از یک سینی به قطر ۳۰ الی ۶۰ سانتی متر است که از چند نوع فلز از قبیل مس و برنج، و حتی می‌گویند طلا و نقره ساخته شده است و حدود ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان قیمت دارد(در سال ۱۳۶۵ شمسی) و عقیقه است که سابقاً از طریق کربلا می‌آوردند و امروزه کسانی هستند که سینی را اجاره می‌دهند. سینی را با قطعه چوب نازکی که در سرش نمد پیچیده‌اند و حدود بیست سانت طول دارد به نام محلی «کوکتل» نامیده می‌شود می‌کوبند.
طرز کوبیدن تخصص می‌خواهد و با یک ریتم مخصوص نواخته می‌گردد. سو، عبارت از گیاهی است که در مرداب می‌روید و به نام «گرز» معروف است که آن را خشک کرده داخل نفت می‌خوابانند. آنگاه در چراغی مخصوص که از حلب درست کرده، می‌ریزند و در جلوی قایق جلویی برای آن تعبیه کرده و سمت جلو باز و سمت پشت طرفین بالا گرفته شده و طوری است که نور به جلو می‌تابد که در نتیجه وقتی تشت نواخته می‌شود و پرنده گیج شده، آن سو به چشم حیوان افتاده وقتی قصد پرواز می‌کند بالا رفتن گفته می‌شود.
۲- دام هوایی:
دو تیر چوبی عمودی را در زمین فرو کرده و فاصله آن به اندازه درازی تور تعیین می‌شود، بین ۱۵ تا ۲۰ متر مابین این دو تیر را تور وصل می کند که مرغابی در آن به دام می‌افتد که البته روزها به ندرت ولی اکثراً شب‌ها مرغابی‌ها به دام می‌افتند و این یک نوع وحشیانه‌ی شکار است که مرغابی پس از یک پرواز طولانی خسته و مانده قبل از استراحت به دام گیر کرده و با سختی و شکنجه، یا خفه می‌شوند و یا می‌میرند و اگر کسی آنجا باشد می‌تواند به موقع حیوان را گرفته سر ببرد.
۳- شام دام:
دور گوده «عبارت از: جزیره‌های کوچک نیزار است» ابتدا از کف زمین تا ارتفاع یک متر بالای آب تیر می‌کوبند و مابین تیرها را دام وصل می‌کنند و دو نفر با قایق وارد نیزار شده و شروع به سر و صدا نموده و پرندگانی که در داخل نیزار می‌باشند به حالت فرار از گوده خارج که اگر قصد پرواز داشته باشند، در قسمت بالای تور افتاده و اگر در زیر آب بروند باز هم در دام می‌افتند و به سمت شکارچی می‌افتند.
۴- هکش دام:
بهترین نوع شکار سنتی است. برای این کار قسمتی از ساحل مرداب را صاف می‌کنند و کوچه مانندی را به داخل ساحل حفر می‌نمایند. آنگاه تعدادی از اردک‌های دست‌آموز را که برای اینگونه شکار تربیت کرده‌اند، در موقع لزوم به هوا پرتاب می‌کنند. اردک‌ها دورتر از ساحل روی آب می‌نشینند، معمولاً مرغابی‌ها نیز فریب خورده از آن‌ها تبعیت می‌نمایند.
اردک‌ها طبق عادت از باریکه آب خود را به لانه‌ای که انتهای باریکی آب می‌رسانند، در نتیجه مرغابی نیز به دنبالشان کشیده می‌شوند. در این وقت توری که با طول و عرض معین قبلاً تعبیه شده بر روی باریکه آب می‌اندازند و مرغابی‌ها زیر آن گیر می‌کنند و شکارچیان که آنجا حضور دارند، آن‌ها را به آسانی از زیر طور می‌گیرند.
۵- شکار با تفنگ:
لازم به توضیح نیست که شکارچیان قدیمی اغلب با سگ‌های شکاری به شکار قرقاول می‌رفتند و یا در کنار ساحل به شکار مرغابی می‌پرداخته‌اند و در حال حاضر نیز به همین صورت ادامه دارد. ولی اغلب شکارچیان با قایق به مرداب می‌روند که یک نفر به پارو کشیدن مشغول و شکارچی با تفنگ به شکار می‌پردازند.
۶- شکار با قایق موتوری:
این نوع شکار، به وسیله قایق موتوری است که شکارچیان با قایق موتوری با سرعت و قدرت زیاد به تعقیب پرندگان پرداخته و آنگاه با اسلحه پرندگان را که خسته و مانده گشته‌اند شکار می‌کنند که درباره این گونه شکار ممنوعیت قایل شده‌اند.
برای شکار پرندگان انواع و اقسام وسیله درست کرده‌اند که چند نمونه از معروف‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها بطور اختصار شرح داده شد:
درباره انواع شکار از اطلاعات آقای «هوشنگ ستاره‌خواه» عضو اداره محیط زیست استفاده شده است.
منابع و جاذبه‌های یادمانی و فرهنگی و اقتصادی (عزیز طویلی- تاریخ انزلی، جلد ۲، ۱۳۷۱، صص ۷۷-۷۷۱).
تصویر ۳-۳- ماهیگیری در دریا
۳-۱۷- جاذبه‌های تاریخی شهرستان انزلی
برخی از آثار تاریخی یادمانی بندر انزلی عبارتند از:
۳-۱۷-۱- مناره
برج ساعت انزلی واقع در محوطه پشتی بازار سپه «میدان انزلی» است که قدمت آن به سال ۱۸۱۵ میلادی می‌رسد. این برج برای هدایت و راهنمایی کشتی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. در سال ۱۳۰۸ زمان تصدی «محمدعلی روشن» شهردار بندر انزلی این برج مرمت کلی شد و ساعت ۴ سویی که از کشور آلمان خریداری شده بود بر بالای آن نصب شد. این برج ۲۸ متر ارتفاع دارد که ۸ متر انتهایی قسمت بالکن به بالا را تشکیل می‌دهد و ساعت بر روی آن نصب شده است. برج بر روی پایه‌ای با ارتفاع دو متر قرار دارد و روی آن غیر پایه مربع و مستطیلی به ابعاد تقریبی ۹ متر و ارتفاع حدود هفت متر قرار گرفته، کل مساحت زیربنای برج ۵۰ متر مربع و شعاع آن چهار متر است. این برج که در فهرست آثار تاریخی گیلان به ثبت رسیده، نماد شهر انزلی و یکی از آثار دیدنی و جاذبه‌های گردشگری این شهر است.
۳-۱۷-۲- کاخ موزه
عمارت سپید زیبایی که مربوط به دوران رضاخانی است. این عمارت زیبا با پنجره‌های بزرگ از شمال به روی خزر و چشم‌انداز زیبای آن و از سمت جنوب به سرسبزی و زیبایی یک باغ پرطراوت آغوش گشوده است. گرچه این موزه نام نظامی را بر خود دارد اما بنای زیبا و اشیای ظریف و هنرمندانه آن بر وجهه خشک و نظامی سلاح‌های موجود چیرگی دارد. ساخت بنای کاخ موزه پشته به دستور «رضاخان» و به دست مهندسان ایرانی در سال ۱۳۰۸ آغاز شد و پس از دو سال به پایان رسید. این بنا با یک هزار و ۱۶۸ متر مربع بنا در دو طبقه ساخته شده است. بدنه ساختمان از سنگ و دوجداره است. این کاخ دارای یک سرسرای بزرگ، ۱۱ اتاق و یک سالن پذیرایی با چهار سرویس حمام و دستشویی است. از جمله کارهای هنری این ساختمان پله‌ای است بنا نهاده بر روی یک ستون که طبقات را به هم وصل می‌کند؛ طوری که اگر شخصی زیرشیروانی ساختمان باشد، می‌تواند کف زیرین را ببیند. این کاخ در حال حاضر موزه نظامی بوده و انواع سلاح‌های گرم و سرد از زمان صفویه تاکنون در آن در معرض دید عموم قرار گرفته است.
۳-۱۷-۳- پل غازیان
پل غازیان روی رودخانه انزلی، بین «غازیان» و «میان‌پشته» و در مسیر ارتباطی تهران- رشت قرار دارد. ساختمان این پل، به همراه پل دیگر انزلی، توسط مهندسان سوئدی در سال ۱۳۱۶ به پایان رسید. پل غازیان در زمان خود از معدود پل‌های پیشرفته جهان در نوع خود بوده و بر همین اساس جزو پل‌های تاریخی ایران به ثبت رسیده است.
این پل ۴۰/۲۱۰ متر طول و ۱۰ متر عرض دارد. ارتفاع آن از سطح آب ۸۵/۶ متر و دارای ۵ دهانه ثابت و یک دهانه متحرک به طول ۲۵ متر است. این پل به شماره ۱۵۱۴ به ثبت تاریخی رسیده است.
۳-۱۷-۴- پل میان‌پشته
پل «میان پشته» رابط بین استان گیلان و اردبیل است. پل «میان پشته» در دوره پهلوی بین «غازیان» و «میان‌پشته» ساخته شد. طول این پل ۲۱۰ متر و عرض آن ۱۰ متر است. این پل بتونی که ارتفاع آن از سطح آب ۷ متر است، یکی از شاهکارهای صنعت پل‌سازی اوایل قرن حاضر است. ساخت این پل در سال ۱۳۱۶ شمسی پایان یافت و از آن تاریخ مورد استفاده قرار گرفته است.
۳-۱۷-۵- بلوار ساحلی انزلی
تاریخ ساخت بلوار به حدود ۹۰ سال پیش باز می‌گردد. بلوار ساحلی یکی از جلوه‌های مهم گردشگری و از تفرجگاه‌های زیبای شهر انزلی در دریای خزر است. مساحت کل این بوستان ۳۵ هزار متر مربع است و در کنار کانال بین انزلی و غازیان قرار دارد. در جنوب نمای کاخ «میان‌پشته»، جنوب شرقی پل غازیان، شرق نمای اسکله‌های بندر است. این بلوار براساس نقشه بلواری مشابه در شهر باکو پایتخت جمهوری آذربایجان ساخته شده است. بلوار ساحلی را می‌توان یکی از مشخصه‌ های بارز این شهر و از قطب‌های گردشگری آن به شمار آورد.
۳-۱۷-۶- موج‌شکن
قبل از اینکه موج‌شکن‌های انزلی احداث گردد، کانال مابین انزلی و غازیان همانند خلیجی بود که کشتی‌های تجارتی به منظور تخلیه و بارگیری و با مصون ماندن از امواج و طوفان دریا در آنجا پناه آورده، به اسکله پهلو گرفته و یا روی لنگر ایستادند. اما امواج دریا تا داخل کانال را می‌کوبید و به شناورهای مستقر در خلیج آسیب می‌رساند، در نتیجه قرارداد احداث این بنای عظیم که از شاهکارهای معماری در نوع خود است، در سال ۱۳۱۳ هجری قمری بر پایه ۱۸۹۵ میلادی بین دولت ایران و کمپانی(احداث راه انزلی- قزوین) منعقد گردید. طول موج‌شکن غازیان ۶۵۰ متر و موج انزلی نیز ۵۳۰ متر می‌باشد و کار ساختمان آن در سال ۱۹۱۴ میلادی برابر ۱۲۹۳ پایان یافت.
۳-۱۷-۷- حافظیه
محل ترنم موزیک «حافظیه» در سال ۱۳۱۱ شمسی به وسیله شهرداری و توسط مهندسین آلمانی ساخته شد. ساخت کلی این بنا ۷۶ متر است. این مکان زیبا محل اجرای برنامه‌های موسیقی بوده است؛ طوری که قبل از سال ۱۳۵۷ گروه‌های کر و دسته موزیک نیروی دریایی در آنجا به اجرای موسیقی می‌پرداختند. این بنای زیبا به دلیل شباهت آن به حافظیه شیراز بدین نام اسم‌گذاری شده است.
۳-۱۷-۸- ساختمان شهرداری
این بنای دوره پهلوی در ضلع شمال شرقی میدان امام خمینی، در ابتدای شهید مطهری قرار دارد. بانی آن «حاجی عباس رمضانی» و معمار آن «اسماعیل برهانجو» است. بنا شامل چهار طبقه، زیربنای ۴۵۰ متر مربع شکل گرفته است و نمای بیرونی آن با تزئینات سیمان‌بری آراسته شده است. ساختمان یک در ورودی چوبی با سردری زیبا دارد. در سردر ورودی ساختمان کتیبه‌ای دیده می‌شود که تاریخ ساخت آن را ۱۳۴۶ هجری قمری برابر با ۱۳۰۶ هجری شمسی می‌دانند.
این بنا متأثر از معماری اروپای شرقی می‌باشد و با شماره ۱۵۱۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
۳-۱۷-۹- ساختمان چهارطبقه
این ساختمان معروف به ساختمان «حاجی علی‌عباس رمضانی» است و در جنب میدان امام خمینی(ره) واقع شده است که در سال ۱۳۱۹ شمسی به مبلغ ۰۰۰/۴۰ هزار تومان از طرف دولت خریداری و محل استقرار دادگستری و ثبت و اسناد انزلی قرار گرفت که اکنون جزء آثار حفاظت شده بوده و در لیست آثار میراث فرهنگی ثبت گردیده است:
ساختمان «داوود زاده» با پنج طبقه و با نمای آجر که امروزه به عنوان مهمانپذیر بوده و در میدان امام خمینی به نام هتل «گل‌سنگ» معروف است،
ساختمان «قندچیان»، حدود ۳۰ متری غرب با روسازی آجرکاری بسیار زیبا،
ساختمان «ماشین‌چی» واقع در خیابان سپه انزلی جنب مسجد جامع که بیش از سی اتاق بزرگ دارد،
ساختمان «سینما- تئاتر» شهرداری که از همه طرف طعمه حریق گردید ولی دوباره مرمت شد(کتاب گیلان، جلد ۳،۲،۱، صص ۵۵۴-۵۴۰-۵۲۸).
۳- ۱۸- جاذبه‌های فرهنگی- مذهبی
۳-۱۸-۱- شنبه‌بازار
شنبه‌بازار انزلی یکی از بازارهای محلی معروف و قدیمی گیلان به شمار می‌رود که در روزهای شنبه جمعی از زنان و مردان روستایی شهرهای اطراف برای فروش محصولات خود در آن بساط پهن می‌کنند و جمعی از دست‌فروشان و بازاریان نیز اقدام به فروش تولیدات محلی در آن می‌کنند. دیدار از بازار محلی بندر انزلی با انواع تولیدات محلی از تخم‌مرغ و مرغ و سبزیجات محلی گرفته تا دست‌بافت‌های رنگارنگ روستاییان و صنایع دستی چوبی، جاذبه‌ی دیگر این شهر برای گردشگران است.
بازار هفتگی شنبه‌بازار انزلی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بازارهای محلی گیلان است که روزهای شنبه در مسیر خیابان میرزاکوچک خان تشکیل می‌گردد و به همین دلیل این خیابان شنبه‌بازار نامیده می‌شود. این بازار در مرکز شهر بندر انزلی و به موازات خیابان مطهری قرار دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...