شکل ۳٫۲۶٫ محیط کمان پا ۶۰
شکل ۳٫۲۷٫ پهنای سر ۶۰
شکل ۳٫۲۸٫ قطر سر ۶۱
شکل ۳٫۲۹٫ پهنای تنه از ارتفاع نوک سینه‌ها ۶۱
شکل ۳٫۳۰٫ پهنای تنه از سطح ناف ۶۱
شکل ۳٫۳۱٫ پهنای تنه در سطح لگن ۶۲
شکل ۳٫۳۲٫ پهنای آرنج (پهنای استخوان بازو) ۶۲
شکل ۳٫۳۳٫ پهنای مچ دست ۶۲
شکل ۳٫۳۴٫ پهنای لگن در حالت نشسته ۶۳
شکل ۳٫۳۵٫ پهنای زانو- استخوان ران ۶۳
شکل ۳٫۳۶٫ قطر قوزکها ۶۳
شکل ۳٫۳۷٫ چربی زیرپوستی تحت کتفی ۶۴
شکل ۳٫۳۸٫ چربی زیرپوستی فوق خاصرهای ۶۴
شکل ۳٫۳۹٫ چربی زیرپوستی شکمی ۶۵
شکل ۳٫۴۰٫ چربی زیرپوستی سینه ای ۶۵
شکل ۳٫۴۱٫ چربی زیرپوستی زیر بغل ۶۶
شکل ۳٫۴۲٫ چربی زیرپوستی عضله سه سر ۶۶
شکل ۳٫۴۳٫ چربی زیرپوستی عضله دو سر ۶۶
شکل ۳٫۴۴٫ چربی زیرپوستی ساق پا ۶۷
شکل ۳٫۴۵٫ چربی زیرپوستی ران ۶۷
شکل ۳٫۴۶٫ نحوه انجام آزمون خمش بدن به جلو ۶۸
شکل ۳٫۴۷٫ نحوه انجام آزمون شنای سوئدی اصلاح شده ۶۹
شکل ۳٫۴۸٫ نحوه انجام آزمون دراز و نشست یک دقیقه ای ۷۰
شکل ۳٫۴۹٫ دینامومتر برای اندازه گیری قدرت مچ دست ۷۰
پایان نامه - مقاله - پروژه
شکل ۳٫۵۰٫ مسیر ایلینویز ۷۱
شکل ۳٫۵۱٫ نحوه اجرای پرش عمودی ۷۲
شکل ۳٫۵۲٫ نحوه اجرای تست لک لک ۷۳
شکل ۳٫۵۳٫ نحوه اجرای تست زمان نشستن و بخاستن ۷۴
شکل ۳٫۵۴٫ حالت‌های عارضه انحراف جانبی ستون مهره‌ها در فرم ریدکو ۷۶
شکل ۳٫۵۵٫ حالت‌های صافی کف پا به ترتیب از راست: سالم، درجه یک، درجه دو و درجه ۳ ۷۶
شکل ۳٫۵۶٫ نقش گودی کف پا به ترتیب از راست با درجه شدت شدید، متوسط و نرمال ۷۷
شکل ۳٫۵۷٫ حالت‌های عارضه انحراف مچ پا به خارج در فرم ریدکو ۷۷
شکل ۳٫۵۸٫ به ترتیب از بالا پای چرخیده به داخل، نرمال و پای چرخیده به خارج ۷۷
شکل ۳٫۵۹٫ عارضه‌های مربوط به زانو به ترتیب از سمت چپ: نرمال، زانوی پرانتزی، زانوی ضربدری ۷۸
شکل ۴٫۱٫ نمودار میانگین جامعه مورد بررسی در شاخص های اصلی ویژگی های آنتروپومتریکی ۹۹
شکل ۴٫۲٫ نمودار میانگین جامعه مورد بررسی در شاخص های اصلی ویژگی های بیو مکانیکی ۱۰۱
شکل ۴٫۳٫ نمودار میانگین جامعه مورد بررسی در شاخص های اصلی ویژگی های فیزیولوژیکی ۱۰۲
شکل ۴٫۴٫ نمودار میانگین جامعه مورد بررسی در شاخص های اصلی ویژگی های سلامت عمومی ۱۰۳
شکل ۴٫۵٫ نمودار میانگین جامعه مورد بررسی در شاخص های اصلی ویژگی های تیپ شخصیتی ۱۰۴
شکل ۴٫۶٫ نمودار میانگین جامعه مورد بررسی در شاخص های اصلی ناهنجاری های اسکلتی - عضلانی ۱۰۶
چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده):
هدف از پژوهش حاضر مقایسه شاخص­ های اصلی آنتروپومتریکی، بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، روانی و وضعیت قامتی، اسکلتی- عضلانی دختران ۱۵ تا ۱۷ سال شهرستان میاندوآب بود. آزمودنی­های این تحقیق را ۱۰۵ نفر از دختران مقطع متوسطه (میانگین قد ۸۶/۵±۱۳/۱۶۳ سانتی­متر و میانگین وزن ۱۰/۸±۷۱/۵۳ کیلوگرم) شهرستان میاندوآب تشکیل می­دادند که بصورت تصادفی در دسترس انتخاب شدند. در این تحقیق پارامتر­های آنتروپومریکی شامل قد و وزن، طول اندام­ها، پهنای اندام­ها، محیط اندام­ها و چربی زیر پوستی، پارامترهای بیومکانیکی از جمله انعطاف­پذیری، استقامت عضلانی، قدرت، سرعت، چابکی، توان و تعادل، ویژگی­های روانی مانند سلامت عمومی و تیپ شخصیتی، شاخص­ های فیزیولوژیک شامل سلامت فیزیولوژیک و استقامت قلبی – تنفسی و وضعیت قامتی، اسکلتی- عضلانی مورد ارزیابی قرار گرفتند. با بهره گرفتن از آزمون کلموگروف اسمیرنوف نرمال بودن توزیع داده ­ها مورد بررسی قرار گرفت. از میانگین، انحراف استاندارد و رتبه درصدی برای توصیف اطلاعات، ضریب همبستگی چندگانه برای کاهش اطلاعات همپوشان و آنالیز اجزای اصلی برای تعیین شاخص­ های اصلی ویژگی­های فوق، سپس در آمار استنباطی از آزمون کروسکال والیس برای مقایسه شاخص­ های اصلی متناظر در گروه ­های سنی مختلف استفاده شد. نتایج تحقیق حاضر نشان داد فقط بین ارتفاع زانو تا زمین، پهنای سر و چربی زیر پوستی عضله ران از پارامترهای آنتروپومتریکی، چابکی و تعادل پویا از پارامترهای بیومکانیکی، عملکرد جسمانی و افسردگی، برون گرایی و توافقی بودن از شاخص­ های روانی و نبض حالت عادی از شاخص­ های فیزیولوژیکی در بین گروه ­های سنی ۱۵ تا ۱۷ سال تفاوت معنادار وجود دارد. در شاخص آنتروپومتریکی قد، ارتفاع از زائده آخرومی تا زمین و فاصله دو بال، در شاخص فیزیولوژیکی شاخص نبض بعد از فعالیت، در شاخص روانی در پرسشنامه سلامت عمومی عملکرد جسمانی و در پرسشنامه تیپ شخصیتی نئو برون گرایی و در وضعیت قامتی، اسکلتی – عضلانی شکم افتاده و زانوی ضربدری شاخص های اصلی مشترک بین سه گروه سنی شدند ولی در شاخص های بیومکانیکی هیچ شاخص اصلی مشترکی بین سه گروه سنی وجود نداشت.
فصل اول
طرح تحقیق
۱٫۱٫ مقدمه
هر تعریفی که برای تعلیم و تربیت ارائه دهیم خواه تغییر و اصلاح در فرد، یا رشد و شکوفایی استعدادها، یا انتقال دانش و فرهنگ و هنجارها به نسل بعد و یا هر تعریف دیگر، تربیت­ بدنی نیز جزیی از آن محسوب می­ شود، بنابراین با گذشت قرون و اعصار نه تنها از اهمیت فعالیت­های بدنی کاسته نشده بلکه با پیشرفت فزاینده تکنولوژی ارزش حیاتی آن بیش از پیش روشن گردیده است (آذربایجانی، ۱۳۸۵، ۲۶).
تربیت­بدنی و ورزش به عنوان پدیده اجتماعی مؤثر در ابعاد مختلف جامعه و زندگی افراد نفوذ کرده و به بخش جدایی ­ناپذیری از زندگی تبدیل شده است. توجه جدی دولت­ها و سیاستمداران به بخش تربیت ­بدنی و ورزش نیز اهمیت آن را بیشتر کرده است. بنابراین تربیت بدنی با هدف سالم­ سازی و تربیت انسان سالم می ­تواند مهم­ترین شاخص جهت توسعه پایدار کشور باشد.
انسان­ها به عنوان اعضای یک گونه، مراحل و فرآیندهای مشترکی را در رشد جسمانی تجربه می­ کنند. عوامل ژنتیکی، این الگوی متوالی و بسیار منظم نمو را تعیین می­ کند. از طرف دیگر، انسان­ها در رشد جسمانی، دارای پتانسیل و زمان­بندی منحصر به فردی هستند که تحت تأثیر ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است. بنابراین آگاهی از الگوی عمومی و همچنین دامنه تغییرات رشدی انسان­ها، به منظور درک بهتر تغییرات زیستی، ارزیابی وضعیت جسمی افراد و شناسایی ناهنجاری­ها و راهنمایی و هدایت بهتر افراد از طریق تعیین اهداف منطقی و تعدیل انتظارات و همچنین طراحی و اجرای برنامه ­های کوتاه یا بلند مدت برای پیشگیری یا درمان این اختلالات، تغییر و اصلاح برنامه ­های تربیت بدنی در سطح مدارس، دانشگاه­ها و کل جامعه مطابق با وضعیت رشدی افراد آن جامعه اهمیت دارد (Haywood, 2001).
یکی از ارکان پیشرفت و توسعه اجتماعی و اقتصادی هر کشور، داشتن نیروی کارآمد و سالم است. آموزش و پرورش نیروهای انسانی و به ویژه کودکان و نوجوانان و جوانان در هر کشور از اولویت و اهمیت خاصی برخوردار است. زیرا کودکان و نوجوانان مهم ترین موضوع تفکر، تلاش و مفهوم واقعی امید به آینده به شمار می روند و حفظ سلامت آنان، حفظ سلامت کسانی است که در مرحله رشد و تکامل قرار دارند (بخشایش، ۱۳۸۸، صص ۴۸-۵۱).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...