۱-Mcpابزار جدیدی در درک واکنش های اتیلن در گیاه است. این ماده بازدارنده فعالیت اتیلن است و در دما و فشار استاندارد گازی شکل بوده و فرمول شیمیایی آنC4H6می باشد کارآیی این ترکیب ۱۰ برابر اتیلن و در غلظت های کمتر تأثیر گذارتراست(چمنی، ۱۳۸۴).
۱-Mcp برگ های گیاهان (گل های بریدنی) را در وضعیت خوبی نگه داشته و با افت درصد کاهش وزن آن ها و پیش گیری از آسیب به کلروفیل و کربوهیدرات ها، مانع کاهش وزن خشک آن ها شده و افز ایش عمر گلجایی آن ها را به دنبال دارد(هوبر و همکاران، ۲۰۰۳)
براساس تحقیقات انجام شده ، افزایش غلظت کلسیم در محلول غذایی مورد استفاده برای پرورش گل رز منجر به افزایش غلظت کلسیم و هم چنین بهبود ویژگی های پس از برداشت آن می شود(استارکی و پدرسون، ۱۹۹۷).
پایان نامه
با تغذیه برگی کلرید کلسیم و با تغذیه برگی سولفات کلسیم در مرحله قبل از برداشت، افزایش ماندگاری گل رز را گزارش شده است. حتی اضافه کردن کلسیم به آب گلدان های حاوی گل در مرحله پس از برداشت منجر به افزایش ماندگاری و باز شدن غنچه های گل در گل های بریده رز شده است.به نظر می رسد تغذیه برگی کلسیم در مراحل نزدیک به زمان برداشت بتواند در بهبود شاخص های کیفی گل رز مؤثر باشد(میشل زاک و همکاران،۱۹۸۹).
محلول پاشی کلسیم نقش مهمی در افزایش ماندگاری گل رز و بهبود کیفیت نگه داری آن دارد که مطابق باتحقیقات سایر محققین می باشد(مهران و همکاران ،۲۰۰۸).
با مصرف کلرورکلسیم موجب افزایش تورژسانس گلبرگ ها و طول عمرگل ها دررز رقم مرسدس ونیز موجب تحریک وتشویق بازشدن غنچه های گل گردید(فلاحی و همکاران،۱۹۹۷).
بهترین تیمار برای افزایش ماندگاری رزها دو درصد ساکارز به همراه۳۰۰ میلی گرم کلرور کلسیم در محلول نگهدارنده می باشد(مرتضوی وهمکاران، ۲۰۰۷).
اثر تیوسولفات نقره و نیترات نقره را روی ماندگاری گل بریده مریم رقم گل درشت محلات بررسی کردند و مشاهده کردند که تیوسولفات نقره در غلظت های ۴%، ۸%، ۲/۱ میلی مولار و نیترات نقره در غلظت های ۵۰ و ۱۰۰ و ۱۵۰ میلی گرم در لیتر به ترتیب موجب سوختگی شدید گلچه ها و پژمردگی گلچه ها و خم شدن انتهای ساقه شدند و عمر و ماندگاری را کاهش دادند(جوکار و همکاران،۱۳۷۸).
یون نقره در نیترات نقره به عنوان یک باکتری کش عمل کرده و باعث افزایش عمر گل‌های شاخه بریده می‌شوند(هالوی و همکاران، ۱۹۷۹).
نیترات نقره موجب افزایش ماندگاری گل‌های شاخه بریده مریم شد ولی در این محلول عطر گل کم بود(آنجوم و همکاران، ۲۰۰۱).
قندها بر بقای ساختمان غشای سلولی گلبرگ های رز موثر بوده و با بکارگیری ساکارز و مواد مشابه از تخریب غشای سلولی و بافت ها ممانعت می شود(هوانگ وهمکاران، .(۲۰۰۲
تغییرات اسمتیک در گلبرگ ها همیشه بیشتر از شاخ وبرگ های همان ساقه می باشد و تیمارکلسیم درمحلول محافظ برای گل شاخه بریده موجب افزایش طول عمر گلدانی آن می گردد(کانوی، ۱۹۸۷).
بیش از ۶۰ درصد کلسیم در دیواره سلول ها تجمع پیدا کرده و دراستحکام آن نقش اساسی دارد . کلسیم با تاثیربرمکانیسم باز و بسته شدن روزنه ها بر کاهش تبخیر و تعرق کمک کرده ، و در نهایت موجب کاهش پژمردگی گلبرگ ها می شود . با مصرف کلرورکلسیم موجب افزایش تورژسانس گلبرگ ها و طول عمرگل ها دررز رقم مرسدس ونیز موجب تحریک وبازشدن غنچه های گل گردید)فلاحی و همکاران، ۱۹۹۷).
در آزمایشی اثرکربوهیدرات و وضعیت آب در طول عمر گل بریده رز مورد مطالعه قرار گرفت نتایج آن ها نشان داد گل هایی که در محلول حاوی ساکارز وباکتری کش قرار داشتند، در مقایسه با شاهد، ماندگاری بیشتری نشان دادند . آن ها علت کمی عمر را گرفتگی آوندهای در پایین ساقه گزارش کردند(وان دوورن و همکاران، ۲۰۰۰).
بهترین تیمار برای افزایش ماندگاری رزها دو درصد ساکارز به همراه ۳۰۰ میلی گرم کلرور کلسیم در محلول نگهدارنده می باشد )مرتضوی و همکاران ، ۲۰۰۷).
طی آزمایشی بر روی رز رقم سنا نتیجه گرفتند که ساکارز به همراه سولفات آلومینیوم موجب افزایش ماندگاری و طول عمر گل بریده شد(رضوانی پور، ۲۰۰۹).
پیش تیمار ساکارز و سپس محلول نگهدارنده ساکارز و HQc باعث افزایش عمر و ماندگاریی گل مریم شد(ویلکینز، ۱۹۷۳).
آلومینیم سولفات در ترکیب با ساکارز کیفیت و عمر پس از برداشت گل‌های پیازی را به وسیله افزایش جذب محلول، نگهداری بهتر میزان آب و وزن بیشتر برای دوره طولانی تر افزایش می‌دهد(اژیملتی و همکاران، ۲۰۰۷).
با بررسی اثرات سالیسلیک اسید به این نتیجه رسیدند که سالیسلیک اسید اثر باز دارندگی بر روی تولید اتیلن دارد(نواک و رودنیکی، ۱۹۹۰).
بررسی اثرات سالیسلیک اسید بر روی گل رز نشان داد که تیمار گل‌های رز با سالیسلیک اسید باعث کاهش بیماری های پس از برداشت و افزایش عمر پس از برداشت گل‌های بریده رز می‌شود( دی کاپدویلا و همکاران،۲۰۰۳).
با بررسی اثرات سالیسلیک اسید بر روی کلزا به این نتیجه رسیدند که استعمال سالیسلیک اسید باعث کاهش مقدار مالون دی آلدئید و افزایش مقدار رنگیزه ها و افزایش قندهای احیا کننده می‌شود(گوی و همکاران، ۱۹۹۲).
کاربرد سالیسلیک اسید در غلظت ۵/۱ میلی مول سبب افزایش عمر و ماندگاری گل داوودی می‌شود(زمانی، ۱۳۸۸).
تیمار ۵ سولفوسالسیک اسید را روی گلایول انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که این تیمار باعث افزایش پایداری غشاء، فعال شدن SOD و کاهش ROS ها می‌شود و همچنین سرعت تنفس را کاهش می‌دهد(اژیملتی و همکاران، ۲۰۰۷).
با بررسی اثرات سالیسلیک اسید بر روی پلی آمین ها به این نتیجه رسیدند که استفاده از سالیسلیک اسید باعث می‌شود که روی پلی آمین ها تاثر گذاشته شود و غشا را در برابر آسیب حفظ شود( کلسیگ و مالامی، ۱۹۹۴).
یون نقره به واسطه متحرک بودن و اثرات ضد اتیلنی می تواند باعث افزایش عمر گل‌های بریده شود( نواک و رودنیکی، ۱۹۹۰).
سنبله‌های گل مریم را با ترکیباتی مانند CaCl2.2H2O، SN، اسید آسکوربیک و Tri –Mitox Forte (قارچ‌کش) در غلظت های مختلف، تیمار کردند. نتایج نشان داد که ترکیب تیماری CaCl2.2H2O در غلظت های ppm1250 - 750 و قارچ‌کش در غلظت ppm1500 کمترین میزان پژمردگی را نشان دادند(آنجوم و همکاران، ۲۰۰۱).

فصل سوم: مواد و روش­ها

۱-۳-محل انجام آزمایش
این طرح به منظور افزایش کیفیت و دوام عمر گل بریده رز در شهرستان دامغان اجرا گردید. گل های رز مورد آزمایش از نوع رقم هلندی واریته آنجلینا و دولس ویتا از گلخانه رز مستقر در پاکدشت از توابع تهران تهیه و سپس به آزمایشگاه دانشکده کشاورزی دانشگاه ازاد اسلامی واحد دامغان منتقل شد که دمای هوای آزمایشگاه در طی دوره آزمایش بین۲۰-۲۲ درجه سانتی گراد بوده است.
۲-۳-موقعیت جغرافیایی استان سمنان
این استان با وسعتی برابر ۶۷۶/۹۶۸۱۵ کیلومتر مربع، ۸/۵ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است و از این حیث ششمین استان کشور بوده و مساحت آن حدود چهار برابر استان تهران می­باشد. این استان از ۳۴ درجه و ۱۳ دقیقه تا ۳۷ درجه و ۲۰ دقیقه عرض شمالی و از ۵۱ درجه و ۵۱ دقیقه تا ۵۷ درجه و ۳ دقیقه طول شرقی (جدول شماره) با مرکزیت شهرستان سمنان از جانب شمال به استان مازندران، از جنوب به استان اصفهان، از شرق به استان خراسان و از مغرب به استان تهران محدود است. دارای چهار شهرستان، دوازده بخش، شانزده شهر و بیست و هشت دهستان می­باشد.
۳-۳-موقعیت جغرافیایی شهرستان دامغان و حومه آن
شهرستان دامغان با مساحت ۱۴۰۲۷ کیلومتر مربع از سوی شمال به کوه­های البرز و استان­های مازندران و گلستان، از طرف مشرق به شهرستان شاهرود، از طرف جنوب به دشت کویر مرکزی ایران و استان اصفهان و از طرف غرب به شهرستان سمنان منتهی می­ شود.
حداقل طول شرقی جغرافیایی شهرستان دامغان ۵۳ درجه و ۴۲ دقیقه و حداقل عرض شمال جغرافیایی آن ۳۴ درجه و ۱۵ دقیقه و ارتفاع شهرستان از سطح دریا در کنار ایستگاه هواشناسی ۴/۱۱۵۵ متر است. از نظر آب و هوا این شهرستان به دلیل وزش بادهای شمالی و بارندگی نواحی گرگان و مازندران، زمستان­های سرد و تابستان­های معتدل دارد. دمای متوسط این شهرستان در سال ۱۳۸۹، ۸۱/۱۷ درجه سانتیگراد و بر اساس آمار ده ساله ایستگاه هواشناسی متوسط بارندگی سالیانه شهرستان دامغان ۱۲۰ میلیمتر در سال گزارش شده است (آمارنامه کشاورزی، ۱۳۸۹).
۴-۳-مواد مورد استفاده در پژوهش
گل شاخه بریده رقم هیبرید چای، واریته های آنجلینا و دولس ویتا.مواد شیمیایی شامل:متیل سیکلو پروپان، نیترات نقره و کلرید کلسیم.
۵-۳- طرح آزمایشی و نحوه اجرا
این آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار در زمایشگاه دانشگاه ازاد اسلامی واحد دامغان در سال ۱۳۹۲ اجرا گردید.
فاکتور اول دو واریته انجلینا ودولس ویتا ،فاکتور دوم متیل سیکلو پروپان(۱-mcp)،با غلظت (۱۰ میلی لیتر) ،نیترات نقره(AGNO3) با غلظت (۳۰۰ میلی گرم بر لیتر) ،کلرید کلسیم(Cacl2) با غلظت (۵ گرم بر لیتر) و فاکتور سوم زمان بر روی گل رز رقم هلندی واریته های انجلینا و دولس ویتا به منظور افزایش کیفیت و دوام عمر گل رز، انجام شد. در طی آزمایش گل ها در آزمایشگاه در دمای بین (۲۰-۲۲درجه سانتی گراد ) قرار گرفتندو داده ها ی حاصل از ازمایش توسط نرم افزار اماری SAS تجزیه واریانس گردید.و مقایسه میانگین ها توسط آزمون چند دامنه دانکن در سطح ۵% مورد مقایسه قرار گرفت و همچنین ضریب همبستگی بین صفات توسط ضریب همبستگی پیرسون تعیین گردید.
صفات مورد اندازه گیری:
اندازه گیری وزن تر گل هـا
۲-اندازه گیری در صد باز شدن گل ها
۳-اندازه گیری پتانسیل اب در گلبرگ
۴-اندازه گیری در صد پژمردگی گل ها
۵-اندازه گیری وزن خشک گل ها
۶-اندازه گیری سطح برگ
۶-۳- اجرای طرح
قبل از اعمال تیمارها، عملیات زیر بر روی تک‌ تک گل ها انجام شد:
۱ـ طول ساقه گل ها به اندازه cm24 بریده شدند، ۲ـ واریته ها به طور جداگانه از شماره ۹۶ـ۱ شماره‌گذاری شدند، ۳ـ وزن گل ها بر حسب گرم اندازه‌گیری و بعنوان وزن‌ تر یادداشت شد و ۴ـ قطر گل ها بر حسب میلی متر بوسیله کولیس دیجیتالی مارک CRW ساخت کشور المان با دقت ۰۱/۰ اندازه‌گیری و به عنوان قطر اولیه یادداشت شد.
سپس واریته های آنجلینا و دولس ویتا هر کدام به طور جداگانه با سه تکرار بوسیله ترکیباتی شامل مواد زیر، تیمار شدند:
۱-آب (شاهد)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...