۰٫۰۰۱۹۵۰
(۰٫۰۰۱۵۹)
[ ۱٫۲۲۴۲۶]

 

-۰٫۲۲۱۷۲۲
(۰٫۱۰۹۷۵)
[-۲٫۰۲۰۳۲]

 

۴٫۷۴۵۲۶۳
(۴٫۶۷۰۴۱)
[ ۱٫۰۱۶۰۳]

 

POLIT

 

 

 

۰٫۰۰۰۴۵۴
(۰٫۰۰۰۷۹)
[ ۰٫۵۷۳۷۶]

 

-۰٫۰۲۱۷۴۷
(۰٫۰۵۴۵۳)
[-۰٫۳۹۸۸۴]

 

-۰٫۵۳۵۳۷۸
(۲٫۳۲۰۴۶)
[-۰٫۲۳۰۷۲]

 

REG

 

 

 

منبع: محاسبات محقق
با توجه به نتایج تخمین مشاهده میشود که تأثیر همزمان استقلال بانک مرکزی بر تورم و استقلال بانک مرکزی بدین صورت است که استقلال بانک مرکزی تأثیر منفی و معنیداری بر تورم دارد. اما به صورت همزمان بر روی رشد اقتصادی تأثیر معنیداری ندارد. همچنین مشاهده میشود که هیچ یک از متغیرهای رشد اقتصادی و نرخ تورم تأثیر معنیداری بر استقلال بانک مرکزی ندارند. در مجموع نتیجه این پژوهش، تأییدی بر نتایج مطالعاتی است که در نتایج خود به این نتیجه رسیدهاند که با وجود اینکه استقلال بانک مرکزی باعث کاهش تورم میشود، اما هیچ هزینه آشکاری برای اقتصاد ندارد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه

۴-۴-۳-۲-توابع عکس العمل آنی (ضربه - واکنش)

با توجه به اهمیت و کاربرد معادلات خود رگرسیونی برداری (VAR) در امر پیشبینی، بدین منظور میتوان از توابع عکس العمل آنی (ضربه - واکنش) استفاده کرد. در توابع عکس العمل آنی، اثر انحراف معیار تکانه متغیر درونزا روی سایر متغیرهای درونزای دیگر بررسی میشود (در واقع در این پژوهش در صدد دانستن این موضوع هستیم که اگر به شاخص استقلال بانک مرکزی یک تکانه وارد شود، نرخ تورم و رشد اقتصادی در دوره های بعد از این تکانه چه تغییراتی خواهند داشت).
اما قبل از بیان توابع عکس العمل آنی (ضربه - پاسخ)، باید از وجود رابطه بلند مدت بین متغیرها اطمینان حاصل کرد. برای این منظور میتوان درجه هم انباشتگی بین متغیرهای الگو را با بهره گرفتن از روش یوهانسون و از آزمونهای آماره اثر   و آزمون حداکثر درست نمایی   تعیین کرد.

به طوری که   عبارتست از مقادیر برآورد شده ریشه های مشخصه حاصل از برآورد ماتریس بردارهای همگرایی که اصطلاحاً مقادیر ویژه نیز نام دارد و T نیز تعداد مشاهدات قابل استفاده در تخمین است.
در آزمون   فرضیه   ، این است که تعداد بردارهای همگرایی کمتر و یا مساوی r است. در واقع فرض حداکثر تعداد r بردار همجمعی در مقابل فرضیه وجود بیش از r بردار همجمعی مورد آزمون قرار میگیرد. چنانچه آماره بیش از مقدار بحرانی در سطح اطمینان خاص باشد، فرضیه   مبنی بر وجود حداکثر r بردار همجمعی رد میشود.
در آزمون   فرضیه   ، این است که تعداد بردارهای همگرایی مساوی r می باشد و فرض رقیب در اینجا وجود تعداد r+1 بردار همگرایی است (اندرس، جلد دوم، ۱۳۸۶).

جدول۴-۶: تعیین تعداد بردارهای همگرایی با بهره گرفتن از آزمون

 

 

 

احتمال
(در سطح ۵ درصد)

 

مقادیر بحرانی
(در سطح ۵ درصد)

 

مقادیر آماره

 

مقادیر ویژه

 

فرضیه ها

 

 

 

۰۰۰۱/۰

 

۲۷۵۹۵/۲۴

 

۸۲۷۱/۴۴۰

 

۲۲۱۷۳۰/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...