d=دقت احتمالی مطلوب(۹۵/۰)
P=احتمال وجود صفت در نمونه آماری
q=احتمال عدم وجود صفت در نمونه آماری
۳-۷-اعتبار[۵۴]
مقصود از اعتبار آن است که وسیله اندازه گیری واقعا بتواند خصیصه مورد نظر را اندازه بگیرد نه صفت دیگری را(ساروخانی،۱۲:۱۳۷۷). اصلی ترین روش آزمون اعتبار بررسی دقیق سنجه مفهوم در پرتو معنای آن و طرح این پرسش جدی است که آیا ابزار سنجش واقعا مفهوم مورد نظر را می سنجد یا نه. این نوع توجه و بررسی دقیق روش تعیین اعتبار صوری است. هدف از تعیین اعتبار صوری شناسایی اعتبار شاخص ها یا معرفهای پژوهش از طریق مراجعه به داوران است که وفاق آنان در مورد بررسی شاخص ها دلیلی بر اعتبار شاخص هاست. از طرفی عدم اتفاق نظر درمورد هر شاخص به معنای عدم اعتبار صوری آن است. یکی از فواید سنجش اعتبار صوری مشخص کردن بعد ذهنی- درونی و ارزشی محقق است(همان:۱۷).
پرسش نامه ی پژهش حاضر بعد از تنظیم پیش نویس به اساتید راهنما و مشاور ارائه شد تا نواقص ومعایب آن از نظر غیرقابل فهم بودن،ابهام داشتن و… شناسایی و رفع گردد.پس از انجام تغییرات مقتضی و قبل از اجرای نهایی پرسشنامه به منظور آزمون اعتبار صوری آن پرسشنامه تعیین شده توسط چند نفر از اساتید علوم اجتماعی دانشگاه شهید باهنر کرمان مورد بررسی و داوری قرار گرفت و پس از ارائه ی نظرات تکمیلی و راهنما یی­های استاد راهنما برخی سوالات حذف،اضافه و تصحیح شدند. در نهایت سوالاتی که تصور می رفت از هر جهت قابلیت سنجش موضوع مورد نظر را دارند انتخاب و در قالب پرسش نامه کتبی تدوین شد.
۳-۸-پایایی[۵۵]
ساده ترین تعریف پایایی عبارت است از میزان نتایج سنجش مکرر(بیکر،۱۴۲:۱۳۷۷). هدف از پایایی قضاوت درمورد قابلیت وسیله علمی است که باید در سنجش­های مکرر نتایج یکسانی ارائه دهد(استلندره،۲۹۱:۱۳۷۱). دانشمندان علوم اجتماعی بر پایایی بسیار تاکید دارند زیرا ابزار اندازه گیری به ندرت رواست. پایایی به خطاهای گوناگونی که ممکن است در ابزار اندازه گیری وجود داشته باشد اشاره می کند، یعنی خطاهایی که از مشاهده­ای به مشاهده دیگر برای یک واحد تحلیل و دو یا چند اندازه گیری با یک وسیله سنجش به وجود می ­آید و در نتایج اندک تفاوتی حاصل می شود این نوع خطا ناشی از ابزار اندازه گیری است(فرانکفورد و نچمیاس،۲۴۲:۱۳۸۱).در این پژوهش برای سنجش پایایی داده ها از روش توافق داخلی استفاده شده است. مهم ترین شاخص توافق داخلی آزمون همسانی درونی یا ثبات درونی را اندازه گیری می­ کند و نشان می دهد که سئوالات آزمون تا چه اندازه توانایی یا خصیصه ی واحدی را اندازه گیری می کنند. در این پژوهش از ضریب آلفای کرونباخ برای این امر استفاده شده است. مقدار آلفای کرونباخ بین صفر و یک نوسان است. چنانچه یک باشد نشان دهنده ی دقت کامل ابزار اندازه گیری است و بعکس چنانچه صفر باشد بیانگر عدم دقت و تکرار پذیری اندازه گیری است. این آزمون در مورد سوالاتی بکار می رود که مجموعا یک مفهوم را اندازه گیری می­ کنند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
جهت انجام آزمون پایایی تعداد۳۰ پرسشنامه­ مقدماتی(۱۵عدد بین زنان شاغل و ۱۵ عدد بین زنان خانه دار) را تکمیل کردیم.با بهره گرفتن از نرم افزارspss ضریب همبستگی درونی گویه ها را محاسبه گردید. با توجه به ضریب همبستگی درونی گویه ها معلوم شد که ۱ گویه باید حذف شود بنابراین گویه­ی ۸۹ حذف گردید. همچنین گویه­ی ۹۷ نیز حذف شد و گویه­ی متناسب­تری جایگزین شد.
۳-۹- جدول میزان آلفای کرونباخ متغیرهایی پرسشنامه

 

متغیر مقدار آلفای کرونباخ
سرمایه فرهنگی ۸۳/۰
سرمایه اقتصادی ۷۲/۰
تعارض کار-خانواده ۸۲/۰
تعارض زمانی ۷۶/۰
تعارض فشاری ۸۲/۰
تعارض رفتاری ۶۹/۰
حمایت اجتماعی ۶۸/۰
تبلیغات تلویزیونی ۷۲/۰
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...