۲

 

۸-۵

 

m 1.8

 

 

 

۳

 

۱۸-۹

 

m2.5

 

 

 

۴

 

دوره تخمگذاری

 

m2.5

 

 

 

جدول ۶-۱: میزان نیاز طیور به تراف‏های آبخوری در سنین مختلف تحت شرایط مناطق گرمسیر
۱-۲۸- کنتور آب
در اکثر مرغداری‏ها برای محاسبه‏ی میزان آب مصرفی روزانه طیور از کنتور آب استفاده می شود. انواع مختلفی کنتور آب وجود دارد. که بعضی دارای دستگاه رکوردگیری نیز می‏باشند (نورث وبل،۱۳۷۵).
دانلود پایان نامه
۱-۲۹- آلودگی آب
آبی را آلوده گویند که ترکیب با شرایط آن طوری تغییر یافته باشد که کمتر یا به هیچ وجه قابلیت استفاده‏ی معینی نداشته باشد. این تغییرات می تواند فیزیکی ،شیمیایی و بیولوژیکی باشد، که باعث اختلالاتی در خواص آب شده و به سلامتی ایمنی و بهزیستی جوامع ، اعم از شهری، صنعتی ،کشاورزی و محیط زیست لطمه بزند.
در حال حاضر آلودگی‏های شیمیایی مهم ترین عوامل زیان بار موجود در آب‏های آشامیدنی به حساب می‏آیند. آلودگی ممکن است بطور تصادفی ایجاد شود، اما اغلب توسط سیستم بدون کنترل زباله یا پساب‏های حاصل از مصارف شهری ، یا فضولات صنعتی یا کشاورزی و یا راه یابی آبهای آلوده به منابع آب ایجاد می‏شود. پساب‏های شهری و صنعتی شامل انواع مختلفی از میکروارگانیسم‏ها هستند که بعضی از آن‏ها می‏توانند بیماری زا باشند .مواد آلی و معدنی موجود در آن‏ها بسیار متنوع بوده و شناسایی عوامل آلوده کننده صنعتی بسیار مشکل تر می باشد. هنگامی که یک آلودگی مانند پساب خام به رودخانه ریخته می‏شود، مواد آلی با اکسیژن آّب واکنش داده، در نتیجه مصرف اکسیژن بالا می‏رود و اکسیژن محلول کاهش می‏یابد. زمانی که سرعت مصرف اکسیژن خیلی بیشتر از سرعت تأمین آن در آب شود ، شرایط بی‏هوازی در رودخانه ایجاد می شود. در چنین شرایطی گاز آمونیاک و هیدروژن سولفید و سایر گازها تشکیل می‏شوند بعضی از این گازها به آسانی در آب حل می شوند، و بعضی دیگر به صورت حباب به تکه‏های بزرگ مواد جامد چسبنده و به شکل لجن در سطح آب شناور می مانند. پساب بر موجودات آبزی نیز اثر می گذارد، به طوری که نوع و تعداد آنها بعد از محل ورود پساب به رودخانه تغییر می کند. افزایش کدورت و کاهش غلظت اکسیژن محلول باعث کاهش عمر موجودات آبزی می شود.فسفر در پساب به صورت آلی و معدنی وجود دارد.پاک کننده‏ها بزرگترین منبع فسفر معدنی و غذاها و فضولات حیوانی مهم ترین منبع فسفر آلی میباشند، فسفر موجود در مواد طبیعی سرانجام به وسیله ی اعمال بیولوژیکی به فسفات معدنی تبدیل می شود. شبکه توزیع آب ، جنس لوله و نحوه‏ی اتصال آنها بسیار مهم است و چنان چه نکات فنی رعایت نشود ، ممکن است یک سیستم آب سالم با یک سیستم آب غیرسالم یا پساب ارتباط پیداکند( مظفری، شهلاو اوردوخانیان ،۱۳۸۷).
۱-۳۰- آلودگی باکتریائی آب
آلودگی باکتریائی در آب مصرفی طیور نشان دهنده آلودگی منابع آب مرغداری با آبهای سطحی و کودهای حیوانی می باشد. در صورت آلوده شدن منبع آب با باکتریهای بیماریزا، با توجه به اینکه آب به راحتی و در سطح وسیع در اختیار تمام پرنده ها قرار دارد، بیماری سریعاٌ در گله پخش شده و همه گیر خواهد شد. کل باکتریهای موجود در آب نباید بیش از ۱۰۰ عدد در ۱۰۰ میلی لیتر باشد و حداکثر مجاز برای کلی فرم ها (باکتریهای روده‏ای ) ۵۰ عدد در میلی لیتر می‏باشد. وجود اجزای مدفوع در آب نشان دهنده امکان آلودگی آب با عوامل بیماریزا می باشد. آلودگی می تواند از منشأ آب مثلاً از چشمه یا داخل مزرعه اتفاق افتاده باشد.
ارتباط دادن بین میزان اجرام مدفوعی در آب آشامیدنی و ناهنجاریهای حاصل از بیماریها در گله مشکل است، اگرچه آبهای آلوده با عوامل مدفوعی نقش اصلی را در بیماری‏های چند علتی ایفا می کنند. بهترین راه کنترل باکتریها در آب آشامیدنی به خصوص اشریشیاکلی وسالمونلاها استفاده ازکلر به میزان ppm 21 می باشد. درضمن نوع باکتری موجود در آب بیش از تعداد آن اهمیت دارد. بعضی از باکتریها برای سلامت انسان و طیور زیان آور و خطرناک هستند( مظفری، شهلاو اوردوخانیان،۱۳۸۷).
۱-۳۱- میکرب شناسی آب
اکثر آزمایش هایی که بر روی آب انجام می‏شود به منظور تعیین قابلیت شرب آن است باکتری‏های موجود در آب اساساً به ۳ گروه تقسیم بندی می شوند:
۱) باکتری‏های آبزی طبیعی
۲) ارگانیسم‏های خاکزی
۳) ارگانیسم‏هایی که معمولاً در روده ی انسان یا سایر حیوانات زندگی می کنند.
اگرچه کشت و جداسازی بعضی باکتری‏های آبزی بسیار مشکل است ولی اکثر آنها قادر هستند در محیط‏های بسیار رقیق رشد نمایند، بسیاری از این ارگانیسم ها در محیط استاندارد آگارمغذی یا پلیت کانت آگار رشد نمی کنند. حرارت مطلوب برای رشد آنها ۲۵درجه سانتی گراد یا کمتر است و ظروف کشت در مدت ۱۴روز در گرم‏خانه نگهداری می شوند، باکتریهایی که از خاک نشأت می گیرند معمولاً به وسیله آب باران که زمین را می شوید به رودخانه ها و استخرها وارد می شوند. معمولاً شمارش باکتری‏ها در رودخانه‏های آلوده بین۱۰-۲۰ هزار باکتری در هر میلی لیترمی باشد، ولی ممکن است این تعداد در رودخانه‏هایی که از شهرها می گذرند به یک میلیون هم برسد( مظفری، شهلاو اوردوخانیان،۱۳۸۷).

 

 

ردیف

 

فهرست ها

 

تعدادباکتری در هرمیلی لیتر

 

 

 

۱

 

دریاچه های غیر آلوده

 

۱۰۰

 

 

 

۲

 

آب چاه های عمیق

 

<1000

 

 

 

۳

 

رودخانه هایی که از شهرهامی گذرند

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...