۵-۳-۲- سوال دوم ۸۴
۵-۳-۳- سوال سوم ۸۷
۵-۳-۴- سوال چهارم ۹۰
۵-۴- نتیجه‌گیری ۹۱
۵-۵- پیشنهادها ۹۲
۵-۵-۱- پیشنهادهای کاربردی ۹۲
۵-۵-۱- پیشنهادهای پژوهشی ۹۳
منابع فارسی ۹۴
منابع انگلیسی ۹۷
پیوست‌ها ۱۰۵
فهرست جداول
عنوان جدول صفحه
جدول ۳-۱: مراحل تست BOT-2 60
جدول ۴-۱: اطلاعات توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی آزمودنیها ۷۰
جدول ۴-۲: متوسط مدت زمان حفظ وضعیت بر حسب ثانیه یا تعداد گامهای درست طی شده در مراحل مختلف زیرآزمون تعادلی آزمون BOT-2 در کلیه دانشآموزان ۷۱
جدول ۴-۳: میانگین و انحراف معیار تعادل ایستا در پیشآزمون، پسآزمون و ماندگاری ۷۲
جدول ۴-۴: میانگین و انحراف معیار تعادل پویا در پیشآزمون، پسآزمون و ماندگاری ۷۳
جدول ۴-۵: یافته های تحلیل کوواریانس یک طرفه در اجرای تعادل ایستا ۷۴
جدول ۴-۶: یافته های تحلیل کوواریانس یک طرفه در افت عملکرد تعادل ایستا ۷۵
جدول ۴-۷: یافته های تحلیل کوواریانس یک طرفه در اجرای تعادل پویا ۷۷
جدول ۴-۸: یافته های تحلیل کوواریانس یک طرفه در افت عملکرد تعادل پویا ۷۸
فهرست شکل‌ها
عنوان شکل صفحه
شکل ۲-۱: مدل محدودیتهای نیوول ۲۱
شکل ۲-۲: مدل ساعت شنی گالاهو ۲۳
شکل۲-۳: کوه رشد حرکتی کلارک و متکالف (۲۰۰۲) ۲۷
شکل ۳-۱: سه جهت آزمون تعادلی Y 62
فهرست نمودارها
عنوان نمودار صفحه
نمودار ۴-۱: مقایسه تعادل ایستا در گروه های کنترل و تجربی در پیشآزمون، پسآزمون و ماندگاری ۷۲
نمودار ۴-۲: مقایسه تعادل پویا در گروه های کنترل و تجربی در پیشآزمون، پسآزمون و ماندگاری ۷۳
نمودار ۴-۳: مقایسه دو گروه کنترل و تجربی در اجرا و ماندگاری تعادل ایستا ۷۶
نمودار ۴-۴: مقایسه دو گروه کنترل و تجربی در اجرا و ماندگاری تعادل پویا ۷۹
فصل اول
مقدمه
۱-۱ کلیات
“علوم ورزشی” در پی گسترش وسیع خود در زمینه های مختلف توانسته است، راهکارهای تازهای را برای پیشرفت عملکرد ورزشی ورزشکاران مطرح نمایند، که به موجب آن امکان دستیابی به موفقیتها، سریعتر گردد. بنابراین هرگونه مطالعهای که در پی روابط و عوامل زیربنایی تشکیل دهنده عملکرد ورزشی باشد، در نهایت چشم اندازی به آینده برای کمک به پیشرفتهای بارز مهارتی داشته و بدین ترتیب زیربنای تحقیقات کاربردی را تشکیل میدهد (شعبانی بهار، ۱۳۹۰). در همین راستا محققین حیطه “رفتار حرکتی اخیراً تلاشهای مضاعفی را انجام دادهاند.
دانلود پایان نامه
آنچه که به طور کلی در حیطه رفتار حرکتی و به طور ویژهتر در زمینه یادگیری مهارت حرکتی مورد توجه است، اجرای یک مهارت در زمینه های تمرین شده و به طور مهمتر در زمینه های تمرین نشده و تعمیمپذیری یادگیری است. از این رو یکی از اهدف اساسی تحقیق در یادگیری حرکتی تعیین برنامه تمرینی بهینه برای فراگیران است (اشمیت و لی، ۲۰۰۵). جنتایل[۱] (۱۹۷۲،۱۹۸۷) یادگیری مهارتهای حرکتی را به صورت پیشروی بین دو مرحله معرفی کرد. در مرحله اول، هدف شاگرد “درک مفهوم حرکت” است؛ یعنی کاری که فرد برای رسیدن به هدف حرکت باید انجام دهد. همچنین فرد علاوه بر الگوی پایه حرکتی باید بیاموزد، که بین “شرایط تنظیمی” و “شرایط غیرتنظیمی” تمایز قائل شود.
“شرایط تنظیمی” ویژگیهایی از بافت محیطی است، که خصوصیات حرکت را کنترل می کند، یعنی شخص باید برای کسب موفقیت حرکات با این خصوصیات محیطی خاص تطابق یابد؛ مانند سطحی که شخص روی آن راه میرود. گاهی اوقات این شرایط ثابت است و گاهی اوقات متحرک. “شرایط غیرتنظیمی” ویژگیهایی از بافت محیطی است که بر ویژگیهای حرکت بیاثر است. اما در مرحله دوم هدف شاگرد “ تثبیت/ تغییر” است. در این مرحله فرد باید برای ادامه پیشرفت مهارت، چند ویژگی را به دست آورداول فرد باید توانایی سازگاری الگوی حرکتی را با نیاز محیطی مختلف بهدست آورد. دوم باید همسانی را به حرکت خود برای رسیدن به هدف در شرایط محیطی ثابت اضافه کند و سوم فرد باید بیاموزد که حرکت را با تلاش اقتصادی اجرا کند (مگیل ، ۱۳۹۱: ۲۴۹). به نظر میرسد توجه به تعریف این محقق در زمینه اجرای بسیاری از قابلیت‌ها از جمله “تعادل” موثر باشد.
هر انسانی از بی تعادلی حرکت، تأثیر پذیرفته یا پتانسیل تأثیرپذیری از آن را دارد. اگرچه که انسان به طور پایدار در محیط حرکت مینماید، اما اکثراً از چگونگی تأثیر سیستم عضلانی مرکزی بر حرکات آگاهی لازم را ندارد، به علاوه احتمالاً نسبت به این موضوع که، عدم تعادل عضلات تا چه حد میتواند بر شکل، کارکرد و اجرا اثر بگذارد، نیز آگاهی ندارد. به نظر میرسد اجرای موثر حرکات به طور کلی از توانایی عضلات مرکزی بدن تأثیر میپذیرد که به نوبه خود در اجرای حرکات تعادلی نیز تغییراتی را اعمال مینماید (اسلینگر[۲] ، ۲۰۱۱).
” ناحیه مرکزی بدن[۳] قسمتی از بدن است، که شامل مجموعه عضلات و مفاصل شکمی، کمری، لگنی و رانی است، که مسئول حفظ پایداری (ثبات) کمر و لگن برای تولید و انتقال نیرو از قسمتهای بزرگ به قسمتهای کوچک بدن در بسیاری از فعالیتهای ورزشی میباشد.
عضلات این ناحیه دارای وظایف دوگانه (نقش اول، تثبیت ستون فقرات و نقش دوم، تولید و انتقال نیرو) هستند (کیبلر و همکاران[۴] ، ۲۰۰۶؛ برومیت[۵] ، ۱۳۹۱: ۱۲).
در اصل عضلات ناحیه مرکزی بدن به عنوان چارچوبی تصور میشود که عضلات شکمی در جلوی آن و عضلات راستکننده ستون مهرهها و سرینیها در پشت آن، عضله دیافراگم در سقف آن و لگن و عضلات کمربند لگنی به عنوان قسمت تحتانی و قعر آن قرار دارد، شناخته شدهاند (آکوتوتا و نادلر[۶] ، ۲۰۰۴).
اخیراً، استفاده از تمریناتی به نام ” ثبات مرکزی[۷] علاقه محققان را به خود جلب کرده است، در نتیجه اهمیت عملکرد ناحیه مرکزی بدن، برای پایداری و تولید نیرو در انواع فعالیتها به رسمیت شناخته شده است. در واقع، هدف از این تمرینات فراهمسازی قدرت لازم به منظور اجرای مناسب یک تکلیف حرکتی است (کیبلر و همکاران ، ۲۰۰۶).
در سالهای اولیه کودکی، کودکان شروع به یادگیری گروهی از مهارتهای حرکتی موسوم به ” مهارتهای حرکتی بنیادی [۸]میکنند، مهارتهایی که در واقع، زیربنای حرکات و فعالیتهای جسمانی آینده را تشکیل میدهند (استودن و همکاران[۹] ، ۲۰۰۸).
مهارتهای حرکتی بنیادی شامل حرکات پایداری، دستکاری و جابهجایی میباشند. از این میان پایداری مهمترین جنبه در یادگیری برای حرکت کردن است و شامل توانایی حفظ ارتباط با نیروی جاذبه است. بنابراین پایداری مهمترین مؤلفه در یادگیری برای حرکت است، و مقدم بر طبقات جابهجایی و دستکاری است چرا که تمام حرکات شامل یک بخش پایداری هستند (گالاهو و اُزمون[۱۰] ، ۱۳۹۰: ۳۱۱).
از سوی دیگر بنا بر عقیده پاینه و ایساکس[۱۱] (۱۳۸۹) کودکان در رشد حرکات بنیادی با یکسری محدودیتهای رشدی مواجهاند. از جمله مهمترین این محدودیتها عبارتند از: کمبود قدرت، توان عضلانی و تعادل که کودک باید در هنگام اجرای مهارتها بر آنها فائق آید. بنابراین تعادل به عنوان یک عامل مهم در مطالعات توانبخشی میتواند راهگشای بسیاری از مشکلات حرکتی باشد، از طرف دیگر، در اجرای تمامی رشته های ورزشی توانایی حفظ تعادل از اهمیت فوق العادهای

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...