۳-بازداشت مظنون.
۴-کشف اموال مسروقه.
۵-ارئه بهترین پرونده و گزارش ممکن به دادستان.
۲-۴-۲-۲)وظایف مأمورین کشف جرم:
مأموران کشف جرایم کارآمد، اطلاعات را بدست می آورند و حفظ می کنند، دانش فنی را به کار می گیرند وبا فکری باز، و بدون غرض و منطقی عمل می کنند.
۱-همکاری و مساعدت در مواقع اضطراری.
۲-محافظت از صحنه جرم.
۳-عکس برداری،تصویر برداری ویدئویی و ترسیم کروکی.
۴-یادداشت برداری و نوشتن گزارش.
۵-جستجوی شواهد و مدارک عینی، جمع آوری و پردازش آنها.
۶-انجام حملات ضربتی، تحت نظر گیری، مراقبت و مأمور مخفی یا نفوذی شدن (ام.هس و بنت[۳۱]،۱۳۸۵: ۳۰-۳۳).
در تحقیقات جنایی نیاز است که داده ها توسط بیش از یک مأمور پلیس جمع آوری شود. داده های جمع آوری شده درطول تحقیقات جنای برای اتّخاذ امور پلیسی مبتنی بر حل مسئله که اکثر ادارات پلیس آن را در پیش گرفته اند، بسیار ارزشمند است. مأموران کشف جرایم می توانند برای تشخیص مجموعه مشکلات به جای حوادث مجزا، از تحلیل داده ها بهره ببرند. زمانی که مشکلات موجود شناسایی گردید، ادارات پلیس می توانند رویکرد های ثانویه را برای کاهش یا حذف وقوع جرایم خاص به کار گیرند ( همان:۶۹).
پایان نامه - مقاله - پروژه
۲-۴-۲-۳)مراحل کشف جرایم:
وقتی جرمی اتّفاق می افتد، قبل از همه مراحل کشف جرم است. انجام این امر بر عهده ضابطین دادگستری است. ضابطین دادگستری مأمورینی هستند که تحت نظارت و تعلیمات دادستان عمومی یا مراجع قضایی در کشف جرم و تحقیق مقدّماتی، حفظ آثار و دلایل آن و جلوگیری از فرار و اختفای متّهم، به موجب مقررات قانون اقدام می کنند ( شامبیاتی، ۵۹:۱۳۷۱).
۲-۴-۲-۳-۱)تحقیقات مقدماتی:
بررسی و پی جویی یک جرم با دستور اعزام به صحنه جرم آغاز می شود. سیاست اداره نه تنها مامور اقدام را تعیین می کند. بلکه وظایف تک تک افراد و همچنین متخصّصان جمع آوری مدارک از صحنه جرم، مأموران تحقیق، ناظرین و پرسنل و فرمانده را نیز مشخص می کند.
واکنش اولیه: مأموران پس از اطلاع از موضوع خواه از طریق مشاهده مستقیم یا از طریق تماس مخابرات اداره، باید با حداکثر سرعت وایمنی ممکن در صحنه جرم حاضر شوند.غالباً اطلاعات اولیّه مهم ترین و دقیق ترین نوع اطّلاعات است.
زمان ورود: هنگام ورود اوّلین مأموران احتمال دارد صحنه جرم کاملاُ شلوغ یا خلوت باشد. مأموران باید بدون توجه به وضعیت موجود، بلافاصله صحنه را تحت کنترل قرار داده و برای ادامه کار طرح ریزی نمایند.
تعیین اولویت ها: شرایط صحنه اغلب اولویت هارا دیکته می کنند، اولویت ها اغلب عبارتند از:
۱-کنترل موارد اضطراری در ابتدای کار: گاهی اوقات موارد اضطراری شیوه کار را دیکته می کنند. مورد اضطراری می تواند شامل یک مظنون خطر ناک در حال فرار یا نزدیک صحنه جرم و یا فردی کاملا مجروح باشد.
۲-محافظت از صحنه جرممحافظت از صحنه جرم وظیفه اصلی اوّلین مأموران است . هر اقدام غیر اضطراری را تا هنگام ایمن شدن صحنه جرم، می توان به تاخیر انداخت. و عبارت است از تمام اقدامات لازم جهت محافظت از صحنه جرم، از قبیل قفل کردن،طناب کشی، محصور کردن و نگهبانی را تا اتمام تحقیق مقدّماتی (ام.هس و بنت[۳۲]،۱۳۸۵: ۴۴-۴۵).
۲-۴-۲-۳-۱-۱)برنامه ریزی تحقیق:
۱-تمرکز بر فرایند تحقیق، تا اطمینان حاصل کردد به تمام عناصر تخلف مربوطه، توجه می شود.
۲-اقدامات غیر ضروری و تکراری محدود می شود.
۳-فعالیّت های تحقیقی ماموران متعدد در پرونده های بزرگ، هماهنگ می شود.
۴-ثبات تحقیق در صورت تغییر گروه تحقیق حفظ می شود.
۵-چهار چوبی برای گزارش نهایی ارائه می شود.
۶-فرصتی برای آموزش افراد کم تجربه گروه تحقیق فراهم می شود.
اجزاء اصلی یک برنامه کتبی تحقیقی:
اعلام جرم: گزارشی مختصر است که آغاز پرونده را توجیه می کند.که عبارتست از دعوی اصلی، منبع دعوی، وتاریخ اقامه دعوی
عوامل مورد اثبات: عبارتند از تمامی موارد خاصّی که در قوانین ایالتی و فدرال تشریح شده و هرگونه مسئله قضایی خاصی که یک تخلف کیفری را معرفی می نماید.
مراحل مقدّماتی و نهایی تحقیق: مراحل مقدماتی روش هایی هستند که مأموران تحقیق برای دستیابی به اطلاعات اصلی مربوط به پیشینه شاکی، قربانی و مظنون به کار می گیرند. و مراحل نهایی تحقیق به پارامتر های اصلی لازم برای تعیین وقوع جرم توجه داشته و افراد مورد مصاحبه و سوابقی را که به دست آمده و مورد بررسی واقع می شوند. در بر می گیرد.
مراحل تحقیق باید مطابق و بر اساس عواملی که قرار است اثبات شوند، انجام شود. لذا: مأموران تحقیق باید حتما نسخه هایی از برنامه های تحقیق را در رایانه خود داشته باشند. وقتی آنها برنامه ای را برای پرونده خاصّی پیش می برند، می توانند از آن به عنوان یک الگو در پرونده های مشابه همچنان استفاده نمایند (بوکر[۳۳]،۱۳۷۸: ۲۲-۲۵).
۲-۴-۲-۳-۱-۲)تحقیق به کمک رایانه :
رایانه ها به طور قابل ملاحظه ای بر عملیات تاثیر گذاشته اند. رایانه ها علاوه بر اینکه در بایگانی اطلاعات و تحلیل آماری مورد استفاده قرار می گیرند، به طور فزاینده ای در تحقیقات جنایی، اهمیّت یافته اند. سه نقش مهم رایانه در کمک به مأموران تحقیق عبارتند از:
۱-دسترسی سریع و کارآمد بر اطلاعات موجود از جمله سوابق انگشت و آزمایش های دی ان ای، قبض های پارکینگ و رسید گِروی( امانت فروشی)و…
۲-ذخیره اطلاعات جدید و فشرده نمودن آن جهت انتقال آنی به هر نقطه از جهان.
۳-تحلیل دادها برای الگو ها( همچون اشکال مختلف نقشه برداری از جرم) و به کارگیری برنامه های دیجیتالی جهت نمایش با کیفیت تصاویر ویدئویی، حذف صداهای اضافی از ضبط اصوات، خلق تصاویر سه بعدی، باز آفرینی و جستجوی بصری زنجیره حوادث یا تحلیل الگو های مختلف(دیاز [۳۴],۱۳۷۸: ۵۰-۵۶).
۲-۴-۲-۳-۲)عکس برداری و ترسیم کروکی وباز سازی صحنه جرم:
عکس برداری نقش مهمی در مستند کردن شواهد و مدارک و طرح دعاوی در دادگاه ایفا می کند.عکس برداری در پیشگیری از جرم و آموزش فن تحقیق نیز مهم است (ام.هس و بنت،۱۳۸۵: ۹۹).
از همان ابتدای ظهور صنعت عکّاسی، عکس به عنوان یک وسیله موثر برای تشخیص هویّت افراد مورد توجه و استفاده دست اندرکاران کشف جرایم وتشخیص هویّت قرار گرفت(برسلر[۳۵],۱۳۷۶: ۱۲).
۲-۴-۲-۳-۲-۱)آنچه باید عکس برداری یا تصویر برداری شود:
جهت بازسازی صحنه جرم بایستی به اندازه کافی تصویر برداری شود. این امر مستلزم یکسری عکس شامل نقطه ورودی، محل وقوع جرم، ونقطه خروج می شود. در صورت امکان کل صحنه جرم بایستی در یک توالی تصویری نشان داده شود. این خود به مرتبط ساختن جرم مورد نظر به جرائم دیگر کمک می کند. ابتدا از قسمت های کلی و بعد قسمت های خاص صحنه ودر آخر از اشیائی که مدرک و برگه جرم محسوب می شوند. عکس برداری می شود. ابتدا دوربین را جهت پوشش کامل محوطه صحنه جرم حرکت دهید، اما توالی این عکس ها را به منظور به حد اقل رسانیدن بر هم خوردگی طرح ریزی کنید. عکس های اولیّه که کل صحنه جرم را نشان می دهند. بایستی از فنی به نام هم پوشانی[۳۶] استفاده کنند. ازصحنه مربوطه در جهت عقربه های ساعت عکس برداری کرده و اوّلین عکس را با شیء خاصی در سمت راست عکس بگیرید. برای عکس دوم مطمئن شوید که همان شیء در سمت چپ عکس قرار بگیرد. همین روش تا پوشش دادن کل صحنه ادامه می یابد. این توالی عکس ها وقوع و ارتکاب یک جرم را بازسازی می کند (ام.هس و بنت[۳۷]،۱۳۸۵: ۱۱۴-۱۱۵).
۲-۴-۲-۳-۲-۲)هدف، مزایا، معایب، انواع عکس برداری، محکمه پسند بودن واهمیت عکس هاازصحنه جرم:
۱-هدف عکس برداری: هدف اصلی از عکس برداری از صحنه جرم ، ضبط و ثبت دائمی صحنه است. تصاویری که بلافاصله و با رعایت فنون متناسب برای باز سازی کامل صحنه جرم گرفته می شوند. مدارکی حقیقی و کاملاً قابل استناد می باشند.
۲-مزایای عکس برداری: می توان بلافاصله آنها را گرفت، به درستی صحنه جرم و مدارک را نشان می دهند. ایجاد علاقه کرده و توجه به شهادت را افزایش می دهد.
۳-معایب عکس برداری: عکس ها گزینشی نبوده، فواصل واقعی را نشان نداده و ممکن است به علت اشکالات مکانیکی در هنگام عکس برداری یا ظاهر کردن، تحریف یا کاملً خراب شوند. همچنین امکان دستکاری تصاویر دیجیتالی وجود دارد.
۴-انواع عکس برداری : شامل عکس برداری از صحنه جرم، حین مراقبت از سوژه هوایی، شبانه، آزمایشگاهی، عکس برداری از صفوف متّهمین، عکس برداری از چهره می شود.
۵-محکمه پسند بودن عکس ها: عکس ها باید تحت شرایط خاصی گرفته شده و برای محکمه پسند بودن آن ها باید معیار های مشخّصی را داشته باشند. به عبارتی عکس ها باید خاص، مربوط، کامل، دقیق، عاری از تحریف شکلی بوده و تحریک آمیز نباشند (ام.هس و بنت،۱۳۸۵: ۱۰۱-۱۲۷).
۶-اهمیّت عکس از آن جهت است که ممکن است انسان در حالی که به کسی یا چیزی نگاه می کند، به علت عدم تمرکز حواس، کمی وقت، خستگی، عدم دقت، ضعف بینایی، کوررنگی، شب کوری، کمی نور و غیره نتواند تمام یا قسمتی از جزئیات آنرا ببیند و یا به خاطر بسپارد (نجابتی, ۳۰:۱۳۸۱).
اهمیّت عکس برداری صحنه های جرم خیلی واضح است زیرا عکس تقریبا یک نوع خاطره زنده ای از صحنه جرم برای همیشه در معرض چشم پلیس می گذارد (سودرمن و اوگانل[۳۸]،۱۳۷۱:۱۶۲).
۲-۴-۲-۳-۲-۳)ترسیم کروکی:
یک کروکی ترسیم شده به وسیله مامور تحقیق جنایی می تواند گویاتر از صد ها واژه باشد و اغلب ابزار کمکی بسیار مهمی در تحقیقات جنایی است.کروکی صحنه جرم شامل موارد زیر است.
۱-به درستی حقایق عینی و فیزیکی را به تصویر می کشد.
۲-به زنجیره حوادث در صحنه جرم مرتبط می شود.
۳-مکان دقیق و رابطه اشیاء و شواهد و مدارک در صحنه را تعیین می کند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...