تایید امنیت سایت توسط یک موسسه و مرکز ملی اعتماد
طبق مطالعات انجام شده تائید کسب و کار اینترنتی توسط یک موسسه و مرکز ثالث ، بیشترین تاثیر در مراجعه و اعتماد خریداران به کسب و کار اینترنتی را دارد . در این حالت خریدار از محفوظ ماندن اطلاعات خود احساس امنیت بیشتری دارد و اگر از اطلاعات شخصی وی سوء استفاده شود ، می تواند برای شکایت از کسب و کار اینترنتی متخلف به مراجع قانونی مراجعه نماید.
پایان نامه
در ایران مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (وابسته به وزارت صنعت ، معدن وتجارت جمهوری اسلامی ایران ) مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای اینترنتی را برعهده دارد.
اعطای نماد اعتماد الکترونیکی برای وب‌سایت های تجاری با هدف قانونمند کردن و چارچوب دهی به فعالیت کسب و کارهای اینترنتی در حال انجام می باشد. نماد اعتماد الکترونیکی به شکل یک علامت در بالای سایت‌هایی که از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تائید است به نمایش در می آید. شکل ۲-۱ ساماندهی سایت‌های تجاری در کشور موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الکترونیکی به‌ خصوص [۵۲] B2C خواهد بود. (B2C به معنی تجارت الکترونیکی بین بنگاه و مصرف‌کننده می‌باشد که بیشتر شامل خرده‌فروش‌ها می‌شود )به نحوی‌که مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از این‌که سایت‌ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند کرد و حقوق مصرف کنندگان را به رسمیت می‌شناسند،‌ اقدام به خرید می کنند. خریداران می باید با جستجو در فهرست وب سایت های مورد تایید ، از صحت “نماد اعتماد الکترونیکی” به نمایش درآمده در وب سایت ها اطمینان حاصل کنند. (وب سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیک[۵۳] ؛ ۱۳۹۳)
شکل ۲-۱ . علامت نماد اعتماد الکترونیکی
۲-۲-۶-۶ پروتکل [۵۴] SSL
SSl پروتکل امنیتی ای است که اولین بار توسط شرکت Netscape بوجود آمد . این پروتکل برای رد و بدل کردن سند های خصوصی از طریق اینترنت توسعه یافت . SSL از یک کلید خصوصی برای به رمز در آوردن اطلاعاتی که بر روی یک ارتباط SSL منتقل شوند استفاده می نماید. هر دو مرورگر Internet Explorer و Netscape Navigator (و امروزه تمام مرورگرهای مدرن) از این پروتکل پشتیبانی می نمایند . همچنین بسیاری از وب سایت ها برای فراهم کردن بستری مناسب جهت حفظ کردن اطلاعات محرمانه کاربران (مانند شماره کارت اعتباری) از این پروتکل استفاده می نمایند . طبق آنچه در استاندارد آمده است ، [۵۵]URL هایی که نیاز به یک ارتباط از نوع SSL دارند با https: بجای http : شروع می شوند .
http مخفف شده ی  HyperText Transport Protocol می باشد که به بیان ساده یک نوع زبان برای ردوبدل شدن و انتقال اطلاعات میان کاربر و سرور می باشد . در پروتکل https حرف s معرف secure می باشد. در  پروتکل http ، انتقال اطلاعات با سرور از مجرای ناامن صورت می گیرد ، بدین معنا که ممکن است شخص سومی مانند هکرها به اطلاعات شما دست پیدا کنند . اما در https از طریق یک مجرا و زبان ایمن و مطمئن در حال ارتباط با سرور هستید . در این پروتکل اطلاعات رمز نگاری شده و به سرور می رود و در آنجا اطلاعات رمز گشایی شده و قابل فهم برای سرور می شوند. ایمن بودن مزیت اصلی و هدف اصلی استفاده از این پروتکل می باشد . از این رو بانکها و سایت های مهم ازاین پروتکل استفاده می کنند. به دلیل رمز نگاری و رمز گشایی شدن اطلاعات سرعت بالا آمدن این سایت ها کمی بیشتر است و کمی زمانبر می باشند و مشکل اصلی این پروتکل سرعت کم انتقال اطلاعات می باشد . موقع مشاهده سایت هایی با پروتکل https یک گزینه قفل و همچنین گزینه certificate information را نیز می توان مشاهده نمود . برای افزایش ایمنی می توان به وب سایت شرکت های امنیتی مانند  www.comodo.com و دیگر وب سایت ها مراجعه نمود و با پرداخت هزینه های ماهیانه و سالیانه اقدام به ثبت نام کرد.
۲-۲-۷ رزرو اینترنتی هتل
پرداخت اینترنتی به پرداختن پول از طریق اینترنت، در قبال دریافت کالا یا خدمات اطلاق می شود به طوری که این پرداخت بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک یا فروشگاه و از طریق اینترنت انجام شود. در واقع خریدار با بهره گرفتن از کارت بانکی خود می تواند از اینترنت خرید کند و پول آن را همان موقع پرداخت نماید.
رزرو اینترنتی هتل عبارت است از جستجوی هتل در سایت اینترنتی، انتخاب هتل ، پرداخت آنلاین مبلغ اقامت از طریق اینترنت، و دریافت تاییدیه (واچر[۵۶] آنی) از طریق پست الکترونیک. با دریافت ایمیل، هتل انتخابی در کشور مورد نظر رزرو گردیده و با پرینت و ارائه تاییدیه رزرو به هتل، می توان از امکانات هتل رزرو شده استفاده نمود .
مدیران سایت های اینترنتی با بانک ها قراردادی می بندند و به این ترتیب پول با همکاری بانک از طریق اینترنت از حساب مشتری به حساب مدیر سایت واریز می شود. در حال حاضر بانکهای پارسیان، اقتصاد نوین، ملت، سامان و پاسارگاد این امکان را فراهم آورده اند که افراد بتوانند با بهره گرفتن از کارت های بانکی تحت شتاب، خرید اینترنتی انجام دهند. یعنی این بانک ها به عنوان دروازه پرداخت یا درگاه پرداخت یا در اصطلاح Gateway عمل می کنند. این به این معنی نیست که فقط کارت های همین ۵ بانک قابلیت خرید اینترنتی را دارد، بلکه به این معناست که این بانک ها امکاناتی را فراهم کرده اند که بتوان با کارت سایر بانک ها نیز خرید اینترنتی کرد و این امکانات خود را در اختیار فروشگاه های اینترنتی قرار داده اند . به این ترتیب شما پس از اطمینان از کالا یا سرویس سایت مورد نظر خود می توانید پول آن را به صورت آنلاین پرداخت نمایید . ( وب سایت www.salamsafar.com)
۲-۲-۷-۱ مزایای رزرو اینترنتی هتل
در رزرو اینترنتی هتل شما امکان مقایسه تعداد زیادی هتل در کلاس ها و قیمت های مختلف را دارید
در رزرو اینترنتی هتل شما میتوانید تصاویر بسیار جدید  از هتل را به همراه هرگونه تغییر احتمالی امکانات و قیمت بر روی صفحه کامپیوتر خود ملاحظه نمایید
در رزرو اینترنتی هتل شما میتوانید در هر ساعت از شبانه روز رزرو خود را در هر نقطه از جهان انجام دهید
در رزرو اینترنتی هتل شما می توانید از تخفیف های  هتل ها مطلع شده و استفاده کنید
در رزرو اینترنتی هتل می توانید مشخصات کامل هتل، درجه هتل ، نوع پذیرایی هتل ، فاصله تا فرودگاه و مرکز شهر ،اینترنت ، استخر ، سالن بدنسازی ، پارکینگ ، امکان کنسل رایگان و نظرات میهمانانی که قبلا در آن هتل بوده اند و … را ملاحظه فرمایید
در رزرو اینترنتی هتل شما می توانید سفری برنامه ریزی شده و با امکان صرفه جویی داشته باشید.
۲-۲-۷-۲ سایت های رزرو اینترنتی هتل
عموما در این سایت ها که روزبروز در حال افزایش می باشند تنها کافیست شهر مورد نظر ، تاریخ ورود ، تعداد افراد و تعداد شب اقامت را وارد کرد و بر روی جستجوی هتل کلیک نمود . شبکه بر اساس تاریخ انتخابی شما و تعداد شب های اقامتی شما، لیستی از هتل های شهر موردنظر شما که دارای شرایط رزرو هستند برای شما نمایش خواهد داد، لیست این شهرها بر اساس تاریخ های انتخابی شما، متفاوت خواهد بود، و این امکان وجود دارد که بر اساس تاریخ انتخابی شما و میزان شب اقامت شما، لیست های متفاوتی ارائه شود.
پس از نمایش لیست هتل ها، شما می توانید با اطلاعاتی که در مورد هر هتل ارائه شده است، هتل موردنظر خود را انتخاب نموده و از لیست واحدهای اقامتی آن هتل، واحد موردنظر خود را انتخاب نموده و بر روی دکمه درخواست رزرو کلیک نمایید.پس از کلیک نمودن بر روی دکمه درخواست رزرو، شبکه شما را به صفحه ای راهنمایی می کند، که کلیه اطلاعات هتل موردنظر شما به همراه اطلاعات و امکانات واحد اقامتی انتخابی شما نمایش داده خواهد شد.در زیر این صفحه بخشی وجود دارد که شما باید اطلاعات مسافر را وارد نمایید. پس از ورود اطلاعات مسافر که تنها نام و نام خانوادگی، ایمیل و تلفن می باشد می بایست قوانین رزرو اینترنتی را مطالعه و چک باکس مربوط به آن را انتخاب نمایید.لازم به ذکر است، در صورت عدم تایید نمودن قوانین رزرو اینترنتی، شما به صفحه بعدی که دریافت کد رهگیری می باشد انتقال داده نخواهید شد.
ازسایت های معتبر خارج از ایران جهت رزرواسیون هتل ها می توان به سایت های زیر اشاره نمود :
www.hotels.com
www.kayak.com
www.booking.com
www.hoteltravel.com
www.hotelscombined.com
www.hotwire.com
همچنین در کشور ایران نیز می توان به سایت های زیر اشاره نمود:
www.hotelyar.com
www.egardesh.com
www.iranhotelonline.com
www.eghamat24.com
www.hotelbama.com
www.berimsafar.com
www.hotel360.ir
www.iran-booking.com
www.hotelasan.ir
www.ihb.ir
www.reservestan.com
www.onlinehotelreservations.com
www.hotelclub.com
بخش دوم :
تعاریف متغیرها
۲-۳ تعاریف متغیرها
همانطور که اشاره شد در این تحقیق از پنج متغیر اصلی بعنوان متغیر های کلیدی مستقل استفاده گردیده است که شامل اعتبار طرف تجاری ، اعتماد مشتری به وی ، سازگاری و سودمندی و سهولت استفاده می باشند . متغیر وابسته نیز متغیر نگرش و نیت انجام رزرو اینترنتی هتل می باشند .
مدل پیشنهادی که بر اساس این متغیرها ” برای بررسی عوامل موثر بر نگرش و نیت و قصد استفاده از فناوری اطلاعات در ارائه خدمات رزرو اینترنتی در صنعت هتل داری استان گیلان ” طراحی شده است بصورت شکل ۲-۲می باشد .
اعتبار
اعتماد
سهولت درک شده
سودمندی درک شده
نیت
نگرش
سازگاری
شکل ۲-۲ . مدل نظری تحقیق (عطافر، خزائی پول و پورمصطفی ؛ ۱۳۹۱)
متغیر های وابسته” نگرش ” و ” نیت انجام رزرو اینترنتی هتل ” می باشند که به عنوان متغیر اصلی در مدل قرار گرفته اند . متغیرهای کلیدی پذیرش فناوری شامل سودمندی و سهولت استفاده به عنوان متغیرهای کلیدی نیت رزرو اینترنتی هتل در مدل گنجانده شده اند. این مدل پیشنهادی سایر متغیرهای کلیدی از جمله اعتبار، اعتماد و سازگاری را هم به مدل ابتدایی اضافه کرده است. گنجاندن این متغیرها در مدل این مدل را به یک مدل منسجم تبدیل میکند. شکل ۲-۲ مدل تحقیق را نشان می دهد .
۲-۳-۱ متغیر های مستقل

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...