مقیاس سازگاری زناشویی اینریچ که ۴۷ سؤال دارد و برای سنجیدن میزان سازگاری زوجین تنظیم شده است. مقیاس سازگاری با ضریب آلفای ۹۲% تا ۹۶% از همسانی درونی بسیار عالی برخوردار است. این مقیاس توسط ثنایی(۱۳۷۹) ترجمه شده است و بر روی ۱۰۰ زن و شوهر اجرا شد. ضریب پایایی کل مقیاس با روش آلفای کرونباخ ۹۵% به‏دست آمد که حاکی از پایایی قابل قبول پرسشنامه بود. محاسبه ضریب پایایی با حذف تک‌تک سؤالات نیز نشان داد که حذف هیچ یک از سؤالات تأثیر محسوسی در ضریب پایایی ندارد.
دانلود پایان نامه
مقیاس خشونت
این پرسشنامه ابتدا توسط حاج یحیی تدوین شده است. دارای ۳۲ عبارت و ۴ خرده مقیاس(روانی، جسمانی، جنسی و اقتصادی) می‏باشد. ضریب پایایی برای چهار عامل آزمون حاج یحیی به ترتیب ۷۱/۰، ۸۶/۰، ۹۳/۰ و ۹۲/۰ است. اعتبار این پرسشنامه نیز توسط چند تن از اساتید تایید شده است و ضریب پایایی درونی آن با بهره گرفتن از نمونه ۶۰ نفری ۹۷/۰ گزارش شده است(خمسه و حسینیان، ۱۳۸۹).
پرسشنامه تجربه خشونت
این پرسش نامه با طرح سوال‏‏های مرتبط با تجربه خشونت در دوران کودکی دانشجویان انجام شد. این پرسشنامه توسط محقق و با کمک استاد راهنما طراحی شد و پایایی آن نیز توسط محقق انجام گرفت که با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ ۷۱۴/۰ به دست آمد.
پرسشنامه اطلاعات فردی:
شامل اطلاعات جمعیت شناسی گروه مورد مطالعه است و سوابق آزمودنی‏‏های مورد مطالعه را از قبیل سن، سطح تحصیلات، مدت زمان ازدواج و. . . را بررسی می‏کند.
۳-۵- روش اجرا
پس از تهیه و تایید پرسش نامه ها توسط اساتید راهنما و مشاور، جهت تکمیل آن ها به دانشگاه هرمزگان مراجعه شد. پس از توضیح این که پژوهش جهت انجام یک تحقیق دانشجویی است و اطلاعات محفوظ خواهد ماند، پاسخ گویان دانشجو پرسش نامه ها را در ۳۰ نسخه پاسخ دادند. سپس پایایی آزمون گرفته شد. در مرحله دوم به تعداد ۲۷۰ پرسش نامه توزیع شد و در نهایت تعداد ۲۷۰ پرسش نامه جمع آوری و با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
۳-۶-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:
برای تجزیه و تحلیل داده‏های این پژوهش از شاخص‏های آمار توصیفی مانند(میانگین، انحراف معیار، جدول، نمودار و. . . ) و هم‏چنین از آمار استنباطی با بهره گرفتن از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. جهت تبیین و پیش بینی متغیر ملاک به وسیله متغیر‏های پیش بین، روش آماری تحلیل رگرسیون چند متغیره به کار گرفته شد. در مدل رگرسیون از آزمون F برای تعیین معنی داری مدل و از آزمون آماری T جهت تعیین معنی داری ضرایب بتا استفاده ولازم به ذکر است در تحقیق حاضر، تجربه خشونت به عنوان متغیر‏های پیش بین و الگو‏های رفتاری سازگاری و خشونت به عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شده است. داده‏‏های به دست آمده پژوهش با بهره گرفتن از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
فصل چهارم
یافته‏های پژوهشی
۴-۱- مقدمه
در این فصل پس از تایید پرسشنامه های مورد نیاز تحقیق و تعیین جامعه آماری که قبلا مشخص شده پرسشنامه ها را توسط پاسخگویان مورد نظر تکمیل شد .سه پرسشنامه الگوهای رفتاری زناشویی سازگاری با ۴۷ سوال و الگوهای رفتاری زناشویی خشونت با ۳۲ سوال و خشونت دوران کودکی با۱۴ سوال توسط ۲۷۰ پاسخگو تکمیل گردید و پس از تعیین رتبه برای هر سوال اطلاعات پرسشنامه ها جهت انجام محاسبات مختلف و تحلیل داده ها در نرم افزار آماری SPSS تعریف و آزمون ها و جداول و نمودارهای لازم گرفته شد.
میزان صحت پاسخگویی و روایی آزمون ها برای هر پرسشنامه از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و مقادیر به دست آمده برای پرسشنامه الگوهای رفتاری زناشویی صمیمیت ۰٫۶۸۲ و الگوهای رفتاری زناشویی خشونت ۰٫۹۱۰ و خشونت دوران کودکی ۰٫۸۳۸ بوده است .
این فصل در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی ارائه شده که در بخش توصیفی جداول و نمودار های فراوانی چگونگی وضعیت جامه آماری را از لحاظ سن , جنسیت , مدت ازدواج , تحصیلات و تعداد فرزند مشخص کرده و امتیازات حاصل از پرسشنامه ها را بیان کرده است سپس با توجه به فرضیه های تحقیق در بخش آمار استنباطی از آزمون رگرسیون خطی برای بررسی و تایید آن ها استفاده شده است.
۴-۲- آمار توصیفی :
جدول ۱ – ۴ : درصد و فراوانی مربوط به سن آزمودنی های شرکت کننده در مطالعه حاضر

 

سن فراوانی درصد درصد معتبر درصد تجمعی
  ۲۰-۲۵ ۱۰ ۳٫۷ ۳٫۷ ۳٫۷
۲۶-۳۰ ۴۴ ۱۶٫۳ ۱۶٫۳ ۲۰٫۰
۳۱-۳۵ ۱۲۶ ۴۶٫۷ ۴۶٫۷ ۶۶٫۷
۳۶-۴۰
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...