در بسیاری از تحقیقات علوم انسانی، همواره برخی از متغیرها مستقل می‌باشند و برای کشف روابط بین متغیرهای مختلف در موضوع موردمطالعه، می‌توان از روش تحلیل مسیر استفاده نمود که در آن از مجموعه‌ی متغیرها یک مدل علی پدیدار می‌شود که رابطه‌ی بین متغیرها و یا وابسته بودن هر یک از آن‌ها نسبت به هم در این مدل مشخص است. در تحلیل مسیر ممکن است از قبل پیش فرضی نسبت به ترتیب تأثیر متغیرها (مدل علی) داشته باشیم و در قصد باشیم تا این مدل را تائید، اصلاح یا رد نماییم و یا اینکه از قبل پیش فرضی نداشته و می‌خواهیم به کمک میزان همبستگی متغیرها نسبت به یکدیگر یک مدل علی به وجود آوریم. در هر دو صورت با بهره گرفتن از روش تحلیل مسیر می‌توان مدل علی روابط بین متغیرها را به دست آورد، هرچند برای تحلیل مسیر در نرم‌افزار Spss راه ویژه و اختصاصی تعبیه نشده است اما از طریق تحلیل رگرسیون طی چند مرحله می‌توان به تحلیل مسیر پرداخت و یا از نرم‌افزارهایی مانند Statistica که در آن روش خاصی برای تحلیل مسیر و به دست آوردن مدل علی و نیز دیاگرام مسیر وجود دارد، بهره گرفت (جهانبخش، ۱۳۸۲).
پایان نامه - مقاله - پروژه
۸-۳-مسائل اخلاقی تحقیق
مسائل اخلاقی رعایت شده در این پژوهش عبارت‌اند از:

 

    • انتقال گفتار مصاحبه‌شوندگان بدون هیچ تغیر و دست‌کاری

 

    • تفسیر درست اطلاعات بدون هیچ تغیر و دست‌کاری

 

    • رعایت اصل امانت‌داری

 

    • حفاظت از اطلاعات محرمانه شرکت

 

    • عدم دست‌کاری در اطلاعات به منظور دستیابی به نتیجه مطلوب

 

    • واقعی بودن داده‌ها

 

فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده های تحقیق
تا زمانی که نتوانید چیزی را اندازه بگیرید دانش شما در مورد آن ناکافی و مدیریت آن ناممکن است.
(لرد کلمان)
۴-۱ مقدمه
ابتدا در این فصل به بررسی دقیق تحلیل‌های آماری انجام‌شده بر روی اطلاعات جمع‌ آوری‌شده در دو بخش کیفی و کمی پرداخته‌ایم. در بخش اول این فصل جدول کدگذاری مصاحبه و جمع‌بندی حاصل از انجام این تحلیل آورده شده است. در مرحله بعد، بر اساس عوامل شناسایی‌شده با بهره گرفتن از مصاحبه و ادبیات پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته استخراج‌شده است.
در بخش دوم این فصل اطلاعات جمع‌ آوری‌شده مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفته و نتایج آن ارائه‌شده است. تجزیه‌وتحلیل ها با بهره گرفتن از نرم افزار Spss و Lisrel انجام‌شده است. در آخر نیز نتایج این تحلیل‌های آماری به طور خیلی خلاصه در قالب یک جدول ارائه می شوند و سپس عوامل شناسایی‌شده را رتبه بندی نموده ایم.
۴-۲ تحلیل بخش کیفی
با توجه به جدول که عوامل موفقیت مطرح شده در تحقیقات پیشین را به طور خلاصه بیان شد و با اتکا به مصاحبه های انجام‌شده محقق عوامل مختلف را مشخص کرده که گمان می رود عامل موفقیت توسعه محصول جدید در صنعت پوشاک ورزشی باشند. در مرحله کیفی این تحقیق، پژوهشگر با انجام مصاحبه سعی کرده این عوامل را با نخبگان و پیشکسوتان صنعت پوشاک ورزشی مطرح کرده و نظر آنها را در رابطه با هریک از متغیر های مدل منتخب کسب نموده وهر عامل و زیرمجموعه ای که به نظر نخبگان این صنعت اهمیت داشته ولی در تحقیقات پیشین به آن اشاره ای نشده را بررسی و استخراج کرده ایم.
برای رسیدن به این هدف روال انجام مصاحبه به این شرح مشخص شد. در قدم اول مصاحبه شونده توسط پژوهشگر در جریان تحقیق، تعاریف و اهداف و مدل پژوهش قرار می گیرد و سپس با بهره گرفتن از سوال های نیمه ساختار یافته که در جدول ۳-۱ در فصل سوم بیان شد، به صورت کلی نظرات مصاحبه شوندگان ثبت شده و در قدم بعدی از او خواسته شد تا تعریف و عوامل مرتبط نام برده و توضیح داده است. بعد از آن که فرد عواملی که در هر بخش به ذهنش می رسید را مطرح کرده و از او خواسته شد تا میزان اهمیت و چگونگی تاثیر هر یک از عوامل را مشخص کند.
گفتنی است که مصاحبه ها از ۴۵ دقیقه تا دو ساعت به طول انجامیدند. از آنجا که در بخش کیفی مصاحبه های انجام‌شده بر اساس برنامه و سوالات از پیش طراحی شده و درچارچوب مشخصی اجرا شده و این که جواب های ارائه‌شده مورد انتظار پژوهشگر بوده اند، مصاحبه از روایی نسبتا خوبی برخوردار بوده است.
همان طور که گفته شد برای تحلیل داده ها محقق از روش کدگذاری باز و محوری استفاده کرده که در جدول ۴-۱ نشان داده شده است.
جدول ۴-۱ کدگذاری مصاحبه

 

گزارش کلامی مفاهیم کدگزاری باز مفاهیم کدگزاری محوری
تکنولوژی مورد استفاده خاص باشد و امکان استفاده از تکنولوژی وجود داشته باشد یعنی ظرفیت بازار ، نیروی انسانی مناسب ، کاهش قیمت ها، مکان مناسب و …
با آموزش های لازم بتوان به راحتی و درست از تکنولوژی مربوطه استفاده کرد و حداکثر کارایی را بدست آورد.
استفاده از افراد مجرب در جهت استفاده از تکنولوژی مناسب بسیار مهم است.
استفاده از تکنولوژی پیچیده باشد عوامل مرتبط با تکنولوژی
پتانسیل استفاده از تکنولوژی، موجود باشد
استفاده از تکنولوژی مورد به سادگی انجام بشه
تکنولوژی مورد استفاده جهت توسعه محصول، کاهش هزینه های تولیدرا به همراه داشته باشه
در اختیارداشتن نیروی انسانی مناسب جهت کار با تکنولوژی مورد استفاده در تولید محصول جدید
اگر مزیت خود را در این صنعت بر روی تکنولوژی خاص بنا بگذاریم باید توجه کنیم به راحتی قابل تقلید نباشد که البته از اهمیت کمتری در این صنعت برخوردار است.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...