۵-۲-۲. نتایج فرضیه دوم :
فرضیه دوم مبنی بر اینکه ” میزان عملکرد یا سودآوری شرکت‌ها(مبتنی بر نسبت بازدهی ارزش ویژه) تاثیر معنی‌داری برکیفیت اقلام تعهدی اختیاری دارد.” مورد پذیرش قرار گرفت.
با این تشریح که تغییر در نسبت بازدهی ارزش ویژه با کیفیت اقلام تعهدی اختیاری در جهت خلاف هم است یعنی افزایش در نسبت بازدهی ارزش ویژه شرکتها نتیجتا با احتمال از انتخاب آن شرکت با کیفیت اقلام تعهدی اختیاری پایین همراه است که در مفهوم کلی، افزایش/کاهش در نسبت بازدهی ارزش ویژه شرکتها با افزیش/کاهش در اقلام تعهدی اختیاری شرکتها همراه است.
این نتایج به نوعی با نتایج دستگیر و همکاران مبنی بر اینکه “هموار سازی سود با بازده حقوق صاحبان سهام همبستگی منفی” و میچلسون و همکاران(۱۹۹۹)"شرکتهایی که هموارسازی سود میکندد.میانگین بازده غیرعادی سالانه بالاتری نسبت به شرکت­هایی که این کار را انجام نمی­دهند، سابرمانیام(۱۹۹۶) ” اقلام تعهدی می ­تواند به عنوان متغیر مهمی در ارزیابی رابطه سود و بازده در نظر گرفته شود ” کنگ و همکاران (۲۰۱۰)” اقلام تعهدی اختیاری رابطه مثبت با بازده آتی بازار دارند ” و بِن نصر و همکاران(۲۰۱۵)” بین اقلام تعهدی اختیاری و ارزش حقوق صاحبان سهام رابطه مثبت و معناداری وجود دارد” مطابقت دارد.
اما با نتایج چان و همکاران(۲۰۰۶) مبنی بر اینکه ” شرکت­های با اقلام تعهدی زیاد در دوره­ بعد از گزارشگری اطلاعات مالی، بازده سهام آن­ها کاهش می­یابد"مطابقت ندارد.
۵-۲-۳. نتایج فرضیه سوم :
فرضیه دوم مبنی بر اینکه ” سیاست تقسیم سود شرکت‌ها(مبتنی بر نسبت سود تقسیمی) تاثیر معنی‌داری بر کیفیت اقلام تعهدی اختیاری دارد.” مورد پذیرش قرار نگرفت.
با این تشریح که تغییر در نسبت درصد سود تقسیمی با کیفیت اقلام تعهدی اختیاری در جهت خلاف هم است ولی از لحاظ معنادی قابل قبول نمی ­باشد.
این نتایج با نتایج “دیچو و دایچو(۲۰۰۲) مبنی بر اینکه “کیفیت سود(مبتنی بر اقلام تعهدی اختیاری) با تغییرات سود تقسیمی رابطه معنادار ندارند"، تالانه (۱۳۷۰) “سیاست و خط مشی های تقسم سود شرکتها مبنی بر این است که شرکتهای پذیرفته شده در بورس تمایل به سیاست تقسیم سود ثابت دارند"، هاشمی و بهزادفر(۱۳۹۰) “سود هر سهم با اقلام تعهدی به عنوان معیاری برای کیفیت سود، اهمیت زیادی را نشان نمی­دهد و تغییر پذیری سود کمتر تحت تأثیر موقعیت تجاری و تصمیمات مدیر از ناحیه اقلام تعهدی قرار می­گیرد “و مجتهد زاده و عاملی(۱۳۸۸)” بین معیار کیفیت سود(اقلام تعهدی) با تغییرات سود تقسیمی رابطه معنادار ندارند” مطابق می­باشد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
اما با نتایج فرانسیس(۲۰۰۵) مبنی بر اینکه” اقلام تعهدی اختیاری و غیراختیاری در توصیف تغییرات سود اهمیت دارند” و سابرمانیام(۱۹۹۶) ” اقلام تعهدی غیراختیاری دارای توانایی پیش ­بینی سودآوری آتی و تغییرات سود تقسیم ” مطابقت ندارد
محدودیت­های تحقیق
در این تحقیق هیچگونه محدودیتی وجود نداشت.
پیشنهادات برای استفاده­کنندگان
همانطور که نتایج از فرضیه ­های تحقیق نشان می­دهد، لازم و ضروریست استفاده­کنندگان اعم از سرمایه ­گذاران، اعتبار دهندگان و … در ارزیابی­های مالی از شرکتها، آنها را از لحاظ مقدار و کیفیت اقلام تعهدی اختیاری­شان مورد بررسی قرار دهند و در مقایسه شرکتها با یکدیگر علاوه بر معیارهای مدنظر در تصمیم گیریشان به کیفیت اقلام تعهدی اختیاری آنها نیز می بایست توجه کامل داشته باشند.
پیشنهادات برای تحقیقات آتی
از جمله پیشنهادات برای تحقیقات آتی می­توان به موارد زیر اشاره کرد؛
۱. استفاده از روش تحقیق حاضر(روش رگرسیون لجستیک) در سایر زمینه ­های مطالعاتی که در آن متغیر پاسخ به صورت باینری/ اسمی مطرح می­ شود.
۲. بررسی معیارهای مالی مورد استفاده در این تحقیق به صورت مقایسه­ ای در انواع رویکردهای مختلف مدیریت ، که در آن می­توان شرکتها را بر مبنای مقدار اقلام تعهدی اختیاریشان به شرکتهای دارای مدیریت سود؛ محافظه ­کارانه، معمولی و تهاجمی(متهورانه) تقسیم بندی نمود.
۳. بررسی معیارهای مالی مورد توجه در این تحقیق به صورت بررسی در یک صنعت خاص.
۴ بررسی رابطه همبستگی بین مقدار عددی هر یک از معیارهای مالی و میزان اقلام تعهدی اختیاری شرکتها.
پیوست­ها:
پ-۱. اسامی شرکتهای نمونه
شرکتهای نمونه مورد بررسی در این تحقیق مشتمل بر ۵۱ شرکت در صنایع مختلف می باشد که عنوان هریک از این شرکتها به همراه نوع صنعت و طبقه آنها به شرح زیر می باشد.

 

ردیف عنوان شرکت نوع صنعت طبقه
۱ باما کانه های فلزی معادن‌فلز‍ی‌غیرآهن
۲ دارو رازک مواد دارویی دارو
۳ دارو زهراوی مواد دارویی دارو
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...