پژوهش های پیشین درباره بررسی تأثیر سیستم مدیریت برند بر میزان رقابت پذیری ... |
شکل توزیع
چولگی
03/0-
04/0
08/0
15/0
19/0
12/0
کشیدگی
66/0-
84/0-
53/0-
22/0-
17/0-
54/0-
حجم نمونه
200
200
200
200
200
200
منبع: داده های پژوهش
تحلیل داده های جدول 4-5 به شرح زیر میباشد:
- متغیر گرایش به برند؛ دارای میانگین (02/3)، میانة (00/3)، انحراف معیار (87/0) و واریانس (76/0) میباشد. ضریب چولگی این متغیر برابر (03/0-) است که نشان میدهد این متغیر دارای چوله به چپ است. از آنجایی که قدرمطلق این ضریب کمتر از مقدار (5/0) است، ازنظر قرینگی دارای تفاوت بسیار اندکی با توزیع نرمال است. ضریب کشیدگی این متغیر نیز برابر (66/0-) میباشد که نشاندهندة کوتاه تر بودن (پراکندگی بیشتر) توزیع این متغیر نسبت به توزیع نرمال است و با توجه به اینکه قدرمطلق ضریب کشیدگی بیشتراز مقدار (5/0) است، کشیدگی توزیع، تفاوت زیادی با توزیع نرمال دارد.
- متغیر برندسازی داخلی؛ دارای میانگین (17/3)، میانة (25/3)، انحراف معیار (03/1) و واریانس (07/1) میباشد. ضریب چولگی این متغیر برابر (04/0) است که نشان میدهد این متغیر دارای چوله به راست است. از آنجایی که قدرمطلق این ضریب کمتر از مقدار (5/0) است، ازنظر قرینگی دارای تفاوت بسیار اندکی با توزیع نرمال است. ضریب کشیدگی این متغیر نیز برابر (84/0-) میباشد که نشاندهندة کوتاه تر بودن (پراکندگی بیشتر) توزیع این متغیر نسبت به توزیع نرمال است و با توجه به اینکه قدرمطلق ضریب کشیدگی بیشتراز مقدار (5/0) است، کشیدگی توزیع، تفاوت زیادی با توزیع نرمال دارد.
- متغیر مدیریت استراتژیک برند ؛ دارای میانگین (14/3)، میانة (25/3)، انحراف معیار (89/0) و واریانس (80/0) میباشد. ضریب چولگی این متغیر برابر (08/0) است که نشان میدهد این متغیر دارای چوله به راست است. از آنجایی که قدرمطلق این ضریب کمتر از مقدار (5/0) است، ازنظر قرینگی دارای تفاوت بسیار اندکی با توزیع نرمال است. ضریب کشیدگی این متغیر نیز برابر (53/0-) میباشد که نشاندهندة کوتاه تر بودن (پراکندگی بیشتر) توزیع این متغیر نسبت به توزیع نرمال است و با توجه به اینکه قدرمطلق ضریب کشیدگی بیشتراز مقدار (5/0) است، کشیدگی توزیع، تفاوت زیادی با توزیع نرمال دارد.
- متغیر گرایش به بازار؛ دارای میانگین (97/2)، میانة (00/3)، انحراف معیار (79/0) و واریانس (63/0) میباشد. ضریب چولگی این متغیر برابر (15/0) است که نشان میدهد این متغیر دارای چوله به راست است. از آنجایی که قدرمطلق این ضریب کمتر از مقدار (5/0) است، از نظر قرینگی دارای تفاوت بسیار اندکی با توزیع نرمال است. ضریب کشیدگی این متغیر نیز برابر (22/0-) میباشد که نشاندهندة کوتاه تر بودن (پراکندگی بیشتر) توزیع این متغیر نسبت به توزیع نرمال است و با توجه به اینکه قدرمطلق ضریب کشیدگی کمتر از مقدار (5/0) است، کشیدگی توزیع، تفاوت اندکی با توزیع نرمال دارد.
- متغیر نوآوری ؛ دارای میانگین (07/3)، میانة (14/3)، انحراف معیار (70/0) و واریانس (40/0) میباشد. ضریب چولگی این متغیر برابر (19/0) است که نشان میدهد این متغیر دارای چوله به راست است. از آن جایی که قدرمطلق این ضریب کمتر از مقدار (5/0) است، ازنظر قرینگی دارای تفاوت بسیار اندکی با توزیع نرمال است. ضریب کشیدگی این متغیر نیز برابر (17/0-) میباشد که نشاندهندة کوتاه تر بودن (پراکندگی بیشتر) توزیع این متغیر نسبت به توزیع نرمال است و با توجه به اینکه قدرمطلق ضریب کشیدگی کمتر از مقدار (5/0) است، کشیدگی توزیع، تفاوت اندکی با توزیع نرمال دارد.
- رقابت جویی؛ دارای میانگین (54/3)، میانة (65/3)، انحراف معیار (95/0) و واریانس (84/0) میباشد. ضریب چولگی این متغیر برابر (12/0) است که نشان میدهد این متغیر دارای چوله به راست است. از آن جایی که قدرمطلق این ضریب کمتر از مقدار (5/0) است، از نظر قرینگی دارای تفاوت بسیار اندکی با توزیع نرمال است. ضریب کشیدگی این متغیر نیز برابر (54/0-) میباشد که نشاندهندة کوتاه تر بودن (پراکندگی بیشتر) توزیع این متغیر نسبت به توزیع نرمال است و با توجه به اینکه قدرمطلق ضریب کشیدگی بیشتر از مقدار (5/0) است، کشیدگی توزیع، تفاوت زیادی با توزیع نرمال دارد.
4-3 آمار استنباطی
4-3-1 بررسی نرمال بودن داده ها
برای اجرای روشهای آماری و محاسبة آماره آزمون مناسب و استنتاج منطقی درباره فرضیه های پژوهش؛ مهمترین عمل، قبل از هر اقدامی انتخاب روش آماری مناسب برای پژوهش است. برای این منظور آگاهی از توزیع داده ها از اولویت اساسی برخوردار است.برای همینمنظور در این پژوهش از آزمون معتبر کلموگروف- اسمیرنف برای بررسی فرض نرمال بودن داده های پژوهش استفاده شدهاست. این آزمون باتوجه به فرضیات زیر به بررسی نرمال بودن داده می پردازد.
H0: داده ها دارای توزیع نرمال هستند.
H1: داده ها دارای توزیع نرمال نیستند.
نحوة داوری با توجه به جدول آزمون کلموگروف- اسمیرنف بدین صورت است که اگر سطح معنیداری (sig) برای کلیة متغیرها بزرگتر از سطح آزمون (05/0) باشد توزیع داده ها نرمال میباشد. همچنین میتوان از قضیة حد مرکزی نرمال بودن متغیرها را سنجید. در این قضیه هرگاه حجم نمونه بزرگتر از 30 باشد می توان توزیع داده ها را نرمال در نظر گرفت.
جدول(4-6). آزمون کلموگروف- اسمیرنوف متغیرهای تحقیق
متغیر
گرایش به برند
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-16] [ 03:34:00 ق.ظ ]
|