شکل توزیع

 

چولگی

 

03/0-

 

04/0

 

08/0

 

15/0

 

19/0

 

12/0

 

 

 

کشیدگی

 

66/0-

 

84/0-

 

53/0-

 

22/0-

 

17/0-

 

54/0-

 

 

 

حجم نمونه

 

200

 

200

 

200

 

200

 

200

 

200

 

 

 

منبع: داده ­های پژوهش
تحلیل داده های جدول 4-5 به شرح زیر می‌باشد:
- متغیر گرایش به برند؛ دارای میانگین (02/3)، میانة (00/3)، انحراف معیار (87/0) و واریانس (76/0) می‌باشد. ضریب چولگی این متغیر برابر (03/0-) است که نشان می­دهد این متغیر دارای چوله به چپ است. از آن­جایی که قدرمطلق این ضریب کمتر از مقدار (5/0) است، ازنظر قرینگی دارای تفاوت بسیار اندکی با توزیع نرمال است. ضریب کشیدگی این متغیر نیز برابر (66/0-) می­باشد که نشان­دهندة کوتاه تر بودن (پراکندگی بیشتر) توزیع این متغیر نسبت به توزیع نرمال است و با توجه به اینکه قدرمطلق ضریب کشیدگی بیشتراز مقدار (5/0) است، کشیدگی توزیع، تفاوت زیادی با توزیع نرمال دارد.
- متغیر برندسازی داخلی؛ دارای میانگین (17/3)، میانة (25/3)، انحراف معیار (03/1) و واریانس (07/1) می­باشد. ضریب چولگی این متغیر برابر (04/0) است که نشان می­دهد این متغیر دارای چوله به راست است. از آن­جایی که قدرمطلق این ضریب کمتر از مقدار (5/0) است، ازنظر قرینگی دارای تفاوت بسیار اندکی با توزیع نرمال است. ضریب کشیدگی این متغیر نیز برابر (84/0-) می­باشد که نشان­دهندة کوتاه تر بودن (پراکندگی بیشتر) توزیع این متغیر نسبت به توزیع نرمال است و با توجه به اینکه قدرمطلق ضریب کشیدگی بیشتراز مقدار (5/0) است، کشیدگی توزیع، تفاوت زیادی با توزیع نرمال دارد.
- متغیر مدیریت استراتژیک برند ؛ دارای میانگین (14/3)، میانة (25/3)، انحراف معیار (89/0) و واریانس (80/0) می­باشد. ضریب چولگی این متغیر برابر (08/0) است که نشان می­دهد این متغیر دارای چوله به راست است. از آن­جایی که قدرمطلق این ضریب کمتر از مقدار (5/0) است، ازنظر قرینگی دارای تفاوت بسیار اندکی با توزیع نرمال است. ضریب کشیدگی این متغیر نیز برابر (53/0-) می­باشد که نشان­دهندة کوتاه تر بودن (پراکندگی بیشتر) توزیع این متغیر نسبت به توزیع نرمال است و با توجه به اینکه قدرمطلق ضریب کشیدگی بیشتراز مقدار (5/0) است، کشیدگی توزیع، تفاوت زیادی با توزیع نرمال دارد.
- متغیر گرایش به بازار؛ دارای میانگین (97/2)، میانة (00/3)، انحراف معیار (79/0) و واریانس (63/0) می‌باشد. ضریب چولگی این متغیر برابر (15/0) است که نشان می­دهد این متغیر دارای چوله به راست است. از آن­جایی که قدرمطلق این ضریب کمتر از مقدار (5/0) است، از نظر قرینگی دارای تفاوت بسیار اندکی با توزیع نرمال است. ضریب کشیدگی این متغیر نیز برابر (22/0-) می­باشد که نشان­دهندة کوتاه تر بودن (پراکندگی بیشتر) توزیع این متغیر نسبت به توزیع نرمال است و با توجه به اینکه قدرمطلق ضریب کشیدگی کمتر از مقدار (5/0) است، کشیدگی توزیع، تفاوت اندکی با توزیع نرمال دارد.
- متغیر نوآوری ؛ دارای میانگین (07/3)، میانة (14/3)، انحراف معیار (70/0) و واریانس (40/0) می­باشد. ضریب چولگی این متغیر برابر (19/0) است که نشان می­دهد این متغیر دارای چوله به راست است. از آن جایی که قدرمطلق این ضریب کمتر از مقدار (5/0) است، ازنظر قرینگی دارای تفاوت بسیار اندکی با توزیع نرمال است. ضریب کشیدگی این متغیر نیز برابر (17/0-) می­باشد که نشان­دهندة کوتاه تر بودن (پراکندگی بیشتر) توزیع این متغیر نسبت به توزیع نرمال است و با توجه به اینکه قدرمطلق ضریب کشیدگی کمتر از مقدار (5/0) است، کشیدگی توزیع، تفاوت اندکی با توزیع نرمال دارد.
- رقابت جویی؛ دارای میانگین (54/3)، میانة (65/3)، انحراف معیار (95/0) و واریانس (84/0) می­باشد. ضریب چولگی این متغیر برابر (12/0) است که نشان می­دهد این متغیر دارای چوله به راست است. از آن جایی که قدرمطلق این ضریب کمتر از مقدار (5/0) است، از نظر قرینگی دارای تفاوت بسیار اندکی با توزیع نرمال است. ضریب کشیدگی این متغیر نیز برابر (54/0-) می­باشد که نشان­دهندة کوتاه تر بودن (پراکندگی بیشتر) توزیع این متغیر نسبت به توزیع نرمال است و با توجه به اینکه قدرمطلق ضریب کشیدگی بیشتر از مقدار (5/0) است، کشیدگی توزیع، تفاوت زیادی با توزیع نرمال دارد.
4-3 آمار استنباطی
4-3-1 بررسی نرمال بودن داده ­ها
برای اجرای روش­های آماری و محاسبة آماره آزمون مناسب و استنتاج منطقی درباره فرضیه ­های پژوهش؛ مهمترین عمل، قبل از هر اقدامی انتخاب روش آماری مناسب برای پژوهش است. برای این منظور آگاهی از توزیع داده ­ها از اولویت اساسی برخوردار است.برای همین­منظور در این پژوهش از آزمون معتبر کلموگروف- اسمیرنف برای بررسی فرض نرمال بودن داده ­های پژوهش استفاده شده­است. این آزمون باتوجه به فرضیات زیر به بررسی نرمال بودن داده می پردازد.
دانلود پروژه
H0داده ­ها دارای توزیع نرمال هستند.
H1داده ­ها دارای توزیع نرمال نیستند.
نحوة داوری با توجه به جدول آزمون کلموگروف- اسمیرنف بدین صورت است که اگر سطح معنی­داری (sig) برای کلیة متغیرها بزرگتر از سطح آزمون (05/0) باشد توزیع داده ­ها نرمال می­باشد. همچنین می­توان از قضیة حد مرکزی نرمال بودن متغیرها را سنجید. در این قضیه هرگاه حجم نمونه بزرگتر از 30 باشد می توان توزیع داده ­ها را نرمال در نظر گرفت.
جدول(4-6). آزمون کلموگروف- اسمیرنوف متغیرهای تحقیق

 

 

متغیر

 

گرایش به برند

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...