این یافته ها نتایج حاصل از مطالعات ماتوپولوس و همکاران(۲۰۰۹) را تایید نمی کند، که البته محقق ریشه این اختلاف را در متغیرهای دیگری می داند که از نظر محققین دور مانده اند؛ عواملی همچون مسائل فرهنگی, اختلاف سلائق و مواردی از این دست در جوامع مختلف می تواند بر نگرش ای فرد نسبت به تجارت الکترونیک تاثیر بگذارد.
فرضیه دوم تحقیق:‌” بین متغیرهای مربوط به شرکت و اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک، رابطه مثبت وجود دارد.
به منظور برررسی این رابطه، به تجزیه و تحلیل خرده مقیاس های زیر اشاره شد:
بین متغیرهای مربوط به تارنما و اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک، رابطه مثبت وجود دارد.
بین متغیرهای مربوط به آمیخته بازاریابی و اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک، رابطه مثبت وجود دارد.
در آزمون فرضیه دوم، در مورد متغیر های مربوط به شرکت متغیر های مربوط به تارنما و متغیر های مربوط به آمیخته بازاریابی، رابطه خطی تأیید گردید بنابراین می توان گفت که میان هر دو دسته از این متغیر ها واعتماد مشتری در تجارت الکترونیک رابطه مثبت وجود دارد. همچنین فرضیه مربوط به رابطه مثبت متغیر های مربوط به شرکت و اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک نیز بطور کلی تأیید شد. تأیید این فرضیه، بیانگر تأثیر فراوان ابزار های مورد استفاده شرکت، مانند تارنما و نیز عوامل مربوط به آمیخته بازاریابی مانند محصول، ترفیع، توزیع و قیمت در ایجاد اعتماد در مشتریان است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
همانگونه که مشاهده می شود، نتایج به دست آمده در این تحقیق با یافته ها ی افرادی همچون فنتون، ناتالی، پاسی، همس(۱۹۹۹) همسو می باشند.
در مورد متغیر های زیرساختی نیز، نتیجه آزمون حکایت از تأیید رابطه مثبت زیرساخت های مخابراتی، زیرساخت های مالی، زیرساخت های حمل ونقل و زیرساخت های اعتباری و اعتماد مشتریان در تجارت الکترونیک می باشد. هرچند که وجود رابطه مثبت میان زیرساخت های حقوقی و قانونی و میزان اعتماد مشتریان به تجارت الکترونیک تأیید نشد. از طرف دیگر رابطه مثبت متغیر های زیرساختی به طور کلی و اعتماد مشتریان به تجارت الکترونیک تأیید شد.
فرضیه سوم تحقیق: ” بین متغیرهای زیرساختی و اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک، رابطه مثبت وجود دارد.
در اینجا نیز به منظور بررسی این رابطه, روابط زیر مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت:
بین زیر ساختهای مخابراتی و اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک، رابطه مثبت وجود دارد.
بین زیر ساختهای حقوقی و قانونی و اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک، رابطه مثبت وجود دارد.
بین زیر ساختهای حمل و نقل و اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک، رابطه مثبت وجود دارد.
بین زیر ساختهای اعتباری و اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک، رابطه مثبت وجود دارد.
تأیید فرضیه های مربوط به متغیر های زیرساختی، علاوه بر نشان دادن تأثیر فراوان این عوامل در ایجاد اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک، بیانگر نقش فوق العاده مهم دولت به عنوان متولی فراهم آوردن زیرساخت های مناسب تجارت الکترونیک نیز می باشد. همچنین، عدم تأیید فرضیه مربوط به تأثیر زیرساخت های حقوقی و قانونی در ایجاد اعتماد مشتریان در تجارت الکترونیکی را می توان با توجه به نوپا بودن این نوع از داد و ستد و نیز عدم توجه و دقت مشتریان به امکان بروز مشکلات حقوقی و قانونی در بستر تجارت الکترونیک تفسیر نمود.
در اینجا نیز نتایج به دست آمده، یافته های دیوید، جانسون، فران(۲۰۰۰) و همچنین عباس زاده(۱۳۸۳) را تاید می کنند.
فرضیه چهارم تحقیق: ” مشتریانی که به صورت الکترونیک خرید می کنند به فروشگاهی الکترونیک اعتماد دارند".
در فرضیه چهارم بیان شد، مشتریانی که به صورت الکترونیکی خرید می کنند به فروشگاه های اینترنتی اعتماد دارند. برای تأیید این فرضیه از آزمون آماری t استیودنت (یک نمونه ای) استفاده شد. نتیجه آزمون بر اعتماد مشتریان به فروشگاه های اینترنتی دلالت دارد. تأیید این فرضیه بیانگر نقش مهم و تأثیرگذار اعتماد مشتریان در انجام تجارت به صورت الکترونیکی است.
این یافته ها، با نتایج به دست آمده از مطالعات کارلسن، ترجی، گرائی، مسعود(۲۰۰۸) همسو است.
فرضیه پنجم عبارت بود از اینکه متغیر های مرتبط با اعتماد مشتری در تجارت الکترونیکی به ترتیب اولویت اهمیت عبارتند از:
متغیر های زیرساختی؛ متغیر های مربوط به شرکت ومتغیر های فردی.
با توجه به این نکته که در جامعه آماری تحقیق، اصولاً فرضیه رابطه مثبت متغیر های فردی مشتریان بر سطح اعتماد در تجارت الکترونیک تأیید نگردید؛ بنابراین در این فرضیه، متغیر های فردی مشتریان حذف شد و تنها اولویت بندی بین متغیر های مربوط به شرکت و متغیر های زیرساختی انجام شد که در نهایت متغیر های زیرساختی، از اولویت بالاتری برخوردارشدند. اولویت و اهمیت بالاتر متغیر های زیرساختی از نظر مشتریان بیانگر این نکته است که نهادینه شدن کامل تجارت الکترونیک در میان عموم مردم وابسته به وجود بستر و زیرساخت های مناسب این امر است.
همچنین آزمون اولویت بندی اهمیت متغیر های فرعی مرتبط با اعتماد مشتری نیز صورت گرفت که در نهایت ترتیب اولویت بندی این عوامل عبارت شد از:

 

    1. زیرساختهای اعتباری

 

    1. زیرساختهای مخابراتی

 

    1. زیرساختهای حمل و نقل

 

    1. متغیر های مربوط به آمیخته بازاریابی

 

    1. زیرساختهای مالی

 

    1. متغیر های مربوط به تارنما

 

اولویت بالاتر زیرساختهای اعتباری، نشانگر نیاز مشتریان به وجود نهادهایی است که بر چگونگی فعالیت شرکتهای تجارت الکترونیکی نظارت داشته و تارنماهاو شرکت های شایسته را تأیید کند. وجود اینگونه تارنما ها می تواند باعث اعتماد بیشتر مشتریان به خرید وفروش به هنگام محصولات و خدمات شود.
با توجه به آزمون فرضیه ها و نتایج به دست آمده از تحقیق، پیشنهاهای تحقیق در دو قالب پیشنهاد های کاربردی و پیشنهاد های تحقیقاتی به ترتیب زیرارائه شده اند:

۵-۲ بحث و نتیجه گیری

با‌ توجه ‌به‌ نتایج‌ تجزیه‌ و‌ تحلیل‌ها‌ی‌ آماری‌ فرضیات‌ تحقیق‌ ومدل مفهومی پزوهش، ‌نتیجه‌ آزمون‌ حکایت ‌از تایید‌ تاثیرات تمامی فرضیه‌ها بر اعتماد مشتری در استفاده از خدمات الکترونیکی دارد. تایید فرضیه‌ها نشان دهنده این است که عوامل فردی و شخصیتی،ویژگی‌های سیستم و ساختاری فروشگاه، عوامل محیطی و ریسک بر ایجاد اعتماد مشتری و به تبع آن استفاده از خدمات الکترونیکی تاثیر دارد. همچنین عوامل شناسایی شده بر اعتماد مشتریان در استفاده از تجارت الکترونیکی نیز

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...