فرضیه اصلی اول :
شرکتهای دارای صورت‌های مالی تجدید ارائه شده در دوره پس از تجدید ارائه، از تامین مالی بدهی بیشتر از حقوق صاحبان سهام استفاده می کنند.
فرضیه اصلی دوم :
در شرکتهای دارای صورتهای مالی تجدید ارائه شده گردش حسابرس بیشتر از شرکتهایی که صورتهای مالی خود راتجدید ارائه نکرده اند می باشد .
فرضیه اصلی سوم :
گردش حسابرس در شرکتهای دارای صورتهای مالی تجدید ارائه شده با حسابرس کوچک بیشتر از شرکتهای تجدید ارائه شده با حسابرس بزرگ می باشد .
۱-۶٫ روش تحقیق
پژوهش حاضر بر مبنای هدف، از نوع کاربردی و برمبنای روش از نوع همبستگی است. روش مورد نظر برای انجام این تحقیق شبه تجربی و از نوع پس رویدادی (با بهره گرفتن از اطلاعات گذشته)، در حوزه تحقیقات اثباتی حسابداری و مبتنی بر اطلاعات واقعی است. پژوهشگر به دنبال کشف و بررسی روابط بین عوامل و شرایط خاص یا نوع رویدادی که قبلاً وجود داشته یا رخ داده ، از طریق مطالعه نتایج حاصل از آنها است. به‌عبارت دیگر پژوهشگر در پی بررسی امکان وجود روابط علت ومعلولی ازطریق مشاهده نتایج موجود و زمینه قبلی آنها به امید یافتن علت وقوع پدیده می باشد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۱-۷٫ قلمرو تحقیق
قلمرو مکانی، زمانی و موضوعی این تحقیق بصورت زیر مشخص شده است.
قلمرو مکانی:
از آنجایی که قابلیت دسترسی به اطلاعات مالی شرکت‌های پذیرفته شدهدر بورس اوراق بهادار بیشتر است و همچنین به دلیل وجود مقررات و استانداردهای سازمانهای بورس اوراق بهادار تهران، اطلاعات گزارش‌های مالی این‌گونه از شرکت‌ها همگن‌تر است. لذا قلمرو مکانی این تحقیق دربرگیرنده تمام شرکت‌های پذیرفته شده در بور س ارواق بهادار تهران می‌باشد. از بین این شرکت­ها، شرکت­های واسطه­گری مالی به سبب ماهیت خاص فعالیت حذف شده ­اند. در این تحقیق شرکت­هایی مد نظر قرار خواهند گرفت که:
شرکتهای با دوره مالی یکسان و منتهی به پایان اسفند ماه انتخاب گردد .
اطلاعات مالی شرکتها برای دوره ی مورد مطالعه در دسترس باشد.
شرکتها فاقد وقفه معاملاتی بیش از ۴ ماه باشد .
شرکتها قبل از سال ۱۳۸۷ در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده باشد.
جزء صنایع سرمایه گذاری و واسطه گری و نهادهای پولی و بانکی و بیمه نباشد.
قلمرو زمانی:
در این پژوهش اطلاعات مالی شرکت‌ها با توجه به قلمرو مکانی تحقیق بین سالهای ۱۳۸۶ و ۱۳۹۰ گردآوری می‌شود و ۲ سال قبل و ۲ سال بعد از تجدید ارائه مورد بررسی قرار گرفته است.
قلمرو موضوعی:
طبق مبانی نظری گردآوری شده موضوع این تحقیق در قلمرو حسابداری مالی قرار دارد.
استفاده‌ کنندگان از نتایج تحقیق:
نتایج این تحقیق می‌تواند برای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس به خصوص شرکت‌هایی که تجدید ارائه در صورت‌های مالی داشته‌اند مفید باشد همچنین پژوهشگران و موسسات و دانشگاه‌ها می توانند از نتایج تحقیق حاضر در پژوهش‌های خود استفاده کنند، استفاده کنندگان و تصمیم‌گیرندگان صورتهای مالی نیز می توانند از نتایج این تحقیق استفاده کنند تا تصمیمات و برآوردهای خود را از بازدهی آتی سهام شرکت بهبود ببخشند.
۱-۸ الگوی کار پژوهش
مدل مفهومی پژوهش حاضر با توجه به موضوع و هدف پژوهش و متغیرهای موجود به شکل زیر می باشد:
پاسخگویی حسابرس
سیاستهای تامین مالی
تجدید ارائه صورت های مالی
۱-۹٫ تعریف واژه‌ها و اصطلاحات کلیدی
برخی از واژه‌ها و اصطلاحاتی که به طور رایج در این تحقیق مورد استفاده قرار می‌گیرند، به صورت زیر تعریف می‌شوند:
تجدید ارائه صورتهای مالی:
عملیاتی است که در صورت وجود اشتباه در صورت های مالی با دوره یا دوره های مالی قبل و در صورت تغییر رویه حسابداری در دوره جاری نسبت به دوره یا دوره های مالی قبل، بر اساس استانداردهای حسابداری، به منظور ایجاد ثبات رویه و افشاء مناسب اطلاعات صورت می گیرد. همچنین در مواردی ممکن است صورتهای مالی منتشر شده یک یا چند دوره قبل شامل اشتباهات با اهمیتی باشند که تصویر مطلوب را مخدوش و در نتیجه قابلیت اتکای صورتهای مالی را کاهش می‌دهد. اصلاح چنین اشتباهاتی نیز باید از طریق ارائه مجدد ارقام صورت‌های مالی سال یا سال های قبل صورت گیرد (زندی و باقر شمس؛ ۱۳۹۰).
سیاست‌های تامین مالی:
هر واحد تجاری برای دستیابی به منابع مالی، سیاست های خاص خود را اعمال می کند این سیاست ها می تواند منابع مالی را از خارج واحد تجاری و شرکت به داخل هدایت کند و یا اینکه منابع داخل سازمان را حفظ کند و از خروج آنها و تقسیم بین سهامداران جلوگیری کند، از راه های تامین مالی می توان به استقراض، انتشار سهام عادی و ممتاز، سودانباشته می باشد (جهانخانی، ۱۳۷۳).
گردش حسابرس:
تغییرات حسابرس مستقل هر شرکت از دوره ای به دوره دیگر را گردش حسابرس و مسئولیت پذیری حسابرس نیز می نامند. در این پژوهش با اتکا به پژوهش هنس و همکاران[۵] (۲۰۱۰)، گردش حسابرس با بهره گرفتن از گزارشات سالیانه شرکت، استخراج و با بهره گرفتن از دو متغیر صفر و یک اندازه گیری شده است (هنس و همکاران، ۲۰۱۰).
خلاصه فصل
فصل اول هر پایان‌نامه، چارچوب کلی پژوهش را نشان می‌دهد. از این‌رو در این فصل به بیان مساله پژوهش که بررسی تاثیر مالکیت دولتی و نهادی متمرکز بر سطح نگهداشت وجه نقد در شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد، اشاره شد. در ادامه اهمیت موضوع و دلیل ضرورت انجام تحقیق مورد بحث قرارگرفت و پس از آن اهداف، سوالات و فرضیه‌های پژوهش ارائه شد، همچنین کلیاتی در ارتباط با متغیرهای پژوهش و روش پژوهش و روش جمع‌ آوری داده‌ها ارائه شده است که در فصل‌های دوم و سوم مفصل‌تر به آن‌ها اشاره خواهد شد و در آخر فصل نیز واژگان و اصطلاحات کلیدی تعریف مفهومی شده‌اند.
فصل دوم
پیشینه تحقیق
۲-۱- مقدمه
در سال‌های اخیر ارائه مجدد صورت‌ها‌ی مالی و تعداد ارائه مجدد صورت‌های مالی باعث جلب توجه مشتریان شده‌است و این مسئله بعد از تصویب و به اجرا در آمدن قانون ساربینز آکسلی تشدید شد و باعث افزایش شدید تعداد ارائه مجدد صورت‌های مالی شرکت‌ها شد. به‌طوری که در این زمینه مقاله‌های متعددی چاپ شده‌است. طبق مطالعه‌ای که توسط هارون کانسولتینگ صورت گرفت مشخص شد که تعداد ارائه مجدد هر ساله در حال افزایش است. اکثر مقالات چاپ شده در این زمینه به ویژگی های ارائه مجدد شرکت ها در دوره هایی که این ارائه مجددها اعلام می شوند و نیز به دلایل احتمالی و نتایج آنها بر بازار سهام توجه دارند (مور و پفی فر[۶]، ۲۰۰۴). در ایران نیز گزارش‌های تجدید ارائه به امری عادی تبدیل شده و شرکت‌ها به ارائه صحیح و بدون نقص صورت‌های مالی توجه نداشته و در گزارشات بعدی تجدید ارائه شده نواقص موجود را برطرف می‌کنند. این امر موجب سلب اعتماد استفاده کنندگان از گزارشهای حسابداری شده و ارزش اطلاعات را از منظر به موقع بودن کاهش می‌دهد. بررسی دلایل تجدید ارائه صورت‌های مالی و اثرات منفی آن بر شرکت همچنین عکس العمل سرمایه گذاران و تامین کنندگان سرمایه و رفتار حسابرسان در این گونه شرکتها می تواند برای تصمیم‌گیرندگان بازار سرمایه مفید واقع شود.
در این فصل ادبیات نظری و تعاریف و دیدگاه های موجود در ارتباط با موضوع و متغیرهای تحقیق ارائه و سپس پیشینه های تحقیقاتی انجام شده در حیطه این موضوع نیز بیان می شود ارائه ادبیات و مبانی نظری و پیشینه ها به محقق کمک میکند تا از مطالعات انجام شده آگاهی یابد و از انجام پژوهش های تکراری جلوگیری نماید و به تحقیق سمت و سوی جدید و هدفمند می بخشد.
۲-۲- صورت های مالی
صورت های مالی وسیله ارتباطی اصلی برای پر کردن شکاف بین سرمایه گذاران و مدیران هستند که اطلاعات مالی را بوسیله کم کردن عدم تقارن اطلاعاتی میان استفاده کنندگان مختلف گزارش های مالی، معتبرتر می سازند. استفاده کنندگان برون سازمانی از اطلاعات مالی، که گروه های ذینفع زیادی را در برمی گیرند، نیازهای اطلاعاتی خود را در چارچوب صورت های مالی اساسی و یادداشت های پیوست آن مرتفع می سازند. در حال حاضر برای تحقق هدف های حسابداری و گزارش گری مالی و تامین نیازهای استفاده کنندگان اطلاعات مالی در ایران صورتهای مالی اساسی ترازنامه، صورت حساب سود و زیان، صورت سود و زیان جامع و صورت جریان وجوه نقد تهیه می شود. موضوعی که در گزارشگری مالی حائز اهمیت است، مفید بودن گزارش های مالی بر تصمیم گیری های اقتصادی است. به همین دلیل صورت های مالی باید از ویژگی های کیفی مناسبی برخوردار باشد (پاکدل مغانلو، ۱۳۹۱).
۲-۲-۱- ویژگی­های کیفی صورت­های مالی
یکی از هدفهای حسابداری و گزارشگری مالی ارائه اطلاعات به سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان بالقوه و فعلی و سایر استفاده کنندگان صورتهای مالی است .
اطلاعاتی که در صورتهای مالی منعکس می شود ، هنگامی می تواند در تصمیمات استفاده کنندگان موثر واقع شود که از ویژگیهای کیفی خاصی برخوردار شود.
خصوصیات کیفی به خصوصیاتی اتلاق می‌شود که موجب می‌گردد اطلاعات ارائه شده در صورت‌های مالی برای استفاده کنندگان در راستای ارزیابی وضعیت مالی ، عملکرد مالی و انعطاف پذیری مالی واحد تجاری مفید واقع شود . برخی خصوصیات کیفی به محتوای اطلاعات مندرج در صورتهای مالی و برخی دیگر به چگونگی ارائه این اطلاعات مربوط می شود. ویژگی­های کیفی اصلی صورتهای مالی عبارتند از : مربوط بودن وقابل اعتماد بودن . مشکل اصلی حسابرسی، رسیدگی به این ویژگی کیفی است، چرا که حسابرسان راهنمایی­های رسمی کمی برای قضاوت کردن در خصوص مربوط و قابل اتکا بودن صورتهای مالی حسابرسی شده دارند.
ارزش بازخورد و ارزش پیش ­بینی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...