————————————————————————
۱۰.عنوان شغلی: باغبان
معنی لغوی: کسی که خرید و فروش محصولات باغی و مراقبت از باغ را بر عهده دارد. ( صدری افشار،۱۳۹۴: ۲۹)
مثال: “….. در روزگاری …..باغبان جوان و ساده دلی ….زندگی می کرد…""…. آنقدر در فکر وخیال پهلوانی و پهلوانان بود که حتی چوبدستی اش را به شکل شمشیر تراشیده بود… علف های هرز دشمنانش بودند…..” (آی قصه قصه قصه, پریرخ،۲۴)
کد isic: 6113
طبقه شغلی: کارکنان ماهر کشاورزی، جنگل داری و ماهیگیری
بسط و شرح: این افراد به علت ارتباط مدامشان با طبیعت، انسان های بسیار ساده دل و مهربانی هستند و دارای روحیه توکل به خدا. گاهی نیز به دلیل آگاهی کم خود، جرم هایی را مرتکب می شوند بدون این که تبعات آن را بدانند. کم فروشی و بد فروشی هم در برخی موارد در کار آنان مشاهده می شود. باغبانی از جمله کارهای سخت و زمان بر است که نیازمند کمک دسته جمعی است.
مطلوبیت: این افراد برای دیگران مفید بوده و خدمت گزار مردم اند. زحمت زیاد از آن باغبان است و سود کلان از آن دلال.
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

 

 

————————————————————————
۱۱.عنوان شغلی: برده فروش
معنی لغوی: کسی که برده (غلام و کنیز) خرید و فروش می کند ( صدری افشار، ۱۳۹۴: ۳۱)
مثال: یوسف زیبا روی را به بازار برده فروشان بردند(راز مثل های ما، میرکیانی،۲۸۲)
کد isic: 9112
طبقه شغلی: کارکنان ارائه خدمات و کارکنان فروش
بسط و شرح: از مشاغل قدیمی است که به شکل کهن تقریبا منسوخ شده است. اما شکل های مدرن آن همیشه وجود دارد. در قدیم برای فروش یک برده باید او را لخت کرده و به معرض نمایش می گذاشتند. از جمله موارد دندان های او بود که نشان از سلامت و جوانی اش داشت. مطلوبیت: از ایرادات مشهود این شغل نادیده گرفتن حق آزادی یک انسان است.

 

 

 

————————————————————————
۱۲.عنوان شغلی: بزاز
معنی لغوی: ا: پارچه فروش؛ قماش فروش. ۲: ( قدیمی) لباس فروش. ( صدری افشار،۱۳۹۴: ۳۲)
مثال: مدرسه ی من را با دکان بزازی اشتباه گرفته بودند (چلچراغی در تاریکی،سیف،۲۵۶)
کد isic: 5220
طبقه شغلی: کارکنان ارائه خدمات و کارکنان فروش
بسط و شرح: تنوع اجناس دکان بزازی و نوع مشتریانش که بیشتر زنان هستند، باعث شلوغی و رفت و آمد زیاد در این مکان ها می شود. معمولا افراد پرحوصله ای هستند.
مطلوبیت: معمولا درآمد های خوبی دارند و کارشان سخت و طاقت فرسا نیست. تنوع مشریان مخصوصا مراجعه کنندکان زن، سکون و سکوت کاری آنان را که کسالت آور و خسته کننده می تواندباشد؛ کم می کند. این افراد اگر مشغله ی دیگری نداسته باشند، نشستن های طولانی و کسوت می تواند به ذهن و جسم آنان خساراتی وارد کند. کم فروشی و قسم های زیادی نیز از آفات کار آنان است.

 

 

 

————————————————————————
۱۳.عنوان شغلی: بلیط فروش
معنی لغوی: بَخت‌آزمایی نوعی قمار دست جمعی است که اصطلاح انگلیسی آن لاتاری است. در آن بلیت کاغذی با نشانها و علایم اعداد چند رقمی به بهای خاصی فروخته می‌شود برنده اصلی در قرعه کشی وبخت آزمایی کسی است عدد صحیح را داراست و صاحب مجموع پول می‌شود. (ویکی پدیا )
مثال: آن شب من بودم و قاسم بود و پسر زیور بلیط فروش (۲۴ ساعت در خواب و بیداری، بهرنگی،؟)
کد isic: 9112
طبقه شغلی: کارکنان مشاغل ساده
بسط و شرح: از مشاغلی بود که قبل از انقلاب اسلامی در ایران متداول بود. نوعی قمار به شمار می رفت اما برخی از مردم به امید دست یافتن به آنچه که در شرایط عادی برایشان مقدور نبود از قببل اتومبیل و خانه و ویلا و…اقدام به خرید بلیط های بخت آزمایی می کردند. کسانی که معتقد به فقه شیعه هستند این نوع شرط بندی ها را حرام می دانند.
مطلوبیت: از مصادیق کار زنان و کودکان است. امکان از دست دادن تمامی دارایی فردی که وارد این بازی شده بود، وجود داشت. این شغل هیچ اعتبار اجتماعی خاصی نداشت و منزلت یک دسفروش بیشتر نصیب صاحب آن نمی شد.

 

 

 

————————————————————————
۱۴.عنوان شغلی: بنا
معنی لغوی: کارگر ساختمانی ماهر که زیر نظر معمار یا بر اساس یک نقشه به کارهای ساختمانی می پردازد؛ رازیگر؛ والاگر.( صدری افشار،۱۳۹۴: ۳۳)
مثال: … وقتی روی داربست بنایی گچ ها را از توی لاوک بر می دارم و دستش می دهم ، دست های کارکرده و پینه سته اش را می بینم (شما که غریبه نیستید، مرادی کرمانی، ۲۶۵)
کد isic: 7126
طبقه شغلی: صنعتگران
بسط و شرح: کار فکری و جسمی را با هم انجام می دهد. چون کارش بیشتر با آب و گچ و خاک و آجرو…است، به مرور زمان بدنش دچار بیماری های مختلف پوستی و استخوانی و تنفسی می شود. داربست های خطرات دائمی کار اوست و زودتر از معمول پیر می شوند.
مطلوبیت: هنر او به علت آفرینش اثراتش، ماندگار و زنده نگهدارنده ی نام صاحبش است. نامش برای دیگران همیشه همراه با آرامش و سکون او اطمینان خاطر است. به نسبت سختی کارشان درآمد خیلی بالایی ندارند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...