در پژوهش Schleissner وهمکاران که به روی اکتینومیست‌های دریازی انجام شد چهار جزء از باکتری Streptomyces albus POR-04-15-053 جدا شد که پس از خالص سازی و تیمار سلول‌های A549 با این متابولیت‌ها IC50 های بدست آمد که شامل جزء۱µg/ml 53/0، جز۲ µg/ml 5، جزء۳µg/ml 6/18، جزء۴µg/ml 28/0، که با مقایسه‌‌ی بین IC50 این متابولیت‌ها و تک غلظت بکار برده شده در این پژوهش(µg/ml5) می‌توان این نتیجه را گرفت که متابولیت‌های این پژوهش با وجود ناخالص بودن توانایی بالایی را در تاثیر به روی این دودمان سلولی دارند. زیرا در پژوهش ذکر شده IC50 یک جزء برابر غلظت بکار برده در این پژوهش است و IC50 یک جزءدیگر برابر ۵/۱۸ که در مقابل غلظت بکار برده شده در این پژوهش مقدار بالایی است و می‌توان این نتیجه را گرفت که در صورت تخلیص و بدست آوردن IC50 آن مقدار بسیار پائینی خواهد بود.
در پژوهش دیگر که توسط Xie و همکاران انجام شد توانستند یک متابولیت ثانویه جدید از Micromonospora chalcea جداسازی کنند که این ترکیب پس از خالص سازی به روی دودمان سلولی A549 تیمار شد که در مقایسه بین تک غلظت بکار برده در این پژوهش با IC50 پژوهش ذکر شده مشخص شد که عصاره استخراج شده در پژوهش Xie تاثیرات بهتری را به روی این دودمان سلولی داشته است، البته در هر دو پژوهش مدت زمان تیمار ۴۸ بوده است ولی تفاوت این دو پژوهش در خالص بودن عصاره بکار رفته در پژوهش Xie وهمکاران می‌باشد.
از میان ترکیبات ضد سرطانی که به صورت بالینی استفاده می‌شود واز اکتینومیست‌ها استخراج می‌شوند، تنها دوکسوروبیسین و میتومایسین C به روی سرطان ریه موثر هستند واین دو دارو نیز به روی سرطان ریه از نوع سلول‌های کوچک ریه موثر هستند که این دو نیز که منشاء زیستی دارند باید به همراه دیگر دارو‌های شیمی درمانی استفاده شوند تا بتوانند اثر خود را اعمال کنند اما برای سرطان ریه سلول‌های غیر کوچک حتی به صورت دارو درمانی ترکیبی نیز آنتی‌بیوتیک ضد سرطانی به صورت کاربرد بالینی وجود ندارد، پس می توان گفت سویه‌های منتخب در این پژوهش می توانند کاندید‌های خوبی برای تبدیل شدن به داروهایی که به روی سلول‌های سرطان ریه غیر کوچک موثرند را دارا باشند.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
در این تحقیق تلاش شد تا به منابع خاکی تولید آنتی‌بیوتیک‌ها ضد سرطان توجه‌ شود زیرا خاک مهمترین منبع برای جداسازی میکروارگانیسم‌ها است، چرا که جمعیت میکروبی بالاتری را نسبت به هر زیستگاه دیگری دارا می‌باشد (۹)، (۲۸).
پس از انجام فرایند PCR و توالی‌خوانی آن‌ها مشخص شد که سویه UTMC 676 دارای ۸۶/۹۹% شباهت به Streptomyces aureoverticillatus وسویه UTMC 638 دارای ۷۸/۹۸% شباهت به Streptomyces cacaoi subsp. Cacaoi همچنین سویه های UTMC 863 وUTMC 877 به ترتیب دارای ۸۵/۹۹% و۱۰۰% شباهت به Nocardia carnea ونیز سویه UTMC 919 دارای ۲۹/۹۹% شباهت به سویه Kribbella sancticallisti می باشند. بررسی شواهد نشان می‌دهد که سویه Streptomyces aureoverticillatus در سال۱۹۶۰ توسط Krasil’ nikov و همکاران شناسایی شد، رنگ میسلیوم هوایی آن قرمز و گاهی سفید و میسلیوم زمینی رنگ زرد مایل به خاکستری تا قرمز در محیط ISP2 می‌باشد (۱۸) که در این پژوهش هم میسلیوم هوایی و هم زمینی قرمز رنگ است. از گونه‌ی دریازی این سویه در سال ۲۰۰۴ توسطMitchell و همکاران انجام شد توانستند ترکیب Aureoverticillactam را جدا سازی کنند و این ترکیب خاصیت آنتی بیوتیکی و توانایی ضد سرطانی دارد، اما نکته قابل ذکر این است که این ترکیب به روی دودمان‌های سلول‌های سرطانی لوکمی ، ملانوما وکولورکتال موثر بوده است و باید خاطر نشان کرد که اطلاعاتی در زمینه‌ی فعالیت های زیستی گونه‌ی خاکزی این سویه در دست نیست که با توجه به بومی بودن این سویه نکته قابل توجهی است.
اکتینوباکتر Streptomyces cacaoi subsp. cacaoi توسط Waksmanدر سال ۱۹۳۲ شناسایی شد، رنگ میسلیوم هوایی سفید رنگ و میسلیوم زمینی آن در بسیاری از محیط‌ها بی رنگ می‌باشد (۱۸) ولی در این پژوهش سویه UTMC 638 در هر دو نوع میسلیوم نارنجی رنگ است. بررسی‌ها نشان می دهد تا کنون اثرات سیتوتوکسیک از این سویه گزارش نشده است و از اثرات آنتی بیوتیکی آن می توان به ترکیباتGriseoviridin وViridogrisein که توسط Asano و همکاران در سال ۲۰۰۶ (۱۳) از این باکتری جداسازی کرده‌اند اشاره کرد، که این ترکیبات جدید نمی‌باشند وبه طور کلی در تعدادی از Streptomyces تولید می‌شود. در پژوهش ذکر شده اثرات این دو آنتی بیوتیک به روی موش و خوک مورد بررسی قرار گرفته و اثرات هم افزایی[۷۷] را به روی بیماری اسهال خونی خوک (Brachyspira hyodysteriae) ازخود نشان دادند. هچنین سویه Streptomyces cacaoi توانایی تولید ترکیبات علیه قارچ‌های پاتوژن مانند ترکیبات Nikkomycins و Polyoxinsرا دارا می‌باشند (۴۱) ، (۲۱). همان طور که قبلا نیز ذکر شد تا کنون در زمینه فعالیت‌ سیتوتوکسیک و یا تولید ترکیبات ضد سرطان توسط این سویه گزارش نشده است و می توان گفت این اولین مورد از فعالیت ضد سرطانی این سویه می‌باشد.
Kribbella sancticallisti متعلق به خانواده  می‌باشد، در سال ۲۰۰۸ توسط Urzi و همکاران شناسایی شد. میسلیوم زمینی این باکتری کرم رنگ است، شاخه‌ای است کلونی های نامنظم و با قطر ۱۰-۵ میلیمیتر با سطح خشن که با میسلیوم های هوایی سفید رنگ پوشیده می شوند (۱۸) که خصوصیات میسلیوم هوایی و زمینی دیده شده در سویه UTMC 919 با آنچه ذکر شد یکسان است . با بررسی‌ها مشخص شد که تا کنون از این گونه و نیز جنس گزارشی در زمینه فعالیت سیتوتوکسیکی گزارش نشده است. تنها گزارشی توسط سویه Kribbella sp. BFI 1562 به همراه سویه Streptomyces sp. BFI 230 اثرات آنتی بیوفیلمی به روی Pseudomonas aeruginosaرا دارند (۳۷).
Nocardia carnea این باکتری در سال۱۸۹۱توسطDoria شناسایی شد. رنگ میسلیوم زمینی هلویی رنگ و میسلیوم هایی هوایی صورتی کم رنگ دارد (۱۸) که دوسویه UTMC 863 و UTMC 877 دارای میسلیوم زمینی و هوایی مشابه آنچه ذکر شد می‌باشند ولی میزان کمی رنگ صورتی در آن‌ها دیده شد . با بررسی و جستجو در مقالات مشخص شد که از این گونه گزارشی مبنی بر تولید ترکیبات ضد سرطان وجود ندارد، به همین دلیل این گونه نیز در سطح جنس بررسی شد که به چند گونه دیگر از این جنس که توانایی تولید ترکیبات ضد سرطان دارند به‌عنوان نمونه اشاره می‌شود. Nocardia levis Mk-VL-113 توانایی تولید ترکیبات ضد سرطان به روی دودمان‌های سلولیHL-60 وU-937 که هر از در گروه دودمان‌های لوکمی می‌باشد، موثر هستند (۱۱). همچنین ترکیبی دیگر از گونه دریایی Nocardia dassonvillei جداشده که این ترکیب نیز به روی چند دودمان سلولی از جمله A549 نیز موثر است که این را می توان نقطه‌ی مشترک این گونه و گونه‌ی شناسایی شده در این پژوهش در نظر گرفت (۲۶).
با توجه به مطالب ذکر شده پیشنهاد می‌شود که عصاره‌ی این پنج سویه منتخب تخلیص شود ونیز IC50 مربوط به این عصاره‌ها نیز تعیین شود. همچنین پیشنهاد می‌شود اثر این عصاره‌ها به روی دودمان‌های سلولی دیگر سرطان‌های ریه ونیز دیگر سلول‌ها سرطانی شایع مورد بررسی قرار گیرد. همچنین همان طور که قبلا هم ذکر شد بررسی به روی اثر آپپتوزی و یا نکروزی بودن عصاره‌ی سویه‌های منتخب انجام شود. همچنین برای شناسایی دقیق‌‌تر سویه‌های منتخب پیشنهاد می‌شود دیگر تست‌های لازم براساس تاکسونومی، پلی‌فازی انجام شود.
منابع
خرمی زاده، م ر.، فلک، ر.، ۱۳۸۸، مبانی واصول مقدماتی تکنیک‌های کشت سلولی،تهران:دانشگاه علوم پزشکی تهران،ص.۱۵۰-۱۲۵٫
رضایی، ز.، جعفری، س. م. ر.، ۱۳۸۶، داروهای ضدسرطان (مکانیسم عمل و شیمی دارویی)، تهران : انتشارات تیمورزاده-نشر طبیب، صص.۱۴-۱۱و۷۸-۶۴٫
سیامک نژاد، ف.، ۱۳۷۲، داروهای ضدسرطان واصول شیمی درمانی آن، تهران: واحد علمی شرکت دارویی کشور-چاپ حدیث ،فصل سوم، ص. ۱۵۶-۱۱۴٫
شیبانی، خ. م.، مرتضوی، ح.، آزاده، پ.، ۱۳۸۳، تغییر میزان بروز سرطان در طی ۵۸ سال گذشته در ایران، نشریه جراحی ایران، شماره۱۲(۳۱)، ص.۲۵-۳۰٫
صفائیان، ش.، آسمار، م.، فرهمند، م.،۱۳۸۳، بررسی تاثیر عصاره سیتوتوکسیک استخراج شده از باکتری استرپتومیسیس گریزکولوآلبوس بر روی سلول‌های سرطان اپیدرموئید دهان انسان(KB)، مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، شماره۱۲(۲)،ص. ۸۰٫
صفائیان، ش.، نوحی، ا.، عریان، ش.، آسمار، م.، روستائیان، ع.، ۱۳۸۱، بررسی مرجان نرم Simularia erectaاز خلیج فارس و مطالعه تاکسونومیک سویه‌‌ای باکتری استرپتومیست تولید کننده ترکیب سیتوتوکیسک جدا شده از آن،مجله علوم دریایی ایران،شماره ۲ ،ص.۵۱-۵۹٫
کاتزونگ، ب. ج.، دهپور، ا.،شکیب، آ.،حبیبی، ش.، بینا، پ.، ۱۳۸۹، فارماکولوژی پایه وبالینی ۲۰۰۹، تهران: اندیشه رفیع ،ص.۱۱۳۶-۱۱۷۰٫
محقق، ف.، همتا، ا.، شریعت زاده، م. ع.، ۱۳۸۷، بررسی سرطان های شایع در استان مرکزی نظام ثبت آن در سال های ۱۳۸۰-۱۳۸۵ در مقایسه با آمار کشوری، مجله علمی پژوهشی علوم پزشکی اراک، شماره ۱۱ (۲)، ص.۸۴-۹۳٫
محمدی پناه، ف.، ۱۳۸۶،غربالگری و جداسازی اکتینومیست های کمیاب مولد ترکیبات میکروبی خاک.پایان نامه کارشناسی ارشد میکروبیولوژی، دانشگاه تهران، دانشکده زیست شناسی، ص۲۶٫
نورایی، س. م.، سجادی، س. ع.، ملک زاده، ر.، محققی، م. ح.، موسوی جراحی، ع.، قربانی، آ.، پارکین، د.، ۱۳۸۵، رخداد سرطان در ایران یک تخمین بین المللی، مجله نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، شماره۱(۲۴)،ص. ۴۸-۵۶٫
Alapati, K., Muwa, V., 2013, Evaluation of bioactive compounds produced by Nocardia levis MK-VL_113& Streptomyces tendae TK VL_333 for cytotoxic activity, j Med Res, Vol.137, No.2, p. 391-393.
Anasamy, T., , 2013, A Phenylbutenoid Dimer, cis-3-(3′,۴′-Dimethoxyphenyl)-4-[(E)-3′′′,۴′′′-Dimethoxystyryl] Cyclohex-1-ene, Exhibits Apoptogenic Properties in T-Acute Lymphoblastic Leukemia Cells via Induction of p53-Independent Mitochondrial Signalling Pathway,Evid Based Complement Alternat Med,Vol. 2013,p.14.
Asano T., Adachi Y.,2006, Effects of Griseoviridin and Viridogrisein against Swine Dysentery in Experimental Infection by Using Mice and Pigs,j. vet. Med.Sci., Vol. 68, No.6, p. 555-560.
ATCC., 2013, www.atcc.org/products/all/CCL-185.aspx, /9/3/2013.
Atlas R. M., 2012, Handbook of Microbiological Media, Fourth Edition. Taylor &Francis Group, p.884.
Barakat, R. R., Perelman, R. O., Markman, M., Randall, M.., 2009, Principles and Practice of Gynecologic Oncology, Lippincott Williams & Wilkins, a Wolters Kluwer business.
Becker, B., Lechevatier, M. P., lechevalier, H. A., 1965, chemical Compoition of cell wall Preparations from strains of Various form-genera of aerobic actinomycetes, appl Microbial,Vol.13, p.236-243.
Bergey, D., 2012, Bergey’s Manual of Systematic Bacteriology, 2th Edition, Volume 2, part A and B.
Bertani, G., 1961, Studies on Lysogenesis,J Bacteriol, Vol. 62, No. 3, p.293-300.
Chan, J., Hueso-rodriguez, J., 2008, Compound Library Management.Mettods in Molecular Biology,Vol. 190, p. 117-127.
Chen, W., , 2009, Characterization of the polyoxin biosynthetic gene cluster from Streptomyces cacaoi and engineered production of polyoxin H, J Biol chem, Vol. 284, p. 10627-10638.
Cheol kwon, H., ,2010, Nitropyrrolins A-E,Cytotoxic Farnesyl-α-nitropyrroles from a Marine-Derived Bacterium within the Actinomycete Family strptomycetaceae, J.Nat.Prod,Vol. 73, p. 2047-2052.
Embley, T., Stackebrendt, e., 1994, The molecular phylogeny and systematic of the actinomycetes, Annual Review of Microbiology,Vol.48, p. 257-289.
Erdogan, T. F., 2009, Brine Shrimp Lethality Bioassay of Fumaria Densiflora Dc. And Fumaria Officinalis L. Extracts, Hacettepe University Jurnal of the Faculty of Pharmacy ,Vol. 28, No. 2, p.125-132.
Gallo, M., Katz, E., 1972, Regulation of Secondary Metabolite Biosynthesis :Catabolie Reperssin of Phenoxazinone Synthase and Actinomycin Formation by Glucose, Journal of Bacteriolog,Vol. 109, No. 2, p. 659-667.
Gao X., , 2012, A novel anticancer and antifungus phenazine derivative from a marine antinomycete BM-17, Microbiological Reserch,Vol. 167, No. 10, p. 616-622.
Gheisari, Y., , 2012, Genetic Modification of Mesenchymal Stem Cells to Overexpress CXCR4 and CXCR7 Does Not Improve the Homing and Therapeutic Potentials of These Cells in Experimental Acute Kidney Injury, Stem cells and Development, Vol. 21, No. 16, p. 2969-80.
Godfellow, M., Williams, S. T., 1983, Ecology of Actinomycetes, Ann.Rev.Microbial, Vol. 37, p. 189-216.
Goldman, J. C., McCarthy, J. J., 1978, Steady state growth and ammonium uptake of a fast-growing marine diatom, Can. J. Microbiol.,Vol. 23, No. 4, p. 695-703.
Huerta, H., Goulet J. E., Huerta-yepez s., 2006, Screening and Detection of Apoptosis, journal of Surgical Research,Vol. 139, P. 143-156
International Agency for Research on Cancer, 2008, Globocan.iarc.fr.2008, 9/3/2013..
Kamangar, F., Dores, G., Anderson, W., 2006, Patterns of Cancer Incidence, Mortality, and Prevalance Across Fine Continents:Defining Priorties to Reduce Cancer Disparities in Different Geographic Regions of the World. J Cin Oncol, Vol. 24, No 14, p. 2137-2150.
Katz, E., Goss, W.A., 1959, Controlled Biosynthesis of Actinomycin with Sarcosine, J.F. Berry and V. P. Whittaker , Vol. 73, p. 458-465.
Kawato, N., Shinobu, R., 1959, On Streptomyces herbaricolor Sp.Nov. supplement: a single technique for microscopical observation, Mem Osaka Univ Lib Arts Educ ,Vol. B8, p. 114-119.
Kesavan, S., Vijayalakshmi, S., 2011, Nandhini SU.,Latha B. M..Selvam M.M. Application of Brine Shrimp Bioassay for Screening Cytotoxic Actinomycetes, International Journal of Pharmacy and Pharmaceutical Science Research,Vol.1, No. 3, p. 104-107.
Kiesser, T., Bibb, M.J., Buttner, M J., Chater, K.F., Hopwood, D.A., 2000, Preparation and analysis of genomic and plasmid DNA in Practical streptomyces Genetics the john Innes foundation, chapter 8, p. 169-171.
Kim, y-g., Lee, j-H., Kim, C., Ju, Y. J., Cho, M. H., Lee, J., 2012, Antibiofilm activity of Streptomyces Sp. BFI 230 and Kribbella sp. BFI 1562 against Pseudomonas aeruginosaAppl Micorobiol Biotechnol,Vol. 96, p. 1607-1617.
Krishnaraju, A., Rao, T., Sundararaju, D., Vanisree, M., Tsay, H., Subbaraju, G., 2005, Assessment of Bioactivity of Indian Medicinal Plants Using Brine Shrimp (Artemia Salina) Lethality Assay, Int.J.Appi.Sci.Eng. , Vol. 5, No. 3, p. 125-134.
Kumar, V., Bharti, A., Gusain, O., Bisht, S.G., 2010, An Improved Method for Isolation of Genomic DNA from Filamentous ActinomycetesJ Sci Engg & Tech Mgt, Vol. 2, p. 10-13.
Lee, E., , 2005, Amaster regulator sigma governs osmotic and oxidative response as well as differentiation via a net work of sigma factors in Streptomyces coelicolor,Molecular Microbiology ,Vol. 57, p. 1252-1264.
Li, J., Li, L., Tian, Y., Niu, G.,Tan, H., 2011, Hybrid antibiotics with the nikkomycin nucleoside and polyoxin peptidyl moieties, Metabolic Engineering, Vol. 13, Issue 3, p. 336-344.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...