۲۰۰
۲۵۰
۳۰۰
تمایل به خروج ازمحل
تمایل به سکونت
درمحل در وضع موجود
تمایل به دریافت زمین
معوض
تمایل به سکونت
درصورت بهسازی
ونوسازی
جمع
خطا
جمع
فراوانی
درصد
درصدتجمعی
۴-۲- سؤالات تحقیق:
۴-۲-۱- آیا توانمند سازی بافت فرسوده سورو با مشارکت ساکنان محله امکان پذیر است؟
با توجه به ضرورت حضور و مشارکت ساکنین در طرح توانمندسازی، تشکیل شورای محله به عنوان اولین و مهمترین گام در درگیر کردن ساکنین می تواند در بسترسازی جهت حضور مردم و متشکل کردن آنها موثر باشد. وجود این نهاد محلی، موجب نهادینه شدن ارتباط ساکنین با مدیریت شهری به شمار می رود. در این خصوص بهره گیری از ظرفیت ها، تجربیات و دستاوردهای کمیته هماهنگی که در حال حاضر در محله تش
کیل است. پایان می یابد. اهداف زیر را دنبال دارد.
- رسمیت یافتن مشارکت مردمی در مورد آینده محله با حضور منتخبین محلی
- تسهیل خدمات رسانی به محله
- ارتباط نهادینه شده مردم با مدیریت شهری؛
- زمینه سازی برای مشارکت حداکثری و بسیج مردم؛
پایان نامه
- اعتماد سازی بین ساکنین و مدیریت شهری.
نتایج مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته نشان می دهد که ساکنان محله با همکاری هم توانسته اند با حضور گسترده خود در زمینه ساخت مسجد، مصلی، مراکز فرهنگی و ورزشی و همچنین انجام امور خریه در ساخت مدرسه، ساخت باشگاه ورزشی اروند که یکی از محدود باشگاههای ورزشی غیر دولتی در استان هرمزگان است که دارای سالنهای مختلف و زمین چمن فوتبال می باشد، این باشگاه با تلاش چند نسل از جوانان سورو و با همت ویاری مردم محله سورو در محل فبرستان قدیمی سورو حدود ۳۰ نسل پیش بنا گردید. این باشگاه تاکنون در زمینه های مختلف ورزشی فعال بوده و مقامهای خوبی در سطح بندر عباس و استانی کسب نموده است.
شکل شماره (۴-۲۵) باشگاه ورزشی اروندمحله سورو
و همچنین مدرسه دانشمند یکی از قدیمی ترین مدارس بندرعباس می باشد. این مدرسه در سال ۱۳۲۲ شمسی به همت آقای حاجی دانشمد در محله سورو بنا گردید، بعدها این مدرسه گسترش یافت و دبیرستان تا کلاس ۹ دانش آموز می پذیرفتکه نه تنها از محله سورو بلکه از سراسر بندرعباس دانش آموزان به مدرسه می آمدند، این مدرسه ملی بود و در ابتدا تمام مخارج آن آقای دانشمند پرداخت می نمود. کارگاه نساجی تا مدتی در مدرسه سورو دایر بود.
شکل شماره (۴-۲۶) مسجد جامع سورو در کنار دریا
۴-۲-۲- آیا با افزایش تاسیسات و تجهیزات شهری می توان در جذب ساکنان بومی و اولیه محله موفق عمل کرد؟
همان طور که مشخص و معین است جذب ساکنان بومی و اولیه هر شهر یا محل تابعی از امکانان، تاسیسات و تجهیزات آن محل می باشد. با تحقیق و بررسی هایی که در این محل صورت گرقته نشان می دهد که عمده کمبود های محله سورو در رابطه با خدمات مذهبی و تاسیسات شهریچون کمبود امکانات زیر بنایی و خدمات شهری که متناسب با جمعیت محله نمی باشد، نبود امکاناتی چون مشکل آب شهری، کمبود ، کمبود خدمات بهداشتی و آموزشی، کمبود مراکز فرهنگی، فضاهای سبز و تفریحی، سیستم دفع فاضلاب، شبکه بسیار نامناسب تردد و حمل و نقل درون محله ای مهمترین عوامل را تشکیل می دهند. درصورت ایجاد امکانات و تاسیسات بیشتر می توان در جذب افراد بیشتر موفق عمل کرد.
۴-۲-۳- آیا می توان با بهسازی و نوسازی بافت فرسوده سورو امکان آزاد شدن زمین جهت سکونت افراد بیشتر در این محله را امکان پذیر ساخت؟
براساس اطلاعات بدست آمده و برداشت های میدانی صورت گرفته در محله سورو می توان ادعا نمود این محله از قدمت بالایی برخوردار می باشد. بطوریکه ۶۱ درصد از قطعات آن بالاتر از ۳۰ سال قدمت دارند. در صورتی کیفیت کالبدی این محله چندان رضایت بخش نمی باشد. بطوریکه فقط ۴۱ درصد از واحدهای مسکونی موجود در آن قابل استفاده اند درمقابل ۲۴ درصد نیز نیازمند مرمت و اقدامات عمرانی می باشند.علاوه بر این ۱۳ درصد از ابنیه موجود نیز تخریبی و فاقد بنا هستند که نسبت مساحت یک محله مسکونی رقم قابل توجهی بشمار می رود و حکایت از اوضاع نابسامان این محدوده در زمینه ابنیه دارد. همچنین در بررسی شبکه معابر در محله سورو در سطح درون محله شبکه معابر و دسترسی های محلی کاملا ارگانیک و فاقد نظم مشخص هندسی و طراحی می باشد. کوچه های پر پیچ و خم و تو در تو باعث شده فضای زیادی را اشغال کند و کارایی چندانی ندارد با این وجود در صورت بهسازی و نوسازی محله می توان فضای بیشتری در جهت کاربری شهری مورد استفاده قرار می گیرد. نکته قابل تامل وجود درصد قابل توجه اراضی بایر در محله می باشد. (حدود ۶ درصد) وجود اراضی بایر و بلا استفاده در یک محله مسکونی علاوه بر سیما و منظر نامناسب، کانون شکل گیری و رواج ناهنجاری های محیطی بشمار می رود که با توجه به تقاضای فزاینده برای مسکن چنانچه مورد توجه و برنامه ریزی قرار نگیرند در آینده نچندان دور آنها نیز به طریق غیر رسمی و فانونی جهت فضای بیشتر مورد تفکیک واقع شده و به زیر ساخت و ساز خواهند رفت. بررسی های صورت گرفته حاصل از پیمایش از مجموع جامعه نمونه بین ۲۵۰ نفر که در این آزمون شرکت کرده اند ۱۹۵ نفر یا به عبارتی حدود ۷۸ درصد با بهسازی و نوسازی محله موافق بودن که مسولین و مدیران توجه زیادی در این زمینه دارند.
۴-۳- فرضیات تحقیق
۴-۳-۱- فرضیه اول: به نظر می رسد محله سورو دارای ارزش تاریخی- فرهنگی و معماری بومی است.
محله سورو از محلات قدیمی بندرعباس شناخته می شود، مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که محله سورو از نظر برخورداری و سازمان یافتگی با سایر محلات شهر بندرعباس قابل مقایسه نیست.ساکنین محله سورو با توجه به نام آن، بیشتر بومیان اصیل بندرعباس هستند که اغلب دارای هویت واحدی محسوب می شوند. اما با توجه به تمایزات جدیدی که بر اثر مهاجرت های صورت گرفته طی سالیان اخیر در این محله به وجود آمده، تا حدودی یکپارچگی و انسجام اجتماعی در میان ساکنین محله کمرنگ شده است، اگرچه نباید غافل شد که محله سورو از انسجام اجتماعی و سرمایه اجتماعی درون گروهی و برون گروهی نسیت خوبی برخودار است. بر اساس اطلاعات بدست آمده و برداشتهای صورت گرفته در محله می توان این ادعا نمود این محله از قدمت بالایی برخوردار می باشد ولی چون آثار تاریخی چندانی ندارد که بتوان براساس این آثار ارزش معماری و بومی این محله مشخص کرد. با این وجود با توجه به این فرضیه بین ارزش تاریخی و فرهنگی در این تحقیق رابطه ای وجود ندارد. جهت بررسی این فرضیه از رگرسیون چند متغیری با بهره گرفتن از روش ورود یا Enter استفاده شد و نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیری نشان داد که این عوامل روی هم رفته ۰۹۷/۵ درصد از واریانس مربوط به متغیر را پیش بینی می کنند. این ارقام نشان می دهد فرضیه ی مطرح شده قابل تایید نبوده و رد می گردد. با توجه به پرسشنامه ای که در مورد محله سورو طراحی شده نتایجی بدست آمده که در جدول شماره ۴-۲۸ نشان داده شده است.
جدول شماره (۴-۲۵) روش ورود متغیرها به مبادله رگرسی

 

مدل متغرهای وارد شده متغیرهای حذف شده روش
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...