پس در خصوص دورنمای آینده اقتصادی استفاده از انرژی باد در ایران می بایست گفت استفاده از این انرژی موجب صرفه جویی در مصرف فرآورده های نفتی به عنوان سوخت می شود. صرفه جوئی حاصله در درجه اول موجب حفظ فرآورده های نفتی گشته که امکان صادرات و تبدیل آن را به مشتقات بسیار زیاد پتروشیمی با ارزش افزوده بالا فراهم می سازد. در درجه دوم تولید برق از این انرژی فاقد هرگونه آلودگی زیست محیطی بوده که همین عامل کمک شایانی به حفظ طبیعت سالم محیط زیست بشری نموده و در نتیجه نیل به توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی را میسر می سازد. استفاده از انرژی باد در ایران علاوه بر عمران و آبادانی موجب ایجاد مشاغل جدید شده و بالأخره با بومی سازی فن آوری انرژی باد اقتصاد کشور رشد بیشتری می یابد. بنابراین پیشنهاد می شود:
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

    • برنامه ریزی های جدی تری در مورد جایگزینی انرژی های نو به جای سوخت های فسیلی در کشور به عمل آید.

 

    • ایجاد تسهیلات از طرف بخش دولتی به بخش خصوصی در جهت سرمایه گذاری انرژی های نو مانند معافیت های مالیاتی و وام های بدون بهره صورت پذیرد.

 

    • با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و امکانات موجود و پتانسیل یابی انرژی های نو، اقتصادی ترین روش جهت برق رسانی به مناطق را بررسی کنند.

 

    • در انتخاب منابع تولید برق تمام هزینه ها و فواید مورد بررسی قرار گیرند. مسائل زیست محیطی می توانند در میزان سرمایه گذاری و بازدهی مالی پروژه ها مؤثر باشد، که در این صورت ارزیابی اقتصادی دقیق تر منابع تولید برق ضروری به نظر می رسد.

 

    • افزایش قیمت های انرژی و جریمه های ضد آلودگی و مالیات زیست محیطی موجب تسهیل در امر توسعه سریع و ترویج منابع انرژی تجدید پذیر گردد.

 

تمامی موارد ذکر شده در بالا، از جمله مزایا و راهکار های ارائه شده، مربوط به استفاده از انرژی بادی در سطح وسیع یا به عبارت دیگر در سطح نیروگاهی می باشد، که می توان این موارد را در سطح کوچکتر و به عنوان توربین های بادی کوچک ذکر نمود، چرا که مجموع توربین های بادی، مزارع بادی را تشکیل می دهند. به عنوان مثال، در روستاهای دور افتاده که امکان انتقال شبکه برق رسانی نمی باشد، می توان با بهره گرفتن از توربین های بادی که در سقف خانه ها تعبیه می شود، برق مورد نیاز را تأمین نمود؛ که میزان برق تولیدی توسط توربین بستگی به قدرت توربین و میزان برق مورد نیاز دارد.
۴-۲-۲- تحقیقات آتی
همانطور که گفته شد، تحقیق حاضر به ارزیابی اقتصادی تأمین روشنائی پارکینگ های کنار جاده ای آزاد راه قزوین – رشت، با بهره گرفتن از انرژی بادی و مقایسه آن با پایه های فسیلی پرداخت. می توان این روش را گسترش داده و به پروژه های مشابهی از طرح مذکور دست یافت.
همانطور که در فصول قبل اشاره شد، لامپ های مورد استفاده در پایه های بادی، ال ای دی و در پایه های فسیلی، بخار سدیم می باشد. بنابراین می توان در طرح دیگری، تنها به مقایسه لامپ ها با یکدیگر پرداخت؛ و موضوع تحقیق را بدین گونه بررسی نمود: ارزیابی اقتصادی استفاده از انرژی بادی (و یا فسیلی) در تأمین روشنائی معابر و … با بهره گرفتن از لامپ های ال ای دی، و مقایسه آن با لامپ های بخار سدیم.
همچنین تحقیق حاضر، به مقایسه تأمین روشنائی با پایه های فسیلی متصل به شبکه برق سراسری و پایه های بادی منفصل از شبکه پرداخت، بنابراین می توان در پروژه دیگری به مقایسه پایه های فسیلی متصل به شبکه سراسری برق با پایه های بادی متصل به شبکه (نیروگاه بادی)، در مکان های مستعد انرژی بادی پرداخت.
در یکی دیگر از مواردی که می توان از طرح حاضر بهره جست، مکان یابی، جهت استقرار توربین های بادی در جاده های کشور می باشد، به طوری که در تمام آزاد راه ها و جاده های کشور، مکان های مستعد استقرار توربین های بادی را بررسی کرده، و به مقایسه این دو روش در سطح وسیع تری نمود، و در مکان هائی که امکان استفاده از انرژی بادی به دلیل سرعت نامناسب باد و گرما در بعضی فصول و یا مناطق کشور برای تأمین روشنائی نمی باشد، از پنل های خورشیدی برای این امر بهره گرفت، تا بتوان از این طریق، از هزینه های سوخت و هزینه های انتقال برق به مناطق مورد نیاز تا حد ممکن کاسته و انرژی های نو را جایگزین انرژی تجدید پذیر فسیلی نمود.
منابع و مآخذ
فهرست منابع

 

    1. اسماعیلی، علیرضا. عزیزی،حمیدرضا.  ظهیری، معراج. (۱۳۸۹). بررسی نقش پلیس راه در مدیریت صحنه تصادفات جاده ای، مورد مطالعه : استان اردبیل؛ فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک، سال پنجم، شماره ۱۷٫ صفحات ۲۴- ۱٫

 

    1. اقبالی، علیرضا. گسکری، ریحانه. (۱۳۷۸). مروری بر تحلیل هزینه – فایده و تاریخچه آن. مجله حسابدار. شماره ۱۳۵٫ صفحات ۵۰- ۴۹٫

 

    1. امانی، ابوالفضل. حسینی شمعچی، عباس. (۱۳۸۹). بررسی پتانسیل انرژی باد در ایستگاههای حوضۀ آبریز رودخانۀ ارس جنوبی، نشریه فضای جغرافیایی. شماره ۲۹٫ صفحات ۲۶-۱٫

 

    1. ایمانی، نینا. (۱۳۹۰). تحلیل هزینه – فایده نیروگاه های برق بادی (مطالعات موردی: نیروگاه های منتخب). پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.

 

    1. براون لستر، ترجمه طراوتی، حمید. (۱۳۸۸-۱۳۸۷). طرح امید: آینده و محیط زیست. نشر جهاد دانشگاهی مشهد. شماره ۳۵۲٫

 

    1. بهادری نژاد، مهدی، ۱۳۷۳، انرژی خورشیدی در ایران؛ الگو سازی از هم اکنون، برای فردا. مجله مجلس و راهبرد. شماره ۷٫ صفحات ۱۵۰- ۱۳۷٫

 

    1. پاکزاد، فریبرز. (۱۳۷۲). ارزشیابی اقتصادی طرح های سرمایه گذاری. تهران: انتشارات هیرمند.

 

    1. ثقفی، محمود ( ۱۳۷۲ ). انرژی بادی و کاربرد آن در کشاورزی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ.

 

    1. جوپور، ج. (۱۳۶۴). مدیریت و ارزشیابی پروژه، ترجمه نوری نائینی. دانشگاه تهران. انتشارات سازمان برنامه و بودجه.

 

    1. چاپار زاده، رضا (۱۳۷۶). مکان سنجی استفاده از توربین های بادی جهت نیل به توسعه پایدار، سازمان انرژی اتمی ایران.

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...