اکنون به سادگی با بهره گرفتن از میانگین موزون مدیر سازمان را انتخاب می‌کنیم.
امتیاز هر گزینه = مجموع حاصلضرب اولویت آن گزینه براساس معیار i ضربدر اولویت آن معیار
مثلاً امتیاز علی به شکل زیر محاسبه می شود.
۰.۳۵۸ = (۰.۲۱۷ * ۰.۵۴۷) + (۰.۱۸۸ * ۰.۱۲۷) + (۰.۷۰۳ * ۰.۲۷۰) + (۰.۲۶۵ * ۰.۰۵۶)
معمولاً از AHP برای انجام تصمیمات گروهی استفاده می گردد، در این مواقع هر فرد گروه باید به تنهایی همه این مقایسات را انجام دهد و در آخر تصمیم گیرنده باید این نظرات را با هم ترکیب کند. بهترین راه برای ترکیب نظرات افراد گروه استفاده از میانگین هندسی است. نظرات افراد در هر گزینه با بهره گرفتن از میانگین هندسی با هم ترکیب شده و یک امتیاز به آن گزینه تعلق می گیرد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
البته این روش زمانی به کار می رود که نظرات اعضای گروه از درجه اهمیت یکسانی برخوردار باشد، به عبارت دیگر مدیر بین اعضا از جهت صائب بودن نظر آنها فرقی قایل نیست. اگر نظرات اعضای گروه دارای درجه اهمیت متفاوتی باشد این موضوع در AHP قابل پیاده سازی است و نظرات در اوزان متفاوت می توانند ضرب شوند که در اینجا به همین مقدار معرفی AHP اکتفا می کنیم.
۲-۱۰ روش تصمیم گیری چند معیاره SMART
روش SMART مخفف Simple Multiple Attribute Rating Technique و به معنی تکنیک رتبه بندی چند معیاره ساده است که یک مدل خطی است. این به این معنی است که ارزش کلی که به یک گزینه داده می شود از مجموع نمره عملکرد (ارزش) دریافتی از هر معیار ضرب در وزن آن معیار محاسبه می شود.
۲-۱۰-۱ مراحل اصلی در تحلیل
شناسایی تصمیم گیرندگان اقتباس از اولسون (۱۹۹۶)
شناسایی مسئله از مسائل: کاربرد بستگی به زمینه و هدف از تصمیم گیری دارد.
شناسایی گزینه ها (انتخاب ها)
شناسایی معیارها: این مرحله برای محدود کردن ابعاد مسئله مهم است. این امر می تواند توسط تجدید نظر در معیارها ویا حذف معیارهای کم اهمیت تر تحقق یابد. استدلال شده که یک لیست کامل از معیارها نیاز نیست. مثلاً پانزده معیار بیش از حد زیاد است و هشت معیار به اندازه کافی بزرگ در نظر گرفته می شود. اگر وزن یک معیار خاص کم است بهتر است که اصلا در لیست گنجانده نشود. البته هیچ محدوده استاندارد و تعریف شده ای از معیار ها وجود ندارد.
ارزش گذاری هر معیار: اگر تصمصم گیری فردی باشد این مرحله بسیار راحت و سرراست است. انجام این کار معمولاً در گروه سخت تر است. با این حال، در گروه، نظرات متنوع می تواند در تجزیه و تحلیل دقیق تر از اهمیت نسبی مسئله و ایجاد یک دید جامع کمک کند.
تعیین وزن هر یک از معیارها.
محاسبه میانگین وزنی ارزش اختصاص یافته به هر گزینه.
اتخاذ تصمیم با توجه امتیازی که هر گزینه دریافت کرده است.
SMART یکی از روش هایی است که به علت سادگی برای مقایسه گزینه های تصمیم بسیار استفاده می شود (Kahraman et al., 2008).
مزیت این روش گزینه های تصمیم مستقل از هم ارزیابی می شوند و احساسات و ترجیحات تصمیم گیرندگان در مورد یک گزینه، قضاوت آنها در مورد گزینه ای دیگر را تحت تاثیر قرار نخواهد داد، ویا کمترین تاثیر را دارد (Fishburn, 1976). این خصیصه به ویژه زمانی مهم است که انتخابها و گزینه های جدیدی به مجموعه گزینه های فعلی اضافه شود. درواقع برای هر نوع ارزیابی در آینده دیگر نیازی به شروع فرایند ارزیابی از ابتدا نیست بلکه ارزیابی می تواند از مقادیر امتیازهای کسب شده قبلی ادامه یابد [۶۴].
SMART همچنین می تواند بدون محدودیت برای هر تعداد از گزینه های انتخاب و معیار های تصمیم استفاده شود .
نحوه امتیاز دهی در SMART
ارزش گذاری و امتیاز دهی در SMART به این صورت است که برای گزینه هایی که می خواهند مورد ارزیابی قرارگیرند، یک کف و سقف ارزش تعیین می گردد که معمولاً از صفر تا صد برای بیان ارزش کف و سقف استفاده می گردد. در هنگام امتیاز دهی به هر گزینه، ارزشی که این گزینه در معیار انتخابی دارد، عددی بین ۰ تا ۱۰۰ است و تصمیم گیرنده باید یک عددی در این بازه برای گزینه مورد نظر انتخاب کند. پس از امتیاز دهی به گزینه ها در همه معیارها، نمره ای که یک گزینه در هر معیار کسب کرده در وزن آن معیار ضرب می گردد و مجموع این حاصل ضرب ها عدد امتیاز نهایی گزینه می گردد که عددی بین ۰ تا ۱۰۰ است.
که در آن wj وزن معیار j ام و aij امتیاز هر گزینه توسط تصمیم گیرنده i ام در معیار j ام است.
۲-۱۱ پیشینه تحقیق در ایران
هدف این پزوهش ارائه مدلی برای استخراج شاخص‌های اساسی (کلیدی) عملکرد و در نهایت طراحی یک مدل مفهومی از داشبورد مدیریتی برای نمایش شاخص‌ها و ارزیابی عملکرد بر اساس شاخص‌های استخراج شده است.
در ایران تحقیقاتی که انجام شده بیشتر بر ارزیابی عملکرد با بهره گرفتن از مدلها و ابزار مختلف متمرکز بوده و کمتر به استخراج شاخص‌ها پرداخته شده است و در یک نمونه خانم نسرین بیگ زاده در سال ۱۳۹۲ در پایان نامه کارشناسی ارشد خود اقدام به بررسی شاخص‌ها تحت عنوان “تجزیه وتحلیل شاخص‌های اساسی عملکرد در تجارت الکترونیکی با بهره گرفتن از ارزیابی عملکرد متوازن: موردکاوی سایت های تجاری ایران” کرده اند و در نمونه ای دیگر آقای هادی سیرویه زاد در مقاله ای تحت عنوان “شناسایی و اولویت بندی شاخص‌های کلیدی عملکرد به کمک کارت امتیازی متوازن و تصمیم گیری با معیارهای چندگانه - مطالعه ومردی اداره پست مرکزی استان اصفهان” ۴۷ شاخص را با روش کارت امتیازی متوازن و روش های تصمصم گیری چند معیاره اولویت بندی کرده اند که از نظر مدل با پژوهش حاضر متفاوت هستند. در دیگر پژوهش ها عمدتاً یا اقدام به پیاده سازی کارت امتیازی متوازن شده و یا از روش کارت امتیازی متوازن به همراه دیمتل، دیمتل فازی و یا AHP فازی برای ارزیابی عملکرد استفاده شده که هم ازجهت هدف و هم از جهت مدل با پژوهش فعلی تفاوت بسیار دارند.
ذیلاً عناوین برخی از این پژوهش ها ذکر می گردد.
ارزیابی عملکرد بیمارستان با رویکرد به روش کارت امتیازی متوازن (BSC) و FAHP (مطالعه موردی: بیمارستان هاشمی نژاد تهران) “پایان‌نامه . دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - پژوهشکده علوم اجتماعی . ۱۳۹۰ . کارشناسی ارشد”
شناسایی و اولویت بندی شاخص‌های کلیدی عملکرد به کمک کارت امتیازی متوازن و تصمیم گیری با معیارهای چندگانه - مطالعه موردی اداره پست مرکزی استان اصفهان “مقاله‌های همایش‌های ایران. دومین کنفرانس ملی مهندسی صنایع و سیستم ها، دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، ۱۳۹۲".
ارزیابی و ارائه شاخص‌های کلیدی عملکرد در شرکت پایانه‌های نفتی ایران بر اساس مدل EFQM “پایان‌نامه . وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - پژوهشکده فنی و مهندسی، ۱۳۹۲، کارشناسی ارشد”
اولویت بندی شاخص‌های کلیدی عملکرد در منظرهای کارت امتیاز متوازن با به کارگیری فرایند تحلیل شبکه و بررسی روابط علی میان منظرها با بهره گرفتن از DEMATEL در شرکت ساپکو “پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده علوم اجتماعی . ۱۳۹۰".
ارزیابی عملکرد یک شرکت صنعتی بر اساس تلفیق کارت امتیازی متوازن و رویکرد تصمیم گیری چند معیاره فازی” پایان‌نامه . وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی . ۱۳۹۱ . کارشناسی ارشد”
در کل پژوهش حاضر را می توان صرف نظر از طراحی مفهومی داشبورد از جهت مدل پژوهش هم طرحی جدید دانست که قبلا در ایران انجام نشده است. البته از تک تک اجزای این مدل در پژوهش های بسیاری استفاده شده مانند استفاده از دلفی فازی در ” طراحی مدل تعالی منابع انسانی در سازمان های دولتی ایران با بهره گرفتن از تکنیک دلفی فازی” توسط آقایان دکتر ناصر میرسپاسی، دکتر عباس طلوعی اشلقی، دکتر غلامرضا معمارزاده و دکتر میرمهرداد پیدایی در سال ۱۳۸۹. ولی از ترکیب استفاده شده در این پژوهش که بعدا در روش شناسی پژوهش توضیح خواهیم داد پیش تر در ایران استفاده نشده است.
ضمنا تا کنون در ایران شاخص‌های کلیدی عملکرد برای سازمان های ارائه کننده خدمات فناوری اطلاعات و پهنای باند اینترنت استخراج نشده است. البته در خارج این امر می بایست در سازمان های بزرگ و بین المللی انجام شده باشد، ولی به نظر می رسد مستندات شان را در این مورد (مستندات روش استخراج و مستندات KPI های استخراجی) منتشر نکرده اند.
۲-۱۲ پیشینه تحقیق در خارج
در خارج در این زمینه یعنی روش های استخراج شاخص‌ها و استفاده از داشبورد ها نسبت به ایران کارهای بیشتری شده است و برای نمونه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
آقای یوان چنگ در تایوان در سال ۲۰۱۲ در تحقیقی با عنوان ” تجزیه و تحلیل شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI ها) برای تجارت الکترونیک و بازاریابی اینترنتی محصولات مخصوص سالمندان: طی یک پژوهش ” شاخص‌های کلیدی عملکرد برای تجارت الکترونیک و بازاریابی اینترنتی محصولات مختص افراد سالمند” را با بهره گرفتن از روش دلفی و دیمتل بررسی و استخراج کرده است [۶۵].
در سال ۲۰۱۴ آقای دانیال پودگورسکی در پژوهشی تحت عنوان ” اندازه گیری عملکرد عملیاتی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت و حرفه ای (کاری) – انتخاب شاخص‌های کلیدی با بهره گرفتن از AHP ” که در شماره ۷۳ نشریه علم ایمنی در مارس ۲۰۱۴ به چاپ رسیده است برای انتخاب شاخص‌های اساسی عملکرد در زمینه سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای با استفاده ار روش تصمیم گیری چند معیاره AHP و تعریف چند معیار اقدام به امتیاز دهی و رتبه بندی شاخص‌ها و دست آخر انتخاب شاخص‌های کلیدی کرده است [۶۶].
در سال ۲۰۱۲ آقای چانگ در مقاله ای با عنوان ” ساخت یک نقشه استراتژی برای موسسات بانکی با شاخص‌های عملکرد کلیدی در قالب کارت امتیازی متوازن” با بهره گرفتن از تکنیک دیمتل اقدام به استفاده از شاخص‌های کلیدی عملکرد برای تهیه نقشه استراتژی موسسات بانکی کرده است [۶۷].
در تحقیقی دیگر در سال ۲۰۱۳ آقای استیو ام فلیپس و همکارانش در پژوهشی تحت نام “شناسایی شاخص‌های کلیدی عملکرد در قراردادهای بخش تحقیق و توسعه صنایع غذایی ” که درشماره ۳۰ نشریه مهندسی و مدیریت فناوری به چاپ رسیده است برای یافتن شاخص‌های کلیدی عملکرد در واگذاری بخش تحقیق و توسعه صنایع غذایی به شرکت های بیرونی (برونسپاری) از تکنیکی با نام the Wageningen Innovation Assessment Tool استفاده کرده که در آن برای یافتن شاخص‌ها از بررسی ۷۲ شرکت که دارای نتایج مثبتی در سابقه این فعالیت بودند و مقایسه با شرکت هایی که موفقیت های کمتری داشتند و یا ناموفق بودند استفاده کرده است [۶۸].
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
۳ – ۱ مقدمه
در این پژوهش نخستین هدف ارائه یک الگو و مدل برای استخراج و انتخاب شاخص‌های کلیدی عملکرد و سپس اجرای مدل و انتخاب شاخص‌ها بر اساس همین الگو برای “شرکت داده پردازی فن آوا” به عنوان یکی از معدود شرکت های ارائه کننده اینترنت پرسرعت بر بستر ADSL[38] که در ادبیات فضای مخابراتی ایران با عنوان شرکت های PAP شناخته می شوند است. در انتها طراحی مفهومی سامانه داشبورد مدیریتی برای شاخص‌های انتخابی و بر مبنای متدولوژی طراحی نرم افزار RUP[39] و با بهره گرفتن از زبان مدلسازی یکنواخت UML[40] انجام می گیرد.
۳-۲ معرفی شرکت داده پردازی فن آوا
یکی از شرکت های تحت پوشش گروه فن آوا (هلدینگ تخصصی در حوزه IT,ICT) است که از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را با هدف ارائه خدمات انتقال داده ها و سرویسهای جانبی آن آغاز کرده و در حال حاضر دارنده پروانه خدمات انتقال داده ها (PAP) در سطح کشور است. علاوه بر این شرکت داده پردازی فن آوا قادر به ارائه سرویسهایی برپایه تکنولوژی های مبتنی بر شبکه بی سیم و فیبر نوری نیز می باشد.
این شرکت با پشتوانه و همکاری مجموعه های فنی گروه فن آوا و شرکای خارجی تراز اول خود در حوزه IT اقدام به تامین تجهیزات اصلی، با فناوری نسل سوم (IP-DSLAM)[41] نموده و در سرتاسر ایران بستر لازم برای ارائه سرویس های انتقال پر سرعت داده ها را فراهم نموده است.
شرکت داده پردازی فن آوا با توجه به امکانات وسیع گروه فن آوا در سایر حوزه های IT، امکانات ویژه ای مثل Email و Web اختصاصی، ارتباط از طریق ماهواره (VSAT)[42]، طراحی شبکه، طراحی نرم افزارهای کاربردی، خدمات مبتنی بر کارت و … را ارائه می نماید.
۳-۲-۱ چشم انداز شرکت فن آوا
ایجاد معتبرترین شرکت در میان شرکت های PAP و کسب حداکثر سهم بازار
۳-۲-۲ PAP چیست؟
وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به منظور دسترسی به اطلا‌عات و ارتباط با سرعت‌های بالا‌ به تعدادی از شرکت‌های خصوصی مجوز داده است تا با بهره گرفتن از شبکه فیبر نوری شرکت‌های مخابرات استانی، به ایجاد شبکه ارتباطی پرسرعت برای کاربران بپردازند. به این شرکت‌ها اصطلاحا PAP گفته می‌شود. PAP مخفف عبارت Private Access Provider است.
۳-۲-۳ خدمات شرکت فن آوا

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...