• افزایش فشار رسوب و برکنش بدلیل روانگرایی رسوب مخزن

 

معیارهای پایداری:
معیارهای پایداری برای یک ترکیب بارگذاری خاص به سطح شناخت اندرکنش سازه- فونداسیون و زمین­ شناسی ساختگاه و تا حدی به روش آنالیز بستگی دارد. ضرایب اطمینان جهت بازتاب درجه عدم قطعیت موجود در آنالیز در نظر گرفته می­شوند. این عدم قطعیت­ها در شناخت شرایط بارگذاری و پارامترهای مصالح سد و فونداسیون وجود دارند. عدم قطعیت می ­تواند با فرضیات ساده­کننده در آنالیز پدید آید. زمانی که منابع عدم قطعیت از بین بروند، ضرایب اطمینان را می­توان کاهش داد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
الزامات اولیه برای پایداری سد وزنی تحت بارهای استاتیکی این است که تعادل نیرو و لنگر بدون تجاوز از حدود مقاومت بتن، فونداسیون یا وجه مشترک بتن و فونداسیون سنگی حفظ شود. این مسئله نیازمند این است که تنش­های مجاز معین برای بتن و مصالح فونداسیون افزایش نیابند. تنش­های مجاز با تقسیم مقاومت­های نهایی مصالح بر ضرایب اطمینان مناسب در جدول تعیین می­گردند. در اکثر موارد، تنش در بدنه سد وزنی بسیار پایین است. با این وجود، اگر موقعیتی پیش آمد که تنش مسئله­ساز است، معیارهای زیر قابل کاربرد است.

 

جدول ۳-۲٫ معیارهای تنش در FERC

 

کشش اصلی در بتن (۲،۴)
تنش برشی در سطح گسیختگی پیش از ترک­خوردگی (۱)
شرایط بارگذاری

 

بدترین حالت استاتیکی

 

– (۳)
– (۳)
شدیدترین حالت دینامیکی

 

 

 

 

  • مقاومت برشی نهایی در ترک از پیش فرض شده در بتن سد ۴/۱ برابر تنش نرمال فشاری در سطح ترک است.

 

  • گسیختگی مقاومت برشی بتن از مقاومت کششی بتن عمود بر صفحه کشش اصلی ماکزیمم تبعیت می­ کند.

 

  • انتظار می­رود که زلزله باعث ایجاد تنش­هایی شود که از مقاومت مصالح تجاوز می­ کنند. به همین دلیل، این آیین­ نامه سطح تنش مجازی را برای این حالت بارگذاری مشخص نمی­کند. آنالیز پس از زلزله باید با معیار­های تنش مجاز در بدترین حالت بارگذاری استاتیکی انجام شود. اگر آنالیز دینامیکی، ترک­خوردگی کششی، تغییرمکان­های برشی یا واژگونی را مشخص می­ کند، مقادیر مجاز استاتیکی پس از زلزله باید بر طبق آن کاهش یابند. به عنوان مثال، اگر آنالیز دینامیکی نشان می­دهد که ناحیه­ای دچار ترک می­ شود تنش کششی مجاز پس از زلزله برای آن ناحیه صفر خواهد بود.

 

  • اگر ترک­های از پیش فرض شده وجود داشته باشند، مقاومت کششی نرمال به آن صفحه ترک صفر خواهد بود. همچنین، مقاومت کششی درزهای افقی در سد می ­تواند کمتر باشد و ممکن است برای تعیین مقادیر تنش­های مجاز آزمایش نیاز باشد.

 

مقاومت کششی در وجه مشترک بتن-سنگ می­بایست صفر فرض شود. فونداسیون­­­های سنگی از درزها و شکافهای مایل در جهات متفاوت تشکیل شده ­اند به طوری که حتی اگر وجه مشترک توانایی تحمل کشش را داشته باشد، توده سنگی زیر وجه مشترک ممکن است هیچ ظرفیت کششی نداشته باشد. بنابراین، از آنجا که پایداری نمی­تواند با وجه مشترکی با مقاومت کششی افزایش یابد زمانی که درز و شکاف در سنگ در فاصله­ای بسیار کم زیر وجه مشترک مقاومت کششی صفر دارد، هیچ کششی در وجه مشترک مجاز نیست.
ضرایب اطمینان توصیه شده توسط FERC از این قرار است:

 

جدول ۳-۳٫ ضرایب اطمینان برای سدهای با پتانسیل بالای خطر

 

ضریب اطمینان
شرایط بارگذاری

 

۳
عادی

 

۲

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...