فشار دادن به سمت بالا تا ارتفاع شانه

 

۲۰ کیلو گرم نیرو

 

بلندکردن تا قسمت بالای قفسه

 

 

 

(آئین نامه بهداشتی حمل دستی بار)
جدول شماره۴-۳(حدود مجاز توصیه شده در خصوص نیروی کشیدن و هل دادن بار در راستای عمودی )
- حداکثر وزن بار در کارهای نشسته برای مردان و زنان به ترتیب ۵ و ۳ کیلوگرم می باشد
پایان نامه - مقاله - پروژه
سایر ریسک فاکتورهای مربوط به حمل بار عبارتند از:
غیر قابل مهار بوده ویا گرفتن آن با دست به سختی انجام شود مانند داشتن لبه های تیز و سطوح لغزنده
در جایی قرار گرفته باشد که گرفتن و یا دستکاری آن در فاصله ای دورتر از تنه انجام گیرد و یا سبب خمش و چرخش تنه شود.
تکرار و سرعت عمل حمل بار و جابه جایی آن بیش از حد توانایی کارگر باشد
هرگونه خم شدن و چرخش (توام) در خارج از حدود تحمل همراه یا بلند کردن دستی کالا
اعمال نیروی بیش از اندازه؛ شامل نیروی چنگش، گیرش، فشار یا وزن بار برای بلند کردن، هل دادن، کشیدن، حمل یا نگهداشتن بار میباشد. ضمنا، هنگام کار با تجهیزات و یا ابزار مرتعش و نیز تجهیزات بی ثبات، نیرو تمایل به افزایش پیدا می کند.
۴-۶-۳ بررسی روش‌های حمل دستی کالا
در محیط ‌هــای کار بــه علت وجــود عوامــل مخاطــره آمیز گوناگون امکان بروز بیماری‌های شغلی امری ثابت شده است. در بین صدمات و عوارضی که سلامت شاغلین را تهدید می‌کند برخی از بیماری‌ها جزء بیماری‌های مرتبط با کار می‌باشند که از جمله مهمترین این دسته از بیماری‌ها عوارض اسکلتی عضلانی می‌باشند، که به شکل اختصاصی تر آنرا تحت عنوان (WMSDs) بیان می‌کنند. از بین ریسک فاکتور‌های مهم (WMSDs) می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.
لف) وضعیت استقرار بدن حین انجام کار
ب) میزان نیروی اعمال شده از طرف اندام‌ها
ج) انجام فعالیت‌های تکراری
از بین صدمات اسکلتی عضلانی مرتبط با کار که باعث کاهش توانمندی افراد و بالطبع افت راندمان شغلی می‌شود می‌توان کمر درد (LBP) وعوارض ـ مچ دست خصوصا (CTS , CTD) را نام برد.
شکل شماره۴-۱۱(بلند کردن صحیح محصول)
نحوه صحیح خم شدن، بلند کردن و حمل اشیاء
-همواره کارگران مزرعه توت فرنگی از ناحیه زانوها در حالی که کمر خـود را صــاف نگاه داشته اید خم شوید. هیچ گـاه از نـاحـیـه کـمر خـــم ,نشوند.
-اجسام سنگـین تر از ۱۰ کیلو را بلند نکنند. هـیـچ گاه جسم سنگینی را بالاتر از سطح کمر نیاورند.
- پـاهـا را انـدکی از یکدیگر فاصله داده تا روبروی جـسـم قـرار گـیــرید. عضلات شکم را سفت و منقبض کـنـیـد و بـااستفاده از عضلات پا جسم را از زمین بلند کنید. سپـس زانوها را به آرامی صاف کنید.
- هنگام حمل بسته آن را تا حد ممکن نزدیک بـدن نگاه داشته و بازوها را خم نگاه دارید. عـضلات شـکم را سفت و به آهستگی گام بردارید.همیشه بین هل دادن اجسام سنگین و یا کشیدن آنها، گـزیـنـه هـل دادن را انتخاب کنید.( آئین نامه بهداشتی حمل دستی بار)
۴-۷ چرخه محصول:
۴-۸ مکانیزاسیون پس از برداشت:
شکل شماره۴-۱۲( سورتینگ)
پیش خنک کاری، سورتینگ، انتقال به انبار و سردخانه، تیمارهای پس از برداشت، بستهبندی،حمل به بازار مصرف.
۴-۸-۱پیش خنک کاری:
دمای میوه ها و سبزیجات درهنگام برداشت معمولا نزدیک به دمای محیط میباشد. در این دما سرعت تنفس محصول بالا بوده و در نتیجه عمر نگهداری محصول کوتاه میگردد. توتفرنگی از جمله میوههایی میباشد که بایستی بلافاصله بعد از برداشت خنک شوند. بهطور کلی پیش خنک کاری به خنک کردن محصول بعد از برداشت تا قبل از حمل و نقل، انبارداری، بستهبندی و … اطلاق میشود. از جمله اهداف پیش خنک کاری کنترل بهتر آفات و امراض، کاهش تنفس و کاهش افت وزن و کیفیت محصول میباشد. روش مورد استفاده در پیش خنک کاری بستگی به نوع محصول دارد. روش های مختلف پیش خنک کاری شامل خنککردن با هوای تحت فشار، خنک کردن در اتاق، خنک کردن درخلا، خنک کردن با آب، خنک کردن با یخ و خنک کردن به وسیله تبخیر است. در حال حاضر بهترین روش برای پیش خنک کاری توتفرنگی، استفاده از هوای تحت فشار است.( اثنی عشریو همکاران۱۳۸۷)
۴-۸-۲ سورتینگ:
درجهبندی و اندازهبندی میوه ها باعث افزایش بازارپسندی و عمر قفسهای آنها میشود. تشخیص میوه های آسیبدیده و جداسازی آنها، دستهبندی میوه ها بر اساس رنگ و اندازه، از فرآیندهایی هستند که میتوانند در مورد توتفرنگی مکانیزه شوند(لیمینگ و زانگ۲۰۱۰).
۴-۸-۳ انبار و سردخانه:
انبارها و سردخانهها شرایط مناسب برای نگهداری مجصولات کشاورزی را فراهم میسازند. بدین وسیله فساد محصول به حداقل میرسد و امکان عرضه محصول در هنگام مناسب فراهم میشود. شرایط انبار کردن محصولات باید متناسب با نوع محصول، میزان مقاومت به سرما و خصوصیات ژنتیکی آنها باشد. شرایط قبل از برداشت نیز در انبار کردن محصولات موثر است. در حالت کلی اثرات متقابل محصول و عوامل محیطی، تامین شرایط مناسب برای انبارداری محصول را مشکل میسازد اما میتوان از عوامل زیر بهعنوان عوامل محیطی موثر در عمر انباری محصولات یاد کرد: دما، رطوبت نسبی، ترکیب گازها، جریان هوا، تهویه و فشار هوا .
امروزه برای افزایش عمر انباری محصولات، از انبارهای دارای اتمسفر کنترل شده[۶] و انبارهای با اتمسفر تغییر یافته[۷] استفاده میکنند. در این انبارها از اتمسفری استفاده میشود که ترکیب آن از نظر اکسیژن و دیاکسیدکربن با هوای معمولی تفاوت دارد و بدینوسیله با کاهش سرعت تنفس، عمر نگهداری محصول بالا میرود. اتمسفر تغییریافته را گاهی مترادف با اتمسفر کنترل شده بهکار میبرند. ولی غلظت گازها در آن به دقت روش اتمسفر کنترل شده تنظیم نمیشود. استفاده از این نوع انبارها میتواند یک رویکرد جدید برای نگهداری توتفرنگی باشد. نکته حائز اهمیت در این فناوری های پیشرفته، استفاده از انواع سنسور ها برای پایش محیط انبار و همچنین طراحی کنترلر مناسب برای تنظیم دما، رطوبت و غلظت گازهای داخل انبار است( اثنی عشریو همکاران۱۳۸۷). فناوری نگهداری میوه در شرایط مطلوب در قفسه عرضه به مشتری در خرده فروشی ها مرحله دیگری است که از اهداف این پروژه خارج است.
۴-۸-۴ تیمارهای بعد از برداشت:
میوه توت فرنگی یکی از محصولات سریع فاسد شونده و حساس به آسیبهای مکانیکی و زوال فیزیولوژیکی بوده و دارای سرعت متابولیسم و تخریب سریع در طول مدت زمان نسبتاً کوتاه میباشد. توت فرنگی دارای عمر انباری کمی بوده و نمیتوان آن را برای مدت زمان طولانی نگهداری کرد. در این راستا بعضی تیمارها برای افزایش عمر پس از برداشت محصول و حفظ کیفیت توت فرنگی مورد استفاده قرار میگیرند(لیمینگ و زانگ۲۰۱۰). استفاده از مواد شیمیایی مانند نیتریک اکسید، پوتریسین و متیل سیکلوپروپن، پرتو دهی با UV-C ، التراسوند و … میتواند از جمله این تیمارها باشد. تحقیقات نشان داده است که پرتو دهی با UV-C در کنترل پوسیدگی خاکستری و افزایش کیفیت پس از برداشت توت فرنگی رقم سلوا موثر بوده است(مقومی و همکاران۱۳۸۸) . همچنین نتایج خوبی از اثر نیتریک اکسید و پوتریسین بر خواص کیفی و عمر پس از برداشت میوه توت فرنگی رقم سلوا گزارش شده است (عبداللهی و همکاران۱۳۸۹).
۴-۸-۵ بستـهبندی:
دو کارکرد اصلی بستهبندی عبارتند از: قرار دادن محصول در ظروف مناسب برای جابجایی، حفظ کیفیت محصول به هنگام بازاریابی و انبارداری. همچنین با بستهبندی میتوان از از آسیب مکانیکی و افت وزنی محصول نیز جلوگیری کرد. بسته باید طوری طراحی شود که محصول در داخل آن ثابت بوده و در طول حمل و نقل دچار لرزش و جابجایی نشود (اثنی عشری و زکائی خسروشاهی ۱۳۸۷). با بستهبندی میتوان اتمسفر اطراف محصول را طوری تغییر داد که شرایط مطلوب برای افزایش عمر قفسهای محصول مهیا شود. امروزه این شرایط با بستهبندی با اتمسفر تغییر یافته[۸](MAP) فراهم میشود. در این روش پس از قرار دادن محصول در پوشش مناسب، هوای اطراف محصول با پوشش گازی دیگری جایگزین میشود (سندهیا ۲۰۱۰). روش بسته بندی با اتمسفر تغییر یافته را میتوان چنین تعریف کرد: یک تغییر در ترکیب گازهای اطراف محصول بستهبندی شده با لایه های پلاستیکی و پلیاتیلنی که از طریق تنفس و تعرق ایجاد میشود. در برخی موارد برای تسریع در دستیابی به مقادیر مطلوب اکسیژن و دیاکسیدکربن، بسته را به یک پمپ خلا وصل میکنند تا هوای داخل بسته را خارج نموده و مقادیر دلخواه ترکیب گازی را به داخل بسته تزریق نمایند (اثنی عشری و همکاران ۱۳۸۷). نتایج مطالعات محققان نشان داد که بستهبندی در اتمسفر تغییریافته به میزان قابل توجهی از کاهش وزن و پوسیدگی رقم سلوا توتفرنگی جلوگیری نموده و دیاکسیدکربن بالای داخل بسته ها، باعث حفظ سفتی و رنگ قرمز میوه و قهوهای شدن کاسبرگ گردید(مقومی و همکاران۱۳۸۸).
۴-۸-۶ حمل و نقل:
روش حمل و نقل محصولات اهمیت فراوانی در ایمنی و حفاظت از آسیبهای ناشی از نقل و انتقال روی میوه و سبزی دارد. حفظ کیفیت محصول در هنگام حمل و نقل به نوع محصول، سرعت حمل، شرایط بستهبندی و روش انتقال دارد. برای حمل محصولات به مسافتهای دوردست از کامیونهای مجهز به سردخانه استفاده میشود. انتخاب نوع بسته و روش بستهبندی، چیدمان بسته ها، استفاده از انواع بالشتکهای ضربهگیر در داخل و بین بسته ها، نوع سردخانه و ایجاد شرایط اتمسفر کنترل شده در کانتینر میتواند زمینه مطالعه در مورد حمل و نقل توتفرنگی باشد. (اثنی عشری و همکاران ۱۳۸۷).
۴-۸-۷ اقتصـا د:
ایران در حدود ۱/۰ درصد سطح زیر کشت جهانی را در اختیار داشته و از این نظر مقام بیستویکم را در بین کشورهای جهان دارا میباشد . مناطق عمده تولید کننده این محصول در ایران به ترتیب استانهای کردستان، مازندران، گلستان، تهران و منطقه جیرفت میباشند که بخش عمده تولید (در حدود ۸۵ درصد) در استان کردستان صورت میگیرد. بر اساس آمارهای ارائه شده توسط سازمان جهاد کشاورزی، ۹۵ درصد این محصول در فضای باز تولید میشود و زمان عرضه به بازار در دو بازه زمانی اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد و اواسط شهریور تا اواسط آبان ماه میباشد. پنج درصد مابقی محصول به شکل گلخانهای تولید میشود(اثنی عشری و همکاران ۱۳۸۷).
۴-۹ چرخه بازار:
شکل شماره۴-۱۳( چرخه بازار)
۴-۱۰ جایگاه محصول توت فرنگی در جهان و ایران:
توت فرنگی در همه نقاط کشت پذیر کره زمین،از قطب شمال تا مناطق گرم استوا کاشته می شود،تولید سالانه توت فرنگی در جهان به طور مستمر رشد کرده و در بیست سال گذشته به دو برابر رسیده است و در حال حاضر نیز تولید آن بیش از سه میلیون تن می باشد.بیشترین تولید در نواحی نیم کره شمالی با ۹۸ درصد می باشد.اما در نیم کره جنوبی شرایط اقلیمی مانع بزرگ برای افزایش و توسعه توت فرنگی ها است.آمریکا نقش برجسته ای در کل تولید دارد و تقریباً ۲۰ درصد از تولید جهان را به خود اختصاص  داده است و به دنبال آن اسپانیا،ژاپن لهستان ،و کره قراردارد. تولید در ایالت متحده ۷۶۰۰۰۰ تن بعد از آن اسپانیا با تولیدی بیش از ۳۲۸۰۰۰تن ،ژاپن ۲۰۸۰۰۰ تن لهستان ۱۸۹۰۰۰ تن ایتالیا ۱۸۰۰۰۰ و جمهوری کره ۱۷۵۰۰۰ تن می باشد.بالاترین میزان تولید توت فرنگی در واحد سطح مربوط به اسپانیا با میانگین ۴۲ تن در هکتار و در مقام دوم آمریکا با ۷/۴۰ تن در هکتار می باشد.در مراتب بعدی لهستان با پایین ترین میزان تولید در چین به سرعت افزایش می یابد و حدوداً بیش از دو هزار هکتار سطح زیر کشت دارد.با تولید ۲۰ هزار تن عمده مزارع خیلی کوچک ۰۷/۰تا ۲/۰ هکتار و مدیریت مزرعه بوسیله دست انجام میگیرد.ایران با سطح زیر کشت ۲۵۸/۳ هکتار و تولیدی بیش از ۲۱ هزار تن با مدیریت مزرعه ای مشابه چین، سطح زیر کشت میزان تولید بیشتری در واحد سطح دارد.(قنبری،محمدرضا۱۳۸۹)
۴-۱۰-۱ سطح زیر کشت و میزان تولید توت فرنگی در نه کشور عمده تولید کننده جهان :

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...