1. تجزیه و تحلیل با بهره گرفتن از آمار توصیفی، آمار توصیفی را عمدتاً مفاهیمی از قبیل جدول توزیع فراوانی و نسبت های توزیع، نمایش هندسی و تصویری توزیع، اندازه های گرایش به مرکز، اندازه های پراکندگیو نظایر آن تشکیل می دهد.

 

    1. تجزیه و تحلیل با بهره گرفتن از آمار استنباطی، در تحلیلهای آمار استنباطی همواره نظر بر این است که نتایج حاصل از مطالعه گروه کوچکی به نام نمونه چگونه به گروه بزرگتری به نام جامعه تعمیم داده شود.

 

در این تحقیق با بهره گرفتن از روش استدلال و تحلیل عقلانی و روش های آمار توصیفی از جمله نمایش تصویری نمودارهای ستونی و اندازه گرایش به مرکز میانگین گیری و رسم نمودار به نتیجه گیری پرداخته، و براساس نتایج بدست آمده وضعیت موجود شرکت از لحاظ استراتژیک توصیف گردیده است.
۳-۱۲ محدودیت ها پژوهش
هر تحقیق هر چند هم کامل و جامع باشد، اما محقق در سیر مراحل انجام آن با مشکلات و محدودیت هایی روبه روست که این محدودیت ها باعث می شوند نتوان یک تحقیق توصیفی را به صورت طولانی مدت و در تمامی جنبه ها تعمیم داد و همین امر باعث می شود که نیاز به انجام تحقیقات دیگر در راستای مورد نظر تکرار گردیده تا زمانی که تمامی جنبه ها را در بر گیرد.
در تحقیق حاضر نیز علی رغم اینکه سعی شده است، تمامی جوانب آن بررسی گردد و تا حد امکان تمام شرایط را از لحاظ جامع بودن داشته باشد اما در عین حال با محدودیت هایی روبه روست که غیر قابل اجتناب می باشند.
این پژوهش از دو بعد مکانی و موضوعی تحت محدودیت های زیر قرار داشته است:
۱- محدودیت مکانی: تحقیق حاضر از نظر مکانی صرفاً محدود به شرکت آب و فاضلاب خوزستان بوده و نمی تواند نماینده کاملی از وضعیت تمام شرکت های آب و فاضلاب سراسر کشور باشد. لذا می طلبد که این تحقیق با انجام یک نمونه گیری خوشه ای و یا طبقه ای بتواند موقعیت استراتژیک تمامی شرکت های آب و فاضلاب را به عنوان جامعه آماری در نظر گیرد و این محدودیت مکانی را از بین ببرد.
۲- محدودیت موضوعی: از آنجا که در این تحقیق از موضوع مدیریت استراتژیک فقط مرحله تدوین استراتژی در شرکت آب و فاضلاب خوزستان مورد بررسی قرار گرفته است، ضروری است که مراحل اجرای استراتژی و ارزیابی آن تا حصول نتیجه مطلوب پیاده سازی گردد.
همچنین از دیگر محدودیت های این تحقیق می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- عدم‌ همکاری‌ بعضی‌ از مدیران‌ در تکمیل پرسشنامه ها و نگرانی‌ آنها نسبت‌ به‌ پاسخهای‌ ارائه‌ شده‌.
- محدودیت در دسترسی به اطلاعات و آمار شرکت.
فصل چهارم:
نتایج
۴-۱ مقدمه
پژوهشگر پس از اینکه روش تحقیق خود را مشخص کرد و با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب، داده های مورد نیاز را برای آزمون فرضیه های خود جمع آوری کرد، اکنون نوبت آن است که با بهره گیری از تکنیک های مناسب آماری که با روش تحقیق و نوع متغیرها سازگاری دارد، داده های جمع آوری شده را دسته بندی و تجزیه و تحلیل نماید و در نهایت فرضیه هایی را که تا این مرحله او را در تحقیق هدایت کرده اند در بوته آزمون قرار دهد و تکلیف آنها را روشن کند و سرانجام بتواند پاسخی برای پرسش تحقیق بیابد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
پس از آنکه محقق داده ها را گردآوری، استخراج و طبقه بندی نمود و جداول توزیع فراوانی و نسبت های توزیع را تهیه کرد، باید مرحله جدیدی از فرایند تحقیق که به مرحله تجزیه و تحلیل داده ها معروف است، آغاز شود. این مرحله در تحقیق اهمیت زیادی دارد، زیرا نشان دهنده تلاشها و زحمات فراوان گذشته است. در این مرحله محقق با بهره گرفتن از روش های مختلف و با تکیه بر معیار عقل سعی می کند اطلاعات و داده ها را در جهت آزمون فرضیه و ارزیابی آن مورد بررسی قرار دهد(حافظ نیا، ۱۳۸۸)
در تحلیل داده ها سه هدف داریم: درک داده ها، آزمون برازش داده ها و آزمون فرضیه های ایجاد شده برای پژوهش. درک داده ها دیدگاه های اولیه در مورد اینکه مقیاس ها تا چه حد خوب هستند، کدگذاری و وارد کردن داده ها، با چه صحتی انجام شده و امثال آن را در برمی گیرد. دومین هدف (آزمون برازش داده ها) با ارائه کردن داده ها برای تحلیل عامل ها، بدست آوردن اندازه های آلفای کرونباخ یا دو نیمه کردن و امثال آن به دست می آید. سومین هدف(آزمون فرضیه) توسط رایانه جهت آزمون فرضیه ها با بهره گرفتن از آزمون آماری مناسب بدست می آید و نتایج آن خواه فرضیه تایید شود یا تایید نشود، مشخص خواهد شد(سکاران، ۱۳۸۸).
با توجه به این سه هدف، تحلیل داده ها در این فصل به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است. در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده ها، پس از استخراج اطلاعات و خلاصه کردن و طبقه بندی داده های آماری، از فنون آمار توصیفی شامل جداول فراوانی و نمودار میله ای برای تجزیه و تحلیل داده های جمعیت شناسی نمونه آماری و از نمودار جهت نشان دادن وضعیت استراتژیک شرکت استفاده گردیده است.
۴-۲ تحلیل جمعیت شناسی
در این بخش، داده های جمعیت شناختی جمع آوری شده از نمونه های آماری با بهره گرفتن از ابزارهای تجزیه و تحلیل توصیفی مناسب بررسی و ارائه گردیده است که نتایج حاصل به شرح زیر می باشد:
- جنسیت پاسخ دهندگان
با توجه به اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه مشخص گردید که از ۴۴ نفر نمونه آماری، ۴۰ نفر (معادل ۹۱%) مرد و ۴ نفر (معادل ۹%) زن شرکت کنندگان در این پژوهش بوده اند که نتایج در جدول ۴-۱ آورده شده است. درصد فراوانی شرکت کنندگان از لحاظ جنسیت در نمودار ۴-۱ ارائه گردیده است.
جدول(۴-۱) شرکت کنندگان از لحاظ جنسیت

 

جنسیت فراوانی درصد فراوانی
مرد ۴۰ نفر ۹۱%
زن ۴ نفر ۹%
مجموع ۴۴ نفر
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...