کیفیت در تعریف سنتی عبارت است از : «تطبیق با مشخصات» و در نتیجه شاخص های کیفیتی عملکرد بر مواردی نظیر تعداد خرابی ها و هزینه کیفیت توجه کرده اند. اساساً منطق هزینه های کفیت آن است که برای شرایط سازمان یک سطح بهینه از کیفیت وجود دارد. هزینه کیفیت هزینه مازادی است که سازمان در نتیجه عملکرد پایین تر یا بالاتر از این سطح می پردازد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
با ظهور مدیریت کیفیت جامع[۵۰] تعریف کیفیت از «تطبیق با مشخصات» بر رضایت مشتریان تغییر کرده است. اختصاص امتیازهای بالا به رضایت مشتری در جایزه ملی مالکوم بالدریج و جایزه کیفیت اروپا تأییدی بر این مدعا است. دیگر شاخص های متداول کیفیت عبارتد از کنترل آماری فرآیندها[۵۱] و مفهوم شش سیگما[۵۲]. این دو مفهوم کیفیتی بیشتر بر ارزیابی فرایند تکیه دارند تا ارزیابی خروجی ها.

 

        •  

       

       

 

 

 

                1. شاخص­ های عملکرد در ارتباط با زمان

               

               

           

           

       

       

 

زمان به عنوان یک مزیت رقابتی و اساس ارزیابی عملکردهای تولیدی شناخته می شود. تحت فسلفه تولید به هنگام[۵۳] تولید یا تحویل پیش از زمان مقرر یا پس از زمان مقرر به معنای ضایعات تولید است. همچنین یکی از اهداف اصلی تکنولوژی تولید بهینه[۵۴] کاهش زمان های عملیات است.
یکی از رویکردهای جالب به طراحی شاخص های زمان توسط آزون[۵۵] و همکاران او ارائه گردیده است. آنها پیشنهاد می کنند که شرکت هایی که زمان را به عنوان مزیت رقابتی در نظر دارند می­بایست از شاخص های اصلی نام برده شده در جدول (۲-۴) استفاده کنند. این شاخص ها منعکس کننده اثربخشی (آرایش داخلی) و کارایی (آرایش خارجی) هستند.
۶جدول ۲-۴٫ شاخص های زمان ارائه شده توسط آزون و همکاران او

 

  آرایش داخلی آرایش خارجی
تحقیق و توسعه
زمان مهندسی
تعداد تغییرات در پروژه
متوسط زمان بین خلق دو ایده
زمان توسعه محصول جدید
عملیات
زمان انجام عملیات
پیروی از زمان های پیش بینی شده
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...