دانلود پروژه های پژوهشی در رابطه با سازمان مبتنی بر نقاط مرجع استراتژیک- فایل ۲۵ |
نیازهای
فرهنگ انعطافپذیری
فرهنگ مشارکتی
محیط
انعطافپذیری
منبع: دفت، ۱۳۷۸، ۴۰۵
- فرهنگ انعطافپذیری:
از ویژگیهای فرهنگ انعطافپذیری یا سازشکاری یا فرهنگ کارآفرینی این است که از مجرای انعطافپذیری و از نظر استراتژیک به محیط خارجی توجه شده و کوشش میشود تا نیازهای مشتریان تأمین گردد. در این فرهنگ هنجارها و باورهایی مورد تأیید قرار میگیرند یا تقویت میشوند که بتوان بدان وسیله علایم موجود در محیط را شناسایی و تفسیر نمود و بر آن اساس واکنش مناسب از خود نشان داد، یا رفتاری مناسب درپیش گرفت.
چنین شرکتی باید در برابر طرحهای جدید و اصلی به سرعت از خود واکنش نشان داده، توان این را داشته باشد که تجدید ساختار نماید. به هر حال در راه ایجاد تغییرات بهصورتی فعال عمل کند. به نوآوری، خلاقیت و خطرپذیری ارج بگذارد و برای آنها ارزش قابل شود.
- فرهنگ مأموریتی
سازمانی که چنین فرهنگی بر آن حاکم است میکوشد تا نیازهای محیط خارجی را تأمین کند، ولی الزامی در خود نمیبیند که به سرعت دستخوش تغییرات قرار گیرد. در فرهنگ مأموریتی به دیدگاههای مشترک (از نظر هدف سازمان) توجه زیادی میشود. این دیدگاه نوع فعالیت اعضای سازمان را تعیین میکند واین فعالیتها مفهومی به خود میگیرد که از حد کارهای موظف فراتر میرود. افراد کاملا (وگاهی در حد افراط) در جریان امور و مسیری که شرکت باید طی کند، نوع نقش و هدف سازمان، قرار میگیرند. رهبران سازمان دارای دیدگاه مشترک میشوند، آینده را ترسیم مینمایند، آن را در معرض دید همگان قرار میدهند و تصویر بهگونهای در میآید که برای یکایک اعضای سازمان اهمیت خاصی پیدا میکند.
- فرهنگ مشارکتی
در فرهنگ مشارکتی از اعضای سازمان خواسته میشود که در امور مشارکت کنند تا شرکت بتواند از عهده انتظارات عوامل محیطی در حال تغییر برآید. در این فرهنگ به نیازهای کارکنان توجه میشود و همین امر موجب عملکرد عالی سازمان خواهد شد. مشارکت در امور موجب میشود که فرد احساس مسؤولیت و مالکیت در شرکت بنماید و از این رو نسبت به سازمان تعهد بیشتری پیدا کند.
- فرهنگ بوروکراتیک
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-16] [ 03:32:00 ق.ظ ]
|