داده های جدول (۴-۳۱) نشان می دهد که مقدار خی دو در سطح ۵%= معنادار نمی باشد، بنابراین بین دانش آموزان در پایه های تحصیلی مختلف در بهداشت تغذیه تفاوت وجود ندارد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
جدول (۴-۳۲) نتایج آزمون کروسکال - والیس در مورد سؤال پنجم پژوهشی راجع به تفاوت بین پایه های تحصیلی مختلف در بهداشت قاعدگی

 

حیطه
شاخص آماری
دانش نگرش عملکرد
مقدار آماره خی(۲?) ۳۰۵/۲ ۴۸۶/۹ ۳۵۶/۸
درجه آزادی(df) ۳ ۳ ۳
سطح معناداری(sig) ۵۱۲/. ۰۲۳/. ۰۳۹/.

داده های جدول (۴-۳۲) نشان می دهد که مقدار خی دو در سطح ۵%= در حوزه دانش معنادار نمی باشد، بنابراین بین دانش آموزان در پایه های تحصیلی مختلف در بهداشت قاعدگی در حوزه دانش تفاوت وجود ندارد، اما مقدار خی دو در سطح ۵%= در دو حوزه نگرش و عملکرد معنادار می باشد و بیانگر این است که بین دانش آموزان در پایه های مختلف تحصیلی در دو حوزه ذکر شده (نگرش و عملکرد) در بهداشت قاعدگی تفاوت وجود دارد.
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
۵-۱- مقدمه
در این فصل به جمع بندی و نتیجه گیری یافته های پژوهش پرداخته شده است. در پایان فصل پیشنهادهای اجرایی و پیشنهادهای پژوهشی آورده شده است و محدودیت های پژوهش حاضر مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر به منظور بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد در دو حوزه تغذیه و قاعدگی انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان دختر مقطع متوسطه استان ایلام بود. نمونه آماری پژوهش شامل ۳۷۵ نفر از دانش آموزان سال اول تا چهارم متوسطه استان ایلام بوده است. به منظور انجام پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته دو تا شش گزینه ای استفاده شد، پرسشنامه دارای ۴۶ گویه بوده است، پس از گرداوری پرسشنامه، داده های پژوهش از آن استخراج گردید و با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، به منظور تحلیل داده های بدست آمده از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید و با توجه به سؤالات پژوهش نتایج زیر حاصل گردید:
۵-۲- نتیجه گیری
سؤال اول: میزان آگاهی دانش آموزان در رابطه با بهداشت فردی (بهداشت تغذیه، بهداشت دوران قاعدگی) چقدر است؟
بخش اول این سؤال (میزان آگاهی در حوزه بهداشت تغذیه) را با توجه به یافته های مندرج در جدول(۴-۷) می توان چنین پاسخ داد که چون مقدار t محاسبه شده (۳۴۵/۴-) با درجه آزادی ۳۷۴ در سطح ۵%= معنادار می باشد و تفاوت معناداری بین میانگین نظری ( ۶/۵) با میانگین تجربی (۱۳۸۷/۵) از لحاظ آماری وجود دارد، لذا می توان نتیجه گرفت که میزان آگاهی دانش آموزان در حوزه بهداشت تغذیه نامطلوب است.
بخش دوم این سؤال (میزان آگاهی در حوزه بهداشت دوران قاعدگی) در جدول(۴-۱۲) مشاهده می شود: چون مقدار t محاسبه شده (۹۸۲/۳) با درجه آزادی ۳۷۴ در سطح ۵%= معنادار می باشد و با مقایسه میانگین نظری (۸/۲) و میانگین تجربی (۹۸۱۳/۲) می توان نتیجه گرفت که میزان آگاهی دانش آموزان در حوزه بهداشت دوران قاعدگی مطلوب است.
یافته های این پژوهش در بخش اول با یافته پژوهش های امین پور و حبیبی (۱۳۷۶) و Beech (1999) مطابقت دارد، ولی با یافته های پژوهش های آزادبخت و همکاران (۱۳۸۲)، هم سو نمی باشد.
بخش دوم این پژوهش با یافته های پژوهش پوراسلامی، امین و سرمست (۱۳۷۷) هم سو می باشد، ولی یافته های محمدی (۱۳۸۰) آن را نقض می کند.
سؤال دوم: وضعیت نگرش دانش آموزان در رابطه با بهداشت فردی (بهداشت تغذیه، بهداشت دوران قاعدگی) چقدر است؟
داده های جدول (۴-۱۴) بخش نخست این سؤال ( وضعیت نگرش بهداشت تغذیه) را نشان می دهد که، چون مقدار t محاسبه شده (۰۱۴/۳) با درجه آزادی ۳۷۴ در سطح ۵%= معنادار می باشد و مقایسه میانگین نظری (۳) و میانگین تجربی(۱۰۴۰/۳) حاکی از آن است که وضعیت نگرش دانش آموزان در حوزه بهداشت تغذیه نسبتاً مطلوب است.
یافته های ثبت شده در جدول (۴-۱۸) مربوط به بخش دوم این سؤال ( وضعیت نگرشی بهداشت دوران قاعدگی) می باشد، چون مقدار t محاسبه شده با درجه آزادی ۳۷۴ در سطح ۵%= برابر با (۲۸۹/۶-) می باشد بیانگر آن است که وضعیت نگرش دانش آموزان در حوزه نگرش بهداشت دوران قاعدگی نامطلوب است.
یافته های این پژوهش در بخش اول با پژوهش اخوان عطار (۱۳۷۷) و ۱۹۸۸) Story) همسو و با یافته های پژوهش هزاوه ای (۱۳۸۷) و Beech (1999) مطابقت ندارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...