• محدوده حس کردن[۱۲]گره حسگر: شامل فضایی است که یک گره حسگر می ­تواند رخدادهایی که در آن فضا رخ می­دهد را به خوبی حس نماید.

 

  • محدوده ارتباط[۱۳] گره حسگر: شامل فضایی سه بعدی است که یک گره حسگر می ­تواند به صورت مطمئن ارسال و دریافت داده را انجام دهد.

 

  • همسایگان گره حسگر: گر­ه­های حسگری هستند که در محدوده­ ارتباط گره حسگر باشند.

 

  • درجه­[۱۴] گره­ حسگر: تعداد همسایه­های یک گره حسگر است.

 

  • نقاط مورد توجه[۱۵] در محیط (POI): نقاطی در محیط هستند که ممکن است رویدادهایی در آن نقاط رخ دهد که حائز اهمیت باشند. نیاز است این نقاط توسط حسگرها پوشش داده شوند تا رویدادها مشاهده و گزارش شوند.

 

۱-۲-۲- فرضیات تحقیق

 

  • محدوده­ ارتباطی و حس­کردن هر حسگر به صورت کره­ای­ در نظر گرفته شده است. شعاع این کره­ها را به ترتیب، شعاع ارتباطی و شعاع حس کردن می­نامیم.

 

  • حسگرها همگن[۱۶] هستند، یعنی همگی دارای محدوده ارتباطی و حس کردن یکسان هستند.

 

  • شعاع ارتباطی و حس­کردن یک گره حسگر، با هم برابر است.

 

    • در مسائلی مشابه آنچه در این پایان نامه ذکر خواهد شد، فرض می­ شود گره­ها قادر به تخمین موقعیت خود می­باشند [۵]. سیگنال­های سیستم موقعیت­یاب جهانی[۱۷] به خوبی در محیط زیر آب منتشر نمی­شوند [۷] و در استفاده از آن محدودیت وجود دارد. گره­های حسگر در محیط زیر آب از تکنیک­های مکان­ یابی[۱۸] برای تخمین موقعیت خود استفاده می­نمایند [۸]. اما این تخمین ممکن است دارای خطا باشد.

پایان نامه - مقاله - پروژه

 

۱-۲-۳- ضرورت تحقیق
کاربردهای مختلف از UWSNها، نیازمند­های مخصوص به خود مانند نوع خدمات، کیفیت خدمات[۱۹]، طول عمر[۲۰]، مقیاس­پذیری[۲۱] و غیره را دارد. مکانیسم­های نوآورانه در شبکه ­های ارتباطی باید پاسخگو به این نیازمندی­ها باشند. نحوه­ اتصالات و پوشش در ناحیه­، دو عنصر از عناصر کلیدی در شبکه ­های حسگر بی­سیم هستند. در شبکه­ ها­ی حسگر هرچه درجه­ یک گره بیشتر باشد، پروتکل دسترسی به رسانه[۲۲] بار بیشتری را متحمل می­ شود [۹]. درجه گره باید محدود باشد. یک گره با درجه­ بالا احتمال زیادی وجود دارد که مانند یک تنگراه[۲۳] در گراف ارتباطات عمل نماید [۱۰]. با مدیریت اتصالات می­توان میزان تداخلات ترافیکی را کاهش­ داد [۹]. در کاربرد­های حفاظتی- نظارتی از یک محیط، کیفیت خدمات وابسته به نحوه­ قرارگیری و میزان پوشش POIها توسط گره­ها است. با کاهش درجه­ گره­ها، می­توان میزان پوشش در محیط را افزایش داد [۱۱]. کنترل توپولوژی یکی از تکنیک­های مهم در UWSN برای مدیریت نحوه­ اتصالات و چینش گره­ها در محیط است، که در این پایان نامه به آن پرداخته شده است.
در بسیاری از زمینه ­های تحقیقاتی شبکه ­های زیر آب ­نیاز است که ­گره­های حسگر به نحوی در محیط چینش یابند که POIها در فضای سه بعدی شبکه حداقل در محدوده حس کردن یک حسگر باشد. بنابراین نحوه­ چینش و قرارگیری حسگر­ها در محیط برای دستیابی به اهداف بعدی خود یکی از مسائل حیاتی در این شبکه­ ها می­باشد. این اهداف می ­تواند شامل مواردی مانند شناسایی و ردیابی هدف [۱۲] و حفاظت از یک کشتی و یا حفاظت از یک درگاه ورودی در زیر دریا باشد [۴]. بسیاری از الگوریتم­های کنترل توپولوژی برای شبکه ­های حسگر زمینی در محیط دو بعدی ارائه شده ­اند در حالی که این الگوریتم­ها برای محیط سه بعدی زیرآب مناسب نیستند. رویکرد­های مختلف کنترل توپولوژی را می­توان بر اساس خصوصیات مختلف طبقه ­بندی کرد. یکی از این مشخصه­ها نحوه­ ایجاد توپولوژی شبکه است. ایجاد توپولوژی شبکه می ­تواند به صورت توزیع­شده و یا متمرکز باشد. در رویکرد متمرکز کنترل توپولوژی برای تیمی از گره­های متحرک، محدودیت­هایی وجود دارد. در ادامه این محدودیت ها بیان شده است.

 

  • در ماموریت­های زیرآبی معمول، مکان گره­ها به صورت مداوم تغییر می­ کند. هر بار که تغییری در مکان هریک رخ دهد این اطلاعات باید به سمت کنترل­ کننده­ مرکزی فرستاده شود. توپولوژی جدید شبکه در کنترل­ کننده­ مرکزی محاسبه و به سمت گره­ها ارسال شود. این محدودیت کاربرد روش متمرکز را در واقعیت غیر ممکن می­سازد.

 

  • پردازش اطلاعات مکانی برای کل شبکه با افزایش تعداد گره­ها سبب رشد بار کارگزار خواهد شد.

 

  • گره­هایی که نزدیک به کنترل­ کننده­ مرکزی هستند، معمولا باید اطلاعاتی را به سمت گره­های پیرامون خود ارسال نمایند که باعث مصرف نامتعادل انرژی خواهد بود.

 

  • در محیط زیرآب تاخیر انتشار و نرخ خطا بالا است. این سبب می­ شود که کنترل متمرکز در محیط­های بسیار پویا تصمیم ضعیفی برای هر گره اتخاذ شود [۱۳].

 

در حالت متمرکز اگر سرعت حرکت گره­ها به­ اندازه­ کافی آرام باشد، ممکن است دقت بالاتری نسبت به حالت توزیع شده به دست آید.
در سوی دیگر، استفاده از سیستم توزیع­شده کاستی­های فوق را کاهش می­دهد ولی طراحی یک الگوریتم توزیع شده چالش ­برانگیزتر است.
مشخصه دیگر ساختاری ایجاد شده در شبکه می­باشد. این ساختار می ­تواند به صورت مسطح[۲۴]، سلسله مراتبی [۲۵]و یا خوشه دار [۲۶]باشد. مشخصه­ی دیگر محدوده­ ارتباط گره­ها است. گره­ها در شبکه می­توانند دارای قدرت انتقال [۲۷]یکسان یا متفاوت باشند. در کنترل توپولوژی همگن[۲۸]، فرض می­ شود که همه گره­ها دارای قدرت یکسان هستند. در کنترل توپولوژی ناهمگن[۲۹] به گره­ها اجازه داده می­ شود که قدرت انتقال متفاوت داشته باشند.
۱-۳- هدف و نحو­ه رویکرد پژوهش
در این پایان نامه یک الگوریتم توزیع شده برای کنترل توپولوژی سه بعدی بر مبنای الگوریتم ژنتیک [۱۴] برایAUVها که به صورت شبکه­ ای از حسگرهای همگن زیر آب عمل می­ کنند، ارائه شده است. هر AUV اطلاعات محدودی از همسایگان خود جمع­آوری می­ کند. با بهره گرفتن از اطلاعات به دست آمده، الگوریتم ژنتیک به صورت مستقل در هر گره سرعت و جهت حرکتش را برای پوشش POIها در محیط، تعیین می­نماید. POIها در این تحقیق سه حالت متفاوت هستند. در حالت اول هدف پوشش سراسری تمامی نقاط محیط است. POIها تمامی نقاط محیط تعریف می­شوند. در حالت دوم هدف پوشش حفاظتی از یک شئ در کف یا سطح دریا است. POIها نقاط موجود بر سطح یک نیم­کره به مرکزیت شئ و شعاع به میزان حد فاصلی که باید از شئ داشته باشند، تعریف می­گردند. در آخرین حالت هدف پوشش حفاظتی از یک درگاه است. POIها به صورت یک صفحه، تعریف می­شوند. همانطور که در قسمت قبل ذکر شد با کاهش درجه­ همسایگی، میزان تداخلات ترافیکی کاهش­ خواهد یافت. بنابراین یکی دیگراز اهداف این پایان نامه کاهش درجه­ یک گره است. بنابراین اهداف این تحقیق را می­توان به صورت زیر بیان نمود:

 

  • حداکثر سازی پوشش POIها توسط گره­ها

 

  • کاهش درجه همسایگی در گره­ها

 

با در نظر داشتن این اهداف، موثر بودن روش ارائه شده با معیارهای مختلفی مانند میزان پوششPOIها، زمان استقرار[۳۰]، میانگین مسافت طی شده [۳۱]و میانگین درجه­ همسایگی [۳۲]مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. همچنین میزان پویایی الگوریتم در برابر از کار افتادن چند AUV و تاثیر ابهام در تشخیص محل دقیق AUVها بر عملکرد روش ارائه شده، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
۱-۴- ساختار پایان نامه
در فصل دوم ابتدا به معرفی ادبیات موضوع خواهیم پرداخت. ادبیات موضوع شامل آشنایی با شبکه ­های حسگر بیسیم زیر آب و چالش­های مرتبط با آن است. سپس به بررسی پژوهش­های مرتبط با مبحث کنترل توپولوژی در شبکه ­های حسگر بیسیم زیر آب و الگوریتم ژنتیک خواهیم پرداخت.
فصل سوم شامل روش پیشنهادی تحقیق برای کنترل توپولوژی در سه حالت پوشش سراسری، پوشش حفاظتی از یک شئ و پوشش حفاظتی از یک درگاه است.
در فصل چهارم ابتدا محیط شبیه­سازی معرفی می­گردد سپس معیارهای ارزیابی مختلف معرفی می­ شود. سپس با انجام آزمایشاتی به ارزیابی روش پیشنهاد شده خواهیم پرداخت.
در فصل پنجم با عنوان نتیجه ­گیری و پیشنهادات نتایج حاصل از تحقیق به همراه پیشنهاداتی برای کارهای آینده در این زمینه معرفی شده است.
فصل دوم: ادبیات موضوع و بررسی پژوهش ­های مرتبط
۲-۱- مقدمه
همانطور که در فصل قبل بیان شد، UWSNها، شبکه­ ای از حسگرها هستند. این حسگر­ها در محیط زیرآب به منظور جمع­آوری داده ­های محیطی قرار می­گیرند و از امواج صوتی برای برقراری ارتباط استفاده می­ کنند. در ادامه به معرفی و بررسی محدودیت­های امواج صوتی خواهیم پرداخت. پس از آن اجزا و معماری­های ارتباطی متداول در شبکه­ حسگر بی­سیم زیر آب مورد بررسی قرار گرفته است و در انتها به بررسی پژوهش­های مرتبط با کنترل توپولوژی در این شبکه­ ها خواهیم پرداخت.
۲-۲- امواج صوتی و محدویت­ های آن
صوت در آب به صورت دنباله­های متحرک جبهه­های فشار که “امواج” نامیده می­شوند، حرکت می­ کند. این جبهه­های فشار در آب با سرعت مشخصی حرکت می­ کنند. این سرعت محلی “سرعت محلی صوت” نامیده می­ شود. فاصله­ی فیزیکی جبهه­های فشار در یک صوت متحرک “طول موج نامیده” می­ شود. تعداد جبهه­های فشار گذرنده از یک نقطه در محیط و در زمان واحد یک ثانیه “فرکانس موج” نامیده می­ شود. هر موج صوتی مقدار مشخصی از “انرژی صوتی” را با خود حمل می­ کند. این مقدار توسط دستگاهی به نام هیدروفن[۳۳] اندازه ­گیری می­ شود. این دستگاه هنگامی که جبهه­های فشار یک موج صوتی حرکت می­ کنند، نوسان در فشار را اندازه ­گیری می­ کند. اندازه­ این نوسان “دامنه­ موج” نامیده می­ شود. هرچه انرژی صوت بیشتر باشد دامنه موج بیشتر است. فاصله­ی بین جبهه­های یک موج “طول موج” نامیده می­ شود. [۵]
امواج صوتی در زیرآب قابلیت شنیده شدن را دارند. صدای موج­ها، قایق­ها، کشتی­ها با وضوح مشخصی حتی در فواصل دور قابل شنیده ­شدن است. صوت در آب بسیار موثرتر از هوا حرکت می­ کند. امواج صوتی برای ارتباطات زیرآب گزینه­ی بهتری نسبت به امواج الکترومغناطیسی و نوری هستند. جدول ۲-۱مقایسه­ای بین سه تکنولوژی موجود را نشان می­دهد. [۱۵]
جدول ۲-۱- مقایسه ی سه تکنولوژی برای ارتباطات زیر آب

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...