پیامدهای فردی مثبت جزء مواردی بود که در میان مدیران مصاحبه شونده به آن اشاره شده بود، زیر مقوله دیگر پیامدهای اخلاق حرفه ای، پیامدهای محیطی می باشدکه شامل زیر مقوله های دستاوردهای درونی وبیرونی می باشد. این زیرمقوله ها مفاهیمی چون مشارکت افراد در پیروزی های سازمان، ایجاد فضای امن برای کار و تلاش، کاهش تعارضات بین گروه ها و افراد، پیش بینی پذیری، اعتماد پذیری، افزایش حرمت اجتماعی را شامل می شود. از نظر مصاحبه شوندگان اخلاق حرفه ای مدیران موجب می شود تا در سازمان جو اعتماد به وجود بیاید و موجب افزایش احترام و حرمت بین افراد شود. این جو باعث می شود تعارضات زیادی در سازمان به وجود نیاید و یا به محض به وجود آمدن حل شود. در نتیجه بسیاری از صاحب نظران در مصاحبه ها عنوان کرده اند که گرایش مدیران به اخلاق حرفه ای می تواند جو مطلوبی را برای سازمان به وجود بیاورد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
” مدیر اخلاقی با ایجاد فضای اخلاقی در مدرسه می تواند جو اعتماد و احترام به وجود آورد.”
” در یک فضای غیر اخلاقی، اعتماد به دیگران معنا ندارد و هر کس به دنبال منافع خویش است تا بتواند بیشترین منفعت را برای خود کسب نماید ولی مدیری که از مهارت های بالای اخلاقی برخوردار باشد می تواند از طرق گوناگون رفتار کارکنان را کنترل نماید را از بروز تعارض منفی جلوگیری نماید.”
4-2-3-مدل نظری
روابط بین مقوله هاي شکل گرفته در داده ها، نشان میدهد الگوي شکل گرفته با شکل اصلی مدل پارادایمی اشتراس وکربین(1998) تطابق دارد؛ بدین معناکه پدیده اصلی متاثراز شرایط علی بوده و خود بر راهبردها تاثیر میگذارد. راهبردها نیز به نوبه خود تحت تاثیر شرایط زمینه اي و مداخله گر پیامدهاي مرتبط باپدیده مورد بررسی راشکل می دهند. مدل به دست آمده را می توان در قالب یک بیـــان روایتی داستـــان گونه بر آمده از داده ها بیان نمود تا تفسیر مجمل و گویایی از آن به دست آید. بیان روایتی در واقع مغز اصلی کد گذاري انتخابی و تئوري محقق درتحقیق به حساب می آید اخلاق حرفه ای مدیران تحت تأثیر نگرشها و تخصص اخلاقی فردی قرار گرفته است و با تاثیرپذیري ازشرایط علی، منجر به شکل گیري راهبردهای سازمانی و آموزشی می گردد . به علاوه این کنش ها دربستر شرایط زمینه ای شامل ویژگیهای اعتقادی، ارزشهای اخلاقی فردی، متغیرهای روانشناختی و جو و فرهنگ اخلاقی سازمان شکل می گیرند و همزمان از شرایط محیطی و مسائل و محدودیت های فردی و مدیریتی تاثیر می پذیرند. نهایتاً این که چنین کنشها و واکنشهایی،پیامدهایی فردي و محیطی به همراه آورده و سبب شکل گیری وتأثیر گذاری اخلاق حرفه ای در سازمان می شود.
4-3-نتایح تحلیل دلفی
در پژوهش حاضر پس از طی روش کد گذاری و مقوله بندی و همچنین تدوین الگوی نظریه داده بنیان یا به عبارت دیگر تدوین مدل تحقیق، پرسشنامه ای بر حسب مدل به دست آمده طراحی شد و به منظور نهایی سازی مدل مفهومی تحقیق و تعیین مؤلفه ها و شرایط و پیامدهای اخلاق حرفه ای مدیران آموزشی با بهره گرفتن از روش دلفی مورد روایابی قرار گرفت. شرکت کنندگان در روش دلفی شامل 20 نفر از خبرگان بودند. این اعضاء شامل 3 عضو هیأت علمی دانشگاه با تخصص مدیریتی، 12مدیر ارشد و مدرس دانشگاه با تخصص مدیریتی و همچنین 5 مدیر مجتمع آموزشی انتخاب و پرسشنامه دلفی به صورت حضوری و اینترنتی به آنان ارائه شد. در دور اول فهرست مؤلفه ها، شرایط علی، شرایط واسطه ای، شرایط زمینه ای، راهبردها و پیامدهای اخلاق حرفه ای مدیران آموزشی در اختیار اعضای گروه قرار گرفت تا در مورد آن ها در قالب طیف لیکرت اظهار نظر نمایند. همچنین از آن ها خواسته شد که نظرات خود را در قالب پیشنهاد یا اصلاح به مجموعه اضافه کنند. در مرحله اول چند مفهوم حذف وبرخی موارد اصلاح گردید به عنوان نمونه روابط انسانی موثربه عنوان مقوله محوری رفتارهای اخلاقی پیشنهادشد. به عبارت دیگر پژوهشگر اصلاحات پیشنهادی لازم را بر روی مؤلفه ها انجام داد و همراه با میانگین نتایج در اختیار اعضاء قرار داد. یافته های مرحله دوم حاکی از آن بود که در مرحله دوم خبرگان به اتفاق نظر مناسب رسیدند.
چراکه در این مرحله بیش از 80 درصد اعضای پنل که در بالا به آن اشاره شده در بخش شرایط علی، شرایط زمینه ای و شرایط مداخله گر در حد بسیار زیاد به توافق رسیدند. علاوه بر این 85 درصد اعضاء نیز در بخش مقوله اصلی، راهبردها و پیامدها به میزان زیاد و بسیار زیاد به توافق رسیدند. همچنین یافته های مربوط به انحراف معیار نظرات خبرگان در بخش های شرایط علی، شرایط زمینه ای و شرایط مداخله گر از 33/4 در دور اول به 88/1 در دور دوم کاهش یافت. علاوه بر این انحراف معیار نظرات خبرگان در بخش های مقوله اصلی، راهبردها و پیامدها از 88/3 در دور اول به 53/1 در دور دوم کاهش یافت.
برای تعیین میزان هماهنگی بین اعضای پنل از ضریب هماهنگی کندال استفاده شد. ضريب هماهنگی کندال يک آزمون ناپارامتريک است و براي تعيين ميزان هماهنگي ميان نظرات خبرگان استفاده مي‌شود. ضريب کندال بين 0و 1 متغير است. اگر ضريب کندال صفر باشد يعني عدم توافق کامل و اگر يک باشد يعني توافق کامل وجود دارد. نتایج این ضریب نشان داد که میزان آن برای شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر، مقوله اصلی، راهبردها و پیامدها به ترتیب برابر با 75/.، 71/.، 69/.، 79/.، 82/. و 88/. می باشد. نتایج مربوط به سطح معناداری این ضریب نیز حاکی از پایین بودن میزان آلفا در سطح 01/. دارد. بنابراین توافق مناسبی بین اعضاء شکل گرفته است.
شرایط علی:
تخصص اخلاقی فردی:دانش فردی (توان استدلال گری اخلاقی، خودشناسی، دانایی و حکمت، ایجاد و درک چشم انداز در رابطه با ضوابط اخلاق حرفه ای، تجارب شغلی. –مهارت های اخلاقی فردی( تعادل اخلاقی، درک شرایط و اقتضائات مخاطب و برقراری ارتباط بر مبنای آن، برون گرایی، تحمل ابهام، مشاوره با دیگران، ایجاد توازن میان زندگی شخصی و شغلی، خلق انگیزه، موقع شناسی.
نگرش ها: اعقتاد و تعهد به ارزش های اخلاقی( دوری از منفعت طلبی، بصیرت، پرهیز از تعصبات، عزت مداری، باور مندی اخلاقی) اعتقاد و تعهد به ارزش های سازمانی(رعایت مالکیت معنوی، تعالی گرایی، حق گرایی)
مقوله اصلی :
گرایش عملی تخلق به اخلاق حرفه ای مدیران آموزشی:
1.رفتارهای اخلاقی:روابط انسانی موثر(همدلی، خوشرفتاری، گوش دادن،، پرهیز از طعنه زدن و تحقیر دیگران، پرهیز از استضعاف زیردستان، حفظ آبروی افراد، احترام به دیگران، قدرشناسی به موقع) خدمتگزاری(نوع دوستی، توانمندسازی، تیم سازی، حفاظت و توجه نسبت به کارکنان و فراگیران) مسئولیت پذیری(مسئولیت مالی و صیانت از بیت المال، پذیرفتن مسئولیت فعالیت های محیط آموزشی، پاسخگویی، پیگیری، وظیفه شناسی، تلاش برای موفقیت، عمل به تعهدات)
2-عملکرد اخلاقی:تصمیم گیری اخلاقی،( تصمیمات مشارکتی،در نظر گرفتن رضایت دیگران، پیشگامی در کارها، آینده نگری، تعدیل رفتار زیردستان، قدرت تفکر و ابتکار عمل، توانایی)
عدالت محوری(رعایت مساوات، میانه روی در کارها، انصاف، حضور به موقع در محل کار،پرهیز ازحب و بغض شخصی)
شرایط زمینه ای1. ویژگی های فردی: اعتقادی (ایمان به خداوند متعال، تقوا و پرهیزگاری، تهذیب نفس، اخلاص در کارها، اعتقاد به نظارت الهی )ارزش های اخلاقی فردی (فروتنی، خویشتن داری، پرهیز از دروغ وصداقت داشتن، پرهیز از خشم، شکیبایی، حفظ زبان، الفت و محبت، حسن ظن، پرهیز از تکبر. سعه صدر( دفع بدی با خوبی، رفق و مدارا، عذرپذیری، انتقادپذیری. متغیرهای روان شناختی( شایستگی، اعتماد به نفس، معنی داری، خود تعیینی و تأثیر، علاقه مندی به کار. 2. سازمانی:جو و فرهنگ اخلاقی سازمان بیان شفاف و توضیح کدهای اخلاقی در سازمان آموزشی،وجود ارزش های آمیخته با سیاستها، فرایندها و فعالیت های سازمان).
شرایط مداخله گر:1. محدودیت ها :مشکلات فردی: فرافکنی، نارضایتی شغلی، عدم وجدان کاری مدیریتیاستفاده از اطلاعات محرمانه سازمان جهت منافع فردی، عدم توجه به توانائی ها و تفاوت های فردی، تعارض نقش و شخصیت ) 2.شرایط محیطیبرون سازمانی ( رقابت با سایر سازمان ها، تبادل اطلاعات، فناوری های جدید، جذابیت های مادی.درون سازمانی:منزلت آفرینی، تکریم پیشینیان، امنیت شغلی، آزادی عمل و استقلال در کار.
راهبردها:1.خرد: راهبردهای آموزشی وپژوهشی (آموزش اخلاق حرفه ای، برگزاری کارگاههای آموزشی، آسیب شناسی اخلاقی، تجزیه و تحلیل مسائل اخلاقی، مطالعات فردی) 2.کلان:راهبردهای سازمانینگاه سرمایه ای به نیروی انسانی، ارزش گذاری و توجه به مدیران دارای دانش اخلاقی منتهی به رفتار، اهلیت گرایی، ایجاد مراجع ذی صلاح در سازمان برای حل مسائل اخلاقی)
راهبردهای قانونی(تأمین مالی، نظارت و ارزیابی مستمر و هدفمند، مشوق های اخلاقی، قانونمندی، انضباط کاری)
1
پیامدها:1.ارتقای اخلاقی فردی: رشد صفات اخلاقی(پرهیز از تزویر، بی نیازی از تقدیر و تشکر، امانتداری)، ارتقای رفتاری (انعطاف پذیری، پرهیز از خودمحوری، وفای به عهد و پیمان ها، خودکنترلی)
2.پیامدهای محیطی: دستاوردهای درونی(مشارکت افراد در پیروزی های سازمان، ایجاد فضای امن برای کار و تلاش، کاهش تعارضات بین گروه ها و افراد)دستاوردهای بیرونی( پیش بینی پذیری، اعتماد پذیری، افزایش حرمت ااجتماعی)
شکل 4-6- مدل به دست آمده از مصاحبه­ ها
در شکل زیر مدل مفهومی پژوهش بر اساس مؤلفه های استخراج شده از متن مصاحبه­ ها ارائه شده است. در این شکل هریک از مولفه ها در مدل نهایی جای گرفته و روابط بین آنها مشخص شده است. در این مدل تخصص فردی و نگرش ها شرایط علی، رفتارهای اخلاقی و عملکرد اخلاقی مقوله های اصلی، ویژگی های فردی و ویژگی های سازمانی شرایط زمینه ای، راهبردهای کلان و خرد به عنوان راهبردها، محدودیت ها و شرایط محیطی شرایط مداخله گر و ارتقای افراد و پیامد محیطی به عنوان پیامدها در نظر گرفته شده اند.
تخصص فردی
رفتارهای اخلاقی
عملکرد اخلاقی
نگرش­ها
راهبردهای کلان
راهبردهای خرد
ویژگی­های فردی
ویژگی­های سازمانی
شرایط محیطی
محدودیت­ها
پیامدهای محیطی
ارتقای افراد
شکل 4-7- مدل مفهومی پژوهش
4-4- تحليل عاملي تاييدي
تحلیل عاملی تأییدی زمانی استفاده می­ شود که پژوهشگر دانش زیادی از سازه مکنون زیربنایی دارد. پژوهشگر بر اساس دانش نظری، تحقیق تجربی و مطالعات قبلی، فرض می­ کند بین متغیرهای مشاهده شده و عامل­های بنیادی رابطه وجود دارد و سپس به آزمون این فرض می ­پردازد. در تحلیل عاملی تأییدی، پژوهشگر به دنبال تهیه مدلی است که فرض می­ شود داده ­های تجربی را بر پایه چند پارامتر نسبتاً اندک، توصیف یا تبیین می­ کند. این مدل نیز مبتنی بر اطلاعات پیش­تجربی درباره ساختار داده­هاست. مدل مورد نظر می ­تواند براساس: 1) یک تئوری یا فرضیه، 2) یک طرح طبقه ­بندی معین برای گویه ­ها یا پاره تست­ها، 3) شرایط معلوم تجربی، و یا 4) دانش حاصل از مطالعات قبلی درباره داده ­های وسیع باشد.
4-4-1- تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم
یکی از قابلیت های نرم افزار LISREL تحلیل مدل هایی است که دارای عامل های مرتبه دوم هستند. مدل عاملی مرتبه دوم را به عنوان نوعی از مدل­های عاملی تعریف می­ کنند که در آن عامل­های مکنون که با بهره گرفتن از متغیرهای مشاهده شده اندازه گیری می شوند خود تحت تاثیر یک متغیر زیربنایی­تر و به عبارتی متغیر مکنون، اما در یک سطح بالاتر قرار دارند. چون در تحقیق حاضر اکثر سازه­ها دارای مؤلفه نیز می باشند که می توانند به عنوان نشانگر این سازه­ها عمل کنند، لذا از تحلیل عاملی مرتبه دوم استفاده شده است.
4-4-1-1- تحلیل عاملی تأییدی تخصص فردی
همانطور که در شکل شماره 4-8 ملاحظه مي شود به منظور تعيين روايي سازه تحلیل عاملی تأییدی تخصص فردی از روش تحليل عاملي تأييدي استفاده شد. ضرايب استاندارد شده روي مسيرهاي بارعاملي درج شده است.
شکل 4-8- خروجی تحلیل عاملی مرتبه دوم برای سازه تخصص فردی
شکل 4-9- ضرایب تی تحلیل عاملی مرتبه دوم برای سازه تخصص فردی
نتایج شکل 4-8 مناسب بودن بار­های عاملی نشانگر­های (سوالات) مربوط به هر مولفه در پیش بینی مؤلفه های تخصص فردی و نیز مناسب بودن بار عاملی هر مولفه به عنوان نشانگر تخصص فردی در پیش بینی این متغیر دارد، که بارهای عاملی مولفه ها در جدول 4-7 گزارش شده است.
جدول 4-7- بارهای عاملی مولفه های هزینه­ های بالاسری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...