1. با جاذبه استخدام گرانه

 

جنگ نرم با ایجاد جاذبه های کاذب، به گونه ای عمل می کند که به تدریج، نیروهای درون جامعه هدف، خواسته یا نا خواسته به استخدام کارگزاران اصلی جنگ نرم در می آیند و به آن، تحرک بیشتری می بخشند.
۶- محرک افکار و عواطف
در مهندسی جنگ نرم تلاش می شود که با بهره گرفتن از نمادسازیها، اسطوره سازیها و خلق ارزش های جدید، از احساسات و عواطف جامعه هدف، پلی برای نفوذ در افکار و تغییر باورها ساخته شود و با تحریک عواطف واحساسات، زمینه خلق بحرانها فراهم شود.
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

    1. آسیب زا

 

جنگ نرم با شناسایی آسیبهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، روی آنها مانور می دهد و ضمن افزون تدریجی آنها آسیب های جدید نیز می آفریند.

 

    1. دارای تنوع روشی

 

درجنگ نرم از تمام علوم، فنون و شیوه ها استفاده می شود و از این رو از لحاظ روشی بسیار پردامنه است.

 

    1. بحران زا

 

جنگ نرم با دامن زدن به تفاوتهای طبیعی در باورها و ارزش ها، رفتارهای جدید اختلاف انگیزی پدید می آورد و بر اثرآن، بحران و درگیری داخلی ایجاد می کند و همبستگی اجتماعی و حدت ملی را تخریب می کند.
۱۰٫تردید افزا
یکی از قواعد جنگ نرم، ایجاد تردید و بدبینی روز افزون درباره باورها و اعتقادات اساسی جامعه است تا بتواند آن باورها و اعتقادات بنیادین را تغییر دهد.

 

    1. روز آمد

 

در جنگ نرم از پیشرفته ترین تکنیک های روز، فضای مجازی و سایبری به عنوان محیط جنگ نرم استفاده می شود. (وزیری، ۱۳۸۶؛ ۳۱ و ۳۲) این فضا، با ایجاد جاذبه های گوناگون به گمراه سازی مخاطبان می پردازد و زمینه لازم را برای سوار شدن بر امواج احساسات به خوبی فراهم می سازد.

 

    1. فریبنده رفتارساز

 

زورگویی یا اعمال اقتدار در جنگ نرم به گونه ای است که رفتار دیگران – برخلاف میلشان- تغییر داده می شود، بی آنکه این زورگویی را احساس کنند مثل فردی کلاه بردار که با روشهایی فریبنده ، شخصی را وادار می کند با دست خودش، مبلغی پوی بدهد؛ یعنی در جنگ نرم، اطلاعات ورودی به ذهن و دل انسان، کنترل و مدیریت می شود؛ در نتیجه رفتار بیرونی او نیز تا حدودی کنترل می شود و در راستای هدف مورد نظر جریان می یابد؛ مثل کنترل ورودی یک کارخانه که باعث کنترل خروجی آن نیز می شود.
در جنگ نرم، اطلاعات مورد نیاز و ظاهراً مفید به شخص داده می شود؛ اما ممکن است این اطلاعات «درست»، «گزینش شده» یا « اشتباه» باشد؛ ولی رفتاری که در پایان از آن شخص سر می زند، همان رفتاری است که شما می خواهید انجام دهد. البته ویژگی های ماهوی جنگ نرم بسیار است.

۴-۵- تبیین و تشریح بنیادهای جنگ نرم در ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران

هدف نهایی جنگ نرم در همسویی با جنگ سخت، تغییر کامل نظام سیاسی یک کشور است. هدف دشمنان ما از راه اندازی جنگ نرم،براندازی نظام از درون است. دشمنان نظام اسلامی می خواهند نظام جمهوری اسلامی را به کلی نابود کنند یا کار را به جایی برسانند که فقط اسمی از این نظام بیشتر باقی نماند. آنان برای رسیدن به این منظور در بعد داخلی و بین المللی، اهدافی را دنبال می کنند:
۱٫دربعد داخلی
هدف دشمنان در بعد داخلی، استحاله جمهوری اسلامی است.استحاله یعنی ظاهر اسلامی باشد؛ اما سیرت ،
رفتار و عملکرد و برنامه ها غیر اسلامی (احمدی، ۱۳۷۸؛۳۴) استحاله یعنی خاصیت زدایی از تفکر انقلاب اسلامی و اسلام ناب که نهایتاً به تغییر رفتار حکومت و جامعه منجر شود (همان، ۹۶) و موجب تغییر گفتمان غالب جامعه از تفکر و اندیشه انقلاب اسلامی به سوی اندیشه ها و فرهنگ غربی و استمرار آن تا مرز تغییر ذائقه و رفتار ملی شود. هدف دیگرشان بی ثبات سازی ساختار حکومت از طریق وارد کردن شوکهای گسترده و پیاپی به حکومت و تضعیف ساختار و سست سازی پایه های جمهوری اسلامی و
قوی تر و جری تر کردن اپوزیسیون داخلی است (همان، ۹۷)

 

    1. در بعد بین المللی

 

آنان در بعد بین المللی نیز مهار و منزوی ساز جمهوری اسلامی را هدف قرارداده اند که از سه راه پیگیری می شود:
الف. اعمال محدودیت و تحریمهای سیاسی، اقتصادی و …؛
ب. اجماع سازی جهانی علیه ایران؛
ج. تصویرسازی غلط و شیطانی از اسلام و انقلاب اسلامی در افکار عمومی جهان در قالب سناریوهای اسلام هراسی و ایران هراسی (همان،۲۲).
هدف نهایی جنگ نرم نیز نابودی اسلام ناب و تفکر انقلاب اسلامی از طریق جهانی سازی و فراگیر شدن سلطه فرهنگی و فکری نظام استکباری بر جهان و در نهایت، براندازی نظام جمهوری اسلام است.
دشمنان می خواهند با ایجاد تغییر و دگرگونی در ساختارهای سیاسی جامعه ما، ساختارهای جدیدی را جایگزین کنند؛ از این رو به تغییر روی می آورند. آنان می کوشند با ایجاد تغییر در باورها، افکار و رفتارهای جامعه، از ساختار سیاسی ، سلب مشروعیت، و از مسئولان سلب مقبولیت کنند و در نتیجه، حمایت مردم را از ساختار سیاسی، به چالش با نظام تبدیل کنند. از اینرو باید گفت: مشروعیت زدایی و مقبولیت زدایی از اهداف ویژه و اصلی جنگ نرم به حساب می آید و هرگاه یک نظام سیاسی، مشروعیت و مقبولیت خود را بین مردمش از دست بدهد، بستر لازم برای تغییر آن ساختارو نظام سیاسی و جایگزین شدن یک نظام و ساختار جدید فراهم می شود.
دشمنان انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی در دهه اول انقلاب، تمامی قدرت سخت افزاری خود را برای شکست انقلاب و ساقط کردن جمهوری اسلامی به صحنه آوردند و به شکلهای گوناگون از قبیل راه اندازی غائله های تجزیه طلبی در مناطق قومیتی، راه اندازی تروریسم داخلی، طراحی کودتای نظامی و تجاوز نظامی در قالب جنگ تحمیلی تلاش کردند به اهداف خود برسند. ناکامی دشمنان در همه این اقدامات ، سبب شد آنان به این جمع بندی برسند که تا وقتی مردم ایران براساس باورها و اعتقادات دینی و اسلامی خود عمل کنند، مدافع نظام اسلامی و ولایت فقیه خواهند بود و هیچ قدرتی قادر به شکست جمهوری اسلامی و نظام ولایت فقیه نخواهد بود. (همان، ۱۲۵)
بنابراین براساس چنین جمع بندی بود که دشمنان از دهه دوم انقلاب با هدف ایجاد تغییر در باورها و اعتقادات مردم ایران، تهاجم فرهنگی خود را آغاز کردند و اکنون تهدیدهای نرم آنان علیه ملت ایران، وارد مرحله جنگ نرم شده است. آنان بر این تصورند که با ایجاد تغییر در موارد پیش گفته می توانند در نهایت جمهوری اسلامی را ساقط و یک نظام غیر دینی جایگزین آن کنند.
هدف نهایی در جنگ نرم، همان هدف جنگ سخت است؛ یعنی مهار و فروپاشی یک نظام سیاسی ؛ ولی ابزار و روش های این براندازی متفاوت است. اگر در جنگ سخت با اشغال سرزمین ، براندازی یک نظام سیاسی انجام می شود و نظام دفاعی و امنیتی یک کشور فرو می ریزد در جنگ نرم تلاش می شود با تأثیرگذاری بر باورها و ارزش های یک ملت ، اندیشه و الگوی اداره یک کشور که هویت دهنده نظام سیاسی است به چالش کشیده شود. تلاش دشمن در براندازی نرم با پروژه بی اعتبارسازی و اعتماد زدایی از نظام سیاسی به نتیجه خواهد رسید. جنگ نرم، روشی برای تحمیل اراده و تأمین منافع است که بدون استفاده از قدرت نظامی و روش های خشونت آمیز بر طرف مقابل غلبه می شود. ابزار اصلی این جنگ ، قدرت نرم به ویژه، قدرت اقناع گری و همراه سازی است که اغلب با بهره گرفتن از ابزارهای ارتباطی و رسانه ها و دانش روان شناسی تلاش می شود در هویت های فکری و فرهنگی تردید ایجاد شود. حوزه عمل این جنگ، افکار ، اعتقادات، باورها، ارزش ها، علاقه و گرایش های جامعه هدف است که مهاجم برای اشغال آن برنامه ریزی می کند در نهایت با تصرف ذهن و قلوب مردمان کشور هدف، تغییر در ساختارها محقق می شود. به عبارتی جنگ نرم ، جنگ تخریب الگوست. مهاجم در این جنگ با ایجاد تردید در مبانی و ارزش های اساسی نظام سیاسی، الگوی آن نظام را در عرصه های گوناگون اجتماعی ناکارآمد می کند (جزینی، ۱۳۹۰؛ ۱۱۴).
جنگ شبکه ای [۳۸]به شکلی از تنازعات در سطوح اجتماعی و قسمتی از درگیری های نظامی اطلاق می شود که در آن گروه های درگیر از شکل شبکه های سازمانی و دکترین ها، راهبردها و فناوری های مرتبطی استفاده می کنند که متناسب با ویژگی های عصر ارتباطات است. در جنگ های شبکه ای، ساختار سازمانی گروه های درگیر، شبکۀ گسترده و پیچیده ای از افراد است که فرماندهی مرکزی رایج در سیستم های نظامی امروزی درآن جایگاهی ندارد.
مهم ترین وجوه تمایز این جنگ ها در ماهیت دشمنان، نوع تهدیدات شان و نیز شیوۀ درگیری ها در میدان جنگ است. تهدیدات عصر اطلاعات بسیار گسترده تر، پراکنده تر و مبهم تر از تهدیدات عصر صنعت است. از آنجایی که شیوۀ مورد توجه و تأکید اخیر غرب به رهبری آمریکا، جنگ های شبکه ای است، لازم است تا مفاهیم این گونه جنگ ها و مصایق آن شناسایی شوند (همان، ۱۱۴)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...