الف) معوقات بانکی ب) درآمد ناکافی به نسبت هزینه ها و منابع مورد استفاده

 

    1. سپرده ناکافی د) هزینه های جاری اضافی ه) مازاد نیروی انسانی در قیاس با درآمدها و ستانده های ایجاد شده

 

    1. با بهره گرفتن از مدل رتبه ای، رتبه عملکردی هر یک از شعب بانکی تعیین شده و مشخص شد که شعبه ۵۰۲۶ برترین عملکرد و شعبه ۵۰۵۰ با احراز کارآیی کمتر از ۳۱ درصد ضعیف ترین عملکرد را به خود اختصاص داده است.

 

در ادامه از رگرسیون خطی مرکب مبتنی بر تحلیل داده های مقطعی و با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS به منظور برآورد تابع تولید سپرده مورد انتظار به ازای هر شعبه از بانک کشاورزی استان اصفهان به ازای نهاده های هر شعبه مشتمل بر تعداد کارکنان، هزینه های جاری، سود پرداختی به سپرده ها و معوقات بانکی برآورد گردید. نتایج این برآورد نشان داد که:

 

    1. بین معوقات بانکی و سپرده های هر شعبه رابطه معکوس و بین سایر نهاده ها با سپرده های هر شعبه رابطه مستقیم وجود داشته است.

 

    1. با جای گزینی پارامترها در رابطه پارامتریک تابع تولید، رابطه سپرده هر شعبه به ازای نهاده های آن به صورت زیر تعریف گردید:

 

Y2 = 2338 + 4350x1 + 2.127 x2 +7.9x3 – ۲٫۴۹۳x4
و با حذف عرض از مبدا و در حالت استاندارد رابطه برآوردی به صورت زیر تعریف شد:
Y2= 0.0000 + 0.143x1 + 0.076x2 +0.826x3 – ۰٫۰۵۲x4

 

    1. آماره دوربین واتسون ۱٫۶۷۳ و در فاصله بین ۱٫۵ تا ۲٫۵ قرار گرفته و لذا خطاهای رابطه برآوردی از یک دیگر استقلال خطی داشته اند.

 

      1. ضریب تعیین رابطه برآوردی ۰٫۹۷۱ و در حالت استاندارد ۰٫۹۷ بوده و نشان می دهد ۹۷ درصد تغییرات در میزان جذب سپرده ها بر مبنای رابطه برآوردی بین جذب سپرده ها و نهاده های هر شعبه مشتمل بر تعداد کارکنان، هزینه جاری، سود پرداختی به سپرده ها و نهایتا معوقات بانکی هر شعبه بیان شده است. با عنایت به اینکه ضریب تعیین یاد شده به سمت ۱+ میل نموده است می توان حکم کرد رابطه قوی خطی بین متغیرهای مستقل و تابعی وجود داشته است. بنابراین رابطه برآوردی توانسته ۹۷ درصد از واقعیت ها را بیان نماید.

    مقاله - پروژه

 

    1. با عنایت به عدم استفاده از نمونه تصادفی و مطالعه همه شعبه های بانک کشاورزی استان اصفهان به روش سرشماری، نیازی به تعمیم ننایج نبوده و لذا از استقرای آماری مشتمل بر آزمون تی استیودنت به ازای تک تک پارامترهای رابطه برآوردی یا آزمون فیشر به منظور تعمیم کل رابطه برآوردی، استفاده ای به عمل نیامده است.

 

سپس با بهره گرفتن از رابطه برآوردی سپرده های مورد انتظار هر شعبه با جای گزینی مقادیر نهادهای واقعی هر شعبه در تابع تولید برآوردی، محاسبه و در مقایسه سپرده های واقعی و مورد انتظار خطا یا انحراف از سپرده مورد انتظار بر حسب درصد محاسبه گردید.
در نهایت تاثیر کارآیی مالی بر سپرده های مورد انتظار با بهره گرفتن از تحلیل همبستگی با معیارهای اسپیرمن و پیرسون انجام گرفته و نتایج حاصله نشان داد که:

 

    1. علامت ضرایب همبستگی به دست آمده مثبت بوده و در نتیجه رابطه مستقیمی بین کارآیی مالی و جذب سپرده های مورد انتظار وجود داشته است. به این معنی که به موازات افزایش کارآیی شعب بانک کشاورزی در استان اصفهان، جذب سپرده های مورد انتظار نیز افزایش یافته است. به این معنا که با بهره وری مطلوب نیروی انسانی، مدیریت هزینه های جاری، کاهش معوقات بانکی، مدیریت سپرده ها و تسهیلات به نحو مطلوب، امکان دست یابی به سپرده های مورد انتظار افزایش می یابد.

 

    1. مقدار ضرایب همبستگی به دست آمده بین ۰٫۷۵۱۲ تا ۰٫۷۹۵۲ بوده است، بنابراین ۷۵ تا ۷۹ درصد از کارآیی مالی شعب بانک کشاورزی در سایه تامین سپرده های مورد انتظار تحقق یافته است.

 

۳-۵) نتیجه گیری:
در این قسمت بر مبنای محاسبات آماری در برآورد تابع تولید سپرده مورد انتظار و تحلیل همبستگی انجام شده، به جهت استفاده از روش سرشماری و عدم به کارگیری نمونه تصادفی در گردآوری داده ها از یک طرف و به کارگیری مدل سازی ریاضی مبتنی بر الگوی BCC، به اتکای روش استنتاج توصیفی به استنتاج در قالب پاسخ به پرسش های تحقیق مبادرت شده است:
پرسش فرعی اول:
این پرسش در فصل اول یا کلیات تحقیق به صورت زیر عنوان شده بود:
 اندازه کارایی مالی هریک از شعب بانک کشاورزی در صورت استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها چقدر است ؟”
با بهره گرفتن از روش تحلیل پوششی داده ها بر مبنای مدل BCC به صورت زیر مدل اندازه گیری کارآیی شعب بانک کشاورزی استان اصفهان به عنوان تابعی از نهاده ها و ستانده ها به صورت زیر مدل سازی شد:
Ej = max (z) = z0 j=0
s.t:
y1oz0 - ≤۰ ستانده‌اول
y2oz0 - ≤۰ ستانده‌دوم
≤x1o نهاده‌اول
≤x2o نها‌ده‌دوم
≤x3o نهاده‌سوم
≤x4o نهاده‌چهارم
= ۱
≥۰ j= 1… ۱۴۲
با مدل سازی و حل مدل به ازای هر یک از شعبه ها اندازه کارایی هر شعبه به صورت جدول ۵-۴ خلاصه گردیده است. در این جدول به ترتیب به ازای هر شعبه کد شعبه، اندازه کارایی به عنوان کمیتی درصدی و عددی بین صفر تا ۱۰۰ و وضعیت آن از جهت کارایی مشخص شد. بر مبنای نتایج ارزیابی کارآیی به روش تحلیل پوششی داده ها ازبین شعب بانک کشاورزی استان اصفهان، ۲۴ شعبه یا کمتر از ۱۷ درصد از کل شعب بانک کشاورزی استان اصفهان با اختیار اندازه یک یا ۱۰۰ درصد، کارآ تلقی و سایر شعب با اختیار اندازه کمتر از ۱۰۰ درصد ناکارآمد شناخته شده اند. وفق نتایج به دست آمده شعب کارآ در این استان عبارت از ۵۰۰۱، ۵۰۰۳، ۵۰۰۸، ۵۰۰۹، ۵۰۱۰، ۵۰۱۱، ۵۰۱۳، ۵۰۱۶، ۵۰۲۶، ۵۰۲۷، ۵۰۳۹، ۵۰۴۳، ۵۰۴۶، ۵۰۵۱، ۵۰۵۲، ۵۰۵۵، ۵۰۵۹، ۵۰۶۶، ۵۰۶۷، ۵۰۶۹، ۵۰۸۱، ۵۰۸۹، ۵۰۹۴، ۵۱۰۰ و ۵۱۴۲کارآ و سایر شعب ناکارآمد ارزیابی شده اند.
پرسش فرعی دوم:
این پرسش در فصل اول یا کلیات تحقیق به صورت زیر عنوان شده بود:
 میزان جذب سپرده های مورد انتظار هر یک از شعب مورد بررسی در صورت استفاده از روش اقتصاد سنجی یا رگرسیونی چقدر است؟”
در پاسخ به این پرسش، تابع تولید سپرده ها به عنوان رابطه بین میزان جذب سپرده ها و نهاده های مورد استفاده هر شعبه مشتمل بر تعداد کارکنان، هزینه جاری، معوقات بانکی و نهایتا سود پرداختی به سپرده ها تعریف گردیده است. به منظور تعیین این رابطه از رگرسیون خطی مرکب به روش تحلیل داده های مقطعی(Cross Sectional Analysis) استفاده شده است. به جهت استفاده از داده های مقطعی و تعلق داده ها به یک سال مالی با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS برآورد پارامترها صورت گرفته با جای گذاری پارامترها در رابطه پارامتریک خطی، تابع تولید میزان جذب سپرده های به صورت زیر در آمده است:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...