جدول ۵-۵- میزان سفارش بهینه از هر تامین کننده

 

تامین کنندگان میزان خرید
تامین کننده چینی
تامین کننده کره ای
تامین کننده هندی
تامین کننده ترکیه ای
تامین کننده کویتی
۲۳۰۰
۳۶۰۰
۲۸۰۰
۳۳۰۰
۰

همان گونه که مشاهده می شود خریدار مطابق ظرفیت تولید تامین کنندگان چینی، کره‌ای، هندی و ترکیه‌ای ماده پلیمری ABS خریده است که این امر می تواند ناشی از وزن این تامین کنندگان نسبت به معیارهای انتخاب باشد.
بدین طریق چارچوبی ارائه می شود که ترکیب بهینه تامین کنندگان را با توجه به اهداف متعدد کمی و کیفی و لحاظ نمودن محدودیت های سیستمی تعیین می نماید و همچنین حداکثر ارزش ممکنه را با توجه به نظرات کارشناسان و متخصصین شرکت حاصل می نماید و به این ترتیب به سوال اصلی پژوهش نیز که عبارت بود از اینکه «چارچوب تحلیل و انتخاب تامین کنندگان مواد اولیه شرکت اسنوا اصفهان با بهره گرفتن از رویکرد ترکیبی AHP و برنامه ریزی آرمانی چگونه است؟» پاسخ داده شد.
یکی از ویژگی های این پژوهش و مدل ترکیبی، امکان در نظر گرفتن وزن تصمیم گیران است. این امر از آن جهت اهمیت دارد که ممکن است کمیته تصمیم گیری شامل اعضاء مختلفی باشد که هر کدام دارای جایگاه های متفاوت سازمانی باشند. با پذیرش این فرض که جایگاه های متفاوت حاصل دانش، تجربه، سوابق کار و … متفاوت است مدیر اجرایی به عنوان مسئول کمیته تصمیم گیری می تواند اعضای کیمته را به صورت زوجی مقایسه نماید که در نهایت با محاسبه بردار ویژه ماتریس، وزن تصمیم گیران بدست می آید. آنگاه محاسبات بعدی تحت تاثیر وزن تصمیم گیران خواهد بود.
در این مدل برای تعیین اهمیت معیارها از مقایسات زوجی استفاده می شود که برای انسان آسان تر است و ناسازگاری کمتری به وجود می آورد. وزن معیارها پس از انجام مقایسات زوجی با بهره گرفتن از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی محاسبه شدند و اهمیت معیارها در زنجیره تامین را به صورت وزن های متناظر با ترجیحات تصمیم گیرنده در مدل اعمال نموده و بر اساس آن سفارشات خرید به تامین کنندگان تخصیص داده شدند. از دیگر مزایای این مدل می توان به این مورد اشاره کرد که این مدل، معیارهای چندگانه (کمی و کیفی) مانند هزینه، کیفیت، تحویل به موقع و … را در ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان لحاظ می کند تا به تامین کنندگان انتخاب شده با توجه به محدودیت های آرمانی، مقدار بهینه تخصیص داده شود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۵-۴- محدودیت های پژوهش
به مانند هر پژوهش دیگر انجام این پژوهش نیز با موانع و مشکلات فراوانی مواجه بود که بعضا رفع و برخی دیگر باعث تغییر مسیر تحقیق گردید و یا کاربرد نتایج را محدود می سازد. که این محدودیت ها عبارتند از:

 

    1. برخی از قراردادهای مابین شرکت اسنوا و تامین کنندگان ماده پلیمری ABS مربوط به سالهای گذشته است که این امر باعث می شود قیمت و سایر فاکتورهای تاثیرگذار این تامین کنندگان با سایر تامین کنندگانی که در سال جاری قرارداد بسته اند متفاوت باشد و باعث شود در انتخاب تامین کنندگان تاثیر گذار باشد.

 

    1. به دلیل نوسان قیمت و تقاضای بازار امکان تغییر حجم تولید شرکت وجود دارد. بنابراین آنچه که در این پژوهش به عنوان تقاضای شرکت و ظرفیت هر کدام از تامین کنندگان وارد مدل شده است، طی این نوسان، ممکن است با تقاضا و ظرفیت های واقعی شرکت متفاوت باشد.

 

    1. به علت گستردگی بالای عملیات و پیچیده بودن مدل، ممکن است سایر محدودیت های مدل نظیر هزینه های عملیاتی، بودجه خرید و …. در این پژوهش لحاظ نشده باشد.

 

    1. با توجه به شرایط کنونی، برخی از تامین کنندگان به دلیل صادرات محصولات خود تمایل چندانی به همکاری با شرکت اسنوا ندارند که این موضوع می تواند روند این پژوهش را با مشکل روبه رو کند و در انتخاب تامین کننده توسط شرکت اسنوا نیز تاثیر گذار باشد.

 

۵-۵- پیشنهادها
۵-۵-۱- پیشنهادهای مبتنی بر نتایج پژوهش

 

    1. با توجه به اینکه تاکنون انتخاب تامین کنندگان مطابق با نیاز شرکت و جهت برآورده کردن آن بر اساس قضاوت های شهودی کارشناسان انجام شده است و کارشناسان بر مبنای قضاوت خود اقدام به مقایسه تامین کنندگان می کردند، پیشنهاد می شود از این به بعد با بهره گرفتن از نتایج این پژوهش، انتخاب تامین کنندگان در این شرکت و سایر شرکت های مشابه، با جمع آوری اطلاعات مورد نیاز مدل ها به صورت سیستماتیک و علمی انجام شود.

 

    1. با توجه به نتایج بدست آمده تامین کنندگان چینی، کره‌ای و ترکیه‌ای نسبت به سایر تامین کنندگان دارای وزن بالاتری می باشند و از لحاظ معیارهای مورد نظر شرکت در اولویت برتر قرار گرفته اند، لذا به شرکت پیشنهاد می گردد یک استراتژی بازاریابی رابطه مند را با این تامین کنندگان برقرار کند.

 

    1. با توجه به اینکه تامین کنندگان در مورد تحویل ماده پلیمری ABS مورد نظر در موعد مقرر، بعضا کوتاهی کرده و زمان تحویل عقب می افتد که این امر باعث اخلال در سایر برنامه ریزی ها می شود، به شرکت پیشنهاد می گردد در زمان ثبت قرارداد در مورد تاخیر در تحویل نیز جریمه هایی را در نظر بگیرد.

 

    1. برخی از عوامل مانند ضریب یکنواختی (یکنواختی آنالیز مواد ارسالی در طول دوره های مختلف) وجود دارد که بسیار حائز اهمیت می باشد و در انتخاب تامین کنندگان نیز تاثیر به سزایی دارد ولی تنها در مورد مواد ارسالی برخی از تامین کنندگان که تناژ بالایی دارند محاسبه می شود و نمی توان این معیار را در انتخاب همه تامین کنندگان تاثیر داد، لذا به شرکت پیشنهاد می شود در مورد سایر تامین کنندگان که مواد ارسالی آنها در حجم پایین تری نیز می باشد این مقدار محاسبه شود تا بتوان این معیار را در انتخاب تامین کنندگان تاثیر داد تا نتیجه کار موثرتر واقع شود.

 

۵-۵-۲- پیشنهاد برای تحقیقات آتی
طی مراحل مختلف این پژوهش به نکات جدیدی پی برده شد و همزمان با پیشرفت این تحقیق ابهامات بیشتری فراروی محقق ایجاد می شد که با توجه به محدودیت های موجود بررسی آنها نیازمند پژوهش های بیشتری می باشد. بنابراین جهت پژوهش محققین آینده که قصد فعالیت در این حوزه را دارند موضوعاتی پیشنهاد می شود.

 

    1. برای افزایش دقت و کاهش عدم قطعیت در اولویت بندی معیارها و تامین کنندگان و تخصیصی مقدار سفارش بهینه به هر یک از تامین کنندگان، پیشنهاد می شود این مدل با مدل های شبکه عصبی و الگوریتم ژنتیک ترکیب شود و با نتایج این پژوهش مقایسه شود.

 

    1. شاخص های این پژوهش با توجه به قلمرو پژوهش و متناسب با شرکت اسنوا تدوین شده است. پیشنهاد می گردد با بررسی سایر شرکت های مشابه مدل جامعی مرتبط با سازمانها و شرکت های بزرگ مشابه ارائه گردد که کلیه معیارهای شرکت های دخیل را فرا گیرد.

 

    1. سایر محققین می توانند به منظور دستیابی به نتایج دقیق تر، رویکرد استفاده شده در این پژوهش را در محیط فازی بکار گیرند.

 

۵-۶- خلاصه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...