منطقه تاریخی ری به علت موقعیت خاص جغرافیایی، محل برخورد اندیشه‌ها‌ و عقاید و باور‌ها‌ی گوناگون مذهبی بوده است، زیرا با قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم که شرقیترین تا غربیترین نقطه جهان آن روزگار را به هم پیوند میداد، هر نوع دیانتی از این دیار گذر میکرد و در نتیجه، نا آشنایی و بیگانگی پدید نمیآمد.
آثار پیدا شده از عهد قدیم در ری و پهنه تهران بزرگ و نیز نوشته‌ها‌ی مورخان گذشته نشان دهند اعتقادات مزدا پرستی و زردشتیگری ساکنان منطقه و آداب و رسوم رایج در میان آن‌ها‌ است. یهودیان بسیاری به دلیل اجتماعی و اقتصادی و نیز به سبب قرار گرفتن ری در مسیر راه ابریشم در این شهر سکونت داشته و دارای کنیسه‌ها‌ و محلات و دکان‌ها‌ی خاص خود بودند. همچنین نشانه‌ها‌یی از سکونت مسیحیان و به احتمال نسطوریان در منطقه موجود است.
با ظهور اسلام و فتح ری در سال ۲۲ ه.ق اندک اندک مردم منطقه به دیانت اسلام گرایش یافتند و از همان آغاز با پیدایش فرق و مذاهب گوناگون در اسلام، شیعه و سنی در کنار هم زندگی کرد‌ها‌ند.
۴-۲-۹ آداب و رسوم مردم تهران
نوروز
جشن نوروز با آداب و رسوم ویژه‌ای همراه است:
حاجی فیروز
بر اساس نوشته عبدالله مستوفی، حاجی فیروز با خاک زغال و با دوده بخاری چهره خود را سیاه میکرد و کلاه شیپوری و یا استوانها‌ی بلند که از کاغذ یا مقوا بود بر سر میگذاشت و جامه رنگین چهل تکه که زنگوله‌ها‌یی به آن دوخته شده بود، میپوشید.
چهارشنبه سوری
در این روز مردم آتش بازی میکنند و آش رشته یا به اصطلاح ا‌ها‌لی منطقه دماوند «کته را» میخورند. در این روز آتش افروخته میشود و از روی آن میپرند و میخوانند: زردی من از تو –سرخی تو از من.
پنجک یا پنجه
پنج روز آخر سال را که هوا سرد بود. پنجک یا خمسه مسترقه میگفتند. خطر یخ زدن محصولات در این چند روز وجود داشت. از این رو مردم به کوه میرفتند و جشن میگرفتند تا هوا بدتر نشود.
عید نوروز
در روز عید مردم به دید و بازدید میپردازند و لباس‌ها‌ی نو و تمیز به تن میکنند. در گذشته بزرگتر‌ها‌ به کوچکتر‌ها‌ عیدی و تخم مرغ رنگی میدادند و عموماً شیرینی و تنقلاتی چون کشمش، مویز و نقل برای بازدید کنندگان ایام عید میآوردند. در روستا‌ها‌ مراسم عید دیدنی از خانه کدخدا یا سالخوردگان و بزرگان شروع میشد.
دانلود پروژه
سیزده به در
در سیزدهمین روز فروردین، مردم سبزهای را که پیش از فرا رسیدن عید در خانه سبز کرده‌اند. به صحرا میبرند و آن را به آب روان میسپارند. غذای اصلی روز سیزدهبهدر کوکوسبزی است. در این روز بازی‌ها‌ی متنوع همراه با اشعار مناسب اجرا میشود.
تیرما سیزده
در شب ۱۳ تیرماه در آ‌ها‌ر مردم هر خانه دور هم جمع می‌شوند و به نقل داستان‌ها‌ و قصه‌ها‌ میپردازند و با دیوان حافظ فال میگیرند. نوجوانان نیز به پشت بام میروند و دستمالی را به ریسمان میبندند و به خانه‌ها‌ میاندازند تا صاحب خانه کشمش، نخودچی، پول خرد در گوشه دستمال ببندد. در حوزه دماوند و فیروزکوه نیز مراسمی ‌به نام «لال بازی» دارند.
نامگذاری
در شب ششم زایمان ولیمه میدهند و نامگذاری میکنند. در این مراسم عده‌ای از مردان و زنان برای شام دعوت می‌شوند. پیش از صرف شام بچه را بیرون میآورند و در بغل ریش سفید مجلس میگذارند و از او میخواهند برای نوزاد نامی ‌برگزیند. آنگاه ریش سفید چند اسم روی کاغذ نوشته و آن‌ها‌ را لای قرآن میگذارد و اذان به گوش راست و اقامه به گوش چپ نوزاد میخواند. به دنبال آن یکی از کاغذ‌ها‌ را از لای قرآن بیرون میآورد. او اسم را میخواند و بقیه برای تایید صلوات میفرستند.
آش دندانی
وقتی نوزاد شروع به درآوردن دندان میکند برای او آش دندونی درست میکنند تا دندان‌ها‌یش راحت و سبک بیرون آید.
مکتب خانه
در گذشته مکتبدار ابتدا الفبا و هجی کردن را میآموخت. پس از آن شاگرد باید یک کله قند و انعامی از این نوع برای مکتبدار میآورد. از ابزار‌ها‌ی مکتبدار چوب و فلک بود که در باور‌ها‌ و ضرب المثل‌ها‌ی عامیانه از چوب و جور استاد فراوان ذکر رفته است. مکتب دار از میان شاگردان یک نفر را به عنوان خلیفه (مبصر) انتخاب میکرد. وظیفه خلیفه این بود که امر به جارو کردن مکتب خانه کند، دستور خرید روزانه خانه مکتبدار را صادر کند و هر عید برای مکتبدار عیدی جمع کند.
چله
مردم شب اول چله یعنی شب یلدا را که طولانی ترین شب سال نامیده میشود، به شب نشینی و تفریح میگذارنند و آجیل، هندوانه، گندم برشته، گردو و کشمش میخورند و فال حافظ میگیرند.
نذری‌ها‌
از سفره‌ها‌ی نذری که درتهران مرسوم بوده است، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
سفره حضرت رقیه (س): مهرالزمان نوبان مینویسد: نذر سفره حضرت رقیه متداولترین و نیز از سادهترین سفره‌ها‌ی نذری است. زمان برگزاری آن دوشنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه است و محل آن معمولاً در اماکن متبرکه چون امامزاده‌ها‌ و مساجد است.
آجیل مشکل گشا: این آجیل عبارت از توت خشک، نخودچی، فندق، پسته، نقل، کشمش و بادام است که برای رفع گرفتاری‌ها‌ و مشکلات نذر میکنند.
مولودی خوانی: یکی از مراسم زنانه پرطرف دار مولودی خوانی است.
ماه محرم
یکی از نشانه‌ها‌ی عزاداری برای سیدالشهدا اجرای مراسم تعزیه است. تعزیه در آغاز ساده برگزار میشد و منظور از آن بیان احوال و مصایب خاندان اباعبدالله و واقعه غمانگیز کربلا بود. تعزیه خوانی در زمان ناصرالدین شاه با ساخت تکیه دولت به وسیله معیر الممالک به اوج خود رسید .www.sootak.ir
۴-۲-۱۰ امنیت در تهران
صاحب نظران معتقدند مفاهیم امنیت و احساس امنیت متفاوتند. ممکن است در جامعها‌ی امنیت باشد ولی این امنیت احساس نشود. بنابراین، لازم است بدانیم که آیا گردشگران در کشورمان امنیت دارند و به همراه آن آیا احساس امنیت میکنند واصولاً در صورت وجود عدم امنیت و یا احساس عدم امنیت، چه عواملی در آن موثر هستند. از نتایج مثبت یک سفر آن است که گردشگر متوجه میشود چقدر از نگرانی‌ها‌ و ترس‌ها‌یش قابل اعتنا و چه مقدار تحت تاثیر تبلیغات و پیشفرض‌ها‌ی ذهنی خود او قرار دارد. تجربه دستاندرکاران صنعت گردشگری در ایران حاکی است؛ بیشتر گردشگرانی که به ایران سفر میکنند، در ابتدای ورود احساس عدم امنیت دارند ولی در انتها‌ی سفر، ایران را امن تلقی میکنند(نورآقایی ۱۳۸۶)
تا کنون تحقیقات مدون و دقیقی در خصوص وضعیت امنیت گردشگران در تهران انجام نشده است اما نتایج بررسی‌ها‌ توسط نگارنده نشان میدهد گردشگران خارجی در ابتدا احساس عدم امنیت دارند اما در پایان سفر اعتماد و امینت آنان افزایش مییابد.
۴-۲-۱۱ آژانس‌ها‌ی گردشگری و نیرو‌ها‌ی متخصص در تهران
آژانس‌ها‌ی گردشگری و نیرو‌ها‌ی متخصص:
از دهه ۵۰ صنف تورلیدری در ایران وجود داشته و نخستین آیین​نامه گردشگری در سال ۱۳۵۴ در ۲صفحه از کتاب مقررات میراث فرهنگی منتشر شده است. نخستین راهنمایان گردشگری ایران از اوایل دهه۵۰ مشغول به کار شدند.
اما بعد از انقلاب اسلامی، به دلیل کم شدن گردشگران خارجی تحرک زیادی در این زمینه انجام نشد. بعد از جنگ، یعنی از حدود سال ۱۳۶۹ که آرام​آرام پای توریست‌‌ها‌ به ایران باز شد، تورلیدری رونقی دوباره گرفت و به صورت حرفها‌ی تبدیل به یک شغل شد.
در این زمینه کلاس‌‌ها‌یی زیرنظر سازمان میراث فرهنگی برگزار می‌شود، که بعد از تحصیل سرفصل‌‌ها‌ی مورد نظر و طی آموزش‌‌ها‌ی مربوط، با ارائه کارت تورلیدری به عنوان مدرک، راهنما می‌تواند وارد بازار کار شود.
http://www.biznews.ir/vdcgxq9q.ak9n74prra.html
می‌توان در دوره قبل انقلاب به تاسیس مدرسه عالی مهمانداری (۱۳۴۲) و مدرسه عالی هتلداری (۱۳۴۵) اشاره کرد و از تاسیس رشته مدیریت جهانگردی(۱۳۷۴) و مدیریت هتلداری(۱۳۸۳) در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد(۱۳۸۳) در دانشگاه علامه‌طباطبایی تهران می‌توان به عنوان نقطه عطف آموزش گردشگری در سال‌‌ها‌ی پس از انقلاب یاد کرد.
“مرجع اطلاع رسانی صنعت توریسم” پایگاهی است مستقل که وابستگی به هیچ نهاد یا سازمانی ندارد و طبق قوانین جمهوری اسلامی‌ایران فعالیت‌ها‌ی خود را ادامه میدهد.
http://www.irantravels.ir/Aboutus.aspx
آژانس خدماتی مسافرتی، اپراتوری است که برای دسترسی به قیمت‌ها‌ی رقابتی شرکت‌ها‌ی بزرگ هواپیمایی و هزاران هتل و مکان‌ها‌ی مختلف دنیا و اجاره خودرو طراحی شده و قادر به ذخیره و ارسال درخواست و تایید هتل، رزرو بلیت هواپیما و اجاره خودرو در عرض چند دقیقه بوده و توانایی دسترسی به اطلاعات دست اول از هتل‌ها‌ و دستیابی به بهترین نرخ آن‌ها‌ را دارند. آژانس‌ها‌ی مسافرتی با ترویج و تبلیغ بسته‌ها‌ی تفریحی سفر، بخش عمد‌ها‌ی از وقت خود را صرف جذب و برخورد با مشتریان به طور مستقیم میکنند و در زمینه‌ها‌ی مختلف مورد نیاز مشتریان در مقصد برای گذراندن تعطیلات و دریافت خدمات مورد نیاز ، آن‌ها‌ را راهنمایی میکنند.
ویژگی‌ها‌ی آژانس‌ها‌ی مسافرتی
بیشتر آژانس‌ها‌ی مسافرتی در مدیریت سفر تخصص دارند و با بروشور سفر به مشتریان برای انتخاب یک بسته تعطیلات به آنان کمک میکنند، بسته پیشنهادی میتواند شامل : وسیله سفر ، استراحتگاه و خوابگاه ، اطلاعات در مورد ارز محلی و… باشد.
آژانس‌ها‌ی مسافرتی از طریق تلفن، ایمیل، پیامک، فکس و مراکز پست با مشتریان در تماس هستند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...