۱-۵-فرضیه ها
بین ریسک در سرمایه ­گذاری سهام و بازده سرمایه ­گذاری رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد.
بین ریسک در سرمایه ­گذاری طلا و بازده سرمایه ­گذاری رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد.
بین ریسک در سرمایه ­گذاری ارز و بازده سرمایه ­گذاری رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد.
۱-۶-حدود(دامنه تحقیق)به لحاظ قلمرو مکانی و زمانی
پژوهش حاضر به بررسی وضعیت ریسک و بازدهی فرصت­های سرمایه ­گذاری در سه دارایی طلا،ارز و سهام در کشورایران با بهره گرفتن از داده ­های ماهانه دور ۱۳۹۲-۱۳۷۰منتشر شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی و همچنین سازمان بورس اوراق بهادارمی باشد.همچنین در این پژوهش از مدل­های تلاطم شرطی خانواده ARCH و مدل قیمت گذاری دارایی­ های سرمایه ای(CAPM) بهره­ گیری می­ شود.
۱-۷-واژه های کلیدی(اصطلاحات)
۱-بازده [۵]
۲-ریسک[۶]
۳-مدل قیمت­ گذاری دارایی سرمایه ای [۷]
۴-مدل ناهمسانی واریانس شرطی [۸]
تعاریف عملیاتی:
۱-بازدهی:بازدهی پاداشی است که سرمایه­گذار به دلیل به تعویق انداختن مصرف خود در دوره حاضر به منظور دست یافتن به مصرف بیشتر در دوره بعد(سرمایه ­گذاری) بدست می آورد.
۲-ریسک:به مفهوم هرگونه نوسان احتمالی در بازدهی آتی یا هر­گونه نوسان احتمالی منفی در بازدهی آینده تعریف می شود.
۳-مدل قیمت­ گذاری دارایی سرمایه­ای(CAPM):اگر به فرض Rبازدهی داراییi ام بوده وRFبازدهی سپرده‌های بانکی باشد و همچنین Pنرخ تورم باشد می توان این مدل را به شکل زیر نوشت:
Rit-RF= αii( -Rf) +€ t=1,…t مدل (۱-۱):
نرخ رشد سطح عمومی قیمتها( تورم) را نشان می­دهد. در اینجا، βمعروف به بتای تورم است. اگر بتا برابر و یا بزرگتر از ۱ باشد، نشان می­دهد که به ازای یک افزایش معین در تورم، بازدهی دارایی i با سرعت بیشتری رشد کرده است و توانسته تغییرات تورم را به طور کامل پوشش دهد.
۴- مدل ناهمسانی واریانس شرطی خانواده ARCH
مدل ناهمسانی واریانس اتوگرسیو(ARCH) که اولین بار توسط (انگل، ۱۹۸۲)[۹] مطرح شد و بعدها توسط بولرسو(۱۹۸۶)[۱۰] به مدلهای (ARCH) تعمیم داده شد، عمومی­ترین روش برای مدلسازی نوسانات و تغییر­پذیری داده های سری زمانی مالی با فراوانی زیاد می باشد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
این فرایندها دارای میانگین صفر هستند و به طور دنباله­ای ناهمبسته­اند و واریانس شرطی( روی اطلاعات مربوط به گذشته) ناثابتی داشته، در حالیکه واریانس غیرشرطی ثابتی دارد.
فرم کلی یک مدل (ARCH) به شکل زیر است:
مدل (۱-۲):
فصل دوم
ادبیات و مبانی نظری وپیشینه تحقیق
۲-۱-مقدمه
تحلیل سرمایه گذاری در دارئیهای مختلف موضوعی مرسوم در ادبیات اقتصادی و مالی و در بین عموم مردم است . هدف اصلی از این سرمایه گذاری ها کسب بازدهی بالاتر می باشد که لااقل بتواند از کاهش ارزش پول جلوگیری نماید و به ارزش حقیقی دارائیها اضافه کند . سرمایه گذاری در هر دارائی بر اساس بازده و ریسک آن دارئی در مقایسه با بازده و ریسک سایر دارئی ها صورت می گیرد. یکی از اهداف سرمایه گذاری این است که لااقل بتواند تورم را پوشش دهد و مانند سپری در مقابل تورم ، بتواند از ارزش پول محافظت نماید .در سالهایی که شاهد تورم بالا هستیم، مالی و سرمایه گذاری نقش مهمی را ایفا می کنند و سرمایه گذاران توجه فوق العاده ای به نرخ تورم دارند .در نتیجه این سوال در بین سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی وجود دارد که توانایی مصون سازی در برابر تورم گروه های مختلف دارایی چگونه است ؟ کدامیک پوشش بهتری برای تورم هستند ؟ در نتیجه کدامیک گزینه های بهتری برای سرمایه گذاری هستند . ادبیات مصون سازی در مقابل تورم ، سرمایه گذاری های متنوع را پیشنهاد می کنند .
۲-۲-تعریف سرمایه گذاری
سرمایه‌گذاری[۱۱] عبارت است از هر گونه فدا کردن ارزشی در حال حاضر (که معمولاً مشخص است) به امید به دست آوردن هر گونه ارزشی در زمان آینده (که معمولاً اندازه یا کیفیت آن نامعلوم است). به عبارتی سرمایه‌گذار در حال حاضر، ارزش مشخصی را فدا می کند تا در قبال آن در آینده ارزش خاصی که مورد نظرش است بدست آورد؛ مثل پرداخت وجهی بابت خرید سهام به امید بدست آوردن سودهای مشخصی از آن در آینده.
سرمایه گذاری را به روش های مختلفی تقسیم بندی می کنند:

 

    1. بر اساس موضوع سرمایه گذاری :

 

سرمایه‌گذاری بر حسب موضوع به دو دسته سرمایه‌گذاری واقعی و سرمایه‌گذاری مالی تقسیم می‌شود. سرمایه‌گذاری واقعی نوعی سرمایه‌گذاری است که فرد با فدا کردن ارزشی در زمان حاضر، نوعی دارایی واقعی بدست می آورد. در واقع موضوع سرمایه گذاری، دارایی واقعی است. خرید ملک یا آپارتمان، نمونه ای از این سرمایه‌گذاری است. در سرمایه‌گذاری مالی، فرد در ازای فدا کردن ارزش حاضر، نوعی دارایی مالی که نتیجه آن معمولاً جریانی از وجوه نقد است بدست می‌آورد. سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مثل سهام عادی یا اوراق مشارکت، که فرد در ازای پرداخت پول، محق به دریافت جریانی از وجوه نقد به شکل سود می‌شود، سرمایه‌گذاری مالی محسوب می‌شود.

 

    1. بر اساس زمان یا مدت سرمایه‌گذاری:

 

بر حسب زمان، سرمایه‌گذاری را می توان به کوتاه مدت یا حداکثر تا یکسال و بلند مدت یا بیش از یک سال تقسیم کرد.
۳٫بر حسب خطر یا ریسک سرمایه‌گذاری:
از آنجا که منافع حاصل از سرمایه‌گذاری در آینده بدست می آید و نسبت به تحقق این منافع یقین وجود ندارد پس انواع سرمایه‌گذاریها با درجاتی از احتمال عدم تحقق منافع مورد نظر سرمایه‌گذار یا ریسک مواجهند. بر اساس اینکه میزان یا احتمال تحقق نیافتن منافع آتی (ریسک) چقدر باشد، سه نوع سرمایه‌گذاری را می توان از یکدیگر متمایز ساخت.
سرمایه‌گذاری با ریسک متناسب
سرمایه‌گذاری با ریسک نسبی بیشتر(سفته بازی(
سرمایه‌گذاری پر خطر یا ریسکی (قمار(
سرمایه‌گذاری متناسب یا به طور خلاصه سرمایه‌گذاری، نوعی سرمایه‌گذاری است که ریسک آن متناسب با بازده‌ای است که از آن انتظار می رود. سرمایه گذاری با ریسک نسبتاً بیشتر یا سفته بازی، نوعی سرمایه‌گذاری است که در آن سرمایه‌گذار برای کسب بازده، رسیک بیشتری تقبل می کند و بالاخره سرمایه‌گذاری بسیار ریسکی یا قمار، نوعی سرمایه‌گذاری است که در آن فرد برای بدست آوردن بازده‌ای ولو بسیار کم، ریسک بسیار زیادی متحمل می شود.
توضیح مختصری در مورد انواع راه های سرمایه‌گذاری:
حساب پس انداز: [۱۲]
چنین حسابی بهترین مکان برای پس انداز وجوه شماست. وجوه امانی شما تا سقف یکصد هزار دلار در هر یک از موسسات مالی بیمه می‌گردد. در ایالات متحده توسط شرکت فدرال بیمه سپرده‌های بانکی[۱۳] بیمه می‌گردد و دسترسی آسان به سپرده شما همیشه مقدور است. تنها مشکل عمده این نوع پس انداز نرخ سودی است که به سپرده شما تعلق می‌گیرد و بسیار پایین و در حد صفر است.
بازار حسابهای سپرده بانکی[۱۴] :
این نوع حساب در قیاس با حساب پس انداز سود نسبتاً بیشتری به سپرده‌گذاری به دست می‌دهد. بسیاری از بانکها و موسسات مالی مبلغ سپرده ابتدایی را حداقل یک هزار دلار در نظر می‌گیرند و در دفعات، میزان برداشت و یا انتقال توسط شما را در یک دوره زمانی معین محدود می‌کنند.
حساب سپرده ثابت[۱۵] :
این نوع حساب در مقایسه با حساب پس انداز سود قابل ملاحظه‌ای را فراهم می‌کند و راهی با ریسک بسیار پایین برای سرمایه گذاری می باشد. وجوه شما تا حداکثر مبلغ یک صد هزار دلار به طور جداگانه در هر یک از موسسات مالی تضمین می‌گردد. شما توافق می‌کنید تا وجه خود را در حساب برای مدت معین نگاه دارید. هر چه این مدت زمان مورد توافق بیشتر باشد سود تعلق گرفته به حساب شما بیشتر خواهد بود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...