پس از اینکه پژوهشگر روش تحقیق خود را مشخص کرد و با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب ، داده های مورد نیاز را برای آزمون فرضیه های خود جمع آوری کرد اکنون نوبت آن است که با بهره گیری از تکنیک های آماری مناسبی که با روش تحقیق، نوع متغیر ها و….سازگاری دارد داده های جمع آوری شده را دسته بندی و تجزیه و تحلیل نماید و در نهایت فرضیه هایی که تا این مرحله او را در تحقیق هدایت کرده اند، در بوته آزمایش قرار دهد و تکلیف آنها را روشن کند و سرانجام بتواند پاسخی (راه حلی) برای پرسشی که تحقیق، تلاشی سیستماتیک برای به دست آوردن آن دارد بیابد (خاکی،۱۳۸۷: ۳۰۳-۳۰۴).
پایان نامه - مقاله - پروژه
در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش آمار توصیفی و همچنین آمار استنباطی استفاده شده است.
آمار توصیفی: در بخش آمار توصیفی از فراوانی، درصد فراوانی و میانگین برای توصیف نمونه کمک گرفته شده است.
آمار استنباطی : در بخش آمار استنباطی از آزمون‌های زیر استفاده شد:
آزمون کولموگروف-اسمیرنف به منظور بررسی نرمال بودن مولفه ها در جامعه آماری
از آزمون میانگین یک جامعه‌ی آماری برای بررسی وضعیت هوش معنوی و هر یک از مولفه های آن در میان کارکنان
از آزمون فریدمن هم برای رتبه‌بندی مولفه های هوش معنوی
آزمون آنووا یا تحلیل واریانس یک عاملی به منظور تحلیل و مقایسه تفاوت مولفه های هوش معنوی کارکنان در مراکز آموزشی فرهنگی منتخب
آزمون تعقیبی شفه: درصورتی که نتایج آزمون آنووا تفاوت معنی دار را نشان دهد ازاین آزمون برای نشان دادن تفاوت استفاده می گردد.
آزمون تحلیل عاملی
در ادامه توضیحات مختصری در خصوص هر یک از آزمون های آماری ارائه شده است:
۳-۹-۱) آزمون فریدمن:
یکی از آزمون‌های معروف ناپارامتری، آزمون فریدمن می باشد. در صورتی که نوعی وابستگی بین گروه های مختلف وجود داشته باشد، می توان از این آزمون برای رتبه‌بندی گروه های مختلف استفاده کرد.
آزمون فریدمن مشابه (طرح اندازه گیری‌های مکرر یک نمونه ای ) یا (تحلیل واریانس دو عامله طبقه بندی) می‌باشد. این آزمون زمانی کاربرد پیدا می‌کند که شما بخواهید نظرات یک گروه را در چند زمینه مورد بررسی قرار دهید و بر اساس نظرات افراد این گروه، اولویت هر کدام از موارد را بر اساس رتبه بندی معنی دار(یا گرایشات معنادار افراد به هر کدام از متغیرها ) مشخص نمایید. به عبارت دیگر فریدمن این فرضیه صفر را می‌آزماید که K متغیر همبسته از یک جامعه مشابه می‌آیند. برای هر موقعیت k متغیر از ۱ تا k طبقه بندی می‌شود.
۳-۹-۲) آزمون میانگین یک جامعه‌ی آماری
آزمونt ، توزیع یا در حقیقت خانواده‌ای از توزیع ها است که با بهره گرفتن از آنها فرضیه‌هایی را در باره نمونه در شرایط جامعه ناشناخته است، آزمون می‌کنیم. اهمیت این آزمون (توزیع) در آن است که پژوهشگر را قادر می‌سازد با نمونه‌های کوچکتر (حداقل ۲ نفر) اطلاعاتی در باره جامعه بدست آورد. آزمون t شامل خانواده‌ای از توزیعها است (برخلاف آزمون z) و اینگونه فرض می‌کند، که هر نمونه‌ای دارای توزیع مخصوص به خود است، که شکل این توزیع از طریق محاسبه درجات آزادی (Degrees of Freedom) مشخص می‌شود. به عبارت دیگر توزیع t تابع درجات آزادی است و هر چه درجات آزادی (d.F) افزایش پیدا کند به توزیع طبیعی نزدیکتر می‌شود. هرچه درجات آزادی کاهش یابد، پراکندگی بیشتر می‌شود. خود درجات آزادی نیز تابعی از اندازه نمونه انتخابی هستند. هر چه تعداد نمونه بیشتر باشد بهتر است. از آزمون t می‌توان برای تجزیه و تحلیل میانگین در پژوهش‌های تک متغیری یک گروهی و دو گروهی و چند متغیری دو گروهی استفاده کرد.
۳-۹-۳) تحلیل عاملی تأییدی: در تحلیل عاملی تأییدی محقق مطالعه خود را بر مبنای ساختار عاملی از پیش تعیین شده دنبال میکند و درصدد است تا صحت و سقم ساختار عاملی مجموعه‌ای از متغیرهای مشاهده شده را مورد آزمون قرار دهد. این تکنیک به محقق اجازه میدهد تا این فرضیه را که بین متغیرهای آشکار و سازه های نهفته رابطه وجود دارد را مورد بررسی قرار دهد. بنابراین بر اساس این تکنیک محقق ابتدا باید از طریق بررسی تئوری‌ها و مطالعات قبلی و با بهره‌گیری از دیدگاه‌های خود ابتدا به تدوین مدل نظری اقدام کند تا در عمل بتواند آن را به محک تجربه زند. در واقع این روش اجازه می‌دهد تا محقق به آزمون فرضیات مربوط به یک ساختار عاملی خاص بپردازد.
۴-۱) مقدمه
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده ها
در فصول گذشته تئوریها، ادبیات و مباحث مربوط به روش تحقیق را بیان گردید. از آنجا که تجزیه و تحلیل اطلاعات از اصلی ترین و مهمترین بخشهای تحقیق محسوب می شود، در این فصل به تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه پرداخته می شود. در این فصل داده های خام با بهره گرفتن از نرم افزارهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختیار استفاده کنندگان قرار می‌گیرد. این فصل شامل دو بخش اصلی است : (۱) آمار توصیفی (۲) آمار استنباطی .
در بخش آمار توصیفی به بررسی متغیرهای جمعیت شناختی تحقیق شامل سطح تحصیلات، پراکندگی پاسخ دهندگان بر حسب سازمان موردبررسی و سابقه کار پرداخته می شود.
در بخش آمار استنباطی از آزمون کولموگروف-اسمیرنف، میانگین یک جامعه آماری و آزمون فریدمن و آزمون تحلیل عاملی و آزمون آنووا و وآزمون تعقیبی شفه استفاده خواهد شد .
۴-۲) تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها
۴-۲-۱) توزیع فراوانی پاسخ دهندگان در سازمان های هدف
جدول ۴-۱ : توزیع فراوانی افراد بر حسب سازمان مورد بررسی

 

درصد فراوانی تجمعی درصد فراوانی فراوانی نام سازمان
۰/۴۵% ۰/۴۵% ۹۴ جامعه المصطفی
۱/۶۵% ۱/۲۰% ۴۲ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
۶/۸۵% ۶/۲۰% ۴۳ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...