-درخواستهای خود را از شنونده طرف مقابل (با صدای خوش)بیان می کنند.
-از استراتژیهای پیچیده چون تاثیر غیر مستقیم برای رسیدن به اجماع استفاده می کنند.
دانلود پایان نامه
ب:ارتباطات (Communication)
ارسال پیامهای واضح و مطمئن برای مخاطبان است.افرادی که دارای این شایستگی هستند:
-در ارسال و دریافت علایم هیجانی برای روشن کردن پیامشان موثرند.
-با موضوعات مشکل برخورد و مقابله صریح می کنند.
-ارتباطات باز را تشویق و ترویج می کنند و اخبار بد را مثل اخبار خوب پذیرا هستند.
ج:رهبری (Leadership)
روحیه بخشی و راهنمایی افراد و گروههاست.افرادی که دارای این شایستگی هستند:
-دارای قدرت بیان و برانگیختن اشتیاق برای یک چشم انداز و ماموریت مشترک هستند.
-در صورت نیاز افراد به راهنمایی و هدایت ، بدون توجه به موقعیت ، پیشگام هستند.
-از طریق الگو و نمونه افراد را هدایت و رهبری می کنند.
د:شتاب دهنده تغییر (Change Catalyst)
اعمال مدیریت تغییر است.افرادی که دارای این شایستگی هستند:
-الگوی تغییر مورد نیاز دیگران می باشند.
-طرفدار تغییر و مشارکت دیگران در فعالیتهای خود هستند.
-نیاز به تغییر و حذف موانع را تشخیص می دهند.
ه:مدیریت تضاد (Conflict Management)
مذاکره و حل اختلاف نظرها و تضادهاست.افرادی که دارای این شایستگی هستند:
-بحث و مذاکره و گفتگوی آزاد را تشویق می کنند.
-راه حلهای برد – برد را سازماندهی می کنند.
-افراد ناسازگار و موقعیتهای تنش زا را با دیپلماسی و تدبیر مدیریت می کنند.
و:ایجاد تعهد (Building Bonds)
پرورش روابط موثر است . چنین افرادی :
-شبکه های غیر رسمی گسترده را پرورش می دهند و حفظ می کنند.
-روابطی را که دارای منافع دو طرفه هستند ، بررسی می کنند.
-توانایی ایجاد حس تفاهم و حفظ و نگهداری افراد در گروه را دارند.
ز:همکاری و مشارکت
کار کردن با دیگران در جهت اهداف مشترک است . چنین افرادی :
-جو همکاری دوستانه را ارتقا می دهند.
-در تاکید بر وظیفه و توجه به روابط توازن دارند.
-دارای حس همکاری ، سهیم شدن در اطلاعات و منافع مشترک هستند.
ح:شایستگی تیمی (Team Capabilities)
ایجاد هم افزایی گروهی برای پیگیری تحقق اهداف جمعی است.
چنین افرادی :
-نظر همه اعضا را برای مشارکت مشتاقانه و فعال جلب می کنند.
-از گروه و اعتبار آن حمایت می کنند.
-ایجاد هویت تیمی می کنند و دارای احساس همبستگی ، روحیه گروهی و تعهد هستند.
نمودار۲-۶ : مدل مفهوم شایستگیهای گلمن[۵۰]( متغیرهای هوش هیجانی)(کی یرستد،۱۹۹۹ :۷۶)
۲-۱-۲۱-۵-دیدگاه بار-آن در هوش هیجانی
بار-آن ، هوش هیجانی را مجموعه ای از تواناییها ، قابلیت‌ها و مهارتها می داند که فرد را برای سازگاری موثر با محیط و کسب موفقیت در زندگی تجهیز می کند.وی هوش هیجانی را عامل مهمی در توانمندیهای افراد برای کسب موفقیت در زندگی تلقی می کند و آن را با سلامت هیجانی در ارتباط مستقیم می داند.بار-آن برای اولین بار بهره هیجانی (EQ) را در برابر هوش بهر (IQ) که اصطلاح شناخته شده و مقیاسی برای سنجش هوش شناختی است ، مطرح کرد و از سال ۱۹۸۰ به تدوین پرسشنامه بهره هیجانی و توصیف کمی هوش غیر شناختی پرداخت.هدف او پاسخ دادن به این سوال مهم بود که چرا برخی از افراد از توان هیجانی بهتری برخوردار و در زندگی موفق ترند.وی در نهایت به این نتیجه رسید که هوش شناختی تنها شاخص عمده برای پیش بینی موفقیت فرد نیست .
مدل بار-آن دارای ۵ مولفه :
درون فردی(Interpersonal Components) ، سازگاری(Adaptability Components)،خلق و خوی عمومی(General Components) میان فردی(Between Personal Components) و مدیریت تنیدگی(Stress Management Components) با پانزده عامل به شرح ذیل است :
۱- مولفه های درون فردی :
توانایی اشخاص را در آگاهی از هیجانها و کنترل آنها مشخص می کند .
این مولفه شامل پنج عامل ، خودآگاهی هیجانی ، خود ابرازی ( جرات مندی ) ، عزت نفس ، خودشکوفایی و استقلال است.
۲- مولفه های سازگاری :
این مولفه شامل سه عامل ، واقع گرایی ، انعطاف پذیری و حل مساله است.
۳- مولفه های خلق و خوی عمومی :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...