این روش در سال ۱۹۹۷ در یک کارگاه مرکز ملی تحقیقات مهندسی زلزله منتشر شد. این روش شاخص نوع رفتار خاک( IC )را به کار می گیرد. یک روش تکراری به کارگرفته شده برای یافتن( IC ) تصحیح شده وجود دارد که همین باعث می گردد که این روش، روش طاقت فرسائی برای محاسبات دستی باشد اما برای استفاده از برنامه های کامپیوتری روش ساده ای است اول از همه ( IC )تصحیح شده با روش تکراری در مرحله یک محاسبه می شود در مرحله ۲ مقاومت صفحه ای کوچک تصحیح شده محاسبه می گردد. در مرحله سوم مقاومت کوچک تصحیح شده برای مقدار ریزدانه موجود در ( IC ) تصحیح می شود. فاکتور تصحیح محتویات ریزدانه به نوع شاخص رفتار خاک بستگی دارد. در مرحله ۴ نیز تعیین می شود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
مرحله ۱) روند محاسبه شاخص نوع رفتار خاک Ic
توان تنش) n (برای Q در فرمول زیر بستگی به نوع خاک دارد. بنابراین یک فرایند با روند تکراری مورد نیاز است، جهت محاسبه Ic و n یا نوع خاک می توان با بهره گرفتن از چاه گمانه نزدیک به چاله های CPT حدس زده شود. مقدار توان n از ۰/۵برای خاک های دانه ای و ۱ برای خاکهای رسی متغیر است. در محاسبات برنامه ای با فرض اینکه خاک رس است محاسبات شروع می شود. (توان تنش (n=1) محاسبات زیر را ببینید) جهت محاسبه Ic با بهره گرفتن از فرمولهای زیر داریم.
۴-۱۲
۴-۱۳
۴- ۱۴
اندازه مقاومت صفحه کوچک (نوک)
: اندازه اصطکاک دیواره
:تنش سربار قائم کل
تنش سربار قائم موثر
:Q مقاومت صفحه ی کوچک نرمال شده
: ضریب اصطکاک دیواره
اگر خاک احتمالا رسی بوده و فرض درست بوده است در این حالت خاک ما یا خاک رسی قوی است و یا اینکه غنی از خاک رس است و یا اینکه پلاستیک است برای جاری شدن در این حالت مرحله دو را بایستی انجام داد.
اگر باشد فرض اولیه ما در مورد Ic غلط بوده و بایستی دوباره محاسبات بالا را بایستی انجام داد در این حالت n را برابر ۰/۵ گرفته و ضروریست محاسبات برای Q و Ic تکرار گردد.
اگر در محاسبه مجدد فرض اولیه درست بوده و خاک احتمالا غیر پلاستیک و دانه ای است و بایستی سراغ مرحله ۲ رفت.
اگر در محاسبه مجدد باشد این نشان دهنده فرض اشتباه بوده و خاک احتمالا سیلتی است و IC بایستی دوباره با بهره گرفتن از فرمول بالا محاسبه گردد و در این حالت n=0/7 که مشخصه برای خاک سیلتی است.
( توان تنش برای خاک های سیلتی)
مرحله ۲) مقاومت صفحه کوچک نرمال شده
مقاومت صفحه کوچک تصحیح شده با فرمول زیر محاسبه می گردد.
۱۵-۴
ط
که
n : برابر است با توان به کار رفته (n) در فرمول برای Ic در مرحله اول
: qc مقاومت صفحه کوچک اندازه گیری شده
CQ : برای مناطق کم عمق نبایستی بیشتر از ۷/۱باشد .
: فشار سربار قائم موثر
مرحله ۳ : تصحیح ریزدانه مقاومت کوچک صفحه ای :
از آنجائیکه منحنی روانگرائی بر مبنای ماسه تمیز است مقاومت صفحه کوچک تصحیح شده بایستی باز هم برای محتویات ریزدانه تصحیح شود. مقاومت نفوذپذیری نرمال شده برای ماسه با رس و یا سیلت توسط مقدار ماسه تمیز معادل با بهره گرفتن از رابطه زیر تصحیح گردد.
۱۶-۴
که:
رابطه ۴-۱۷
۴-۱۷
مرحله ۴ ) محاسبه
در مقابل منحنی روانگرائی مقاومت صفحه کوچک تصحیح شده CPT ( مطابق شکل ۴-۴ ) با تقریبی از فرمول زیر محاسبه می گردد.
شکل۴- ۴-منحنی به دست آوردن ضریب مقاومت روانگرائی
اگر کمتر از ۵۰ باشد از رابطه ۴-۱۸ به دست می آید.
۴-۱۸
اگر مابین ۵۰ و ۱۶۰ باشد از رابطه ۴-۱۹ به دست می آید.
۴-۱۹
روند کلی عامل تعیین نسبت عامل مقاومت براساس داده های CPTو مطابق با پیشنهاد به طور خلاصه و گام به گام در شکل ۴-۵ آمده است.
توان تنش در حالتهای مختلف ) ۱و ۵/۰و ۷/۰ (برای Q بستگی به نوع خاک دارد. بنابراین یک فرایند با روند تکراری مورد نیاز است، جهت محاسبه Ic و توان متناسب یا نوع خاک می توان با بهره گرفتن از چاه گمانه نزدیک به چاله های CPT حدس زده شود. مقدار توان Q از ۵/۰ برای خاک های دانه ای و ۱ برای خاکهای رسی متغیر است. این محاسبات بیشتر توسط برنامه های کامپیوتری با یک روند تکراری صورت می گیرد، در این محاسبات با فرض اینکه خاک رس است محاسبات شروع می شود.(توان تنش یک در نظر گرفته شده است).
CPT
شاخص خاک در این محدوده بیانگر رس است
شکل۴- ۵- روندنمای تعیین نسبت مقاومت تناوبی براساسCPT با پیشنهاد().
۴-۴- تصحیح مربوط به تنش سربار برای به دست آمده بر مبنای تستهای نفوذ استاندارد و نفوذ مخروط
تصحیح شده برای تنش سربار قائم از دو روش تست استاندارد و تست نفوذ مخروط بر طبق روش زیر به دست می آید.
۴-۲۰
: فاکتور تصحیح برای تنش برشی اولیه که برابر با ۱ است. در سال ۱۹۹۷ مرکز ملی تحقیقات مهندسی زلزله، گروهی که در همین زمینه تحقیق می کردند، نتیجه گرفتند که استفاده از در عملیات مهندسی زمین لرزه های ژئوتکنیکی توصیه نمی شود.
: فاکتور تصحیح برای تنش سربار که در شکل ۴-۶ داده شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...