۵-راهکارها و تدابیر کاهش تحریک پذیری در پیشگیری از وقوع قتل عمدی در شهر کرمانشاه مؤثر
می باشد.
۳-۳- شناسایی متغیرهای مستقل و وابسته:
۳-۳-۱- متغیر مستقل: پیشگیری وضعی
پیشگیری وضعی شامل مجموعه اقدامات و تدابیری است که به سمت تسلط بر محیط و شرایط پیرامونی جرم (وضعیت مشرف بر جرم) و مهار آن متمایل است. این امر از یک سو، از طریق کاهش وضعیت‌های ما قبل بزهکاری، یعنی وضعیت‌های پیش جنایی که وقوع جرم را مساعد و تسهیل می‌کند، انجام می‌شود و از سوی دیگر، با افزایش خطر شناسایی و احتمال دستگیری بزهکاران، از وقوع جرم جلوگیری می‌کند. بنابراین پیشگیری وضعی، بیشتر با حمایت از آماج‌های جرم و نیز بزه دیدگان بالقوه و اعمال تدابیر فنی،‌ به دنبال پیشگیری از بره دیدگی افراد یا آماج‌ها در برابر بزهکاران است که در نهایت و به طور مستقیم منجر به کاهش بزهکاری می‌شود. در صورتی که پیشگیری اجتماعی به طور مستقیم در مقام جلوگیری از تبدیل شدن بزهکاران بالقوه به بزهکاران بالفعل است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
متغیر مستقل این تحقیق یعنی پیشگیری وضعی در قالب چهارچوب مفهومی کلارک شامل پنج تکنیک به شرح ذیل می‌باشد:

 

    1. افزایش تلاش و زحمت ارتکاب جرم

 

    1. افزایش خطرهای قابل پیش‌بینی جرم

 

    1. کاهش منافع قابل پیش‌بینی جرم

 

    1. کاهش تحریک مرتکب جرم

 

    1. حذف بهانه موجود برای رسیدن به جرم

 

۳-۳-۲- متغیر وابسته:
قتل عمدقتل عمد به مواردی اطلاق می‌شود که قاتل با انجام کاری قصد کشتن شخص معینی یا فرد یا افراد غیرمعینی از یک جمع را داشته باشد، خواه آن کار کشنده باشد خواهد نباشد وی در عمل سبب قتل می‌شود (ماده ۲۰۶- قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۶۹)
۳-۴- جامعه آماری:
در این پژوهش جهت بررسی وضعیت پیشگیری وضعی در وقوع قتل عمد در سطح شهر کرمانشاه از دو گروه ۱٫ کارشناسان انتظامی و ۲٫ کارشناسان امر قضا بهره گرفته شده که در حوزه‌ی کارشناسان انتظامی جامعه آماری شامل کارشناسان شاغل در فرماندهی انتظامی شهر کرمانشاه و رؤسای کلانتری که دارای سابقه کار اجرایی بوده و در طول خدمت به طور مستمر با وقوع قتل عمد در ارتباط بوده‌اند و از تجربه کافی در این زمینه برخوردارند استفاده شد و در حوزه کارشناسان قضا سعی گردید از نظرات وکلای پایه یک و همچنین قضات و اساتید دانشگاه بهره گرفته شود.
۳-۵- نمونه و روش نمونه‌گیری:
چون حجم یا اندازه اکثر جوامع تحقیقی بسیار بزرگ است اندازه‌گیری ویژگی مورد پژوهش برای تک‌تک افراد جامعه غیر ممکن است بنابراین کافی است تا نمونه‌ای از جامعه انتخاب و اندازه‌گیری شود و براساس یافته‌های حاصل از نمونه، این نتایج به کل جامعه تعمیم داده شود. «نمونه عبارت است از زیرجامعه‌ای که از کل جامعه انتخاب می‌شود و معرف آن است و در واقع نمونه نماینده جامعه‌ی مورد مطالعه است» (دلاور،‌۱۳۸۵).
لذا در این تحقیق از نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شد، چرا که در نمونه‌گیری تصادفی ساده به هر یک از افراد جامعه احتمال مساوی داده می‌شود تا در نمونه انتخاب شود. به عبارت دیگر اگر از حجم افراد جامعه N و حجم نمونه را n فرض نماییم احتمال انتخاب هر فرد جامعه در نمونه مساوی A/N است.
۳-۵-۱- حجم نمونه
برای به دست آوردن حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد که ۶۰ نفر به عنوان حجم نمونه و به صورت تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه‌ها بر روی آنها اجرا گردید.

پیش فرضها: ضریب اطمینان=۹۵%‌
۵/۰=p=q
D=0/1
Z=1/96
N=300
۳-۶- قلمرو تحقیق:
۳-۶-۱- قلمرو موضوعی:
قلمرو موضوعی این تحقیق تأثیر پیشگیری وضعی بر وقوع قتل عمد در شهر کرمانشاه می‌باشد.
۳-۶-۲- قلمرو زمانی:
دوره زمانی این تحقیق سال ۸۶ تا ۹۱ می‌باشد.
۳-۶-۳- قلمرو مکانی:
محدوده مکانی این تحقیق در شهرستان کرمانشاه می‌باشد.
۳-۷- ابزار جمع‌ آوری اطلاعات
با توجه به ماهیت و روش تحقیق در پژوهش حاضر جهت گردآوری داده‌ها از ابزار «پرسشنامه» استفاده گردیده است. پرسشنامه به عنوان یکی از متداول‌ترین ابزار جمع‌ آوری اطلاعات در تحقیقات پیمایشی مجموعه‌ای از پرسش‌ هدف مدار است که با بهره‌گیری از مقیاس‌های گوناگون، نظر، دیدگاه و بینش یک فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار می‌دهد.
پرسشنامه این تحقیق به دو صورت تهیه گردیده است که شامل موارد ذیل می‌شود:

 

    1. مقدمه: (شامل معرفی موضوع تحقیق و درخواست همکاری از پاسخگویی)

 

۲٫سوالات عمومی: (شامل: سمت یا رتبه، سن، جنس، شغل، سابقه خدمت، میزان تحصیلات)

 

    1. سوالات اختصاصی که شامل گویه‌های تأثیرگذار در کاهش منافع قابل پیش‌بینی اعمال خشونت‌آمیز، کاهش تحریک مجرمان، افزایش تلاش و زحمت ارتکاب جرم، افزایش خطرهای پیش‌بینی جرم و حذف بهانه‌های موجود در ارتکاب قتل می‌باشند.

 

برای پاسخ به سوالات نیز با بهره گرفتن از طیف لیکرت گزینه،‌ خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم در نظر گرفته شده است.
همچنین برای تهیه و تدوین فصل ادبیات و مباحث نظری تحقیق از روش کتابخانه‌ای بهره گرفته شد که در این زمینه از منابع فارسی، کتب ترجمه شده و متون، مجلات، مقالات، روزنامه‌ها و سایر تحقیقات و پایان‌نامه‌های مختلف و فضای مجازی استفاده شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...