منابع تحقیقاتی برای نگارش پایان نامه ارائه چارچوب مدیریت دانش در سازمان های دانش محور ... |
طبقه بندی دانش ضمنی و صریح به طور گستردهای پذیرفته شده است. اگرچه طبقه بندیهای مختلفی از دانش وجود دارد که از درک ظرافتهای عمیق بعد ضمنی صریح اجتناب میکنند. تعدادی دانش را به عنوان دانش اظهاری (دانش درباره یا دانش ناشی از آگاهی)، دانش روشی (دانش چگونگی)، سبب (دانش چرایی)، شرطی (دانش چه زمانی) و رابطهای (دانش با چه) طبقهبندی میکنند. یک روش واقعبینی در طبقهبندی دانش سعی در شناسایی انواع دانش مفید برای سازمان میباشد. دانش درباره مشتریان، محصولات، فرایندها و رقبا که میتواند شامل بهترین رویهها، دانش چگونگی و قوانین ذهنی، الگوها، کدهای برنامهنویسی، فرایندهای تجاری و مدلها معماری، فناوری و چارچوبهای کسب و کار، تجربههای پروژه و ابزارهای مورد استفاده برای اجرای فرایندها از قبیل چک لیستها و مطالعات میباشد.
درک مفاهیم دانش و انواع آن بسیار مهم است زیرا توسعه نظری حوزه مدیریت دانش تحت تأثیر انواع متفاوت دانش میباشد. علاوه بر اینکه شناسایی انواع دانش میتواند ما را در طراحی سیستمهای مدیریت دانش مورد نظر و جریان آن یاری نماید. جدول شماره ۲-۱ انواع دانش را به طور خلاصه بیان میکند.
جدول ۲-۱- انواع دانش (Alavi & Leidner, 2001 )
مثال | تعاریف | انواع دانش |
بهترین وسایل برخورد با مشتری خاص عقیدههای افراد درباره روابط علت و معلولی مهارتهای جراحی |
دانشی که ریشه در فعالیتها، تجربه و درگیری در یک محیط خاص دارد مدلهای ذهنی دانستن چگونگی قابلیت کاربرد به کار خاص |
ضمنی ضمنی شناختی ضمنی فنی |
دانش درباره مشتریان عمده در یک منطقه | دانش عمومی و تولید شده | صریح |
بصیرتی که از پروژههای تکمیل شده به دست میآید | دانش ایجاد شده به وسیله فرد یا به ارث گذاشته شده در فرد | فردی |
معیارهایی برای روابط درون گروهی | دانش ایجاد شده به وسیله جمع یا به ارث گذاشته شده از فعالیتهای گروهی | اجتماعی |
چه دارویی برای بیمار مناسب است | دانش درباره | اظهاری |
چگونه یک داروی خاص را استفاده کنیم | دانستن درباره چگونگی | روشی |
درک چرایی عملکرد دارو |
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-16] [ 03:24:00 ق.ظ ]
|