(۸۹/۶)

 

۷۸
(۲۴/۷)

 

۹۳/۷۷
(۳/۷)

 

 

 

داده ها بر اساس میانگین(SD) هستند.نتایج تحلیل واریانس با اندازه های مکرر تفاوت معنی داری را در انرژی دریافتی، پروتین، کربوهیدرات و چربی بین آزمودنیها نشان داد. همچنین مقایسه میانگین ها نشان داد که این تفاوتها در میان آزمون و پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون ایجاد شده است این درحالی است که تفاوت پس آزمون ومیان آزمون در بین آزمودنیها معنی دار نبود.اما مقایسه بین گروهی فقط برای انرژی دریافتی در میان آزمون وپس آزمون در مقایسه با گروه کنترل معنی دار بود(P<0.05). پیش=پیش آزمون پس=پس آزمون میان= میان آزمون * نشان دهنده تفاوت معنی دار در بین گروه ها تمرین با گروه کنترل در میان ازمون و پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون
پایان نامه - مقاله - پروژه
میانگین انرژی دریافتی آزمودنی ها در میان آزمون و پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون تفاوت معنی داری نشان داد(P=.001). در مقایسه با گروه کنترل آزمودنیهای گروه های تمرین در میان آزمون و پس آزمون انرژی دریافتی بیشتری را از طریق یادآوری رژیم غذایی گزارش کردند(P=.001). اما مقایسه بین انرژی های دریافتی گروه های تمرین با همدیگر تفاوت معنی داری را در میان آزمون و پس آزمون نشان نداد(P>.05). مقدار پروتین، کربوهیدرات و چربی دریافتی آزمودنیها در میان آزمون و پس آزمون افزایش یافت. اما در گروه های تمرین علی رغم افزایش مقادیر دریافتی کربوهیدرات، چربی وپروتین در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنی داری به ترتیب(p=.231وP=.247وP=.657) مشاهده نشد.
۴-۶-نتایج تاثیر تمرینات مقاومتی با شدتهای مختلف روی ویژگیهای فیزیکی آزمودنیها
در پایان هشت هفته دوره پژوهش در بین گروه ها تفاوت معنی داری در میانگین وزن(P=.367)، BMI(P=.301)وWHR(P=.392) مشاهده نشد. اگر چه میانگین وزن و BMI در میان آزمون نسبت به دیگر گروه ها در گروه تمرین ۱ افزایش یافت، اما این افزایش از لحاظ آماری معنی دار نبود. در مقایسه با پیش آزمون در میان آزمون میانگین درصد چربی بدن آزمودنیها .۶۹ کاهش یافت(P=.001). همچنین اختلاف میانگینهای پس آزمون و پیش آزمون و پس آزمون و میان آزمون به ترتیب کاهش(۱۰٫۰۲وP=.001) و (۱٫۷۲وP=.001) را نشان داد. با مقایسه میانگین درصد چربی بدن در بین گروه ها مشخص شد که در مقایسه با گروه کنترل در گروه های تمرین کاهش معنی داری ایجاد شده است(p=.009) همچنین مشخص گردید که بیشترین کاهش در گروه تمرین ۱(p=.018)بوده است. نمودار درصد تغییرات متغییرهای آنتروپومتریک در پیوست (د) نشان داده شده است.
۴-۷- نتایج تاثیر تمرینات مقاومتی با شدتهای مختلف روی نشانگران آنزیمی و غیر آنزیمی
بعد از ۸ هفته تمرینات مقاومتی با شدتهای مختلف مشخص شد که در بین آزمودنیها تفاوتهای معنی داری در آنزیمهای(ALT،AST،ALP،GGT) وجود دارد(p<0.05). مقایسات دو بدو نشان داد که آنزیمهای ALT،AST وGGT در میان آزمون در مقایسه با پیش آزمون، در پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون ودر پس آزمون در مقایسه با میان آزمون کاهش معنی داری یافته اند(p<.05). ALP در میان آزمون در مقایسه با پیش آزمون تغییر معنی داری نشان نداد(P>.05) اما در مقایسه با پیش آزمون در پس آزمون و در پس آزمون در مقایسه با میان آزمون به طرز معنی داری کاهش یافت(p<.05). بین آزمودنیها تغییرات معنی داری در میان آزمون و پس آزمون نسبت به خط شروع پژوهش درTB، ALB و نسبت AST به ALT مشاهده نشد(P>.05). آنالیز های بین گروهی نشان داد که در آنزیمهای ALT، AST و GGT تفاوت معنی داری بعد از پایان پژوهش وجود دارد(P<.05). در مقایسه با گروه کنترل در همه گروه های تمرین در این آنزیمها کاهش مشاهده شد اما این کاهش ها فقط در گروه تمرین۱ برای آنزیمهای ALT وGGTمعنی دار بود به ترتیب(p=.05 و p=.044). AST در گروه تمرین۱ (p=.007) و در گروه تمرین۲ (p=.044) به طرز معنی داری کاهش یافت. در مقایسه با پیش آزمون تغییرات معنی داری در ALP، نسبت AST به ALT ،ALB، TB در پس آزمون بین گروه ها مشاهده نشد(P>.05). جدول۴-۶ این بررسیها را نشان می دهد.
جدول۴-۶ تغییرات مشاهده شده در نشانگران آنزیمی و غیر آنزیمی عملکرد کبد بعد از ۸ هفته تمرینات مقاومتی با شدتهای مختلف در آزمودنیهای مورد مطالعه

 

 

متغییر

 

گروه

 

پیش

 

میان

 

پس

 

Pزمان

 

Pگروه

 

P زمان×گروه

 

 

 

ALT(u/l)

 

کنترل

 

(۹۲/۱۵)۸۷/۴۹

 

(۲۱/۱۵)۶۲/۴۹

 

(۷۷/۱۴)۱۲/۴۹

 

۰۰۱/۰*

 

۰۵/۰*

 

۰۰۱/۰*

 

 

 

تمرین۱

 

(۲۲/۱۵)۱۲/۵۰

 

(۲۸/۳)۷۵/۳۵

 

(۰۶/۱)۲۳

 

 

 

تمرین۲

 

(۰۵/۱۱)۷۵/۵۱

 

(۳۸/۱)۲۵/۳۶

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...