*۷۴/۱±۳۰/۳۱

 

*۷۳/۱±۹۰/۱۰

 

 

 

گراس یکساله

 

 

 

ns49/0±۵۶/۸

 

ns33/0±۴۸/۷

 

 

 

*۸۱/۰±۲۷/۱۴

 

*۴۶/۰±۲۷/۱۱

 

 

 

گراسچندساله

 

 

 

۰

 

*۴۶/۰±۳۲/۰

 

 

 

۰

 

۲۵/۴±۴۸/۳

 

 

 

درختچه

 

 

 

*۱۸/۰±۷۴/۲۰

 

*۲۱/۰±۹۹/۱۳

 

 

 

*۵۱/۰±۱۱/۷۳

 

*۹۴/۰±۱۲/۷۸

 

جمعکل

 

 

 

داده ها میانگین ± انحراف استاندارد از میانگین هستند.
*معنیدار بودن تفاوت میانگین در سطح ۵ درصد را نشان میدهد.
ns عدم معنیداری تفاوت میانگین را نشان میدهد.
۴-۵-۱- بررسی اثر آتش بر تاجپوشش فرمهای رویشی
۴-۵-۱-۱- بررسی اثر آتش بر درصد تاجپوشش فوربهای یکساله
نتایج حاصل از آمار نشان میدهد که درصد تاجپوشش فوربهای یکساله از ۴۵/۱۱ درصد در متر مربع منطقه شاهد به ۸۵/۵ درصد در منطقه آتشسوزی میرسد.
۴-۵-۱-۲- بررسی اثر آتش بر درصد تاجپوشش بوتههای خشبی
بر اساس آمار مورد مطالعه درصد تاجپوشش گیاهان بوتهای خاردار از ۰۲/۳۵ به ۶۷/۳ درصد کاهش مییابد. در واقع آتشسوزی باعث کاهش درصد تاجپوشش گیاهان بوتهای خشبی میشود، چون این فرم رویشی نسبت شاخه به ریشه زیادی دارد، بنابراین درصد زیادی از تاجپوشش آن در معرض مستقیم آتشسوزی قرار دارد و تقریباً حدود ۱۱ درصد از تاج خود را از دست میدهد. حتی سه سال بعد از آتشسوزی این فرم رویشی نتوانسته به حالت قبلی خود بازگردد.
دانلود پروژه
۴-۵-۱-۳- بررسی اثر آتش بر درصد تاجپوشش فوربهای چندساله
فوربهای چندساله از ۹۹/۵ درصد در عرصه کنترل به ۰۲/۱۸ درصد در منطقه آتش میرسد. این افزایش ناشی از افزایش پایه های Picris strigosa و Centaurea virgata در منطقه آتش به دلیل مناسب شدن رشد برای آنها بعد از حذف بوتهها میباشد.
۴-۵-۱-۴- بررسی اثر آتش بر درصد تاجپوشش گندمیان یکساله
گندمیان یکساله نسبت به آتشسوزی مقاومت بیشتری از خود نشان دادند و بعد از آتشسوزی مقدار آن تقریباً ۸/۲ برابر شد. درصد تاجپوشش گندمیان یکساله از ۹/۱۰ به ۳۰/۳۱ درصد به طور میانگین رسید. گیاهانی مانند Bromus danthonia, Bromus tectorum, Heteranthelium, Aegilops cylindrica, Taeniatherum asperum, Stipa capensis از جمله گندمیان یکساله افزایش یافته در منطقه تیمار بودند.
۴-۵-۱-۵- بررسی اثر آتش بر درصد تاجپوشش گندمیان چندساله
نتایج مقایسه میانگین درصد تاجپوشش نشان میدهد که گراسهای چندساله از ۲۷/۱۱ درصد به ۲۸/۱۴% در منطقه تیمار میرسد. گندمیان چندسالهای شامل AgropayronFestuca ovinaPoa bulbosa و Bromus tomentellus از جمله گیاهانی هستند که بعد از آتشسوزی به درصد تاج‌پوشش خوبی ظاهر شدند، در مقابل گیاه Agrostis مقاومت کمتری نسبت به آتشسوزی از خود نشان دادند و درصدی از پوشش خود را از دست دادند.
۴-۵-۱-۶- بررسی اثر آتش بر درصد تاجپوشش درختچهها
در منطقه آتش فرم رویشی درختچه وجود نداشت ولی در منطقه شاهد تعدادی پایه Pronus با درصد تاج پوشش حدود ۴۸/۳ درصد مشاهده شد.
شکل ۴-۱- نمودار مقایسه میانگین درصد تاجپوشش گونه های گیاهی بر اساس فرم رویشی
همانطور که از نمودار بالا نیز پیداست میانگین تاجپوشش بوته خشبیها در منطقه کنترل بسیار زیاد بوده که بعد از آتشسوزی این مقدار بسیار کم و به ۶۷/۳ درصد میرسد. در مقابل درصد گراسهای یکساله، فوربهای چندساله و گراسهای چندساله به ترتیب در منطقه آتش افزایش مییابد.
۴-۵-۲- بررسی اثر آتش بر تراکم فرمهای رویشی چندساله
۴-۵-۲-۱- بررسی اثر آتش بر تراکم بوتههای خشبی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...