۱۷

 

۹۵

 

]۱۰۷[

 

 

 

بازده محصولات پس از جداسازی تعیین گردید.
با توجه به جدول ۳-۴ مشاهده می شود که ۲،۱- دی کتون ها با ۲،۱- فنیلن دی آمین ها در مجاورت کاتالیزگر MNPS@EDA-SO3H درحلال اتانول واکنش داده و مشتقات کوئینوکسالین ها را در بازده خوب و زمان کوتاه ایجاد کنند.
۳-۳-تهیه مشتقات بنزوتیازول از ۲- آمینو تیو فنول و بنزآلدهیدها با بهره گرفتن از کاتالیزگر MNPS@EDA-SO3H
همانطور که اشاره شد ترکیباتی با هسته ی تیازولی اهمیت فوق العاده ای در شیمی آلی و بیوشیمی دارند . از جمله این ترکیبات تیازولی، بنزوتیازول ها و مشتقاتش را می توان نام برد. بنزوتیازول ها ار اهمیت ویژه ای در خانواده ترکیبات هتروسیکل دارای گوگرد برخوردار هستند همچنین به عنوان ضدتومور، ضد مالاریا و ضدویروس می باشند. واکنش سنتز بنزوتیازول دارای دو محصول است، در روش سنتزی حاضر در ادامه ی روش های قبلی، روشی تک ظرف و ارزان جهت تهیه ی مشتقاتی از محصول تک استخلافی به صورت انتخابی ارائه می شود. به سبب اهمیت ترکیبات بنزوتیازول و مشتقات آن به دلیل خواص بیولوژیکی و دارویی شان، در این پروژه بر آن شدیم که بتوا­نیم با بهره گرفتن از کاتالیزگر مناسب تحت شرایط ساده تر، ترکیبات هتروسیکل مد نظر را تهیه کنیم. ما در این پروژه روش ساده برای سنتز مشتقات بنزوتیازول از واکنش ۲- آمینوتیوفنول با بنزآلدهید در مجاورت کاتالیزگر MNPS@EDA-SO3H ارائه دادیم. شرایط ملایم واکنش همراه با جداسازی و راندمان خوب از مزایای حائز اهمیت این پروژه می باشد.
دانلود پایان نامه
۳-۳-۱- بهینه سازی شرایط واکنش تهیه مشتقات بنزوتیازول از ۲- آمینو تیو فنول و بنزآلدهیدها با بهره گرفتن از کاتالیزگر MNPS@EDA-SO3H
سنتز تک ظرف بنزوتیازول از تراکم بین ۲- آمینو تیوفنول (۱)، آلدهیدهای آروماتیک (۲) با بهره گرفتن از (۰۳۲/۰ گرم) از نانو کاتالیزگر اکسید آهن اسیدی در حلال آب/اتانول در شرایط رفلاکس گزارش شده است(شمای ۳-۳)

(شمای ۳-۳)سنتز مشتقات بنزوتیازول از ۲-آمینو تیوفنول(۱) آلدهیدهای آروماتیک(۲)
۳-۳-۱-۲- انتخاب حلال مناسب
برای تعیین بهترین حلال واکنش بین ۲- آمینو تیو فنول (mmol 1) وبنزآلدهید(mmol 1) را در حلال های قطبی و غیرقطبی در مجاورت کاتالیزگر MNPS@EDA-SO3H مطابق روش کار بخش ۲-۶-۲ انجام شد و نتایج این بررسی ها در جدول ۳-۵ نشان داده شده است.
جدول ۳-۵-انتخاب حلال مناسب

 

 

ردیف

 

حلال

 

زمان(دقیقه)

 

بازده(%)

 

دما(C̊)

 

 

 

۱

 

دی اکسان

 

۶۰

 

۷۵

 

۱۰۰

 

 

 

۲

 

آب

 

۴۰

 

۷۰

 

۱۰۰

 

 

 

۳

 

آب/اتانول

 

۱۶

 

۹۶

 

۸۰

 

 

 

۴

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...