پایان نامه ها و مقالات تحقیقاتی – شکل ۲ -۱مدل نمایی یا مدل هنجاری حافظه اتکینسون و شیفیرین (۱۹۶۸)، برگرفته از بدلی ( ۱۹۹۹). – 1 |
فرایندهای کنترلی
تمرین
رمزگردانی
تصمیم ها
راهبردهای یادآوری
حافظه ی حسی
حافظه ی کوتاه مدت مدت
ذخیره حافظه مسلط
حافظه دراز مدت
برون داد پاسخ
شکل ۲ -۱مدل نمایی یا مدل هنجاری حافظه اتکینسون و شیفیرین (۱۹۶۸)، برگرفته از بدلی ( ۱۹۹۹).
در ادامه به برخی از ابزارهای معمول در سنجش حافظه بینایی میپردازیم.
۲-۴- آزمونهای سنجش حافظه دیداری
۲-۴-۱- آزمون بینایی بنتون
این آزمون یک وسیله تحقیقی و کلینیکی است که برای ارزیابی حافظه بینایی، درک بینایی و تواناییهای بینایی طراحی شده است. در این آزمون سه فرم موازی وجود دارد (C.D.E) که هر فرم شامل ۱۰ طرح میباشد و هر طرح نیز شامل یک یا چند شکل است. وقت لازم برای اجرای هر فرم نیز ۵ دقیقه میباشد ( چان و ناکایاما[۱۴۸]، ۲۰۰۰) شیوه اجرای مختلف برای بررسی حافظه و ادراک در این آزمون وجود دارد. اجرای A : در این روش هر طرح برای ۱۰ ثانیه به آزمودنی نشان داده می شود و پس از آن بلافاصله با سازهی حافظه توسط فرد صورت میگیرد. اجرای B : هر طرحی برای ۵ ثانیه به آزمودنی نشان داده می شود. سپس بازسازی حافظه بلافاصله توسط آزمودنی صورت میگیرد. اجرای C: در این اجرا، آزمودنی باید طرح را تا جایی که امکان دارد عین شکل اصلی ایجاد کند و کارت تا زمانی که آزمودنی مشغول انجام کار است در معرض دید آزمودنی قرار میگیرد. اجرای D: هر طرحی به مدت ۱۰ ثانیه به آزمودنی نشان داده می شود. آزمودنی باید بتواند تا ۱۵ ثانیه بعد از دیدن کارت تصویر را در ذهن خود نگه دارد و پس از این مدت تصویر را از حافظه خود بازسازی کند. قابل ذکر است که از بین ۴ روش اجرای مذکور، روش اجرای C ( کپی برداری ) برای ارزیابی ادراک بینایی است و سایر روش ها ( D.B.A) برای اندازه گیری حافظه بینایی استفاده می شود. نمره گذاری آزمون به دو روش نمرهگذاری بر حسب شمارش تعداد بازسازیهای صحیح و شمارش تعداد خطاها صورت میگیرد. همخوانی بین نمرات بسیار بالا است (r=095) و انتخاب روش و نوع نمره گذاری بر عهده پژوهشگر است زمانیکه مبنای نمره گذاری بر اساس شمارش تعداد خطاها صورت گیرد به طور کلی می تواند شامل ۶۴ خطای ویژه باشد. این خطاها در شش طبقهی اصلی دستهبندی شدهاند که شامل: حذف، تغییر شکل، درجا ماندگی، چرخش، جابجایی و خطای اندازه میباشد ( چمن آباد، معروضی و همکاران، ۱۳۹۲).
۲-۴-۲- آزمون بینایی کیم کاراد
برای جمع آوری داده های مربوط به حافظه بینایی میتوان از آزمون حافظه بینایی کیم کاراد استفاده کرد که دارای یک صفحه فلزی ۱۶ خانهای است. در هر خانه، بینایی وجود دارد و بین برخی از آن ها شباهتهایی دیده می شود. در ضمن یک صفحه فلزی ۱۶ خانهای سفید و ۱۶ قطعهی فلزی جداگانه نیز وجود دارد که روی هر یک از آنها یکی از تصاویر صفحهی فلزی مصور، رسم شده است. آزمودنی به مدت یک دقیقه به صفحهی فلزی تصویر نگاه می کند و سپس ۱۶ قطعهی مجزا را در جاهای مناسب قرار میدهد. به آزمودنی بر حسب قطعاتی که درست چیده است، تعداد قطعاتی که جهت آنها غلط است و تعداد قطعاتی که جای آنها غلط است، نمرهای تعلق میگیرد ( خیر الدین ، حکمتی و همکاران، ۱۳۸۹).
۲-۴-۳- آزمون تصاویر درهم ری – استریه
آزمون حافظه دیداری آندره ری برای نخستینبار توسط ری در سال ۱۹۴۱ ساخته و بعد توسط استریه در سال ۱۹۴۴ گسترش یافت ( استریه،۱۹۷۷؛ ری، ۱۹۴۱). این آزمون برای ارزیابی کژکاری عصب شناختی در حافظه دیداری و ادراک دیداری به کار میرود. به طور خلاصه در این آزمون از آزمودنی خواسته می شود بینایی درهم و پیچیده را نسخه برداری کند و بعد از مدتی کوتاه دوباره آن را از حفظ رسم کند. از زمان معرفی آزمون تصاویر درهم ری در سال ۱۹۴۱، از آن به طور گسترده در حوزه سنجش عصب روانشناختی برای ارزیابی حافظه دیداری، ادراک دیداری، نقاشی و پاراکسی به کار برده شده است ( مویه[۱۴۹]، ۱۹۹۷) و مسلماًً اختلال در حافظه دیداری یا تواناییهای دیداری- ادراکی یا دیداری- ترسیمی به عملکرد ضعیف در این آزمون منجر خواهد شد. این آزمون شامل یک تصویر متشکل از اشکال و خطوط است. وسایل مورد نیاز برای اجرای آن عبارتند از؛ مداد مشکی یا مداد رنگی، کرونومتر، دو برگ کاغذ سفید بدون خط و پاککن. پس از آماده سازی آزمودنی، اجرای این آزمون در دو مرحله به صورت انفرادی صورت میگیرد ( هایلبرونر[۱۵۰]، ۱۹۹۲)
-
- مرحلهی نسخه برداری : ترسیم از روی الگو
- مرحله بازسازی یا یادآوری تصویر : ترسیم تصویر از حس
در خصوص فاصله زمانی بین مرحله نسخه برداری و بازسازی، اختصاص ۳ دقیقه فاصله زمانی ابتدا استریه ( کوروین و بیلسما[۱۵۱]، ۱۹۹۳) مطرح کرد. کوروین و بیلسما این مدت را تا ۳۰ دقیقه نیز افزایش میدهد. قطع نظر از اجراهای مورد استفاده دستور العملهایی که در زمان اجرا ارائه می شود باید استاندارد باشد تا همسانی و کاربرد پذیری هنجارها حفظ شود. دستور العمل اجرای این آزمون به ترتیب زیر است:
« به این تصویر نگاه کن، از شما میخواهم مثل آن را روی این کاغذ سفید بکشید. سعی کن تا جایی که میتوانی بینایی که میکشی همان چیزی باشد که میبینی. حالا، شروع کن».
پس از ۳ تا ۵ دقیقه استراحت، آزماینده مداد و کاغذ سفید دیگری در اختیار آزمودنی قرار میدهد و میگوید:
«حالا، از شما میخواهم بینایی را که قبلا کشیدهای بار دیگر از حفظ بکشی، آن را روی این کاغذ بکش».
در فاصله زمانی استراحت بین دو مرحله بهتر است تکلیف مختصر استاندارد شدهای به آزمودنی ارائه شود، از جمله پر کردن یک پرسشنامه کوتاه یا مطالعه یک متن معمولی و ساده از روزنامه . اگر قرار است مرحله یادآوری با تأخیر بیش از ۳ تا ۵ دقیقه صورت گیرد و آزماینده قصد دارد، فاصله زمانی بین دو مرحله را تا ۳۰ دقیقه باید تکالیفی را به آزمودنی توصیه کند که به ادراک بینایی و فضایی ارتباطی نداشته باشد. یادآوری همراه با تأخیر زیاد معمولاً با تغییرهایی از ۲۵ تا ۴۵ دقیقه تا ۶۰ دقیقه انجام می پذیرد ( اسپرین و استاروس[۱۵۲]، ۱۹۹۸). برای نمرهگذاری آزمون تصاویر درهم ری چندین شیوه ارائه شده است، اما روش اصلی و اولیه استریه که ارائه داده و ۱۸ جزء یا عنصر عمدهی موجود در تصویر آزمون استوار است. این روش، یکی از پرکاربردترین روشهای نمره گذاری است و هستهی اصلی اکثر روش ها را تشکیل میدهد ( مارنات، ۲۰۰۰) این شیوه نمرهگذاری به صورت زیر انجام می شود و حداکثر نمره ۳۶ خواهد بود :
-
- ترسیم درست و سر جای خود هر جزء ۲ نمره.
-
- ترسیم نادرست و سر جای خود هر جزء ۱ نمره.
-
- ترسیم نادرست و تقریباً سر جای خود هر جزء ۵/۰ نمره.
- رسم نکردن و مشخص نبودن هر جزء صفر نمره ( میرآقایی، مرادی و همکاران،۱۳۹۲ ).
۲-۴-۴- مقیاس حافظه وکسلر ( WMS)
“
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-14] [ 12:34:00 ب.ظ ]
|