این فضاها شامل راه های ارتباطی بین سایر فضاها و سطوح غیرقابل استفاده در محوطه می باشد و حدود ۱۰ درصد فضاهای محوطه را دربر می گیرد.
۲-۱۱-۶- فضاهای ارتباطی
کوتاهترین و کم مانع ترین مسیر برای حرکت دانش آموزان، اولیاء و مربیان درنظر گرفته شود. حتی المقدور از ایجاد فضاهای پرت و غیرمفید جلوگیری شود. (سازمان و نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور، و دفتر فنی، ۸۰)
پایان نامه - مقاله - پروژه
۲-۱۲- مساحت زمین موردنیاز برای ساختمان های آموزش یک طبقه
فضای سرایداری خانه معلم + مساحت فضای باز + مسحت فضاهای بسته = سطح زمین
۲-۱۳- مساحت زمین موردنیاز برای ساختمان های آموزشی بالای یک طبقه
مساحت سرویس های بهداشتی و آبخوری – مساحت فضاهای بسته
تعداد طبقات
= سطح زمین
فضای سرایداری یا خانه معلم + مساحت سرویس های بهداشتی و آبخوری + مساحت فضاهای باز +
۲-۱۴- نگاهی به ویژگی های اقلیمی منطقه مورد مطالعه و رابطه آن با موضوع تحقیق
۲-۱۴-۱- نحوه تأثیر عوامل اقلیمی در رابطه با ساختار فضاهای آموزشی
قبل از بررسی اجمالی مشخصات اقلیمی منطقه موردمطالعه، به بررسی وضعیت ۵ عامل و عنصر مهم اقلیمی (درجه حرارت – رطوبت- باد – تابش – بارش) که در احداث ساختمان و میزان آسایش در ساختمان های نقش مهمی دارند پرداخته می شود. تا شاید بتوان بین اقلیم و آسایش دانش آموزان در این منطقه رابطه ای منطقی برقرار نمود و از اسراف و تبذیر بودجه، انرژی، نیروی انسانی گام موثری برداشته شود با این طرح‎ها بررسی و تحلیل مشخصات اقلیمی منطقه در رابطه با ساختارهای فیزیکی آن صورت گرفته است.
قبل از بیان مشخصات و مختصات هر یک از عناصر اقلیمی ناگزیر به بیان کلیاتی در این رابطه بوده تا نحوه تاثیر عوامل اقلیمی در تعیین جهت فرم و مصالح و سایر موارد یک ساختمان، ویژگی های معماری بومی مناطق معتدله مرطوب به صورتی مختصر بیان می شود.
۲-۱۴-۲- نحوه تأثیر عوامل اقلیمی در تعیین جهت ساختمان
برای تعیین جهت یک ساختمان در رابطه با عوامل اقلیمی باید دو نکته توجه داشت :
۱- امکان استفاده از خاصیت خنک کنندگی با دو پرهیز از تابش مستقیم آفتاب در مواقع گرم سال.
۲- امکان استفاده از تابش آفتاب و مصون بودن از وزش باد در ایام سرد سال از آنجا که سرعت، تواتر و جریان های باد در اثر برخورد با عوارض محلی موجود روی سطح زمین از قبیل کوه، دره، ساختمان و پوشش گیاهی تغییرات محسوس پیدا می کند. نمی توان اطلاعات هواشناسی مربوط به منطقه را که منحصراً به محل نصب بادسنج در آن منطقه می باشد برای همه قسمت های مختلف آن منطقه تعمیم داد.
در نتیجه برای شناخت دقیق جریان های باد در هر محل همزمان با جمع آوری و تحلیل اطلاعات ضبط شده در ایستگاه های هواشناسی منطقه موردنیاز به تحقیقات محل نیز احساس می گردد. در این پژوهش به منظور پوشش دادن به این هدف با توزیع پرسشنامه بین کلیه مدارس در مقاطع پیش دبستان، ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان و هنرستان و پیش دانشگاهی و کار و دانش تا حدودی به تکمیل اطلاعات کمک شد.
۲-۱۴-۳- ویژگی های معماری بومی مناطق معتدل مرطوب
معماری بومی اینگونه مناطق که بیشتر کرانه های دریای خزر و دامنه های شمالی کوه های البرز را شامل می‎شود بطور کلی از ویژگی های زیر برخوردار می باشند :
برای محافظت ساختمان از رطوبت زیاد نسبتاً دائمی، ساختمان ها بر روی پایه های چوبی ساخته شده اند. اما در دامنه کوه ها که رطوبت کمتر است معمولاً خانه ها بر روی پایه هایی از سنگ و گل و در پاره ای موارد به روی چوب بنا گردیده اند. به منظور حفاظت اتاق ها از باران، بالکن های عریض و سرپوشیده ای در اطراف اتاق ها ایجاد گردیده است. این فضاها در روستاها در بسیاری از ماه های سال برای استراحت، کار و در پاره ای موارد برای نگهداری محصولات کشاورزی مورداستفاده قرار می گیرند.
- اکثر ساختمان ها با مصالح دارای حداقل ظرفیت حرارتی بنا گردیده اند و در صورت استفاده از مصالح ساختمانی سنگین ضخامت دیوارهای آن در حداقل ممکن نگاهداشته شده است. استفاده از مصالح ساختمانی سبک در این مناطق بسیار منطقی است.
هنگامی که نوسان دمای روزانه کم است ذخیره حرارت هیچگونه استفاده ای نداشته و علاوه بر این مصالح ساختمانی سنگین تا حدود زیادی از سودمندی تهویه و کوران که یکی از ضروریات در این منطقه است می کاهد. بطور کلی ساختمان های دارای پلان های گسترده و باز بودن فضای اطراف و بیشتر اشکال هندسی، طویل و باریک هستند، به منظور بهره گیری حداکثر در ایجاد تهویه طبیعی در داخل اتاق ها با بهره گرفتن از وزش باد، جهت استقرار ساختمان ها عموماً با توجه به جهت وزش نسیم باد دریا انتخاب شده‎اند. در مناطقی که وزش باد شدید و طولانی است معمولاً قسمت های رو به باد ساختمان ها کاملاً بسته هستند.
- از نظر سازمان یابی بناها بطور کلی به منظور استفاده هر چه بیشتر از جریان هوا و همچنین به دلیل فراوانی آب ارزان بودن قیمت زمین در روستاها ساختمان ها عمدتاً غیرمتمرکز و پراکنده می باشند.
- به دلیل وجود بارندگی زیاد در این منطقه بام ها شیب دار بوده و اکثراً شیب شان تند است.
جدول ۲-۵ اصول رعایت شده در معماری بومی مناطق معتدل مرطوب

 

شرح اصول رعایت شده
نوع مصالح ظرفیت حرارتی کم
نوع پلان گسترده
نوع بام شیب دار
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...