۶-۳-۲- تاریخچه شرکت بیمه ایران
در۱۵آبان ماه ۱۳۱۴ شرکت سهامی بیمه ایران به عنوان نخستین شرکت بیمه ایرانی و دولتی تأسیس شد و به عنوان بنیانگذار صنعت بیمه درکشور آغاز به کارکرد . آغاز فعالیت بیمه ایران (۱۴ آبان ۱۳۱۴) را به تعبیری می توان ملی شدن صنعت بیمه تلقی کرد. بیمه ایران از آذرماه ۱۳۱۴ صدور بیمه نامه در رشته‌های مختلف را آغاز نمود و ظرف یک سال در شهرهای مشهد، شیراز‌، اصفهان ، همدان ، اهواز و بوشهرنمایندگی تأسیس کرد. همزمان تعدادی از دانشجویان رشته‌های اقتصادی و تجارت برای آموختن فنون بیمه به خارج از کشور اعزام شدند . شرکت بیمه ایران موفق شد درهمان سال نخست فعالیتش ،۶۲% بازار بیمه کشور را در اختیار بگیردو سهم مؤسسات خارجی را از ۱۰۰% به ۳۸% کاهش دهد . بیمه ایران همچنین درصد واگذاری اتکائی را از حدود ۹۰% به ۴۴% تقلیل داد و با کاهش نرخ حق بیمه در برخی از رشته‌‌ها به حدود۵۰% ،‌ درگسترش و توسعه بیمه نقش مؤثری را ایفاء کرد بطوریکه امروز نه تنها درسراسر کشور، بلکه درکشورهای اروپایی و آسیایی، بویژه در خاورمیانه نامی پرآوازه و آشناست (سایت بیمه ایران).
پایان نامه - مقاله - پروژه
۷-۳-۲- موضوع فعالیت
بیمه ایران در کلیه رشته‌های بیمه زندگی و غیرزندگی فعالیت می‌کند و با عرضه بیمه‌های تجاری و خانواده شامل بیمه‌های اتومبیل‌، اشخاص (عمر – حادثه – درمان )، آتش‌سوزی ، باربری، مهندسی و مسئولیت بیش از ۵۰% سهم بیمه‌های بازرگانی کشور را دراختیار دارد. دربخش حمایت‌های ملی نیز اکثریت پروژه های بزرگ ملی نظیر نفت و گاز و پتروشیمی ، هواپیمایی ، سدسازی، نیروگاهها و صنایع تحت پوشش بیمه ایران است که در مواقع لزوم خطرات بیمه‌شده خود را نزد بازارهای بین المللی بیمه اتکائی می کند . بیمه ایران با توجه به ظرفیت بالای ریسک‌پذیری خود، علاوه بر انجام بیمه های مستقیم ، نسبت به پذیرش ریسک به صورت بیمه ‌اتکایی قبولی از شرکت‌های بیمه داخلی و خارجی اقدام می کند (همان).
۸-۳-۲- شبکه فروش
بیمه ایران با دارا بودن ۲۰۵ شعبه فعال و مجتمع خدمات‌بیمه‌ای در سراسر کشور و ۱۲ شعبه و نمایندگی در خارج از مرزها و با بکارگیری بیش از ۳۷۷۰ دفتر نمایندگی حقیقی و ۱۵۶ نماینده حقوقی تحت عنوان شرکت خدمات بیمه ای (در مجموع ۲۵۶ر۴ نمایندگی ،کارگزار و شرکت خدمات بیمه‌ای ) ، بزرگترین شبکه عرضه بیمه در کشور را در اختیار دارد(همان).
۹-۳-۲- تعریف نماینده بیمه
شورای‌عالی بیمه در اجرای بند ۵ ماده ۱۷ قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری، در جلسه مورخ۰۶/۰۶/۱۳۹۱ “ائین نامه تنظیم امور نمایندگان بیمه” را مشتمل بر ۳۰ ماده و ۳۰ تبصره تصویب نمود.
ماده ۱:
نماینده بیمه که در این آیین‌نامه اختصاراً «نماینده» نامیده می‌شود، شخص حقیقی یا حقوقی است که با رعایت قوانین و مقررات مربوط، از جمله قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری، مفاد این آیین‌نامه و سایر مصوبات شورای‌عالی بیمه، مجاز به عرضه خدمات بیمه‌ای به نمایندگی از طرف یک شرکت بیمه طرف قرارداد می‌باشد.
ماده۲:
پروانه نمایندگی بیمه توسط شرکت بیمه پس از تایید بیمه مرکزی ج.ا.ایران در همه رشته‌ها یا رشته‌های بیمه‌ای معین صادر خواهد شد. مدت اعتبار قرارداد و پروانه نمایندگی سه سال است و شرکت بیمه می‌تواند با رعایت مفاد این آیین‌نامه و احراز شرایط مربوط و گذراندن دوره‌های آموزشی لازم توسط نماینده پروانه وی را تمدید نماید. در هر حال اعتبار پروانه نمایندگی منوط به اعتبار قرار داد نمایندگی بیمه است.
ماده۳:
شرکت بیمه موظف است شرایط اعطای نمایندگی بیمه را از طرق مقتضی، به ویژه درج در پایگاه اینترنتی خود به اطلاع عموم برساند.
ماده۴:
مسئولیت احراز صحت شرایط لازم در مورد هر یک از متقاضیان اخذ پروانه نمایندگی بیمه(اعم از حقیقی وحقوقی) بر عهده شرکت بیمه مربوط است.
ماده۵:
شخص حقیقی متقاضی اخذ پروانه نمایندگی بیمه باید واجد شرایط زیر باشد.
الف) تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران.
ب) اعتقاد به اسلام یا یکی دیگر از ادیان رسمی کشور.
پ) عدم اعتیاد به مواد مخدر.
ت) عدم حجر.
ث) نداشتن سـوء پیشینه کیفری و همچنین نداشتن سابقه محکومیت به جرایم نام برده شده در ماده ۶۴ قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری.
ج) داشتن گواهی پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دایم (برای آقایان).
چ) داشتن حداقل مدرک کارشناسی در رشته بیمـه (و یا سایر رشته‌ها با گرایش بیمه) بدون نیاز به داشتن سابقه کار بیمه‌ای، یا حداقل مدرک کارشناسی در رشته‌های مرتبط (شامل اقتصاد، امور مالی، حسابداری، آمار، مدیریت و حقوق) با یک سال سابقه کار بیمه‌ای فنی و تخصصی، یا حداقل مدرک کارشناسی در سایر رشته‌ها با دو سال سابقه کار بیمه‌ای فنی و تخصصی، یا حداقل مدرک دیپلم با سه سال سابقه کار بیمه‌ای فنی و تخصصی.
ح) موفقیت در آزمون نمایندگی بیمه مرکزی ج.ا.ایران.
خ) گذراندن دوره کارآموزی به مدت ۱۵ روز اداری در شرکت بیمه مربوطه برای کلیه متقاضیان نمایندگی بیمه.
ماده۶:
اعطای نمایندگی حقوقی بیمه منوط به احراز شرایط زیر و ارائه آنها به شرکت بیمه مربوطه است:

 

        1. تشکیل و ثبت در قالب شرکت سهامی خاص یا شرکت تعاونی متعارف.

       

        1. تهیه اساسنامه طبق نمونه ابلاغی بیمه مرکزی ج.ا.ایران.

       

        1. موضوع فعالیت نماینده حقوقی به طور انحصاری نمایندگی بیمه باشد.

       

        1. تعداد اعضای هیئت مدیره حداقل سه نفر باشد.

       

        1. داشتن حداقل یک میلیارد ریال سرمایه اولیه.

       

        1. ارائه گواهی‌نامه بانک حاکی از تأدیه قسمت نقدی سرمایه، حداقل به مقدار ۵۰ درصد کل سرمایه نماینده حقوقی.

       

        1. ارائه صورت کامل اسامی سهامداران، مدیران و میزان سهام هر یک از آنها.

       

        1. ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری مدیران مطابق بند ث ماده ۵ این آیین‌نامه.

       

        1. مدیرعامل و حداقل یک عضو بیمه‌ای هیئت مدیره باید واجد شرایط مندرج در ماده ۵ این آیین‌نامه باشند.

       

        1. ارائه صورت‌جلسات مجمع عمومی مؤسس و هیئت مدیره.

       

      1. ارائه اظهارنامه ثبت نمایندگی حقوقی و تأییدیه نام آن[۳۴]
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...