Error

 

۸۸

 

۳۹/۱

 

۰۵/۰

 

۷۹/۰

 

۲۱/۰

 

 

 

GCA/SCA

 

 

 

۵۳/۱**

 

۸۵/۲**

 

۲۶/۲**

 

۶۶/۰**

 

 

 

تعداد روز تا متوسط گلدهی
نتایج تجزیه واریانس نشان داد که اثر ترکیب پذیری عمومی(GCA) و خصوصی (SCA )درهر دو سطح آماری ۵/۰ و ۱ درصد معنی دار است،بنابراین هر دونوع اثرات افزایشی و غیر افزایشی در کنترل این صفت نقش دارند.نسبت GCA/SCA ( جدول۴-۱) برای این صفت معنی دار است که نشان از موثر بودن اثرات افزایشی در کنترل این صفت دارد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
متوسط درجه غالبیت ۲۰/۱ جدول (۳-۴) می باشد که وجود اثرات غالبیت را تایید می کند. همچنین نمودار Wr در قسمت بالای منحنی بوسیله خط رگرسیونی قطع شده است که نشان از وجودسهم بیشتر اثرات افزایشی در کنترل این صفت دارد.
با توجه به مقادیر GCA لاینهای P10 و P7 به ترتیب بیشترین تاثیر را در افزایش و کاهش تعداد روز تا متوسط گلدهی داشتند (جدول۴-۲).والد P10در تعداد روز تا شروع گلدهی نیز بیشترین تاثیر را در افزایش این صفت داشت که نشان از تاثیر بیشتر این والد در انتقال این صفت می باشد.تلاقی هایP9*P3و P3*P7 به ترتیب بیشترین و کمترین تعداد روز تا متوسط گلدهی را دارند.بنا براین از هیبریدهای حاصل از تلاقی P3*P7 نیز می توان برای اصلاح صفت زود رسی استفاده کرد.
میانگین کل هیبرید ها و والدین به ترتیب ۶۳/۷۲ و۸۰/۷۳می باشدجدول (۴-۳) که نشان دهنده ۱۱% هتروزیس کل می باشد. بیشترین میزان هتروزیس نسبت به والد برتر برای صفت تعداد روز تا متوسط گلدهی در تلاقی P3*P9 و کمترین مقدار آن در تلاقی P7*P10 مشاهده شد.
با توجه به نحوه پراکنش والدین در اطراف مبدا مختصات (شکل ۴-۲ )می توان گفت که والد P3 دارای بیشترین ژنهای مغلوب در کنترل این صفت می باشد و والد ین Pو P7بیشترین ژنهای غالب برای کنترل این صفت را دارند ووالدین P9و P10حالت حد واسط این دو را دارند.
شکل ‏۴–۲: خط رگرسیون Wr-Vr برای صفات تعداد روز تا متوسط گلدهی. Wr=aVr+b،Wr(کواریانس نتاج –والد) ،Vr (واریانس والدین )، نقاط ژنوتیپ های P1تا P10می باشند.
تعداد روز تا پایان گلدهی
نتایج تجزیه واریانس نشان داد که اثر ترکیب پذیری عمومی(GCA) و خصوصی (SCA )در هر دو سطح آماری۵/۰ و۱ درصد معنی دار است که نشان از نقش توام اثرات افزایشی و غیر افزایشی در کنترل این صفت دارد.با توجه به این که نسبت GCA/SCA برای این صفت معنی دارا ست اثرات افزایشی در کنترل این صفت تاثیر دارند. متوسط درجه غالبیت ۵۵/۱ (جدول ۴-۳) وبا توجه به اینکه خط رگرسیونی نمودار Wr را در قسمت زیر منحنی در قسمت منفی قطع کرده است حاکی از آن است این صفت تحت کنترل اثرات فوق غالبیت قرار دارد.مقادیر GCA نشان داد لاینهای P4 و P7 به ترتیب بیشترین تاثیر را در افزایش و کاهش تعداد روز تا پایان گلدهی داشتند (جدول ۴-۲). نتایج SCA حاکی از این بود که تلاقی هایP10*P6و P2*P10 به ترتیب بیشترین و کمترین تعداد روز تاپایان گلدهی را دارند.بنابراین هیبرید های حاصل از تلاقی P2*P10 زود تر از تمامی هیبرید ها دوره گلدهی خود را به پایان می رسانند و از آنها می توان در پروژهای اصلاحی برای انتقال این صفت استفاده کرد.
میانگین کل هیبرید ها و والدین به ترتیب ۴۶/۸۱ و۶۰/۸۳ می باشد (جدول ۴-۳) که نشان دهنده ۲۱% هتروزیس کل می باشد. بیشترین میزان هتروزیس نسبت به والد برتر در تلاقی P4*Pو کمترین مقدار آن در تلاقی P2*P10مشاهده شد.علاوه برآن والد P6دارای بیشترین آللهای مغلوب و والد P5 دارای بیشترین آلل ها غالبمی باشد.
شکل‏۴–۳:خطرگرسیون Wr-Vr برای صفت تعداد روز تا پایان گلدهی . Wr=aVr+b،Wr(کواریانس نتاج –والد) ،Vr (واریانس والدین )، نقاط ژنوتیپ های P1تا P10 می باشند.
جدول ‏۴–۲: مقادیر ترکیب پذیری عمومی لاین های اینبرد گلرنگ برای برخی صفات مورد بررسی با بهره گرفتن از تلاقی دای آلل.

 

 

والدین

 

تعداد روز تا شروع گلدهی
شروع

 

تعداد روز تا متوسط گلدهی

 

تعداد روز تا پایان گلدهی

 

ارتفاع تا اولین شاخه فرعی

 

تعداد شاخه فرعی

 

 

 

P1

 

۱-

 

۱۴/۰-

 

۲۱/۰

 

۶۹/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...