ستون گوشه در طبقه پنجم

 

۷٫۹۹

 

۱٫۶۶

 

۱٫۲۵

 

۰٫۹۶

 

 

 

 

 

ستون میانی در طبقه اول

 

۱۲٫۶

 

۱٫۷۷

 

۱٫۰۲

 

۱٫۲۳

 

 

 

 

 

ستون میانی در طبقه سوم

 

۱۰٫۹۹

 

۱٫۲۲

 

۰٫۸۸

 

۰٫۸۹

 

 

 

 

 

ستون میانی در طبقه پنجم

 

۶٫۲۲

 

۱٫۱۲

 

۰٫۷۵

 

۰٫۶۲

 

 

 

 

 

با دقت در جدل ۴-۵ میتوان به این نکته دست یافت که حذف ستونهای گوشه نتایج بحرانی­تری را رقم می­زنند و در حقیقت این همان نتیجه­ایست که در بررسی تعداد مفاصل پلاستیک نیز حاصل شد.
دیگر نکته­ای که میتوان به آن اشاره کرد اینست که، بهترین عملکرد مربوط به خرپای هم­محور ۷شکل است که نسبت به سایر طرحهای تقویت بهتر توانسته جابجایی قائم را کاهش دهد حال آنکه سازه تقویت شده با خرپای ۸شکل نیز بهتر از سازه­ی تقویت شده با خرپای ضربدری عمل کرده است.
از جدول ۴-۵ عملکرد بهتر سازه­ی تقویت شده با خرپای ۷شکل نسبت به سایر طرحهای تقویت مشخص است زیرا توانسته میزان جابجایی قائم گره بالای ستون محذوف را بهتر از سایر طرحهای تقویت کاهش دهد .بنابراین قابلیت اعتماد به این طرح بیش از سایرین میباشد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
از دیگر موارد بررسی شده به منظور درک بهتر از سازه­های تقویت شده با خرپا میتوان به مفهوم تغییر مکان جانبی نسبی طبقات[۷۶] پرداخت .برای کنترل تغییر شکل‌های جانبی، از مفهوم تغییر مکان جانبی نسبی طبقه استفاده می‌گردد. با بهره گرفتن از این مفهوم پارامتر تغییر مکان جانبی نسبی طبقه سازه‌ها در نقطه عملکرد محاسبه می‌شود و با مقادیر حدی مقایسه می‌گردد. این مقادیر تنها برای ارزیابی کیفی رفتار تقریبی سازه‌ها در سطح عملکردی موردنظر است.درجدول(۴-۶)، محدودیت‌هایی برای کنترل تغییر مکان جانبی نسبی انواع سازه‌ها آورده شده است.
تغییر مکان جانبی نسبی گذرا[۷۷]، حداکثر تغییر مکان جانبی نسبی طبقات است که پیش بینی می‌شود در طول وقوع زلزله طرح در ساختمان ایجاد شود.
تغییر مکان جانبی نسبی ماندگار[۷۸]، حداکثر تغییر مکان نسبی جانبی طبقات است که پس از وقوع زلزله به‌دلیل رفتار خمیری یا ترک‌خوردگی در سازه باقی می‌ماند.
این مفاهیم در شکل (۴-۱۱) نشان داده شده است.
شکل(۴-۱۱): نمودار برش پایه- تغییر مکان
: تغییر مکان جانبی گذرا
: تغییر مکان جانبی ماندگار
: Drift تغییر مکان نسبی جانبی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...