روایی محتوا، به سوال‌های تشکیل دهندۀ پرسش‌نامه بستگی دارد و به این سوال پاسخ می‌دهد که: «آیا ابزار سنجش، به قدر کافی مفهوم را اندازه‌گیری می‌کند؟» (سکاران، ۱۳۸۴، ص. ۹۱). یک چنین اعتباری، در هنگام ساختن ابزار سنجش باید مد نظر قرار گیرد و هم‌ زمان با ساخت آن، در ابزار تنیده می‌شود. اعتبار محتوای یک آزمون معمولاً توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می‌گردد[۲۵].روایی محتوا به این مطلب اشاره می­ کند که نمونه سؤال­های مورد استفاده در یک آزمون تا چه حد معرف کل جامع سؤال­های ممکن است، که می­توان از محتوا یا موضوع مورد نظر تهیه کرد. هرچه آزمون از این لحاظ بهتر باشد، دارای روایی بیشتری است. بنابراین روایی محتوا ایجاد اطمینان می­ کند که همه ابعاد و مؤلفه ­هایی که می ­تواند مفهوم مورد نظر را انعکاس دهند در آن سنجه وجود دارد. هرچه وجود این ابعاد و مؤلفه­ ها در سنجه جهت انعکاس مفهوم، بیشتر باشد، روایی محتوای بیشتر می­ شود. هیچ­گونه ابزاری برای تعیین ضریب روایی محتوا وجود ندارد. در عوض برای تعیین روایی محتوایی یک آزمون از قضاوت متخصصان در این­باره که سؤال­های آزمون تا چه میزانی معرف محتوا و هدف­های برنامه یا حوزه­ محتوایی هستند، استفاده می­ شود (دانایی­فرد و همکاران، ۱۳۸۷، ص: ۲۴۶). در مرحله اولیه از روش روایی محتوا برای سنجش میزان اعتبار پرسشنامه و اصلاح آن در صورت ضرورت استفاده شده است. بدین منظور از تعدادی خبرگان و متخصصان در زمینه مدیریت دانش نظرسنجی بعمل آمد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۶-۱-۲) روایی سازه
روایی سازه دلالت بر آن دارد که نتایج بدست­آمده از کاربرد سنجه­ها تا چه حدی با تئوری­هایی که آزمون بر اساس آنها طراحی شده، سازگاری دارد (دانایی­فرد و همکاران، ۱۳۸۷، ص: ۲۴۶). در این تحقیق برای اطمینان از اعتبار سازه، از تحلیل عاملی[۲۶] استفاده می کنیم. تحلیل عاملی، روش دیگر سنجش روایی است (مؤمنی و همکار، ۱۳۸۶: ۲۰۷).
اعتبار عاملی صورتی از اعتبار سازه است که از طریق تحلیل عاملی بدست می آید. تحلیل عاملی یک فن آماری است که در علوم انسانی کاربرد فراوان دارد. در حقیقت تحلیل عاملی در شاخه هایی که در آنها آزمون و پرسشنامه استفاده می شود، لازم و ضروری است (کلاین، ۱۳۸۰).
بطور مشخص شاخص اعتبار عاملی برای بررسی اعتبار سازه پرسشنامه استفاده می شود با بهره گرفتن از تحلیل عاملی می توان مشخص نمود آیا پرسشنامه شاخص های مورد نظر را اندازه گیری می کند یا خیر. در تحلیل عاملی باید سؤالاتی که برای ارزیابی یک شاخص یا صفت طرح شده اند دارای بار عاملی مشترک باشند و این عوامل معنادار باشند. بنابراین کلیه سؤالات پرسشنامه های این تحقیق که با بهره گرفتن از سؤالات پرسش نامه های معتبر علمی طراحی شده بودند، مورد تحلیل روایی سازه قرار گرفتند.
-تحلیل روایی سازه برای سوالات مربوط به متغیر ساختار سازمان (سوالات۱تا ۴ پرسشنامه)
جدول۱٫ آزمون شاخصKMOوبارتلت« ساختار سازمان »

 

شاخص KMO برای کفایت نمونه گیری .۷۲۷
Bartlett’s Test of Sphericity Approx. Chi-Square ۶۰٫۶۲۱
Df ۶  
  .۰۰۰ ۰٫۰۰۰

جدول۲٫ اشتراکات« ساختار سازمان »

 

سوال اشتراک اولیه اشتراک استخراجی
q1 ۱٫۰۰۰ .۶۵۹
q2 ۱٫۰۰۰ .۷۴۹
q3
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...